Hur ska en landsvägscykel kännas?

JohanRR

Aktiv medlem
Tjenare!

Skaffade nydligen en landsvägscykel och jag tycker att det känns jättekonstigt när jag cyklar. Känner mig väldigt utstäckt men det är inte direkt obekvemt så jag vet inte om det bara är en vane sak. Kör främst mountainbike så jag är van vid mycket mer upprät sittställning.

Så min fråga är du hur en landsvägscykel ska kännas? Är det så att man sitter rätt utsträckt på dem?

Senast ändrad:
Tjenare!

Skaffade nydligen en vägcykel och jag tycker att det känns jättekonstigt när jag cyklar. Känner mig väldigt utstäckt men det är inte direkt obekvemt så jag vet inte om det bara är en vane sak. Kör främst mountainbike så jag är van vid mycket mer upprät sittställning.

Så min fråga är du hur en vägcykel ska kännas? Är det så att man sitter rätt utsträckt på dem?
Det är nog ofta körställningen först upplevs väl utsträckt och sen efter ett tag nästan för kort men du kan prova att flytta fram sadeln lite och se hur det känns.

"Racer" brukar man säga, eller "landsvägscykel", men det är jobbigt att skriva.

Jag har en gravel som jag även cyklar civilt på, till affär o.s.v., då med vanliga skor. Har en tendens ibland att inte slappna av, och inte sitta så aero, då känns det som att jag måste sträcka ut mig. Med racerkläderna och riktiga skor (om än SPD) så blir det naturligt i ett mer aeroläge, då känns det bra.

Med det sagt. Graveln var lite för "lång" när jag köpt den, fick sträcka på mig en del. Har bytt till en kortare styrstam. Men det är fortfarande så att när jag inte slappnar av så känns den för "lång".

Så försök hitta ett avslappnat läge, kommer man från MTB tror jag att man har en tendens att spänna armarna, på racer ska händerna bara vila på styret, ingen kraft därifrån (utom vid skyltspurter möjligen).

Racern kändes bra från början.

"Racer" brukar man säga, eller "landsvägscykel", men det är jobbigt att skriva.

Jag har en gravel som jag även cyklar civilt på, till affär o.s.v., då med vanliga skor. Har en tendens ibland att inte slappna av, och inte sitta så aero, då känns det som att jag måste sträcka ut mig. Med racerkläderna och riktiga skor (om än SPD) så blir det naturligt i ett mer aeroläge, då känns det bra.

Med det sagt. Graveln var lite för "lång" när jag köpt den, fick sträcka på mig en del. Har bytt till en kortare styrstam. Men det är fortfarande så att när jag inte slappnar av så känns den för "lång".

Så försök hitta ett avslappnat läge, kommer man från MTB tror jag att man har en tendens att spänna armarna, på racer ska händerna bara vila på styret, ingen kraft därifrån (utom vid skyltspurter möjligen).

Racern kändes bra från början.
Jag får ändra rubriken då om det är så viktigt

Jag tänker att jag får fortsätta cykla då och försöka vänja mig vid den.

Tackar!

Det är nog ofta körställningen först upplevs väl utsträckt och sen efter ett tag nästan för kort men du kan prova att flytta fram sadeln lite och se hur det känns.
Jag har gjort det och det kändes knappt som att det blev någon skillnad men jag testade bara några km så vi får väl se på någon längre runda.

Att en annorlunda sittställning kan kännas ovan är inget konstigt. När jag började cykla racer var känslan att jag nästan skulle skrapa näsan i framhjulet. Efter lite trampande hade jag dock VM-band mig.

Med det sagt är det förstås fullt möjligt att din cykel är onödigt lång. Hur gjorde du för att välja den?

Med det sagt är det förstås fullt möjligt att din cykel är onödigt lång. Hur gjorde du för att välja den?
Lite mått på dig och cykeln skulle underlätta en bedömning av om du har en ovanligt lång cykel till din kropp.
Det är egentligen en gravel/cyclocross men just nu så sitter det väg däck på den.

Mått:
Inseam: 86 cm
längd: 179 cm
Wingspan (hand till hand): 185 cm +- någon centimeter

Cykeln:
Storlek 58 med en 60 mm styrstam istället för en som var ca. 100-120 mm

edit: Kommer att användas för allt möjligt men främst pendling

Det är egentligen en gravel/cyclocross men just nu så sitter det väg däck på den.

Mått:

Cykeln:

Din cykel är för stor. Jag har samma mått och skulle välja en 56-ram.
Din ram rekommenderas till en 6’1 - 6’4” lång människa medan du omsatt till fötter är 5’10”

Din ram rekommenderas till en 6’1 - 6’4” lång människa medan du omsatt till fötter är 5’10”
Finns det något mer jag kan göra än att byta stam (som jag redan har gjort)?

Att bara byta cykel är inte riktigt ett alternativ

Det skiljer hela 16 mm i effektiv topprörslängd mellan 56 och 58, så det kommer ju inte göra nån märkbar skillnad i längd jämfört med att byta styrstam. Dock är stack 18 mm lägre, vilket jag betvivlar skulle göra att ställningen känns mindre utsträckt.

Har aldrig fattat det här med LVG-storlekar. Cyklarna växer ju bara på höjden. Vad är vitsen med det?

Byt sadelstolpe till en med mindre setback så sadeln kommer längre fram, för mig var det Columbi ägg, precis allt föll på plats och körställningen passar mig helt perfekt trots att ramen egentligen är i största laget.
Ganska lite man kan justera sadeln framåt dock. Kan leda till en rätt konstig position i förhållande till pedalerna som förutom att det inte är en optimal sittställning för få ut bäst effekt även kan orsaka knäproblem, bland annat.

Det skiljer hela 16 mm i effektiv topprörslängd mellan 56 och 58, så det kommer ju inte göra nån märkbar skillnad i längd jämfört med att byta styrstam. Dock är stack 18 mm lägre, vilket jag betvivlar skulle göra att ställningen känns mindre utsträckt.

Har aldrig fattat det här med LVG-storlekar. Cyklarna växer ju bara på höjden. Vad är vitsen med det?
Jag tänkte också att det inte var så stor skillnad. Höjden tror jag inte är ett problem men jag vet ju inte hur det ska kännas.

edit: sedan så är ju 86 minsta för inseam och så har jag ju lite längre armar än min längd

Jag gör så att jag trampar på och testar hur det känns om några veckor. Tror att det kommer bli någon länge tur nu i helgen.

Hur fungerar det med reach på styret förresten? Förstår mig inte riktigt på det här med bockstyre och hur allting fungerar med dem olika måtten

Hur lång stam kör du nu med?

Trenden på gruscyklar har varit längre reach och kortare stam. Med en 70 mm stam är den kanske ok för din längd.

Man kan inte direkt jämföra så, för att man tappar lite längd om man komplenser med distanser för höjden på en mindre ram. Men skillnader är små.

En vits brukade vara att UCI hade en regel på max hjulbas. Men tror att det framförallt är pga lvg världen som var jättekonservativ.

Du kan få krämpor och till och med skador om cykeln är för stor. Jag är 183, och trivs bäst med en 56-ram. Reach handlar om hur bekvämt armarna "vilar", beroende på framför allt överröret - det mellan sadelröret och styrröret - , samt styrstam och själva styrets utformning.
Du ska sitta, ja bekvämt är kanske inte ordet, men du ska inte behöva sträcka ut onaturligt.

Det är ju inget roligt svar att du kanske helt enkelt har en för stor cykel, men inte desto mindre kan det ju vara fallet. Det är rätt begränsat med vad man kan göra för kompensera för detta. Byta till en kortare styrstam är väl i princip det bästa man kan göra. Men det har du ju redan gjort så..

Berk, han har redan bytt till 60 mm stam...
Det finns bockstyre med kortare reach, men inte med så mycket. Du kan ju också stapla lite styrrörsdistanser under styrstammen för att korta av cykeln några mm till, du hamnar rakare i kroppen men det kanske inte gör något i detta fall.

Hur brett är styret? En del nyare gruscyklar har idiotbreda styren. Jag bytte själv från 50 cm till 42, det vart ett riktigt lyft. Sen kör jag med 45 mm styrstam, men har en ram med sketalång reach (430 mm). Jag är nån centimeter längre än du.

Nu är jag ute på lite djupt vatten, men hur man sitter påverkar också saker och ting. Om du böjer mer på korsryggen än övre delen av ryggen så kan det kännas bättre. Fast jag vet ju inte hur du sitter idag.

179 cm är på gränsen till en 54:a. Som sagts tidigare, 58 är jättestort för dig. Man kan ju inte justera hur mycket som helst med styrstammen heller...

Ganska lite man kan justera sadeln framåt dock. Kan leda till en rätt konstig position i förhållande till pedalerna som förutom att det inte är en optimal sittställning för få ut bäst effekt även kan orsaka knäproblem, bland annat.
Tycker det låter konstigt. Belastningen på händerna ökar med sadeln längre fram men att det skulle ge knäproblem har jag inte hört, med en mera upprätt körställning blir det ju samma pedal-benrörelse som att i en lägre lvg-körställning flytta fram sadeln .

Tycker det låter konstigt. Belastningen på händerna ökar med sadeln längre fram men att det skulle ge knäproblem har jag inte hört, med en mera upprätt körställning blir det ju samma pedal-benrörelse som att i en lägre lvg-körställning flytta fram sadeln .
Om knät kommer för långt framför eller bakom pedalaxeln, så kan det ge knäproblem. På den gamla goda tiden så lodade man från framsida knä till pedalaxeln för att bestämma sadelposition. Tror iofs att det var överdrivet.

Om knät kommer för långt framför eller bakom pedalaxeln, så kan det ge knäproblem. På den gamla goda tiden så lodade man från framsida knä till pedalaxeln för att bestämma sadelposition. Tror iofs att det var överdrivet.
Men den teorin om knäet i förhållande till pedalaxeln är sedan länge övergiven.

Titta på några bikefit filmer på Youtube också. Säger inget om känslan men visar den "ideala" positionen.
Jmf MTB och racer så förstår du nog en del av din känslomässiga upplevelse.

Mått:
Du har långa ben för din längd och med de måtten blir tabellrekommendationen (för en ngt kortare och mer upprätt) sittställning
Stack: 59-60 cm och reach: 35-36 cm

Men glöm inte att detta endast är en tabellrekommendation!

Cykeln:
Storlek 58
Enl länken har din cykel
Reach: 399mm
Stack: 594mm

Som andra redan har konstaterat: Den är onödigt stor för dig (även om det inte direkt går att jmf åtminstone reach med tabellrekommendationen ovan).

Självklart kan du anpassa sittställningen med kortare<=>längre styrstam och fler/färre distanser under styrstammen
Men försök hålla dig inom 1-2 cm, dels kan större ändringar påverka styrning och "uppträdande"/"styrbalans"
dels kan onödigt många distanser påverka hållfastheten hos gaffeln, särskilt om styrröret är av kolfiber.

Även om en del påstår att du bör flytta fram sadeln så bör du även där ändra med måttlighet,
för långt framflyttad sadel kan ge onödigt stor belastning på händerna och medföljande problem i axlar och nacke (eftersom du riskerar att spänna dem mer)
Sittställningen på en lvg-cykel med bockstyre är och skall vara annorlunda jmf med den hos en modern MTB,
därför bör man inte jmf dem eller ge råd för den ena utifrån den andra.
Hur du självkan hitta en bra sittställning för pendling (och nybörjare kanske?) kan du läsa om här
How to Fit a Bicycle

Hoppas att du får till en sittställning som funkar för dig, om inte på den här cykeln så kanske på nästa.

Redigerat: Stvfl

Senast ändrad:
Som sagt, jag får testa lite och se. Det skulle ju vara riktigt surt om den är alldeles för stor.

Fick en bra deal på den så jag tänkte att jag skulle få storleken att fungera även om jag viste att den skulle bli åt det större hållet. 3 papp för Thru axles, bra däckutrymme och apex drivlina. Blir nog svårt att matcha det om jag ska leta efter en annan mindre cykel.

Å andra sidan, att cykla runt på en cykel som känns konstig är ju inget nöje. Men visst, testa lite och se om du "vänjer dig". Om du gillar den då så är det väl bara att köra på. Genom att du skriver att du cyklar en del så tycker jag det borde gå rätt snabbt att inse om det kan funka eller inte.

Fick en bra deal på den så jag tänkte att jag skulle få storleken att fungera även om jag viste att den skulle bli åt det större hållet. 3 papp för Thru axles, bra däckutrymme och apex drivlina. Blir nog svårt att matcha det om jag ska leta efter en annan mindre cykel.

Jag tänkte också att det inte var så stor skillnad. Höjden tror jag inte är ett problem men jag vet ju inte hur det ska kännas.

Problemet är att en bra deal som inbegriper en så uppenbart för stor hoj aldrig är nån bra deal. Som redan påpekats ligger du ju helt utanför size tabellen. Byte av stam från 10 till 6 cm, vilket är ett jättehopp, indikerar också att du befinner dig vid vägs ände. 6 cm stam är nästan alltid en nödlösning föranlett av, ursäkta uttrycket, åt helvete för stor ram. Been there, done that.

Nä, man tycker inte att 16 mm topprör är så mkt att bråka om, men det är det, och att kompensera fel topprör med kort styrstam är nästan aldrig en bra lösning. Köper man rätt från början behöver man sällan byta styrstam det första man gör.

Om du vill köra landsväg 'på riktigt' skulle jag dessutom vilja föreslå en 2x drivlina med 12-25 eller 12-27 kassett. Personligen käkar jag hellre sågspån än havregrynsgröt till frukost än jag ger mig ut på öppna landsvägen med en 1x drivlina och 10-45 kassett.

Som sagt, jag får testa lite och se. Det skulle ju vara riktigt surt om den är alldeles för stor.

Jo, bra deal, men det är som att köpa skor på rea som är tre nummer för stora.

Sälj den och köp en i rätt storlek.

.Nä, man tycker inte att 16 mm topprör är så mkt att bråka om, men det är det, och att kompensera fel topprör med kort styrstam är nästan aldrig en bra lösning.
Varför då? På vilket sätt skulle cykeln plötsligt kännas lagom med kortare ram och längre stam menar du?

Jag har precis samma mått som ts, 179/86, men något kortare armar.
Jag har en Ridley i storlek Small men det är en 53:a. 58 låter sjukt stort.

Vi är nästintill lika långa och jag kör bara 53/54 beroende på märke och då oftast med en styrstam i 100-110mm. Som andra sagt, en storlek 56 passar dig bättre. 54 när du är lite mer bekväm och ryggen inte spökar.

En 58 har min kompis som är 10cm längre... Jag kommer knappt upp på hans hoj. Och att köra en 60mm stam på racer är som att dra in magen för att kunna knäppa gylfen, det blir inte så bra.

Vi får se, som sagt

Grejen är att min förra pendlare är nu hos brorsan och det känns jävligt dumt att bara ta tillbaka den. Det kommer ju säkert att ta rätt långt tid innan någon liknande cykel kommer upp för bra pris antingen här eller på blocket. Då blir ju han utan cykel.

Eller så får farsan ta den. Han är 189 cm så det borde ju fungera bra för honom.

Jag vetefan vad jag ska göra dock

Men hur lång stam kör du med nu?

Mått:

Cykeln:

Tillbaka
Topp