Hur ofta byter ni vajrar på cykeln?

olasvensson

Medlem
Det är bra att serva cykeln innan något går sönder. Ett vajer haveri vill man inte ha. Hur ofta byter ni era vajrar? Jag byter efter två år och då används cykeln varje dag. Men det känns lite för ofta. Bytte vajrarna igår och vajrarna såg bra ut efter två års användning.

En annan sak också. Bör man smörja nya vajrar med olja?

Tack och hej.

Höljena brukar ha nåt smörj i sig.

Har aldrig varit med om att en vajer gått av. Det som händer är att det börjar gå trögt pga skit kommit in nånstans. När det blir så beror på användning; en racer kan jag ha samma vajrar i många år på, cx:en jag tävlar på kräver frekventa byten.

ttfh har väl redan sagt det. Vajrar går sällan av, jag har heller inte råkat ut för det. Det blir sämre glid inuti höljena så växlingen blir mindre precis. Märks inte lika tydligt för bromsar. Det är nog höljena som nöts mer än vajern, men ytan på vajern blir ruffigare också så man byter båda samtidigt oftast.

Förr i tiden brukade man olja vajrar och greja, men det gör man inte nu, höjlena och/eller vajer är försmorda och när det är skulle ha varit dags för osmorning är de ändå i så uppnött skick att det är lika bra byta dem.

På landsvägscyklarna som jag kör mest i torra förrhållanden har jag vajrarna i flera år. På gruscykeln som jag även använder som vintercykel och kör i en del gegg så kanske vart tredje år. Jag har heldraget hölje för växelvajer som gör att den håller mycket längre i smuts och väta än den gjorde innan jag hade en del naken vajer. På landsvägscyklarna har jag traditionell öppen dragning med ganska mycket naken vajer, men det funkar bra när det inte är allt för skitiga miljöer.

De som tävlar cyclocross kör väl de flesta elektroniska växlar nuförtiden, men innan så vad jag förstått så bytte man vajer flera gånger per säsong, kanske inte för att varje byte var 100% nödvändigt, men tävlar man vill man inte vänta tills vajern börjar kännas käz och sen byta.

Det finns inte som för kedjor verktyg som kan mäta nötningen och där se när man behöver byta, så man måste gå lite på känn. Jag tävlar inte så jag brukar vänta tills växlingen känns som den blivit märkbart sämre, och då byter jag. Eller om jag gör nån större service på cykeln av någon annan anledning kan jag byta i samband med det.

Har man mekaniska bromsar behöver man byta ut vajrar ofta. Bara för att undvika upptäcka sådant läge:

img_20220201_212144-jpg.537100

Det är klart har det kommit in vatten så kan ju en vajer rosta sönder förstås. Men man har ju två bromsar... osannolikt att båda vajrarna går samtidigt ? .

vajrarna är rostfra men det är sällan fallet med höljet. åtminstone spiralen i bromshöljen. följden blir att fukt kommer in så börjar det ärga den fuktiga årstiden. många inlägg här på happy om fastsittande eller tröga vajrar.

så smörjer alltid nya vajrar flödigt med helsyntet motorolja. även moderna teflonbehandlade. och även bromsvajrar.

aldrig varit med om att vajrar fastnat. de håller och fungerar vanligen något eller några decennier. går de till slut av, sker det i handtag eller växelmekanism.

Kommer inte ihåg hur man gör, men med en viss kombination av växel vid styret och kedjaläge på kassetten, så går det att få vajern duktigt slak, så att man kan torka av den och ev. droppa i någon tunn olja.
Det är för retsamt när växlarna inte hoppar i som de ska, utan liksom behöver manipuleras.

Senast ändrad:
om man bara skippar att växla håller dem väldigt länge.
aldrig varit med om att vajrar fastnat. de håller och fungerar vanligen något eller några decennier. går de till slut av, sker det i handtag eller växelmekanism
Vajrar går sällan av, jag har heller inte råkat ut för det.
på året runt pendlare är det inte en ovanlig syn. både att det slits och går av, eller fryser och går av, eller att det rostar ihop och fastnar i höljet.

Bakväxelvajer på räsern efter 500 mil. Brukar gå av i reglaget efter 600 har jag märkt några gånger. :)
Intressant, samma händer mig.
Jag har reglaget Shimano "GRX ST-RX600" och tror det faktiskt är konstruktionen som orsakar vajjerbrottet.
Men det är ju enkelt att byta vajjer när man gjort det första gången.

Bytte för första gången på min lvg i fjol, efter ca 1200 mil, och då var det från originalvajrarna som satt på under tre år som fg ägare, en aktiv junior, kört den från ny. Gissar väl då att mina vajrar gick 2000 - 3000 mil minst, och de fungerade fortfarande när jag bytte. Mtb brukar börja kärva efter 200-300 mil, och det tror jag mest beror på mer växlande när man kör mycket kuperat och tekniskt.

Intressant, samma händer mig.
Jag har reglaget Shimano "GRX ST-RX600" och tror det faktiskt är konstruktionen som orsakar vajjerbrottet.
Men det är ju enkelt att byta vajjer när man gjort det första gången.
Det är en tvär böj precis innan ändstoppet på vajern inne i reglaget på shimanos lvg -reglage. Där går den av.
Det är mycket lättare att byta innan vajern gått av, man måste oftast plocka isär reglaget en del för att få bort alla kardeler om den går av inne i reglaget.

Har verkligen bara upplevt det här på framväxel av någon anledning. Dock flera gånger där. Annars varken bakväxel.eller bromsar. Byter aldrig bara wire som service utan men däremot höljet och då verkar det ju konstigt att trycka i den gamla wiren där.
Kanske med ett eller ett par tusen mils intervall.

om man bara skippar att växla håller dem väldigt länge.

på året runt pendlare är det inte en ovanlig syn. både att det slits och går av, eller fryser och går av, eller att det rostar ihop och fastnar i höljet.
det är det man slipper om man smörjer vajern ordentligt när man monterar. man behöver egentligen inte eftersmörja under vajerns livstid. det finns iofs nipplar att montera på höljet om man så önskar.

men som sagt mina vajrar håller vanligen i tiotals år, och fastnar inte. är flitig pendlare och vintercyklist. om de till slut går av blir det vid böjrörelsen i handtag eller vid växel. bromsvajrar håller bättre, gärna cykelns livstid. de är också lättare lossa i fästet invid bromsen för att underlätta att eftersmörja.

är höljen av bra och stum kvalitet byter jag bara vajern.

Jag bytte vajern till bakväxeln på pendlaren förra hösten när den gick av. Då hade den hängt med sedan 2013. Bytte till framväxeln i år, mest för att den nya från kitet jag köpte låg och skräpade.

Bromsvajrarna bytte jag för två år sedan, mest för att jag ville ha compressionless men även för det kändes som att det "borde" vara dags.

Mina andra cyklar har jag nog hunnit byta innan det varit dags...

Min vajer till bakväxeln går också av i mitt Shimano-reglage (lvg) efter 500-600 mil. Växlar ofta (har en tendens att göra det som snuttefilt när jag börjar bli trött). Första symptomen brukar vara att växling till trögare växel börjar gå trögt, då är det bäst att byta så snart som möjligt för att slippa rota runt efter små vajerbitar i reglaget.

ttfh har väl redan sagt det. Vajrar går sällan av, jag har heller inte råkat ut för det. Det blir sämre glid inuti höljena så växlingen blir mindre precis. Märks inte lika tydligt för bromsar. Det är nog höljena som nöts mer än vajern, men ytan på vajern blir ruffigare också så man byter båda samtidigt oftast.

Förr i tiden brukade man olja vajrar och greja, men det gör man inte nu, höjlena och/eller vajer är försmorda och när det är skulle ha varit dags för osmorning är de ändå i så uppnött skick att det är lika bra byta dem.

På landsvägscyklarna som jag kör mest i torra förrhållanden har jag vajrarna i flera år. På gruscykeln som jag även använder som vintercykel och kör i en del gegg så kanske vart tredje år. Jag har heldraget hölje för växelvajer som gör att den håller mycket längre i smuts och väta än den gjorde innan jag hade en del naken vajer. På landsvägscyklarna har jag traditionell öppen dragning med ganska mycket naken vajer, men det funkar bra när det inte är allt för skitiga miljöer.

De som tävlar cyclocross kör väl de flesta elektroniska växlar nuförtiden, men innan så vad jag förstått så bytte man vajer flera gånger per säsong, kanske inte för att varje byte var 100% nödvändigt, men tävlar man vill man inte vänta tills vajern börjar kännas käz och sen byta.

Det finns inte som för kedjor verktyg som kan mäta nötningen och där se när man behöver byta, så man måste gå lite på känn. Jag tävlar inte så jag brukar vänta tills växlingen känns som den blivit märkbart sämre, och då byter jag. Eller om jag gör nån större service på cykeln av någon annan anledning kan jag byta i samband med det.
Det finns säkert de som är smorda åxå

nä de är inte smorda. Varken vajer eller bowden.

De var det ofta förr men det är historia.

Stalle

Det finns säkert de som är smorda åxå

nä de är inte smorda. Varken vajer eller bowden.

De var det ofta förr men det är historia.

Stalle
Jag tror det beror på tillverkare. Jagwire har inte smord vajer, bara väldigt högpolerad, men har nån slags smörja inuti höljena (slick-lube i jagwire market speak). Med elite sealed kit där man bara har en genomskinlig liner på sina ställen kan man se smörjan med blotta ögat, det är en vit smet. Shimano kör med nån slags PTFE-smorning, eller kanske man ska kalla det ytbehandling. Smorda eller ej, poängen är förstås att moderna vajerkit levereras med ytbehandling från fabrik som inte är tänkt att underhållas under vajerns/höljets livstid.

Senast ändrad:
Wire!
När blev det OK att säga vajer på svenska?
På -90-talet var begreppen gaswire och bromswire mkt gångbara. Vajer hade man skrattat åt.
Ungefär samtidigt som man började säga karbååån om kolfiber så började det bli mer vanligt att stava wire som vajer.

Fast här i SAOB finns en referens där "vajer"-stavningen används redan på 1940-talet, verkar dock som man ska in på 2000-talet när vajer börjar ta över:

Wire!
När blev det OK att säga vajer på svenska?
På -90-talet var begreppen gaswire och bromswire mkt gångbara. Vajer hade man skrattat åt.
Kanske pga att den engelska betydelsen för wire är annorlunda än den svenska? Det blir säkert skratt i internationella forum när svenskar använder wire fel.

Jag har faktiskt bromsat sönder en ganska ny vajer på en fälgbromsad landsvägscykel. En bil körde om mig i stan och svängde höger över cykelbanan utan att stanna för mig. Hängde så hårt på bromsarna att jag gick upp på framhjulet, och där brast vajern. Men jag slapp krocka in i sidan på idioten i alla fall.

Jag byter egentligen bara vajrar vid tre tillfällen: inköp av begagnad cykel, uppgradering av komponenter, eller när växlar eller bromsar inte fungerar smidigt.

Tillbaka
Topp