Hur sjutton gör jag för att byta styrstam Bianchi?

Yesset

Medlem
Hej alla! Min första fråga här.
Har för några veckor sedan införskaffat en fin Bianchi infinito XE i rätt storlek. Dock så trodde jag i min enfald att jag skulle kunna byta styrstammen till en lite kortare (ett par cm hade varit trevligt. Men Bianchin har någon märklig variant där inte vanliga ”distanser” passar då de är strömlinjeformade både uppe och bakåt och passar i en ”droppform” ner mot framgaffeln. Se bilder. Styrstammen heter Velomann 3D alloy 6061 enligt specen. Min nya ”raka” styrstam är ju inte droppformad i nederkanten så det kommer inte passa. Eller ska jag bara fila av toppen på den övre distansringen så att den blir rak?

Några tips hur jag kan gå tillväga?

Bilagor

• IMG_3597.jpeg
    IMG_3597.jpeg
    662 KB · Besök: 282
  • IMG_3600.jpeg
    IMG_3600.jpeg
    512.5 KB · Besök: 189
Jag hade liknande dilemma på min Giant TCR när jag bytte till ett canyon styre. Jag har gjort som du föreslog, bara filade ner den uppböjda delen, på en av de tjocka distanserna.

Du kan modda distanserna du har men du kan också köpa vanliga runda som passar den nya styrstammen bättre.

Det tråkiga svaret är att det enklaste och snyggaste är att köpa en ny orginalstam från Bianchi. Om du vet vilken längd du ska ha.
Ett annat svar är att det bör finnas spacers anpassade till traditionell stam till cykeln. Om du köpt den ny ligger de säkert i någon liten påse. Om du köpt den begagnad ligger de säkert i någon liten påse hos säljaren.

Eller så kör du med den tillhörande stammen en säsong. Man brukar vänja sig och jag har bara bytt tillbaka längre styrstammar i slutändan. Seriöst.

Styret skall man dra i när man cyklar. Och det går inte lika bra med kort styrstam.

Du kan modda distanserna du har men du kan också köpa vanliga runda som passar den nya styrstammen bättre.
Själva urtaget i botten mot ramen är också äggformad, för att passa FSA-distansen längst ner. Se bild. Så det ser jättekonstigt ut med vanlig rund ?

Bilagor

• IMG_3600.jpeg
    IMG_3600.jpeg
    512.5 KB · Besök: 100
  • IMG_3605.png
    IMG_3605.png
    41.3 KB · Besök: 102
Det tråkiga svaret är att det enklaste och snyggaste är att köpa en ny orginalstam från Bianchi. Om du vet vilken längd du ska ha.
Ett annat svar är att det bör finnas spacers anpassade till traditionell stam till cykeln. Om du köpt den ny ligger de säkert i någon liten påse. Om du köpt den begagnad ligger de säkert i någon liten påse hos säljaren.
Jasså kan det vara så? Jag kollar med butiken då, det vore ju bra med någon slags ”adapter” i botten men jag hittar ingen på nätet… De är ju tyvärr ihåliga, se bild, så det rinner ju ner vatten där om man inte plastar igen den.

Bilagor

• IMG_3603.png
    IMG_3603.png
    49.6 KB · Besök: 61
Eller så kör du med den tillhörande stammen en säsong. Man brukar vänja sig och jag har bara bytt tillbaka längre styrstammar i slutändan. Seriöst.

Styret skall man dra i när man cyklar. Och det går inte lika bra med kort styrstam.
Pratar du i korta backar och spurter? Resten av de 99% av tiden man cyklar då? :)

JAG skulle planfräsa nedersta som sitter på lagret och fräsa en distans som övergår i formen till en rund, samma dia som styrstammen och lacka det i valfri färg.
PM'a mig, jag hjälper gärna till med sånt mot en liten slant.

mvh

Jag misstänker att du kan byta ut enbart den översta av de formade distanserna mot en vanlig rund för att kunna passa in en konventionell styrstam. I sammanhanget liten eftergift optiskt.

Jag misstänker att du kan byta ut enbart den översta av de formade distanserna mot en vanlig rund för att kunna passa in en konventionell styrstam. I sammanhanget liten eftergift optiskt.
Absolut, om de inte vore ihåliga längst bak så det kommer stå en massa vatten där om man cyklar i regn men man kan ju typ tejpa över eller nåt.

Borde ju gå att byta till en vanlig rund fsa konspacer. Sen sätter du stammen i botten och kapar styrröret därefter.
Cykla runt med massa spacers ser ju helt galet ut. ;)

Borde ju gå att byta till en vanlig rund fsa konspacer. Sen sätter du stammen i botten och kapar styrröret därefter.
Cykla runt med massa spacers ser ju helt galet ut. ;)
Den är formad efter ett hål i ramen som dessvärre också är äggformat ? Så det det ser konstigt ut med en rund där, men det kanske får bli så tillsvidare ?

Är det inte bättre att bara köpa rätt styrstamsmodell så är du hemma utan massa konstigt fix?

Om du behöver korta flera centimeter, har du köpt rätt storlek på cykeln?

Svälj misstaget och sälj den nya på köp och sälj.

Är det inte bättre att bara köpa rätt styrstamsmodell så är du hemma utan massa konstigt fix?

Om du behöver korta flera centimeter, har du köpt rätt storlek på cykeln?

Svälj misstaget och sälj den nya på köp och sälj.
Jag hittar inte rätt original styrstamsmodell på nätet dessvärre, har sökt i flera veckor. Tog kort och skickade till min kompis som jobbar med bikefit och hon tyckte den skulle kortas något, den är 9 cm nu men skulle behöva vara 7 eller 8 cm. I övrigt både känns och ser den ”rätt” ut ? Jag har lite korta armar tyvärr…..

Tack så jättemycket för alla svar, många bra tips, jag har fått en lösning av xhkx om att fräsa en adapter så att jag kan ha vanliga spacers och vanlig styrstam. Världens bästa forum är detta!

Jag hittar inte rätt original styrstamsmodell på nätet dessvärre, har sökt i flera veckor.
Vad säger din lokala Bianchi-butik?
Visst borde de kunna skrapa fram en kortare orginalstam?

Ridley har/hade en specialspacer längst ner för att kunna köra med vanlig stam istället för den integrerade cockpiten, men det kanske inte Bianchi erbjuder.

1692351360721.png

Ville bara dela med mig av det strålande resultatet som medlemmen Xhkx här på Happy Ride hjälpt mig med att tillverka. Han fräste en jättefin distansadapter i aluminium som jag kunde lacka i svart, och använda mina vanliga spacers ovanpå. Så nöjd! Problemet löst, slutet gott allting gott med hjälp av detta fantastiska forum! ?

IMG_4252.jpeg
IMG_4242.jpeg

Tillbaka
Topp