Hur ser en bra pumptrackhoj ut?

calmbay

Aktiv medlem
En ort nära Östersund har fått en helt magiskt bra pumptrackarena. Det finns ju även små pumptracks i några byar häromkring. Så nu är jag sugen på att utforska denna nya sport!

Gillar att det är en förenande sport med relativt låg ingångströskel. Lätt för alla att komma igång och bra familjeaktivitet. Det är ju bara en cykel som behövs, ju enklare desto bättre nästan.
Men på vad ska den vara bra?

Hur ser en bra pumptrack cykel ut?

Hardtail förstår jag men geometrimässigt? Ramstorlek? Hjulstorlek? Material? Stötdämpning? Hjul? Däck? Etc?
Hur ser egentligen en pumptrack specifik hoj ut?
Vad letar jag efter?

Hur ser en bra pumptrack cykel ut?

Hardtail förstår jag men geometrimässigt? Ramstorlek? Hjulstorlek? Material? Stötdämpning? Hjul? Däck? Etc?
Hur ser egentligen en pumptrack specifik hoj ut?
Vad letar jag efter?
Mina egna erfarenheter så här långt är; fulldämpat, inte enkelt. 27.5" stål hardtail, bra men inte kvar i garaget. Något "tung" att pumpa igång. Sonens Street inspirerade aluminium 26", mkt bra. Bästa jag testat hittills men lite liten i ramen.

Bmx? Tänker de blir för små/kort om man är van en endurohoj? Men är de bästa alternativet så, man vänjer sig nog snabbt tänker jag. ??

Tack för tips. Har sett den där men vill veta mer, varför är det majoriteten bmx? Är dom med dirthoj av mtb-bakgrund. Eller kör de dirt för att de hållit/håller på med den sporten parallellt? De verkar i stort sett göra gaffeln stum. Bra/anus för en nybörjare? Hur mkt skiljer dessa mot en dirthoj för hopp?

Coolast av dom där är ju Sunn bmxen och hyper-dirten!

Pumptrack har ju ändå funnits några år, nån måste väll ha skaffat sig erfarenheter om vad som är viktigt på en pumptrackhoj tänker jag. Styva hjul tex, ett absolut måste, det känner man direkt. Därför små hjul används?
Kort i reach verkar de flesta ha? För att det inte finns andra alternativ eller nån mekanisk fördel?
68 graders gaffelvinkel bättre än 63?
2.2däck bättre än 2.5or?

Det verkar vara helt andra kvaliteter på en bra pumptrackhoj mot en bra mtb inser man ju iaf.
Kanske är det ultimata pumptrackvapnet om några år en helt ny typ av cykel?

En 26 dirt är ju mer eller mindre byggd för pumptrack så börja där. Titta på något som är byggt dom närmaste 10 åren så får du något modernt till billig peng.

Dåligt insatt i dirt känner jag, på vilket sätt är de byggda för pumptrack? Jag trodde dirt var ta mkt fart i en slät backe - hoppa högt- landa hårt.
Men håller med, en dirt borde vara en duglig pumptrackhoj. Gissar bra hjul är viktigare än bromsarna och gaffeln kan vara billig? Eller? Men om jag nu ska utöka arsenalen vill jag ha den bästa cykeltypen. Jag är nyfiken på bmx, måste nog prova låna en sån och testa. Finns bmxar i olika ramstorlekar ?

Viktigaste är stel gaffel (som kan vara en hård pumpade dämpade gaffel) och hård pumpade däck, gärna med låg profil.

Lång reach och flack gaffelvinkel har man på mtb för att cykeln ska bli kompetent i brant och stökig terräng. En pumptrack är ju slät som en babyrumpa så sådant behövs inte där. Modern mtb blir som ett slagskepp i pumptracken och knappast speciellt inspirerande. Däremot är smidighet och hanterbarhet viktigt, vilket gör att man vill ha en liten och kompakt cykel.

Det jag provat (förutom modern mtb, lastcykel och skärmcykel då bara för att jag följt med barnen till pumptracken på "fel" cykel) är en helt vanlig dirtcykel, vilket känns väldigt dugligt (dämpad framgaffel känns dock onödigt). Jag har träffat på folk som kört riktiga race-bmxer och de verkar också riktigt bra.

Däremot är smidighet och hanterbarhet viktigt, vilket gör att man vill ha en liten och kompakt cykel.

Propain rekommenderar dock en lite större cykel till pump än till dirt:

propain_size.jpg

Tysklsnd är duktiga på dirthojjar vet jag. Kanske är en tysk ram man ska leta? ?

Vilket land har mest utvecklad pumptrackscen?

Tror du övertänker mycket nu. Du kommer inte märka någon större skillnad på en vanlig dirt och en renodlad tävlings hoj. Dirt eller bmx, det är upp till banan. Tight bana med snäva kurvor så lönar det sig med bmx, mindre hoj helt enkelt. Om du kört mtb tidigare så kommer du nog vara mer bekväm på en 26 än bmx, bmx kommer dock i 20, 22 och 24 (bmx cruiser) om du vill prova på så sätt fokus på att ha kul istället för att komma till banan med en fullblods Racer.

En dirt är smutt på pumptrack. Jag har en NS zircus som är en enklare dirt som inte riktigt är byggd för stora hopp. Brukar gå på rea hyfsat billigt.

Något dirt-liknande - singlespeed, hårdpumpade däck och stum fjädring/rigid, high-rise styre. Jag kör på en gammal Evil sovereign med dropouts i kortaste läget (ändå 20mm längre än en vanlig dirt). Inte lika smutt som en riktig dirt men den funkar hyfsat.

Tror du övertänker mycket nu. Du kommer inte märka någon större skillnad på en vanlig dirt och en renodlad tävlings hoj. Dirt eller bmx, det är upp till banan. Tight bana med snäva kurvor så lönar det sig med bmx, mindre hoj helt enkelt. Om du kört mtb tidigare så kommer du nog vara mer bekväm på en 26 än bmx, bmx kommer dock i 20, 22 och 24 (bmx cruiser) om du vill prova på så sätt fokus på att ha kul istället för att komma till banan med en fullblods Racer.
Bra tankar. Klart jag övertänker, det är ju internet.

Dirt jumpers är pyttesmå. BMX är ännu mindre. Har själv en 26" dirt jumper (Dartmoor, känt Polskt märke i dirt jumper-kretsar) och skulle som vuxen man på 185 cm inte vilja ha ngt mindre.

Viktigt med hårt pumpade däck o tveksamma bromsar (helst bara en).

Dirt jumpers är pyttesmå. BMX är ännu mindre. Har själv en 26" dirt jumper (Dartmoor, känt Polskt märke i dirt jumper-kretsar) och skulle som vuxen man på 185 cm inte vilja ha ngt mindre.

Viktigt med hårt pumpade däck o tveksamma bromsar (helst bara en).

Därför är ju DJ bra för hela familjen. Barn som är 155-160 lär ju kunna cykla på en vanlig 26” DJ tänker jag.

Därför är ju DJ bra för hela familjen. Barn som är 155-160 lär ju kunna cykla på en vanlig 26” DJ tänker jag.

Precis. Överväger att köpa en, men pumptracken är tyvärr för långt bort.

Det roliga med fina storlekstabellen av Propain är att enda skillnaden mellan storlekar M och L är 25 mm i reach och hjulbas. Alla andra tillverkare gör DJs inom samma omfång eller bara en enda storlek. Slutsatsen är klart att storleken inte är så viktig men borde vara mindre än en genomsnitlig modern MTB.

Jag skulle säga en dirt med luftgaffel är optimala insteget, större och något stabilare än bmx och går fortfarande att ta till skejtparker eller göra teknikövningar på. Stel gaffel funkar absolut om man hittar en hoj med det, annars är det sjysst med flexibiliteten att kunna köra gaffeln mjuk eller hård. (Själv kör jag gaffeln stenhård och är fortfarande märkbart mer förlåtande än en bmx)

Dåligt insatt i dirt känner jag, på vilket sätt är de byggda för pumptrack? Jag trodde dirt var ta mkt fart i en slät backe - hoppa högt- landa hårt.
Men håller med, en dirt borde vara en duglig pumptrackhoj. Gissar bra hjul är viktigare än bromsarna och gaffeln kan vara billig? Eller? Men om jag nu ska utöka arsenalen vill jag ha den bästa cykeltypen. Jag är nyfiken på bmx, måste nog prova låna en sån och testa. Finns bmxar i olika ramstorlekar ?
Ja, race BMXer finns i ganska många längder (ff allt skillnad på TT), och lite ”olika” storlekar på hjul 20” (451 för yngre åkare med tunnare däck,1 1/8- 1 3/8 däck eller 406”, för äldre, lite tyngre åkare, ~1.4-1.85 däck), OS 20” (451 för åkare med ~1.6-1.85 däck) och 24” (cruiser, 24”,~1.6-1.85 däck) som ramen är anpassad för.

Storlekarna går (från minsta och uppåt): Micro-Mini, Micro, Mini, Junior, Expert,Expert XL, PRO och PRO xl(och flera x). Som vuxen är det alltid PRO och uppåt du ska leta…
Oftast väldigt styva och gjorda för att vara snabba. Vill nog hålla med om att min Dirt är mer förlåtande än min cruiser, men kanske pg av min egna bristande teknik…

Ja, race BMXer finns i ganska många längder (ff allt skillnad på TT), och lite ”olika” storlekar på hjul 20” (451 för yngre åkare med tunnare däck,1 1/8- 1 3/8 däck eller 406”, för äldre, lite tyngre åkare, ~1.4-1.85 däck), OS 20” (451 för åkare med ~1.6-1.85 däck) och 24” (cruiser, 24”,~1.6-1.85 däck) som ramen är anpassad för.

Storlekarna går (från minsta och uppåt): Micro-Mini, Micro, Mini, Junior, Expert,Expert XL, PRO och PRO xl(och flera x). Som vuxen är det alltid PRO och uppåt du ska leta…
Oftast väldigt styva och gjorda för att vara snabba. Vill nog hålla med om att min Dirt är mer förlåtande än min cruiser, men kanske pg av min egna bristande teknik…
Tack. Äntligen lite matnyttigt.

Hittar jag en race-bmx under vintern köper jag nog en sån annars blir det en dirt framåt våren.
Mtb har jag flera av redan.
Vart säljs begagnade race-bmxar?

Du gillar alltså dirtcykeln mer än 24" bmx? Pga dirtens stötdämpare fram eller för dess geometri/utformning?

Tack för tips. Har sett den där men vill veta mer, varför är det majoriteten bmx? Är dom med dirthoj av mtb-bakgrund.
Att cykla pumptrack handlar om att förflytta sin kroppsvikt i förhållande till cykeln. Det blir ”kraftfullare” på en mindre cykel. En kort hjulaxel gör också att man tex kan driva på nedåt lite längre innan framhjulet börjar bromsa uppför nästa krön.

Många av tricken blir enklare (men ändå svåra) på en mindre cykel.

Och så är BMX förstås ursnygga.

Senast ändrad:
Du gillar alltså dirtcykeln mer än 24" bmx? Pga dirtens stötdämpare fram eller för dess geometri/utformning?
Nja, gillar nog BMXen mer (helt ologiskt), men dirten är mer förlåtande, och kan användas till mer saker. Nu kör jag inte så mkt i pumptracken, utan fuskar mest lite på BMX banan för att få bra träning, bli bättre på MTB och bibehålla förståelsen för hur jobbig ungarnas sport faktiskt är….

Nja, gillar nog BMXen mer (helt ologiskt), men dirten är mer förlåtande, och kan användas till mer saker. Nu kör jag inte så mkt i pumptracken, utan fuskar mest lite på BMX banan för att få bra träning, bli bättre på MTB och bibehålla förståelsen för hur jobbig ungarnas sport faktiskt är….
Den som ändå hade en bmx bana i närheten.... inom 30mil radie finns nog ingen. Verkar vara en kul sport

Tillbaka
Topp