Hur ska en landsvägscykel kännas?

Är det landsväg du ska cykla? Då tänker jag att mer flare innebär mindre drop. En nackdel när man vill krypa ner i bocken för att köra fort eller minska vindmotstånd.
Det är en kombination av landsväg, grus och pendling. Jag skulle inte säga att ha så lite vindmotstånd som möjligt är prio 1 men jag är ju rätt ny till det här med bock styre. Jag kanske ska hålla mig till 10-12 grader då.

Det är en kombination av landsväg, grus och pendling. Jag skulle inte säga att ha så lite vindmotstånd som möjligt är prio 1 men jag är ju rätt ny till det här med bock styre. Jag kanske ska hålla mig till 10-12 grader då.
Ok ? nä jag vet inte, det är ju en smaksak. Personligen tycker jag mycket flare är en fördel mest när man cyklar i skogen, då man har fördel av lite bredare hållning och det inte gör så mycket om inte droppet blir så markant. Har faktiskt just 30 grader på min "skogshoj" och det är ganska tydlig effekt då. Har 11 på landsvägshojen och det känns nästan som en "vanlig" bock i jämförelse, har 16 på grushojen och det känns inte så mycket heller egentligen. Det är fortfarande hyffsat lite. Men 30, det börjar bli markant liksom. Det blir ju att reglagen sticker ut en del också, är både för och nackdel. Jag gillar både och, funderade på att byta från 16 till något mer på grushojen nu på rean här, men ångrade mig. För den typen av cykling så föredrar jag nog lite mitt emellan såhär. Då har man möjlighet att krypa ner i bocken lite (alltså, inte bara ner utan man håller sig dessutom något smalare), samtidigt som det är skönare med lite flare tycker jag.

Men är du sugen på att testa så köp nåt billigt, kanske 40cm då, och testa. Blir du missnöjd är det nog inte så svårt att sälja om du ångrar dig. Då har du ju provat, dels något smalare styre, samt mycket flare ? det är många reor nu så det borde gå att hitta något till bra pris.

Flare är mer som två olika styren för två helt olika typer av cykling tycker jag, den bredare bocken blir något för typ skogsvägar och liknande när man vill ha bättre manöverförmåga. För landsväg, pendling och lättare grus hade jag lätt valt ett med minimalt flare om jag ville använda bocken för en mera aero position.

Ramen ser alldeles för stor ut.

Jag har kapat av alla styrrör och sänkt styret på alla cyklar på senare år. Du ser ut att sitta i ett mellanläge. Då får man dåligt med kraft och ont i nacke och rygg.

Sedan är det ju en vanesak.

Tillbaka
Topp