Hur se om bromsskiva kan återanvändas?

Cykel_2

Medlem
Jag har ett hjul där jag behöver en bromsskiva på. Det är rätt diameter.
Men skivan är gammal.

Hur vet jag om den kan återanvändas? Kan jag göra något test eller något för att se om metallen är utsliten?

Här är ett klipp på skivan:

Vet jag måste rengöra den från olja. Men vet jag hört något också om att metallen kan slitas ut i skivorna och då ge upphov till skrikande ljud(?) men osäker på om det stämmer.

Jag har ett hjul där jag behöver en bromsskiva på. Det är rätt diameter.
Men skivan är gammal.

Hur vet jag om den kan återanvändas? Kan jag göra något test eller något för att se om metallen är utsliten?

Här är ett klipp på skivan:

Vet jag måste rengöra den från olja. Men vet jag hört något också om att metallen kan slitas ut i skivorna och då ge upphov till skrikande ljud(?) men osäker på om det stämmer.
Tillverkaren brukar ange minsta tjocklek på skivan. Ofta står det måttet på bromsskivan, fram med förstoringsglaset och sedan skjutmåttet.

Den bör inte heller ha färgavvikelser. Skivor kan få detta om det utsatts för mer hetta än vad som är lämpligt. Ser du lite regnbågsfärger så använd inte skivan.

Den bör inte heller ha färgavvikelser. Skivor kan få detta om det utsatts för mer hetta än vad som är lämpligt. Ser du lite regnbågsfärger så använd inte skivan.
Nä det stämmer inte. Skulle det vara så att skivor med färgskiftningar skulle gå sönder så skulle det gå skivor mest hela tiden i ställen så som Åre. Och det gör det inte.

Stalle

Bromsskivor på en bil far inte illa av det. Skivorna är ju inte härdade, så vad kan hända?. Metallen blir inte försvagad av att värmas upp och sedan normaliseras utan att kylas ner snabbt.

Så du vet något som Shimano och SRAM mfl inte vet?
Länken säger ingenting om att man inte ska använda en skiva med missfärgning.

"smaller rotor where the correct amount of heat is being generated could actually have more power on the trail. Paying attention to the color of the spokes on your rotors (below the pad track) can be a tell of how your rotors are performing.

-Browned or bronzed discoloring means the size is optimal.

-Purple or rainbow discoloring means your rotors are running too hot and sizing up would be suggested.

-No distinct coloring would suggest they aren't getting hot enough and sizing down would lead to optimal performance."

Informationen i länken handlar om att se vilken temperatur systemet har vid användning. Har du lila/regnbågs-missfärgningar föreslår dom att du sizear upp för att få bättre bromsprestanda, inte för att bromsskivan kommer explodera.

På samma sätt som att en skiva utan missfärgningar är för stor för hur cykeln används och borde bytas till en mindre för att få bästa möjliga prestanda.

Är det inte pads som kan vara glazed om skivan är missfärgad?
Jag kör gasol på mina men det kanske är en annan sak.

Jag verkar ha för stora skivor enligt tillverkaren

Jag har aldrig hört att nån kraschat för att en bromsskiva flugit sönder eller plötsligt slutat funka. Känns långsökt att det skulle kunna hända. Om skivan blivit tunn som ett papper kanske, men jag har på känn att den börjar ge ifrån sig outhärdliga gnisselljud innan den helt ger upp.

Sen kan man väl vara jättepetig och påpeka att bromsbeläggen lämnar efter sig material på skivan, och att man helst ska hålla sig till samma sorts belägg på en skiva för att undvika problem med t.ex skrikande bromsar.

Jag skippar att köpa beggade skivor av den anledningen + litar inte på att folk kör in bromsar vettigt.
Men det är bara jag som är lite ängslig

Sen kan man väl vara jättepetig och påpeka att bromsbeläggen lämnar efter sig material på skivan, och att man helst ska hålla sig till samma sorts belägg på en skiva för att undvika problem med t.ex skrikande bromsar.

Jag skippar att köpa beggade skivor av den anledningen + litar inte på att folk kör in bromsar vettigt.
Men det är bara jag som är lite ängslig

Du gör rätt. Jag är för lat för att köra i bromsarna ordentligt och får vibrarande skivor på många cyklar.

Jag hade inte heller köpt beggade - men det handlar väl om pris. Det är nog inte värre än att man kan sanda ner dem och börja om.
Jag märker inte att det påverkar att byta mellan metal och resin.

Jag hade inte heller köpt beggade - men det handlar väl om pris. Det är nog inte värre än att man kan sanda ner dem och börja om.
Jag märker inte att det påverkar att byta mellan metal och resin.

Mwah, min nya gruscykel har 140 mm bak. Jag skulle gärna byta till 160 mm, men såg att de fina Sram skivor jag har nu kostar 82 - 88 euro hos tysken, otroligt dyr!

Mwah, min nya gruscykel har 140 mm bak. Jag skulle gärna byta till 160 mm, men såg att de fina Sram skivor jag har nu kostar 82 - 88 euro hos tysken, otroligt dyr!
ja, och om de ser ok ut så kan jag inte tänka mig att det är problem att putsa rent med smärgelduk.
88 euro är XTR nivå på Shimano. Håller med om att det är dyrt.

Tillbaka
Topp