Hur ser en bruten handled ut?

ph34e

Ny medlem
Hur ser en bruten handled ut?
Kan nån förklara hur en bruten handled ser ut? Hur ont man har? Vissa saker man inte kan göra om den är bruten?


Svara gärna;)
 
Hur ser en bruten handled ut?
ph34e skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan nån förklara hur en bruten handled ser ut?
> Hur ont man har? Vissa saker man inte kan göra om
> den är bruten?
>
>
> Svara gärna;)

Titta ner mot dina egna händer, jag tror att din ena handled sannolikt är bruten och så kan en bruten handled med andra ord se ut.
 
Hur ser en bruten handled ut?
Så här ser en bruten handled ut med en sönderböjd titanplatta i då den bröts ca 8 veckor innan denna bild togs då den bröts en andra gång, och symptomen är att det gör förbannat ont, svullen som tusan och du kna inte göra nånting utan vill mest bara kräkas...
 

Bilagor

  • 15723_1364639791891_8206447_n.jpg
    15723_1364639791891_8206447_n.jpg
    17.2 KB · Besök: 1,580
Hur ser en bruten handled ut?
Om man med "bruten" menar "fraktur" så finns det massor med symptom. Ett kan vara att det sticker ut benbitar genom huden. Då kan man i alla fall vara säker på att den är av.
 
Hur ser en bruten handled ut?
På mig satt själva handen förskjuten några centimeter i höjdled jämfört med underarmen och under handen syntes benpiporna under skinnet, så det syntes ganska tydligt vad som hänt :-)
 
Hur ser en bruten handled ut?
Det är inte säkert att det syns utifrån om inte benet sticker ut. Gå till dr som skickar dig till tyg och där kan man utesluta skelettskada. 2 bilder för en vanlig handled. Tar inte många minuter att undersöka.
 
Hur ser en bruten handled ut?
Fast det kostar och happy är gratis. Imponerande och jobbig röntgenbilf ovan förresten, den Ser ut att tillhöra en väldigt självdestruktiv person?
 
Hur ser en bruten handled ut?
Iofs kostar det lite annars kan man köpa gips själv. Gipsa och hoppas att det går över. Jag hade hellre gått till dr och sluppit massa problem pga felläkningar.
 
Hur ser en bruten handled ut?
Atlas har rätt, det går inte. Det fattade inte jag, gick till läkare efter 3 veckor istället. Läkaren tyckte det hade funkat bra ändå, men hade nog gipsat om jag kommit tidigare. Jag hade enbart en spricka genom benet så inget som hade flisats eller flyttats.

Gå och röntga, sen direkt till en sjukgymnast så det blir bra fort. Lita inte på vad läkare säger, boka sjukgymnast, de kan det här med en fungerande kropp, läkare kan bara trasiga saker...

Fram till det att du går till läkare kan du hålla handen högt och pumpa blod genom handleden genom att öppna och stänga handen,"krama en boll". Det förhindrar jobbiga imflammationer (tror jag).
 
Hur ser en bruten handled ut?
Titta t.ex. på http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Handledsbrott/ (första träffen om du googlar på bruten handled). Om det inte ger dig tillräcklig info, vilket det troligen inte gör, är det nog bara att uppsöka lämplig vårdinrättning för en professionell bedömning.

För ett handledsbrott verkar det dumt att chansa och lita på råd som ges på ett cykelforum. I förhållande till vad en felaktig diagnos från happy kan kosta verkar kostnaden för att söka upp någon kunnig person som tittar på det ytterst låg.
 
Hur ser en bruten handled ut?
Min hand är fortfarande svullen efter vurpan i Järvsö 4:e augusti. 3 av 4 mellanhandsben är av, varav det ena har flyttat sig lite. Är det brutet, så kan du troligen inte göra något alls med handen, det gör för ont.
 
Hur ser en bruten handled ut?
Har TS nåt sorts frikort som gör att hen kan starta två OT-trådar, dessutom i samma ämne, utan att nån bryr sig?
 
Senast ändrad:
Hur ser en bruten handled ut?
staine skrev:
-------------------------------------------------------
> thomalin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har TS nåt sorts frikort som gör att hen kan
> > starta två OT-trådar, dessutom i samma ämne,
> > utan att nån bryr sig?
>
> jamen där är du ju, hur gör du i morgon, verkar
> lite dålig tajming eller har det gått över till
> 9.30?
>
>
> http://www.yr.no/sted/Sverige/Stockholm/Stockholm/
> time_for_time.html

Ja, det har nog gått över... eller så startar man 10 istället.

Hehe... OT i en OT tråd
 
Hur ser en bruten handled ut?
thomalin skrev:
-------------------------------------------------------
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > thomalin skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Har TS nåt sorts frikort som gör att hen
> kan
> > > starta två OT-trådar, dessutom i samma
> ämne,
> > > utan att nån bryr sig?
> >
> > jamen där är du ju, hur gör du i morgon,
> verkar
> > lite dålig tajming eller har det gått över
> till
> > 9.30?
> >
> >
> >
> http://www.yr.no/sted/Sverige/Stockholm/Stockholm/
>
> > time_for_time.html
>
> Ja, det har nog gått över... eller så startar
> man 10 istället.
>
> Hehe... OT i en OT tråd

jadu det slutar kanske me att man släpar sig dit. Dock fet trött klen sjuk ont och trasig cukel glöm inte det ;-)
 
Hur ser en bruten handled ut?
staine skrev:
-------------------------------------------------------
> thomalin skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > staine skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > thomalin skrev:
> > >
> >
> --------------------------------------------------
>
> >
> > > -----
> > > > Har TS nåt sorts frikort som gör att hen
> > kan
> > > > starta två OT-trådar, dessutom i samma
> > ämne,
> > > > utan att nån bryr sig?
> > >
> > > jamen där är du ju, hur gör du i morgon,
> > verkar
> > > lite dålig tajming eller har det gått över
> > till
> > > 9.30?
> > >
> > >
> > >
> >
> http://www.yr.no/sted/Sverige/Stockholm/Stockholm/
>
> >
> > > time_for_time.html
> >
> > Ja, det har nog gått över... eller så
> startar
> > man 10 istället.
> >
> > Hehe... OT i en OT tråd
>
> jadu det slutar kanske me att man släpar sig dit.
> Dock fet trött klen sjuk ont och trasig cukel
> glöm inte det ;-)

Oj låter ju inte bra... men ingen fara, ska dessutom springa midnattsloppet i kväll. Så det blir lugnt ;)

OnT: jag vet hur en bruten handled ser ut, det ser jävligt onaturligt ut, snett liksom ;) ffa så vet jag hur det känns, speciellt känslan, trots morfin, när läkarna skulle dra benen rätt... De låg lite omlott kan man säga...
 
Senast ändrad:
Hur ser en bruten handled ut?
STIZZE skrev:
-------------------------------------------------------
> Prova att göra några armhävningar, det kan man
> inte göra.
-------------------------------------------------------
+1 Ett enkelt och praktiskt tips ! :-) T
 
Hur ser en bruten handled ut?
Jag har brutit och fått sprickor i handlederna och händerna flera gånger. Ibland märks det, ibland inte. Människor har väldigt olika smärttröskel, jag har suttit och kräkts av smärta med benpipor genom huden och jag har missat en spricka i tre veckor. Vad betyder detta för TS fall? Inte ett skit, gå till något proffs som kan titta på handleden och vid behov röntga. TS vill inte sluta som mig med en handled helt ombyggd (avsågad ulna och hoppskruvad igen, fast lite snyggare, 7 skruvar 12 cm stål och stelopererade ben med två spikar) efter att ha blivit utsliten och den andra på tur. Handleder är finmekanik, en del smärta ska tas på allvar.
 
Hur ser en bruten handled ut?
Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> behöver du fråga har du inte brutit den.


En kompis trodde att han bara hade stukat sin fot så han lät bli att undersöka den, men gick efter tre dagar iaf och fick den röntgad och fick veta att den var bruten och hur dumt det var att han inte hade åkt in direkt... så ibland är det tydligen svårt att avgöra själv.

TS: Jag förutsätter att du har fått den undersökt vid det här laget.
 
Hur ser en bruten handled ut?
silverman834 skrev:
-------------------------------------------------------
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > behöver du fråga har du inte brutit den.
>
>
> En kompis trodde att han bara hade stukat sin fot
> så han lät bli att undersöka den, men gick
> efter tre dagar iaf och fick den röntgad och fick
> veta att den var bruten och hur dumt det var att
> han inte hade åkt in direkt... så ibland är det
> tydligen svårt att avgöra själv.
>
> TS: Jag förutsätter att du har fått den
> undersökt vid det här laget.

Jo, det må hända. Men det känns som i normala fall borde man märka om den är bruten.
 
Hur ser en bruten handled ut?
Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> behöver du fråga har du inte brutit den.


+1
 
Tillbaka
Topp