Hur ser din drömcykel ut???

Crossmax

Aktiv medlem
Hej igen. Ni kanske tycker att jag är lite väl het när det gäller nya inlägg, det beror på att jag nyss upptäckt denna fantastiska sida!!!
Nu, alla har väl en drömcykel de går omkring o tänker på.... "om jag vinner 1 mille på triss, då ska min cykel se ut såhär..." Det här skulle vara min drömcykel:
Ram: Giant XtC composite (med tillhörande styrlager)
Gaffel: Rock Shox SID World Cup
Styre: Easton EC90 flatbar
Styrstam: Thomson Elite (svart, silver e fult)
Sadelstolpe: Thomson Elite eller Easton EC70
Sadel: Selle Italia SLR XP
Bakväxel: Nya XTR
Framväxel: Nya XTR
Kassett: Nya XTR
Kedja: XTR
Vevparti + vevlager: Nya XTR
Bromsar: XTR hydrauliska skivbromsar
Växelreglage: Nya XTR för hydrauliska skivbromsar
Pedaler: Cranbrothers eggbeater tripple titanium
Hjul: Nya XTR hjulset eller Mavic Crossmax SL Disc
Däck: Schwalbe Racing Ralph
Hantag: Crankbrothers Neo grips

Det var det..... Om du har tid och vilja, beskriv gärna din drömcykel, MTB eller LVG, spelar ingen roll.
Ha de!

Köpte/byggde mig min drömcykel i 30-års present till mig själv, en Santa Cruz Bullit. :-9 Drömmar är till för att förverkligas, någon gång iaf... Så här ser den ut:
<http://leo.happymtb.org/scb04_1.jpg>
<http://leo.happymtb.org/scb04_2.jpg>
<http://leo.happymtb.org/scb04_3.jpg>

/Leo

Obed: nej det behöver man inte men det hjälper ju! Det skulle vara lite skoj att kunna köpa precis det man vill ha istället för att behöva skrapa ihop det som blir över av bidraget man får från sin arbetsgivare för att kunna skaffa sig något halvskapligt. Skulle lätt kunna blåsa minst 60-70k vardera på en lvg hoj en xc racer och en fr hoj men det saknar man ju ekonokiska medel till.

Den här har jag redan. Det är förmodligen världens bästa cykel. Fast min är grå och två år äldre än den på bilden. Jag skulle vilja ha bättre bromsar och växelhandtag, men det byter jag när dom pajar.
http://www.cannondale.com/bikes/04/ce/model-4TR8.html

Den här får jag snart. Visst är det snyggare med tunna rör?
http://www.covebike.com/handjob.htm

Dom hojarna räcker för mig, jag kan ärligt säga att jag inte har önskan efter nåt mer avancerat.
Men skulle jag drömma om en heldämpad så är det den här:
http://www.wrenchscience.com/WS1/Gallery/InlinePhotoGallery.asp?ID=407&Aesthetic=fs&Curpage=1

Jag beställde drömramar till 2 st Happy medlemmar igår - gud vad roligt! Nu måste jag hitta någon som drömmer om Paul Turner's senaste skapelser...

Min xc, försvinnande snabb ;-)
<http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=190793>
Också leksaken...
<http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=190833>

Daner Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag beställde drömramar till 2 st Happy medlemmar
> igår - gud vad roligt!

Då kan jag svara Crossmax äger! med ett;

Drömhoj

Ram; Turner 5-Spot snart, mycket snart
Styrstam; Thomson, lika snart
Sadelstolpe; Thomson, lika snart

Gaffel; Inte bestämt mig än, inte speciellt snart. Manitou Minute? Fox? Marzocchi? 125 mm iaf..
Hjul; Egenhändigt byggda Hope-nav, XM321-fälg och 36 DT Comp-ekrar. Blir nog XT-nav istället, kanske i höst
Bromsar; Vet inte, Magura Louise Fr kanske?
Sadel; Min gamla Flite funkar fint
Vevparti/lager; Saint med två klingor, kanske i höst
Styrlager; FSA-nånting. CK är bara onödigt dyrt, har jag bestämt. Måste skaffa snart :)
Pedaler; Shimano 959. Skulle kunna överväga någon plattformspedal med samma mekanism
Drivlina; LX kassett, SRAM PC-59 kedja Inte särskilt sexigt, men funktionibelt och överkomligt att byta
Däck; Har inte hittat hem än. Conti Gravity funkar tills de är slut, men sen blir det något annat.

Edit: Kan tänka mig att SRAM-bestycka den beträffande växlar och så

Senast redigerad av en moderator:
Drömhoj...

Ram: Klein Attitude
Styrlager: Chris King
Gaffel: Ingen aning men lätt och max 80mm slglängd
Nav: Chris King
Fälgar: Mavic 717
Växlar: XTR
Reglage: SRAM (Gripshift)
Bromsar + handtag: Avid Single Digit Ti (helst SIngle Digit mag men de görs ju inte längre)
Vevarmar: Race Face
Pedaler: Eggbeaters
Styrstam: Thomson
Sadelstolpe: Thomson
Styre: Easton Carbon
Sadel: Flite eller SLR

"Lagom" dyr och fungerar i verkligheten, inte bara i skyltfönstret...

> Ram; Turner 5-Spot snart, mycket snart
> Styrstam; Thomson, lika snart
> Sadelstolpe; Thomson, lika snart

Tobbe är du en av de lyckliga måste jag gratulera. Du kommer inte att vilja ha en ny hoj på många år.

Per

Tobbe : instämmer i Pers gratulationer, i senaste MBR testade de Turner 5-Spot som en av många tänkbara "ultimate trail machines" (inte det första testet med den vinklingen iofs ...) och de höjde den till skyarna. Nu vill jag också ha en sån *suck*

Ska bli kul att se bilder på bygget när det påbörjas!

/AWi

Per Skrev:
> Tobbe är du en av de lyckliga...

Jag är ganska säker på det. Har inte beställt från LBS än (ska begära in pris från två idag) men mailat med Daner både storlek och färg och det matchar med det han beställt...

> ...måste jag gratulera.

Tack :)

> Du kommer inte att vilja ha en ny hoj på många
> år.

Det är det jag hoppas och tror.

AWi Skrev:
> > Tobbe : instämmer i Pers gratulationer, i
> senaste MBR testade de Turner 5-Spot

Jag köpte tidningen förut. Tycker de skriver kul om Specialized Enduro Pro (som fick delad förstaplats med Turner):
"In fact, the only reason we can think of not to buy the Enduro Pro is that all your friends are likely to have them already."

Stämmer det på happy eller stämmer det på happy?

Jag kan iofs. tänka mig fler anledningar (med mer sans) att skaffa 5-Spot istället för Enduro;
- Dämparen sitter utsatt på Enduro
- Ramen är svårburen
- Vajerdragningen är inte så lyckad
- Kanske är den stora ramlådan känsligare för slag (omkullkörningar, någon?)

Köper man bara ramen till Enduro är inte steget upp till 5-Spot särskilt stort i fråga om €€€...

> Ska bli kul att se bilder på bygget när det
> påbörjas!

Någon enstaka bild ska jag väl lyckas prestera ;)

the_TnT Skrev:
> Jag kan iofs. tänka mig fler anledningar (med mer
> sans) att skaffa 5-Spot istället för Enduro;
> - Dämparen sitter utsatt på Enduro
> - Ramen är svårburen
> - Vajerdragningen är inte så lyckad
> - Kanske är den stora ramlådan känsligare för slag
> (omkullkörningar, någon?)

Som enduroägare instämmer jag helt och fullt i de tre första punkterna. Den fjärde kan jag inte personligen kommentera, jag kör aldrig omkull ;-P Skador på "monocoquen" är inget jag varken sett eller hört några problem med iaf.
Jag kan däremot komma med en annan nackdel på Enduron:
- Enda fästet för flaskställ är under diagonalröret. Skitsmart ställe att sätta något man ska ha mot munnen...inte. Nu kör väl de flesta med vattenrygga iofs men det skulle varit bra att kunna ha lampbatteriet någon annanstans än i värsta blötan.

>
> Någon enstaka bild ska jag väl lyckas prestera ;)
>

Det ser jag fram emot! Om jag varit hälften så nöjd med min Enduro hade jag köpt en 5-Spot. Jag funderade på det ett tag men insåg att jag faktiskt är 99,9% nöjd med min Enduro nu efter diverse modifikationer.

TnT: OOooooh, läckert! Görskoj! Håller tummarna att du hinner få ihop den innan ÅMM!

Drömhoj:

Ram: Ellsworth Moment tror jag det skulle bli. (Kan ju inte välja 5-Spot nu när "alla" har en sån. ;-))
Gaffel: Någon enkelkronad runt 130 mm. Minute kanske... finns för mycket att välja på. =)

Gillar ju Hope så det skulle nog bli Hope Mono M4 och Hope Bulb-nav.

Min hoj=i stort sett min drömhoj (även om man ibland drömmer om cannondale med Leftygaffel eller en Bullit á la Leo)
<http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=248741>

Jag har också dreglat över en Moment, svart anodiserad naturligtvis, med en Manitou Nixon gaffel i framänden (svart, finns den inte i svart så ska den lackas). Hängt på det Chris King styrlager och nav (svart), Thomson stolpe + stam (svart), FSA carbonriser, min nuvarande WTB sadel, SRAM X.0 växlar, Avid Juicy 7 skivbromsar, RaceFace Atlas vevar/lager (svart, ett tema börjar skönjas!).

Tycker den jag har nu är som sagt min drömhoj,fast med skivbromsar som uppgradering så blir den perfekt!!

<http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=210169>

/Fredde

Ram: kula primo (inte så exklusivt, men trivs mycket bra på den)
Växelsystem: sram x.0
Växelreglage: sram trigger x.9
Bromsar: Hayes mag-1
Hjul: Crossmax SL eller sprinergy xylone
Gaffel: Fox F100X
Styrlager: Chris King
Styrstam+sadelstolpe: Thomson Elite
Vevlager+vevpart: Nya xtr
Styre: Easton ec90 carbon xc riser
Kassett: nya xtr titan
Sadel: Selle Italia SLR XP
Pedaler: Cranbrothers eggbeater tripple titanium
Däck: Hutchinson Python Gold Elite (10 g lättare än vanliga gold, en nödvändighet)
Handtag: ProGrip (en modell som inte tillverkas längre, men har en kartong, ska nog räcka tills jag har denna cykel)

Tobbe,

Jag försöker att ordna möjligheten att inkludera Fox Vanilla gafflar med 2 av ramarna. Om du vill ha en, bra. Om inte, jag kan sälja den till Per så han kan sluta tjata om hur avundsjuk han är på sin frus gaffel. ;)

Själv tänker jag att en Maverick DUC skulle fungera fint till den röda 5-Spot. Jag tror inte att det blir färdigt innan ÅMM, men jag tar allting med mig i alla fall.

En St.Blaise skulle inte sitta fel

coustellier_saintblaise_003.jpg

Hur kan så många vara HELT perfekt nöjda med sina cyklar, om de verkligen får drömma och sväva ut hur dfe vill? Jag måste hålla med om att man kan lyckas så pass att ändringar eller uppgraderingar känns överflödiga, men allt finns det väll ändå tankar? Är grymt nöjd med min egen lvg-hoj just nu (iaf när jag får min nya ram och kan plocka ihop den igen) och intresset för att skumma runt i kataloger och drgela på produkter har faktiskt minskat. Men har ändå dörmmar....

Ram: Giant TCR Advanced (kör Giant TCR alu)
Komponenter: Campagnolo Record, med carbonvevar (kör Chorus, utan carbon)
Kedja: Connex titan
Vajrar: Nokon cables (kör campa orginal)
Flaskhållare: Campa Record
Sadel: Fizik Aliante (kör jag på, kan inte bli mer nöjd!)
Sadelstolpe: behövs inte med TCR advanced ramen (kör på Pazzaz carbon)
Styre: Deda Alanera styr/tapp combo i carbon (kör Ritchey WCS)
Pedaler: m2racer orb (kör Look 356)
Hjul: svårast, där finns det RIKTIGT godis!! säger Campagnolo BORA (kör campa chorus/DT open pro, där finns mest rum för förbättring, blir ett par extra tävlingshjul)
Däck: UFO tub (kör Conti Supersonic)

Oups! ser nu att jag har väldigt specifierade och noggrant utvalda drömmar, Den där cykeln skulle nog inte bli UCI-laglig :-)

Rippa Skrev:
> En St.Blaise skulle inte sitta fel
>
>

Hur mycket får man lätta på plånboken för en sådan?

Roadrunner: När man väl ska köpa sig en cykel så gör man lååång research om vad som finns på marknaden och vad som passar en bäst. Man har ingen brådska när man bygger sin drömhoj, däremot kan det ju vara lite begränsat med budgeten. Själv har jag som sagt byggt drömmen, men visst, det finns ju mer än en drömcykel. Just nu är nästa drömcykelprojekt på gång, nämligen den ultimata vinterdrömcykeln. Ramen är på väg, kan avslöja så mycket att det är 853 Reynolds stål, samt namnet börjar med C och slutar med C... ;-)

/Leo

En dröm sedan 1993 som snart blir verklighet. OK, XLM fanns inte -93 men det var då jag köpte ett nr av MBA och dåtida MTB magasinet där det fanns ett intressant reportage om Merlin.

Ram....................Merlin XLM 17,5"
Framgaffel.............Marzocchi Marathon S, 105 mm, svart
Styrlager ..............Chris King NoThread, silver (svart på bild - ny är på gång)
Styrstam...............Race Face Deus, 70 mm, 15 deg, silver (svart på bild - ny är på gång)
Styre..................Moots Ti, 23" 8 deg
Barends................3/2.5 titan
Handtag................Ritchey TGV, svarta
Framväxel..............XTR
Bakväxel...............XTR 952 SGS
Växelreglage...........XTR 952
Bromsreglage, fram.....Magura Marta SL
Bromsreglage, bak......XTR 950
Frambroms ..............Magura Marta SL
Bakbroms...............XTR 960
Sadelstolpe............Thomson Elite, silver
Sadel..................Selle Italia Flite Ti
Sadelstolpsbult........standard i rostfritt stål&#8230;
Vevarmar...............Race Face Next LP, 175 mm, silver
Vevarmsbultar..........Middleburn self extraction bolt, steel, svarta
Framdrev...............Middleburn SS-HC. 44, 34, 24, grå
Drevbultar fram........Middleburn steel + alu, svarta
Vevlager...............BB-UN 72, 68 mm, 113 mm
Pedaler................Shimano M952
Framnav................Chris King ISO Disc, svart
Baknav.................Chris King Classic Mtn, svart
Fälg, fram.............Mavic 717 Disc, svart
Fälg, bak ..............Mavic 717, svart
Ekrar, fram............DT Supercomp
Ekrar, bak.............DT Supercomp
Nipplar................DT mässing
Framdäck...............Conti Explorer
Bakdäck................Conti Escape
Slangar................standard butyl
Snabbkopplingar........Salsa stainless steel, svarta
Kassett................CSM750, 12-34
Kedja..................Dura Ace
Växelvajer.............XTR
Bromsvajer fram........Magura
Bromsvajer bak.........XTR

Nästa år eller så... förhoppningsvis får man möjlighet till en heldämpad. Spoten eller Foes FXR ser roliga ut. Eller SyCip Double Dribbler. Stålhuvudtriangel med Ventana-baktriangel/länkage.

Men det finns ju hur mycket roliga alternativ som helst.

måste nog säga att min favorit är detta ifall jag inte behöver bry mig om pengar:
SINTESI ZerX (softtail) / Specialized M5 S Works (hardtail)
Crossmax sl
marathon sl
sram x.0 med x.9 triggers
Race Face Turbine LP
Paul Motolite Z, v-broms
Ritchey wcs styre, styrstam, styrlager, sadelstolpe.
Däck efter underlag.

Har en väldig skräck för carbon på hojjen, då man har hört så enormt mycket ont om det, men samtidigt för det.

Jag viljer då en hojj som är ~4hg tyngre som inte är i carbon idag då jag är väldigt osäker och det har inte visat sig än hur bra det håller.

Leo Skrev:
. Ramen är på väg, kan avslöja så
> mycket att det är 853 Reynolds stål, samt namnet
> börjar med C och slutar med C... ;-)
>
> /Leo
>

En Cotic eller... ???

/ Robert

The TnT:

Om du funderat på Minute kanske du sett att HiBike säljer dem för halva CycleComp priset. Jämfört med Hallmans är det ännu mycket billigare...

hardtail1.jpg
Jag vill nog väldigt gärna ha en sån här Jeff Jones titan-hardtail, singlespeedkittad som i senaste Singletrack, fast med vanlig gaffel och ett brett vanligt riserbar då förstås. Oerhört vacker konstruktion. Jag brukar mest känna att lyxiga exklusiva prylar riskerar att begränsa mig, men den där... begär!

Till skogs annars så ser jag ingenting som är bättre än Enduron. En vanlig rörkonstruktion med samma låga standover vore ju trevligt förstås. Mindre klonkljud. Men svårburen? Hey, åtminstone medium har ju ett perfekt designat handtag precis ovanför vevpartiet! Bättre kan det inte vara.

En Nicolai Helius FR kanske? Med nya Foxgaffeln 110-150 och ett extrakit med tyngre hjul och en 888 170 mm i källaren för resor till ställen där det finns lift.

Daner Skrev:
> Leo, ser till att du bygger den med skivbroms -
> det borde inte finnas v-broms studs på denna ram.

Det behöver du nog inte oroa dig för. Tror ingen -allra minst Leo- vill ha V-broms på vintern om man slipper...

rob/daner/tnt: Stämmer bra det, en disc only Cotic Soul... :-9 Blir väl klar lagom till hösten tror jag, ifall jag väntar tills -05 MZ gafflarna kommer.

/Leo

TommyE@jobb Skrev:

> Ram....................Merlin XLM 17,5"
> Framgaffel.............Marzocchi Marathon S, 105
> mm, svart
> Styrlager ..............Chris King NoThread,

Mums, den skulle jag nästna kunna äta upp :)

Per

När man får tänka efter så...
<http://www.santacruzmtb.com/bicycles/vpfree.php> med Manitou Dorado MRD X-works :-)
Och
<http://www.litespeed.com/bikes/siena.aspx>
Eller en sådan...
<http://www.scottusa.com/product.php?UID=4848>

jag skulle vilja ha Fir-carbonhjulen......

Tim.. du har ju redan valt carbondelar till cykeln, gaffeln, växeln......

och alla Thomsonprylar.. urrrrk.. styrtapparna kan nog med fördel användas som bojstenar.

Tillbaka
Topp