Hur petigt är det?

Face

Medlem
Hur petigt är det?
Hej alla,
Jag sitter här och ska beställa en sadelstolpe fast har lite svårt att avgöra om det är 26,6 eller 26,8. Så frågan är, hur petigt är det?

/A

Senast redigerad av en moderator:
Hur petigt är det?
Om du skriver vad du har för cykel/ram så är jag ganska säker på att något uttråkad happyist letar fram vad du skall ha för storlek.

Hur petigt är det?
Det enda jag vet är att det är en gammal stål parkpreram, fast ommålad och nu blästrad, så jag har ingen aning om vad det är för ram... Jag mätte det med skjutmått och den visade typ 26,7 fast jag har bara hittat stolpar som är 26,6 och 26,8. Jag gissar att det smarta är att ta 26,6 om jag inte kommer på något annat.

/A

Hur petigt är det?
För liten stolpe = den glider ner hur hårt du än drar åt sadelklämman, för grov stolpe = du får aldrig i den i ramen. Sadelstolpen måste ha exakt rätt dimension för att det ska funka ! T

Hur petigt är det?
Skulle jag chansa skulle jag chansa på 26,8. Den är väldigt vanlig. 26,6 däremot har jag bara sett någon gång.

Om den du har är 26,7 och går ner lätt så skulle jag absolut ta 26,8.

Hur petigt är det?
Någonstans i närheten av var du bor måste det gå att hitta ett skjutmått, närmsta bensinmack eller ? Sen kan du lugnt beställa i rätt storlek från början ! :-)

Hur petigt är det?
Befinner du dig i närheten av Sundbyberg kan jag nog rota fram en 26.6 stolpe om du vill låna en att testa med. Inte omöjligt att det kan finnas en 26.8 oxå.

//j

Hur petigt är det?
Nu kanske jag svär i kyrkan men är det verkligen så farligt om den är 1/10 mm för liten? Om den är för stor förstår jag att det kan bli problem men 1/10 mm glapp borde man kunna kompensera med en slaktad colaburk. Men å andra sidan vet jag nästan läskigt lite om sadelstolpar så det är väl bäst att jag håller käften :)

Hur petigt är det?
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja jäflar vad det laddas antioxidanter inför
> tävlingen imorgon. :)

Värsta jävla tour de franceladdningen.

Hur petigt är det?
Om du inte har ett skjutmått kan du alltid ta nåt annat som du har närheten. Så här brukar jag göra när jag glömt skjutmåttet hemma.

GetAttachment.jpg ht=240

Hur petigt är det?
bigmollo skrev:
> Om du inte har ett skjutmått kan du alltid ta
> nåt annat som du har närheten. Så här brukar
> jag göra när jag glömt skjutmåttet hemma.

Sadelstolpen ska väl inte sitta i avgasröret? För övrigt är jag imponerad av att din penis tycks hålla sån sub-millimeter-precision.

Hur petigt är det?
oxr skrev:
> Skulle jag chansa skulle jag chansa på 26,8. Den
> är väldigt vanlig. 26,6 däremot har jag bara
> sett någon gång.
>
> Om den du har är 26,7 och går ner lätt så
> skulle jag absolut ta 26,8.

Min miyata 90 har 26,6, antagligen för att det är en instegsmodell med aningen billigare rör. Men redan på min andra pendlare(med trippelreducerade rör) en Miyata 610 är ordningen återställd med 26,8.

Hur petigt är det?
jesperC skrev:
> Befinner du dig i närheten av Sundbyberg kan jag
> nog rota fram en 26.6 stolpe om du vill låna en
> att testa med. Inte omöjligt att det kan finnas
> en 26.8 oxå.
>
> //j

Ja det vore riktigr snällt. Fast det kommer att ta ett tag innan den är cykelklar, håller som sagt på att måla om den.

/A

Hur petigt är det?
Ta stolpen och glid in på en verktygsaffär. Där finns fina mätintrument...

>Om du inte har ett skjutmått kan du alltid ta nåt annat som du har närheten. Så här brukar jag göra när jag glömt skjutmåttet hemma.<

Aah var det därför bilen inte startade...

Hur petigt är det?
bigmollo skrev:
> Köp ny ram.

Jag ska ha 27.2 på crossen men har mindre. Fungerar till å från beroende på rammaterial. Stål = bättre, alu = OK men måste justera då å då, kolfiber = inte våga :)

Hur petigt är det?
> Köp ny ram.

Skulle det vara ett annat projekt skulle jag ju gjort det. Det framgick inte riktigt i min fråga men det här projektet har hög budget + styling faktor och låg kolfiber faktor. Det kommer att lackas och färgmatchas ect. ja ni fattar, ingenting fancy. Det enda jag vill är att sadeln sitter fast, sen om det är den sunkigaste av alla stolpar spelar ingen roll.

/A

Hur petigt är det?
Bang skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Köp ny ram.
>
>
> Jag ska ha 27.2 på crossen men har mindre.
> Fungerar till å från beroende på rammaterial.
> Stål = bättre, alu = OK men måste justera då
> å då, kolfiber = inte våga :)

Varför citerade jag BigMollo...

Tillbaka
Topp