The Gravel tråd

  • Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Bra! Och såhär blev det 80 mm stam. Ska labba lite med styrhöjd , men känns funkis efter kort provrull. Hade tänkt begagnat för att testa konceptet, men så dök denna upp på Outlet hos LBS och jag blev lat 🙂.

20260618_131740~2.webp
 
The Gravel tråd
För en dryg vecka sedan promenerade vi vid vatten hemma, och jag tänkte "kan man inte cykla runt det här".

Improviserade en rutt på Komoot, tänkte "orkar jag 7 mil, som aldrig cyklar långt och helst inte ens sitter på en sadel?"

Stack iväg lite spontant i helgen. Väsby -> Stäket -> Livgardet -> Sigtuna -> Väsby

Slutade på 8 mil prick efter lite låtsasvägar på kartan och tveksama genvägar. "Lagom" på gränsen för mig iallafall, hade inte velat cykla mer den dagen.
Men riktigt fin runda, lär snurra där fler gånger.

20260621_113734.webp

20260621_105142.webp20260621_124445.webp20260621_120959.webp20260621_130836.webp
 
The Gravel tråd
The Gravel tråd
Testade precis styvsonens vita Rose Backroads FF M/L (~56cm)med Sram Rival (etap 13 växlar)44/10-46T vikt ~8.6Kg med 45mm Schwalbe G One RS(semi-slicks). Mätte och testade möjligheterna för bredare däck. Med 4mm frigång mellan däck och ram är det max 45mm bak och 52mm fram som gäller. Cykeln var grymt styv och jag förstår varför den varit framgångsrik som tävlingsgravel. Fästpunkter för överrörsväska och ramväska, som förbättrar aerodynamik, inga övriga fästen.

Noterade att min 52cm Specilized Diverge med 110mm styrstam har samma avstånd från sadelstolpen till bromshantagen - 79cm, men grenmåttet var rejält mycket högre på Rosen. Cykeln är kul, snabb och (snygg) att cykla på, men inte lika bekväm som min.

Båda cyklarna har dock sin charm och målgrupp. Det tar emot att säga det, för en inbiten Shimano-nörd, men Sram-växlarna fungerade oväntat bra, om man nöjer sig med enkelklinga fram (x1).

Jag hjälpte till att byta hjulen från original alu hjul till Reserve GR 40/44, 27mm innermått och ~1450gram. Dessa har otroligt nog ingen viktbegränsning!!!

Skriver på mobilen, så det blir tyvärr ingen bild eller länk. Någon vänlig själ kanske kan bifoga det.
 
The Gravel tråd
Idag har jag cyklat lite här i Mayrhofen på väg till Italien. Hemma innan jag drog så satte jag på ett 46t drev fram. Det blev liiiite tungt här i Alperna då jag kör 13del 10-46 bak.
Njut av bilderna:

Visa bilaga 838302Visa bilaga 838304Visa bilaga 838305Visa bilaga 838306Visa bilaga 838307Visa bilaga 838308Visa bilaga 838309Visa bilaga 838310Visa bilaga 838311Visa bilaga 838312Visa bilaga 838313Visa bilaga 838314Visa bilaga 838315Visa bilaga 838316
Får jag fråga hur mycket du väger? Med tanke på utväxlingsvalet.
 
Tillbaka
Topp