Hur ska jag träna för att hänga med?

bruse

Aktiv medlem
Kommer ohjälpligt sist på våra turer. Tekniken har jag lärt mig massor under detta mitt första år. Men jag hänger inte med, varken över stock & sten eller på grusväg. Hur fan bär ni er åt? Swosch så drar ni iväg från stillastående till attackfart. Det känns som jag står still... "när fantomen rör sig står bruse stilla" - typ.

Jag tror inte att det är kondisen det är fel på, kanske uthålligheten? Jag tränar styrketräninge 3 ggr/vekca, så hela kroppen gås igenom på en vecka. Spinning 2 ggr/vecka. Å så våra Happyturer 1-2 ggr/vecka.

Hur ska jag träna bäst för att hänga med? Är det långdistans som gäller, sitta å nöta i flera timmar?

Kom med konkreta tips å råd, hur jag ska lägga upp det här, för att hänga med er i skogen!
Ni som har haft mig som svans i skogen, ni kanske ser att jag gör nåt fel, så var inte rädda att säga vad. Jag vill lära mig å bli lika bra som er! Minst!

Baka kladdkaka och ta med dig ut i skogen. Se till att alla äter och blir dästa och långsamma...

Annars säger jag som Lance: trampa hårt och ofta. Ditt träningsprogram verkar det inte vara något fel på så tränar du så mycket som du påstår kommer det att lossna ganska snart.

/rikard

Nu har jag iofs inte cyklat med dig utan drar mina slutsater baserat på dina foruminlägg. Jag tror du skulle tjäna på att reflekterea mindre och "cykla" mer. En mindre akademisk inställning till cyklingen - en ökad "just do it" inställning. Står du inför en marig passage och tvekar så försök slå bort tankar på att det "ser svårt ut" eller "detta går väl inte". Om du har en grupp cyklister framför dig som öser på så använd det till din fördel istället. Tänk: "Kan dom så kan jag". Mao. koppla ur hjärna för en stund och ös på. Vurpar du, så på det igen. Det är av fallen man lär sig.

Du är dessutom faktiskt fortfarande nybörjare så ha inte allt för höga krav på dig själv. Det kommer tids nog.

Hur länge har du cyklat Bruse? Det tar ett par år innan man får upp fart och flyt. Flytet är viktigt, kan man hålla uppe farten även i trixigare partier slipper man de (värsta) energikrävande accelerationerna.

Nu har jag ju inte sett dig cykla så det är svårt att komma med konkreta tips. Har du svårt att hänga med redan från början? Isåfall är det ju inte uthålligheten som är problemet.

Styrketräning 3ggr/vecka skulle troligen inverka negativt på min cykling. Tycker "klippet" i benen är ganska kasst ett par dagar efter ett riktigt benpass på gymmet.

/Ola

Hahaha.... Man känner igen sig. Blir också hjälplöst efter. Bara att inse fakta. Ska man hänga med folk som har 500-1000 mil i benen så är det bara att försöka komma upp i samma antal. Cyklar man ensam och på tekninsk stig så händer inte så mycket med tempotrampet och flåset. "trampa hårt och ofta" låter bra. Varje gång du styrketränar så går ett cykeltillfälle åt skogen. Å andra sidan så bänkar du kanke mer än dina fartfantomkompisar. Man kan inte hinna med allt.

En ren hypotes förstås: Men hur trött är du när du kommer ikapp? Har du blodsmak i munnen eller är du litet lätt andfådd? Om du känner att du tar i så att du kroknar, ja då är det ju bara kondisen som det hänger på alternativt benstyrka. Annars kanske det är så att du är van att cykla i ett tempo som du känner dig bekväm med och inte har vant dig vid att cykla i ett högre tempo för att det känns ovant att cykla fortare i viss terräng? Jag har märkt att jag i vissa partier i Hellas har åkt omotiverat långsamt för att jag började köra i en viss hastighet där när jag precis köpt cykeln. Det verkar som om hjärnan tror att det är den hastigheten man ska hålla sedan för att inte ramla. Så fast man blir bättre så kör man så fort som man tror att man ska köra fastän man rent skicklighetsmässigt kan dra på mycket mer.

Så med andra ord: Cykla tills hjärtat bankar som en stånghammare och lungorna brinner som eld! Om de inte gör det så cyklar du för långsamt! :-)

Tjena !

Mina synpunkter på förbättring efter att ha cyklat Fornstigen med dig är att du har för hög kadens. För låg växel alltså. Du sitter och pumpar och kommer ingen vart. Högre växel ger mer fart och mer balans. Inte sitta så tungt på sadeln utan huka med benen och tag skumpet med benen istället för ryggraden...
nu pratar jag i stökig terräng.

Glömde säga att du kanske har FÖR mycket luft i däcken ? Kör på 3 bar så blir det mindre stötigt i skogen.

Sedan kanske det beror på kontitionen oxå, det är en mycket konditionskrävande sysselsättning att cykla i skogen. Och mycket teknikkrävande. En lättare cykel gör ju ingenting...

Du skall veta att jag köpte min första MTB 1990.

// Skogling som är snabb som en vessla...

Senast redigerad av en moderator:
Cykling är väldigt speciellt!
Det tar ett tag(ett par år) innan kroppen ställt in sig.
Den mänskliga kroppen är inte gjord för cykling.
Personligen har jag alltid haft otroligt lätt för konditionsidrotter ty jag är liten och smal och har ett par stora lungor men det första året på mtb var jag kass. Hade inte benen helt enkelt. Här var man van med att kunna springa milen strax under 40 min "helt otränad" men på cykeln var det något helt annat. Nu har däremot benen börjat förstå vad de skall användas till och trampandet börjar gå riktigt hyffsat.

Så mitt råd är "ride lots" för att citera Eddy Mercx.

Många svarar negativt på det där med styrketräning. Jag lägger benpassen på onsdagar, absolut inte fredag. Just för att benen ska få vila inför lördan. Övriga styrketräning för kroppen är ett måste! Anaras får jag bara belastningskador i nacke och axlar av mitt jobb (jag vet, höll på å bli helt sjukskriven). Sen får jag mindre ont i ryggen vid cyklingen, om jag tränar rygg å mage!

Rippa: jo, så äre väl, fegar kanske för mycket, men även på otekniska partier känner jag mig frånåkt. Å gruset är jag inte rädd för ;~) På vår senaste tur i lördags, så tog jag två branta nedför som jag förr bangat för, men nu tog jag dem. Å jag blev skitglad, för dom två har retat mig varenda gång att jag fegat ur!

InlineOla: detta är min första mtb-säsong. Köpte cykeln i mars. Spinningen har jag kört snart två år nu. Förra året cykla jag en del på en vanlig citybike, alltså gärna lite längre turer, men inte i skogen. Så det kanske kommer nästa år?

Mathias: vi har ju cyklat ihop en del, så du kanske vet? Nå, fullständigt utpumpad är jag inte, känns mer som benen inte orkar.

Skogling: tack, det ska jag tänka på. Lägre kadens! Det var ett konkret tips!

Min sammanfattning: lägre kadens, fega mindre = tänk mindre, å det kommer nog nästa säsong eller så. Korrekt?

Ni får gärna tipsa mig när vi är ute åxå! Som nybörjare suger jag upp alla tips som en svamp. Både på plats direkt när det händer å här på forumet. Har lärt mig massor av många av er. Tack!!! Å mer kan jag tydligen lära mig!

Tja Bruse, med tanke på din träningsdos: Om du fortsätter med samma träningsdos och är med på lika många happy-rides ett år till så kommer du inte ligga sist länge till.

För att hänga på längre framåt i ledet behöver du utveckla din teknik på de trixiga partierna efter vad jag har sett i bogesund och andra happyrides.

Om du kör lite långsammare i snabba partier nedför och på platten så får du med dig mindre fart uppåt i backarna och måste jobba mer istället. Då blir du tröttare. Om du dessutom tycker att en sträcka är teknisk så spänner du dig och anstränger dig mer än någon som tycker den är enkel och därför bara flyter över. Det blir många bäckar små som var och en bara tröttar ut dig lite grand och drar ner en anningens aning på tempot. Men sammanräknat så känns det för dig som att du ligger jättesist. Jag tror att en liten förbättring i tekniken kommer gära dig _mycket_ snabbare på epics. Om det nu är viktigt att vara snabb. Tror det bara är du själv somstört dig på det faktiskt.

Framför allt så kommer du ha mycket roligare om du utvecklas tekniskt. Jag är ju inte själv särskillt mycket bättre än du så jag vet inte hur mycket följande tips kan tillföra: Det ser inte ut som att du riktigt njuter när det svänger... Ut och lek. Upptäck gravitationen i snabba svängar, jobba med din egen kroppsvikts position över cykeln, testa att köra så att du nästan inte har koll. Det är skönt att sladda och nästan flyta ovanpå. Mycket "bröt" är lättare att ta i full fart och bara dundra över. Roligare och mer kraftsparande. Har just själv börjat utvecklas åt det hållet och det gör ont på vägen mot bättre teknik. Det handlar om att hitta "feelingen", bra mycket fetare och otränade åkare kan köra ifrån både dig och mig!

/Zeb

Just det . Dundra på bara !

//Skogling som kanske kör Fornstigen en sista gång i helgen...

P.s. Din GPS tar väl tid av dig som du kunde ägna åt framfart ? D.S

Det där med kadens är litet lurigt. Generellt så tycker jag att högre kadens gör att man anstränger benen mindre och lungorna mer. Men det kan också slå att andra hållet, om man har väldigt hög kadens så får man sådan andhämtning så att kroppen börjar producera mjölksyra istället, och DÅ blir det tungt i benen.

Jag fick en ögonöppnare en gång när jag tränade kung-fu och vi hade utomhusträning. Då spurtade vi uppför en riktigt brant backe och joggade ner tre gånger. Jag trodde mina lungor skulle explodera för att jag låg så på maxgränsen för vad jag klarade av. Sedan dess så har jag fått litet distans till vad verklig ansträngning är. När man vet det är det lättare att anstränga sig mer utan att tro att om jag anstränger mig mer kommer jag inte orka någonting alls sedan.

Långlopp till exempel ger en också perspektiv på hur mycket kroppen klarar, efter 5 mil är man beredd på att ge upp och så ändå orkar man igenom hela loppet på något märkligt sätt.

Vad jag försöker säga är att om du tränar eller cyklar så kanske du inte anstränger dig till ditt yttersta, utan kanske sätter gränsen för lågt och på så sätt inte får ut max av din träning eller vad du egentligen kan prestera.

Sen kan det ju naturligtvis vara så enkelt / tråkigt som att det helt enkelt krävs mer av muskler eller flås men att du gör allt annat rätt, då är det nog som flera säger att det bara är att träna mer så lossnar det nog så småningom.

Haha, ja, jag skyller på min GPS! Näe, den glor jag inte på under fart. Å den är som med allt annat, mest kul ibörjan.

Nu har jag fått en massa teoretisak tips, så nu ska jag om sätta dem i praktiken. DUNDRA PÅ! Ok, ska se om det sätter sig. LÄGRE KADENS samt KOMMER OM NÅT ÅR.

Jag är förtröstad, tack ska ni ha. Jag hänger gärna med på fornstigen, men inte kommande helg. Det är kloneri med chokladfestival på Nordiska (gå dit! vi var där förra året, å klonen ahr bytt helg bara för detta!). Jag tänker fortsätta å cykla alla mina lediga helger, alltså 2 av 3.

Fast dundra på är väl lättare sagt än gjort när det ösregnar å är snorhalt? ;~)

I ditt läge är det nog bara att cykla mera. Både i skogen och på landsvägen. Kör det du är dålig på, är det teknik - cykla i skogen mycket, är det ork - cykla grusväg (kupperad grusväg ska inte underskattads) och för det tredje cykla något lång pass 3-4 timmar i veckan.

Jag kan ju ha en sånhär på ryggan när vi är ute skogen, så vet ni att ni ska komma med goda råd!
ovning.gif

Anledningen till att jag resonerar som jag gör är för att jag tror att min kondis till stor del sitter i huvudet. Jag hade inte tränat på rätt många år innan jag började löpträna för ett par år sedan och tror inte att jag hade speciellt bra kondis när jag började cykla i februari i år. Däremot är jag groteskt envis vilket jag tror kompenserar för mycket som jag saknar i kondis. När man är som mest slut och tror att man inte kan ta sig en meter till har man fortfarande 25% att ge säger de som vet. Därför tycker jag att du ska testa att verkligen pusha dig till max ett par gånger för att så att säga skaffa dig referensramar för när du är helt slut. På så sätt känns det mycket lättare att cykla efteråt eftersom du vet hur mycket du egentligen har att ge. Det gäller att lära sig känna skillnad på trötthetskänsla och verklig utmattning.

man blir inte en bra cyklist på gymmet..men vist kan det hjälpa annars är det bara cykling som gäller..har märkt skälv att när man kör skälv så blir det inte lika hårt så det är bättre att köra med någon.

Hasse Skrev:
-------------------------------------------------------
> man blir inte en bra cyklist på gymmet..men vist
> kan det hjälpa annars är det bara cykling som
> gäller..har märkt skälv att när man kör skälv så
> blir det inte lika hårt så det är bättre att köra
> med någon.

Jag går inte på gymemt för att bli bra cyklist. Utan för att slippa bli heltidssjukskriven som jag för 3 år sen höll på med.

Jag håller med Mathias om att det är bra att pressa skiten ur sig några gånger. Då får man bättre koll på hur mycket man egentligen orkar.
Bruse, du kanske ska kolla över din bentränig. Det kan ju faktiskt vara så att den förstör för din cykling. Alltså om du kör få reps på tung vikt. Testa att köra högrepsare upp emot 100 reps! Det ger garanterat spykänningar och dödsångest, men det är grymt effektivt. Eller så testar du att dra ner lite på benträningen. Styrketräning i all ära men man måste träna grenspecifikt. Lycka till!
/Johan

Jag kör på benen 2x20, lätta vikter, så det känns fånigt. Medveten om att det kan vara kontraproduktivt. Kanske ska rådfråga nån instruktör om saken.

På gymmet kör jag 1 timma cykel ("hill-climb"-inställning) därefter övar jag litet magmuskler och armar. Sedan avslutar jag med 10 minuter stenhård rodd. Men jag går sällan på gym, det är roligare att fäktas med naturen.

Från en grönis till en annan. Inget fel att fega i början. Som en crosspolare sa på min fråga om han tog platåhoppet på crossbanan: Nej, jag väntar ett tag till med att försöka. Vill köra lite mer innan jag skadar mig. Sluta fega kan du göra nästa år men genom att cykla med andra så får man insikt i hur fort det kan gå och var man kan lägga ribban tänk bara på att alla inte har samma förutsättningar. Har du mer än cykling som hobby så kommer du kanske aldrig upp i samma antal träningsmil som dina polare.

Hmm, att cykla lite stig på helgerna med snälla kamrater är väl ingen tävling heller.
Att man ska få blodsmak i munnen är väl att ta i.

Jag trodde de flesta här på happy var upplevelsecyklister (eller vad det nu hette) och cyklade för att det var roligt och inte för att komma först.

Men för att få behållning av att åka stig dvs kunna "flyta" fram utan att bli helt utmattad, krävs en viss grundkondition. Den bygger jag iallafall upp med grusvägs och landsvägsåka. Jag har nämligen märkt att jag lätt blir stig-lat när jag cyklar i skogen. Att jag inte ligger på bland rötter och stenar kan bero på min dåliga teknik, men också att jag njuter av att vara ute i skogen och inte vill cykla fort utan mest testa vad jag klarar av tekniskt.
Däremot på grusväg är det bara att ta i så mycket man orkar. Där sätter tekniken inga hinder utan det är bara att borra ner ansiktet och mata på. Kuperade grusvägar ger perfekta intervaller. Blöt grusväg och 2,3" suger bra i benen.
Sen att det är mindre kul än att köra i skogen är något man får ta. Vill man bli fin får man lida pin...

Så Bruse, träna teknik i skogen, lär dig behärska cykeln tekniskt och tänk inte så mycket på att du kommer sist.
Träna kondition utanför stigarna och cykla ett par rejäla konditionspass i veckan, antingen på grus eller asfalt. Spinning i all ära men inget går upp mot den äkta varan.

/Anders

AJ: Det finns de som gillar att segla när det är vindstilla oxå... :-)

Personligen så gillar jag farten, det är liksom det som är grejen för mig. Annars brukar jag promenera i skogen ibland.

//Skogling

Från en annan gröngöling (började cykla i våras...) så är det väl mest en känsla som du beskriver kanske inte så att du kommer plågsamt långt efter. Har ju iofs inte cyklat med dig mer än den oxr:s visning av NICK-spåret och hade jag ju inte direkt koll på alla :)

Men man cyklar väl för att det är kul. Sedan att det alltid finns folk som är födda cyklister, träningsnarkomaner osv får man väl leva med. Mytomspunnen har rätt: bara för att man har kondis och gör milen en bit under 40 så behöver man inte vara snabb och uthållig på cykeln. Men min förhoppning är att det kommer...

Men det är ju iofs positivt att du blir sporrad av andra. Jag brukar se till att köra först när vårt gäng är ute och cyklar så blir man automatiskt hetsad till att öka farten. Testa!
/Johannes

tips angående styrketräning, träna inte benen under sommaren/sesong. utan bara på vintern. resten av kroppen går bra att träna året om. Benen blir visserligen starka av styrketräning, men oxå sega. jättrebra på vintern att bygga upp styrka, men under sesong är det snabbhet som gäller :D'

Försök ta kontakt me någon cykelklubb angående träning. jag kör en del spinning på vintern, men ska sanningen fram så tycker jag träning på testcykel ger mer.

på vintern brukar jag träna ungefär så här (när det är som mest):

Måndag: gym
Tisdag: testcykel
onsdag: gym, löpning eller vila
torsdag: testcykel
Fredag: vila (ibland gym om jag inte gymmat på onsdagen)
Lördag: utecykel, mängdpass
Söndag: testcykel

kan väll anses som lite mycket ibland, men är man ett gäng äre så roligt att det inte upplevs som det.

o just ja, en possetiv inställning till tränandet, äta rätt och bra. och självklart det viktigaste, sova. musklerna växer när man vilar :D glömde säga att det är viktigt att man inte tränar samma muskelgrupper varje dag utan att de får vila. cykel och löpning använder faktiskt tro det eller ej lite olika muskelgrupper

bruse, bruse...

Om ett par år ska du leta upp den här tråden och garva!

Du har cyklat i sex månader och undrar varför de som cyklat i sex år kör fortare än dig? Med din nuvarande utvecklingskurva kommer du dessutom att gå om 'oss' inom max två år.

Jag är också gymråtta, upp till fem pass i veckan. T.ex.:

Måndag: Biceps & triceps
Tisdag: Ben & vader (jag har lätt för ben och lägger inte så många reps på dem)
Onsdag: Rygg
Torsdag: Bröst
Fredag: Axlar & mage

Var pass är 30-45 minuter.

Som cyklande gymråtta blir man varken stor eller snabb. Men man mår så mycket bättre. Forstätt du med gymmandet och cyklandet. Om du inte tänker försöka hamna på pallen i endera världen.

Dessutom: Vem f-n bryr sig om placeringar på en HappyEpic? Sluta jämför dig själv med andra och cykla istället. Titta bara på andra för att se vilken linje de tar och hur det funkar, försök sedan göra det bättre. Antingen med en annan linje eller på ett bättre sätt i samma.

the_TnT Skrev:
> bruse, bruse...
>
> Om ett par år ska du leta upp den här tråden och
> garva!
>
> Du har cyklat i sex månader och undrar varför de
> som cyklat i sex år kör fortare än dig? Med din
> nuvarande utvecklingskurva kommer du dessutom att
> gå om 'oss' inom max två år.

Åh, tack för komplimangen! Ok, ska komma ihåg det här!

> Jag är också gymråtta, upp till fem pass i veckan.
> T.ex.:
>
> Måndag: Biceps & triceps
> Tisdag: Ben & vader (jag har lätt för ben och
> lägger inte så många reps på dem)
> Onsdag: Rygg
> Torsdag: Bröst
> Fredag: Axlar & mage
>
> Var pass är 30-45 minuter.

Jag kör så här:
måndag: rygg, biceps (6 övningar, ca 3x8-12, utom korsrygg 2x20)
tisdag: spinning
onsdag: ben, mage (6 övningar, ca 2x20, mage delvis 3x8-12)
torsdag: spinning
fredag: bröst, axlar, triceps (7 övningar, ca 3x8-12)
lördag: mtb
söndag: mtb alternativt vilodag med lång promenad till satn eller liknande

> Som cyklande gymråtta blir man varken stor eller
> snabb. Men man mår så mycket bättre. Forstätt du
> med gymmandet och cyklandet. Om du inte tänker
> försöka hamna på pallen i endera världen.

Näe, vanligt välmående bara. Ska inte bli som farsan om 20 år; hjärtinfarkt å vatten i knäna så han inte kan gå i trappor.

> Dessutom: Vem f-n bryr sig om placeringar på en
> HappyEpic? Sluta jämför dig själv med andra och
> cykla istället. Titta bara på andra för att se
> vilken linje de tar och hur det funkar, försök
> sedan göra det bättre. Antingen med en annan linje
> eller på ett bättre sätt i samma.

Ärligt skiter jag i var jag är, jag har ju kul ändå! Men jag blir lite avis, vill också flyta sådär tjusigt fram, inte skaka fram som en idiot. Å sen tycker jag synd om de andra, som får vänta. Eller de kasnek gilalr å få vila.

Jag fråga instruktören på gymet idag hur jag bör lägga upp bentstyrkeräningen för att anpassa den för mtb. Han visste ej, men skulle fråga en annan instruktör som cyklar just mtb. Kanske svaret kan va intressant för andra?

> Jag kör så här:

Jasså, ville du ha reps med också :)

Jag ligger just nu på 12-15 men kör 4-6 varannan månad. Vilar helt från fysiska aktiviteter var 9:e vecka. Runt 7 set per muskelgrupp men det varierar lite.

Tidigare körde jag bara i 4-6 intervallet men min kropp svarade inte så bra på det, så nu testar jag varannan månad lätt/tungt. Funkar bra än så länge. Bara axeln kunde tillåta lite axelträning :(

> Å sen tycker jag synd om de andra, som får vänta.
> Eller de kasnek gilalr å få vila.

Väntan är en del av HappyEpics som åtminstone jag inte vill vara utan. Ju fler cyklister dessto fler stop. Så är det bara.

> Jag fråga instruktören på gymet idag hur jag bör
> lägga upp bentstyrkeräningen för att anpassa den
> för mtb. Han visste ej, men skulle fråga en annan
> instruktör som cyklar just mtb. Kanske svaret kan
> va intressant för andra?

Simon & Jilster tränar sina ben på onsdagar eller tidigare i veckan, för att låta benen vila något innan helgens cyklande. Man kan rulla lugnt på asfalt eller så fast man har lite träningsvärk i benen, tycker jag. Hårda pass (dvs. stig) bör man dock undvika. Hoppas ontiglutes hinner försvinna innan lördag, utfall är en elak övning...

Jag kan ju avslöja mitt lilla knep som fått mig dit där jag är idag. ;-) Jag började med MTB 1997, efter att ha tröttnat på att vänta på vintern och all den härliga snön så att man kunde åka skidor på både tvären(lite) och utför(mest). Innan dess var jag en soffpotatis, nära nog. Gjorde spontana ryck med att försöka löpträna, men det var ju så fasligt tråkigt att efter en månad så lade jag alltid jag ner det igen. Så såg jag ljuset, ungefär som du bruse, mtb var ju hur kul som helst!

Visst, det var inte lätt det första året och jag minns fortfarande hur jobbiga de små backarna i hemmaskogen var i början. De första två åren körde jag inte någonting på vintern, bara från april till oktober. Varje vår var det samma sak med de jobbiga backarna, andfådd och helt slut var man när man kämpade sig upp. Formen från hösten var som bortblåst varje vår.

Lösningen var att börja cykla i skogen året om, så nästa år när våren kom hade jag faktiskt ökat både konditionen, tekniken och styrkan jämfört med hösten innan. Så har jag gjort sedan 1999 och det ser ut som det gett resultat. Med Bockstensturen som riktmärke varje år så har jag kört bättre placeringar år för år sedan 1999, förhoppningsvis ännu snabbare nästa år. :-9

Ja, vad är det jag svamlar om egentligen. Jo, det är själva cyklingen som gjort mig till en bättre cyklist. Jag tränar ingenting annat än cykling, det räcker bra för mig. Har varken tid eller lust att ta mig till gym eller spinning. Då blir det istället 3-5 cykelpass ute per vecka oberoende av årstid. Ju mer cykling, desto bättre blir jag, så enkelt är det hela. Lycka till och kämpa på!

/Leo

Hej Bruse!

Har du rätt höjd/vinkel på något så simpelt som sadeln?

Härom året köpte jag en "bättre" begagnad cykel när min fina röda GT blev stulen.
Den hade en sadelstolpe som rostat fast i ett läge som var alldeles för lågt för mig.
Var ofta trött i benen då jag cyklade på den.

Har till i år köpt en ny GT med sadel som går att höja/sänka!
Jag blev snabbt/ofta trött i benen trots att jag var skapligt tränad från löpning.

När en kompis hjälpte till med att justera växlarna konstaterade han att sadeln trots allt satt för lågt
och lutningen också var fel vilket även resulterade i domnande "nöjespaket" efter en kort stunds cykling!

Nu går det helt OK att cykla och mycket lättare.

Tips:
Smörj in sadelstolpen och rör den ibland så den inte rostar fast!

/Lennart

Bruse: Jag ansluter mig till tNt´s tolkning. Du kommer att skratta åt den här tråden i framtiden. Fortsätt som du gör, det kommer.

Själv har jag precis kommit igång med gymmande efter ett års uppehåll, och jag känner igen din känsla av att alltid vara den som är sist. (fast jag får ju alltid mekaniska problem så jag kan skylla på det).
Åk många turer med mig i höst och i vinter, medans jag återfinner min forna form så höjer du dig till skyarna. Tillsammans är vi starka.

Och angående mellanklingan och låg kadens i skogen: Nja, inte för mig tack. Mina knän skulle dö. Jag trivs bättre på lillklingan och 100 rpm;-)
(förresten, kom just på att jag inte har så många klingor att välja mellan;-)

har inte lusläst tråden men det låter som du saknar samma typ av träning jag gör, intervaller.

de är det absolut tråkigaste jag vet, men det ger grymt mycket, har faktiskt ökat min "prestanda" ganska mycket, flottsbro backen för 1½ månad sedan var 4:05 och för 1½ vecka sedan var jag nere på 3:40 med samma puls.

då med samma uppvärmning etc.

så jag måste säga att jag tror stenhårt på intervallträningen.

bruse:

Benövningar för en cyklist. själv körde jag förra vintern:

knäböj 6*3-20
utfall 3-4*15
vadpress 3*25

frivändning 3*12

Tim. dags att få lite nytta av all intervallträning snart? häng med på träningarna nu under hösten (november) och framåt. Tävlingssäsongen närmar sig, Hjalmar säger nämligen att du är sugen på att vara med i leken :)

Bruse:
Jag känner igen dina funderingar är ju själv nybörjare, men måste säga att du är mycket modigare än mig för jag har intet vågat åka med på någon Happy epic ännu! Tycker också att jag är så dålig så det är ingen ide att åka med för då sinkar jag alla andra, känns den tanken bekant?

Men det ligger mycket i det som sas om det mentala oftast sätter man spärrar i skallen som hämmar ens utveckling så gör som Rippa (tror jag det var) sa tänk inte så mycket utan kör på så länge det känns bra så brukar det gå bra också, och då kommer utvecklingen automatiskt. Skulle du ha ett behov av att komma först så åk en runda med mig så får du garanterat stå och vänta ;-)

Förstår att du behöver träna för att förhindra belastningsskador, så fortsätt med gymet men som du sa kolla med den mtb.ande instruktören om du kan få några tips på speciella moment, annars är det nog som Leo sa bara att cykla så mycket som möjligt året runt på alla sorters underlag.

Bosse, som också skulle behöva bättra på allt ;-)

Tim Skrev:
> så jag måste säga att jag tror stenhårt på
> intervallträningen.

Kan du beskriva hur det går till!

Markus F: jag har tänkt cykla så länge det går, får väl köpa dubbdäck sen. Pannlampan funderar jag nu som bäst på.

Tack åter för alla goda tips å råd. Hoppas andra lurkers också får lära sig nåt.

Kan erkänna som Leo, fram till för 3 år sen, var jag en soffpotatis. Gjorde inte ett jota. Började få enorma problem med axlar och nacke, så grymmt så hade jag inte fått hjälp, hade jag inte kunnat jobba. Jag började då hösten 2001 med styrketräning, för att orka med datorjobbet. Sen våren 2002 gick jag med i viktväktarna, gick ned 13 kg (som jag lyckats gå upp 7 igen... muskler hoppas jag??), hösten 2002 började jag med spinningen. Förra året 2003, cyklade jag massor till jobbet, i snitt 3 dar per vecka i 5 månader iallafall, samt lite längre turer då och då - detta på en vanlig citybike. Å så mars iår, köpte jag min Veló Noir (Scott Tampico svart såklart - ingen annan färg duger).

Mao, sent ska syndaren vakna, började alltså motionera först som 37 åring... innan dess hade jag väl provat på karate som 20-åring (8 kye = blått). Men annars ingenting. Så ok, jag får väl låta tiden ha sin gång, å cykla om Tobbe iallafall om två år ;~)

Micke S Skrev:
> bruse:
>
> Benövningar för en cyklist. själv körde jag förra
> vintern:
>
> knäböj 6*3-20
> utfall 3-4*15
> vadpress 3*25
>
> frivändning 3*12

Eh, nu är jag en sk maskinist, kan du beskriva knäböj, utfall och frivändning för mig?

Det är så mycket tips om träning så jag vill bara påminna om att det inte är träning som gör att man blir fysiskt starkare/uthålligare/spänstigare etc, tvärtom så bryter träningen ner kroppen. Det är återhämtningen efteråt som förhoppningsvis gör att man inte bara återhämtar det man förlorade utan också hinner superkompensera, dvs bygga upp mer än det som bröts ner. Men det är inte alls självklart att kroppen hinner med detta.
Det kallas ju överträning om kroppen inte ens hinner reparera slitaget utan sakta bryts ner. Men det är nog ännu vanligare att man ligger på gränsen dvs tränar ungefär så mycket som kroppen hinner med att hantera, men då hinner inte kroppen superkompensera. Och då blir man inte alls nämnvärt bättre.
Jag har ingen aning om det är brist på återhämtning som är problemet just för bruse, men 6-7 pass i veckan är rätt mycket, speciellt om man inte sköter kost & sömn exemplariskt.
I vilket fall som helst så är detta något man alltid ska tänka på när man tränar mycket.

bruse.

maskiner ska man akta sig för, men man ska akta sig för fria övninagr om man inte kan dem. snacka med en instruktör eller annan kunnig på gymmet som kan visa hur du utför övninagrna korrekt. du måste veta exakt hur du ska göra för att inte riskera att skada dig.

maskiner isolerar bara musklerna och ger en alltför grennära träningseffekt. dvs du blir bra på att använda maskinen men kan i verkligheten inte göra så mycket i ett annat rörelsemönster.

knäböj. ha stången åp¨axlarna och böj på benen tills lårebenet är paralellt med marken.
utfall. stång på axlarna. ta ett långt steg framåt och nudda golvet med det bakre benets knä. skjut ifrån framåt. gå så frammåt. eller bara på plats.
frivändning: mycket svår teknisk övning. be någon visa.

Att muskler byggs vid vila vet jag, och sova gör jag gott. Har slutat med väckarklocka för flera år sen, så jag går upp när jag vaknar helt enkelt - som jag säger till folk som frågar när jag går upp. Mår skitbra av det! Å äter gör jag nog så korrekt man kan, på jobbet är de väl lite trötta på besserwissern.

Överträning, det har jag troligen drababts av minst en gång. Då höll jag upp med allt en vecka, bara promenerade. Å det hjälpte, man blir lixom starkare sen, orkar mer. Därför kommer skolloven som en räddare, då det är klonering, å jag gör uppehåll en vecka.

överträning är ett sjukdomstillstånd och går inte över på en vecka. vanlig trötthet och slitenhet däremot, vilket är en annan sak. men överträning är när hela säsongen kan vara förstörd. 6 månaders vila behövs tex.

Tillbaka
Topp