Hur ser din drömcykel ut???

Wasabi Skrev:
-------------------------------------------------------
> Freerider med SPD?
>

Stämmer bra det! 959:orna håller för nästan vad som helst, bl.a. +2m dropp och annat kul. Har varit lite sugen på 647:orna men de verkar allt för plastiga... Kör dessutom aldrig urklickad, så det är inga problem med 959.

/Leo

Turner Burner/Epic S-Works ram om jag känner för heldämpat... har aldrig testat nåt bra fulldämpat än men det verkar jäkligt kul... växlar: XTR, reglage: XTR. Har ingen koll på skivbromsar, men nåt dyrt! Pedaler: Time ATAC XS carbon eller vad de heter... orkar inte skriva mer. Dyrt och lätt i alla fall.

micke S:
ojdå, såg det nu, ändrat, fast växeln tror jag på då victor har kört på den 1 år och den håller än för han.

Sedan så är det inte carbon enligt det jag hört, det är något annat komposit material.

Sedan så skulle en sid wc aldrig vara fel ifall man hade haft oändligt med pengar, fast å andra sidan så är det inte allt för ovanligt att folk får skaffa ny efter 1 säsong.

Tim:

just XO växeln är annars känd för att gå sönder, och viktor är väl knappast den som drar sönder grejer.

annars är carbon ett fint material och jag har aldrig haft sönder någhot i carbon, sram-växlar däremot.... kompositgrejer har jag slagit sönder, men inte under normal användning.

inga pengar till WC? lösning: kör fort på tävlingarna och få en gratis, om inte, varför ha en WC?

micke s:
jasså.. inte visste jag det.. jo victor är ganska försiktig av sig ändå..

något jag kom på efter att jag skrev förra inlägget är så att, carbon med alla andra kompositmaterial, är väldigt hållbara så länge det inte gnids eller slits på det viset, såsom en länk (exempelvis en växel) fasta delar såsom hardtail ram, håller då bättre OM den är rätt konstruerad.

Men jag som varken är speciellt snabb eller uppe i de klasser då man får prispengar kommer då hålla mig till sådant som jag vet håller, dock är jag väldigt imponerad på sram's komposit bromshandtag samt bromsar.

Sedan så tycker jag själv att en sid wc är i dyraste laget i sverige, kostar inte alls lika mycke på
http://www.chainreactioncycles.com/

Där är det väldigt billigt till viss del,
Specialized M5 S Works (hardtail ram) för ~5600 spänn.
rs sid wc för ~6100 spänn, det är däremot ganska billigt.

På Supergo kostar en SID WC 600 dollar. Om man räknar dollarn som 8 kr så kostar gaffeln "bara" 4800 kr, mindre än vad en SID Race kostar i Sverige.

Man får ofta lägga till delstatens moms på det annonserade priset, vet inte vad delstaterna har för momssatser men minst 10 % utöver är väl rimligt att anta. Men 660 $ är rätt billigt det med för en SID WC.

Da%20Bomb%20-%20%20Moad%20Bomb.jpeg

Denna är min drömhoj just nu!

Da Bomb - Moad Bomb!

Vad är det för gaffel? Merida har den på sin freeride modell såg jag i grahns katalog. Är det en manitou med paint-job?

Muerto Skrev:
> Ooooh! Fredde den va inte dålig... Drömmar är till
> för att förverkligas!
>
> /Hellre pank och fågelfri än rik och cykelfri!

En svart Santa Cruz VP-free blir det! Har inte riktigt bestämt vad det blir för komponenter på den än.

/Fredde

Lite närbilder på den färdiga cykeln (klar sedan 2.5 vecka tillbaka). Enormt trevlig att cykla på. Trots att den väger "hela" 11.1 kg känns den mycket lättare än så i terrängen.

m1s.JPG

XTR 952 SGS, 12-34 XT kassett och Salsa qr (stålaxlar).

m2s.JPG

Framhjul: Chris King ISO Disc, Mavic 717 Disc och DT SuperComp. Marta SL skivbroms och Marzocchi Marathon S 105 mm framgaffel. Ja, den är tung (runt 1.9 kg med kapat styrrör).

m3s.JPG

Bakhjul: Chris King Classic, Mavic 717 och DT SuperComp. XTR växelvajerset.

m4s.JPG

Old School (ram nummer 191 om ramnumret tolkas rätt) 17.5" Merlin XLM ram och Chris King styrlager.

m5s.JPG

Thomson Elite stam, Moots ti styre (56 cm med 8 graders böj, mycket bekvämt!) samt Yeti/ODI Lock On och Middleburn Disco BB styrändspluggar (ej i bild).

m6s.JPG

XTR 960 top swing/top pull framväxel. Race Face Next LP vevar, Middleburn Slickshift/Hardcoat klingor (44-32-22) och XT UN73 vevlager. Durace-kedja. Middleburn kedjebultar i alu (yttre) och stål (inre) samt Middleburn self extraction crank bolt (stål). PDM959 pedaler. Topeak flaskställ (rostfritt stål).

>Tommy E skrev:
>
> Marta SL skivbroms och Marzocchi Marathon S 105 mm framgaffel. Ja, den är tung (runt 1.9 kg med kapat styrrör).

Den gaffel jag planerar att sätta på min nästa hojj väger 2780g (exkl. styrrör i stål). Men så är det ju ett litet annat användningsområde för den hojjen också än din läckra Merlin där uppe.

Grattis till nya hojjen föresten Tommy. Ser riktigt fint ut!

--

Alla vet väl vid det här laget vilken hojj jag går och väntar på. Om nu inte något annat skulle dyka upp under väntetiden då förstås. ;)

sxtrail-copper.jpg

tr_enduro.jpg

gerbilcage.jpg

cbc.jpg

Senast ändrad:
Jo, visst är det fint. Men det är ett j***la tag kvar till mitten av november. Känns tungt att loosa hela höstens fina cykling med sköna färger i skog och mark. Men det får man väl ta när man är envis eller nåt. Snart faller jag nog dit på en Bullit-ram eller något annat känns det som, måste bara ha en hojj snart. :)

cal Skrev:
> Jo, visst är det fint. Men det är ett j***la tag
> kvar till mitten av november. Känns tungt att
> loosa hela höstens fina cykling med sköna färger i
> skog och mark. Men det får man väl ta när man är
> envis eller nåt. Snart faller jag nog dit på en
> Bullit-ram eller något annat känns det som, måste
> bara ha en hojj snart. :)

November,själv måste jag vänta till början av våren!=(

/Fredde

Ja, men du har ju i alla fall en potent cykel att köra på nu. Jag sitter här med min Cruiser och rullar tummarna. :-D

Drar upp denna gamla goa tråd igen =) Dags att uppdatera!

Ändrat min drömhoj lite.

Ram: Da Bomb - Moad (svart) eller SC Bullit
Gaffel: 66r (170mm)
Växlar: Shiman XTR (fram) SRAM X.0 (bak)
Reglage: SRAM X.9
Kassett/Kedja: SRAM (dom bästa)
Bromsar: Magura Gustav M  (210 fram, 190 bak)
Hjul: Mavic Deemax -05 (gula)
Däck: Schwalbe King Jim 2.35"
Vevparti: RaceFace Diabolus DH Bash X-Type
Pedaler: Da Bomb - Bomb Pedal
Styre: Da Bomb - Trail Bar 50x700
Grepp: Race Face - Good N Evil (Röda)
Styrlager: Chris King (värsta)

=D

Senast redigerad av en moderator:
Inte färdig speccad ännu...

Frame: Azonic - Propulsion frame Medium x 1
Fork: Manitou - Minute One 2004 Black/Boss x 1
Handlebar: - x
Grips: - x
Stem: FSA - XC-170 LX Xcountry stem 25.4mm 6°x90mm x 1
Headset: FSA - Orbit XL II 1-1/8" - OEM Black x 1
Shims: - x
Seatpost: FSA - FR-200 seatpost 350/31.6mm x 1
Saddle: - x
Front derailleur: Shimano VTT - LX 2004 Front derailleur silver TP31.8mm x 1
Rear derailleur: Sram - X.7 rear derailleur medium cage Unique x 1
Shifters: Sram - X.7 Trigger shifters 27 sp Unique x 1
Brake levers: - x
Brakes: Formula - B4 Pro Front Standard x 1
Brakes: Formula - B4 Pro Rear x 1
Crankset: Shimano VTT - LX 2005 Crankset 22/32/44 FC-M580 Unique x 1
Bottom bracket: - x
Chain: Sram - PC59 chain 116L "gold" AM Unique x 1
Cassette: Shimano VTT - XT 9 speed cassette 11-32 2005 Unique x 1
Front wheel: Transwheel - Front and rear disc wheels w/ Taurus rims and Shimano XT hubs Front & rear x 1
Rear wheel: - x
Front tire: - x
Rear tire: - x
Inner tubes: - x
Pedals: - x
Cables: Gore Ride On - Ride On Ultralight for derailleurs black Unique x 1

Har min drömhoj och till min stora frustration så varken vill jag eller behöver byta ut något på den. Jo föresten, skulle sitta fint med ett par eggbeaters tripple ti eller time carbon pedaler det är väl allt.

Wilier: Erkänn att du är bra sugen på skivbromsar men att du håller tyst om det för att du nyss köpt världens dyraste hjul utan skivbromsnav! :-)

nicolai har precis kommit med en ny ram så nu är jag ambivalent på drömcykelfronten igen.
800-helius-st-tandem.jpg

Men den här med lite rohloff och kolfiber.... mumma.

/rikard

Pahoehoe Skrev:
> Wilier: Erkänn att du är bra sugen på skivbromsar
> men att du håller tyst om det för att du nyss köpt
> världens dyraste hjul utan skivbromsnav! :-)

Ett finger räcker för att bromsa hojen, TYST och kontrollerat. Sliter lite belägg, i princip ingen service och riktigt lätta. Min oro för att inte tillhöra skivbromsgruppen har lagt svalnat >:D

Rippa Skrev:
> Rejser: Vet inte exakt, men nånstans mellan 10-13'
> SEK lär man nog få punga ut med. För bara ramen
> alltså.

NEJDÅ!!!!, den ramen kostar vll inte mer än 7000, och om du klarar dig med en utan märkesklibborna så kan du komma ner till 3500:-

Rippa!, den ramen du har är ju MYCKET balllare. helt klart tre L

Hepp!

Köpte min drömMTB i våras.
s_works_8.jpg

Detta är världens vackraste racer... hade jag ägt en hade den fått ligga i min säng...
cyc_31_95556.jpg

Sparar just nu för att ha råd att köpa denna på ram rean nästa höst.
cyc_31_07606.jpg

Daner Skrev:
> I'll see your Nicolai tandem and raise it with
> this:

Den är väääääldigt nice och blir väl förhoppningsvis inte så dyr nu när dollarn går ner (har du fått listorna ännu?) men den har aldeles för kort fjädringsväg. =)

> one more for the road:

Snygg, men det saknas ju ett helt rör på den där, bakre delen är ju inte triangulerad. Måste vara väldigt komfortabelt =).

Jay Leno gav Paret clinton en tandem för ett tag sedan, en maxad Santana beyond Carbon/Ti med full dura ace och couplers. 14000 USD. (de var tvungna att ge tillbaka den pga diverse mutregler, Hillary är senator.). Tandemcykling är ingen billig hobby.... =/

/rikard

Tillbaka
Topp