Hur ska jag träna för att hänga med?

6-7 pass i veckan, precis som thompa skriver, är rätt mycket träning. Är man 37 så tar det lite tid
för kroppen att återhämta sig. Att inte få ur sig det man brukar på träning är klassiskt symptom
på överträning. Det räcker inte att sova, man måste vila från träningen ibland. Om du har instruktör
på gymmet, greppa han och fråga vad som är vettigt. Läste nånstans att dom vilade 1 dag/veckan och
1 vecka i månaden, men det låter lite mycket i mina öron, kommer tyvärr inte ihåg sammanhanget.
Kanske går att googla fram nått.
Testa och att labba med kadensen om du ligger högt, det är lite personligt vad som funkar bra.
Personligen trampar jag luft nått djävluskt över 90 rpm.
En grej till, eftersom jag är upplevelsecyklist... Akta dig för att jämför med andra. Det är inte
alls säkert ni har samma förutsättningar. Det slutar med att du slutar cykla förr eller senare.
Fokusera på vad DU kan, en startpunkt. Jämför med den sedan när du kör. Tycker de där backarna du tog
visar på raka motsatsen vad du säger, du verkar ju göra skitbra ifrån dig! Om du sen kommer ikapp
så det går lika fort som någon annan så var glad åt det då, istället för att vara ledsen för att du
inte klarar det nu. Positiva tankar ger positiva resultat, negativa... inte.
Mera Lera!
/Nicke

Det handlar inte om kondition, det handlar om att få flyt på stigen. Jag har urusel kondis numera men det är ingen som cyklar ifrån mig på hellas-stigarna ändå. På grusväg blir jag frånåkt däremot :)

Angående kadens - jag håller inte med. Låg kadens är inte automatiskt bättre. Jag kör högre kadens än de flesta och trivs bra med det, det är mest en smakfråga.

Mycket klokt har redan sagts, men jag tänkte ändå med några ord.

Först av allt: jag har cyklat med dig vid några tillfällen och tycker att du hänger med bra så slappna av och njut.

De tips jag eventuellt har att ge är:
* Försök att inte tappa till cyklisten framför, det kan var jobbigt till att börja med men efter ett tag kommer man in i flytet som framförvarande cyklist har (du kan dessutom lära mig mycket av att studera spårvalen som cyklisten framför gör).
* I backar kan det ibland vara bra att ställa sig upp och ta i istället för att växla ner (mer fart, bättre flyt)
* Cykla inte varje gång på olika ställen, en standard runda kan vara ett bra sätt att lära sig spårval, få flyt och bygga självförtroende (saker du inte klarade till en börja med kommer du behärska efter några gånger).
* Vintercykling, kul och bra teknikträning. Stigarna tenderar till att bli smalare på vintern vilket ställer högre krav på balans och kontroll.
* Träna trampteknik (tänk på rundtrampet)

Vad det gället träning så tror jag att du skulle kunna tjäna på att stryka ett spinning pass alt byta det mot ett MTB pass med fokus på teknik och lek, du ligger nog farligt nära gränsen för överträning med den träningsdosen du har.

Framför allt, ha kul och njut!

bruse: som så många sagt före mig så är det viktigt med vila. Att träna 6 pass per vecka om det är 3 pass styrka och 3 pass kondition brukar dock inte associeras med någon större risk för överträning. Detta med premisser som variation i intensitet över veckan, ordentligt med sömn och mat samt ett styrkeschema som är någorlunda genomtänkt. Självklart finns det fortfarande sätt att hamna där men risken är nog inte överhängande.

Sedan en reflektion som rör alla styrkescheman jag sett hittills; varför lägger ni inte in mer baksida lår? Vill ni ha rundtramp så behöver ju definitivt de musklerna tränas eftersom de redan är den svaga länken.

Bruse vet inte vad han pratar om. Det är ju jag som kommer sist.
Vi har cyklat två ggr tillsammans och det e faktiskt jag som e sist, hehehe!!
Kan ju bero på att jag bara har cyklat i några månader, och att jag verkligen
tänker för mycket vid för mig svåra partier.
Högre fart kom jag själv underfund med nu i helgen då jag vurpade och slog i armen
så att jag inte kunde greppa handen, attans tänkte jag och började GÅ hemåt medans
sex glada grabbar cyklade vidare. Sen efter en fem, sex minuter så började det släppa, slog
väl i någon nerv antar jag.
Men sen cyklade jag på (blåa spåret i hellas) och det gick ju såå mycket lättare med mer
fart. Självklart fegade jag ibland men mycket mindre än innan vurpan, den berodde på att
jag körde FÖR sakta.
Jag kom ifatt grabbarna efter en 20 minuter och sen gick det som tåget (halvtaskigt tåg men
ändå).

Jag har inga problem att vänta på nån, och hoppas ingen
har problem att vänta på mig i skogen heller.

Stenhårt tränande är väl inte vad happy-turerna går ut på?

Klart ändå att man ofta vill bli bättre på det man tycker är kul,
men tänk på varför du tränar. För att tävla? Eller för att orka ha kul?

servace Skrev:
-------------------------------------------------------
> bruse: som så många sagt före mig så är det
> viktigt med vila. Att träna 6 pass per vecka om
> det är 3 pass styrka och 3 pass kondition brukar
> dock inte associeras med någon större risk för
> överträning. Detta med premisser som variation i
> intensitet över veckan, ordentligt med sömn och
> mat samt ett styrkeschema som är någorlunda
> genomtänkt. Självklart finns det fortfarande sätt
> att hamna där men risken är nog inte
> överhängande.

Vila får jag väl så det räcker med mer än 8 timmars stillasittande jobb? Förstår inte hur risken med ca 45-60 minuters motion per dag kan ligga nära överträning? Det rekomenderas ju 30-60 minuters motion per dag för allmänhälsan.

> Sedan en reflektion som rör alla styrkescheman jag
> sett hittills; varför lägger ni inte in mer
> baksida lår? Vill ni ha rundtramp så behöver ju
> definitivt de musklerna tränas eftersom de redan
> är den svaga länken.

Mina benpass äro: benpress: baksida lår, framsdia lår samt vader.

bruse Skrev:
> Jag kan ju ha en sånhär på ryggan när vi är ute
> skogen, så vet ni att ni ska komma med goda råd!
<snip>

ROTFLLMAO

En sån bör nog jag ha också. Läser tråden med stort
intresse. Jag sitter i samma båt.

Jag läser också den här tråden med stort intresse eftersom jag brukar känna mig som dig Bruse.
Alla bara försvinner med en hiskelig fart när man kommer in på lite tekniska stigar men tack och lov är Happy-cyklister (åtminstone de jag träffat) mycket vänliga själar och väntar.
Jag tycker det är lättare att klara tempot på grusväg och asfalt och andra ställen där det är lättkört så min kondition är nog åtminstone inte helkass. Att jag halkar så långt efter i skogen tror jag beror på 2 saker:

1. Min teknik är riktigt dålig även om den sakta blir bättre.

2. Jag är för feg och vågar inte hålla fart i de tekniska partierna och därmed få det flyt som det pratas om i en del inlägg.

Ett tips på träning som jag försökt mig på är att köra renodlade teknik-pass. Kör en stig som är lite för svår och när det tar stopp så vänd om och förösk på den sektionen igen. Studera hinder och spårval i lugn och ro inför "omtagningarna" så hittar man ofta en bättre (lättare) väg igenom.

Lycka till med träningen och cyklandet !
/Johan

Vill vara lyfta upp Jompers kommentar ytterligare en gång; träna på stigflytet. Jag skulle tro att det är dubbelt så jobbigt att ta "fel" spår som att ta "rätt". Stigen kan sno åt sig din fart och kraft på nolltid om du inte passar dig, men å andra sidan så kan man på rätt spår oftast rulla mjukt och knappt tappa farten alls. Detta blir förstås extra viktigt när du kör hardtail!

Hur man tränar på en sån sak? Jag vet inte. Cykla ofta stök, tror jag. 6 år istället för 6 månader som nämnt ovan, så bistert är det kanske. Fast du har ju guldläge vad gäller boendet för att ta små stökrundor i tid och otid iallafall.

Dessutom kan man alltid KÖPA sig snabb, det gäller även stök-Hellas. Brett riserbar, breda däck, sänkt sadel (billigt!) och bra bromsar. Samt förstås att verkligen hitta rätt vinklar på allt, såväl sadel som styre, styrstam och reglagepaketen. Det ökar möjligheterna att ha kontrollen att välja minsta motståndets väg, få bra flyt och spara energin tills den absolut nödvändigtvis måste förbrukas.

Rippa Skrev:
>En mindre akademisk inställning till
> cyklingen - en ökad "just do it" inställning. Står
> du inför en marig passage och tvekar så försök slå
> bort tankar på att det "ser svårt ut" eller "detta
> går väl inte". Om du har en grupp cyklister
> framför dig som öser på så använd det till din
> fördel istället. Tänk: "Kan dom så kan jag". Mao.
> koppla ur hjärna för en stund och ös på. Vurpar
> du, så på det igen. Det är av fallen man lär sig.

JUST!!! Supermedhåll!!!!! Jag försöker att meddela folk i min omgivning, KÄNN INTE EFTER, PUSHA!!!! Har fått min fru att anamma detta och nå nya högre gränser. Det finns så mycket i mentala spärrar så du kan inte tro. "Tryck på" när det kommer en tanke som påverkar din cykling negativt. Du skall vara PÅ hela tiden. Det är när jag tappar focus och adrenalinpåslaget släpper för en liten stund som jag börjar göra tabbar och dåliga tider i skogen. En annan sak värd att nämna är farten. Man säger farten dödar i vissa sammanhang, jag får en ramsa i mitt huvud när det är tekniskt och stökigt, FARTEN RÄDDAR!!!! Kan du ha fart över stökiga partier eller bara över just den där stenen som du brukar tveka över, då kommer du att flyga över den, UTAN ATT HAVERERA (givetvis finns det undantag). "Detta går väl inte" tanken som dyker upp i vissa partier eller händelser i ditt liv, ta bort den med ett enkelt, klart det går. Det går tills motsatsen är bevisad!!!!

Ge på bara, kom igen, ÖÖÖÖÖKKKAAA!!!!!!!!!

Jag har efter sommaren satsat mer och mer på mtb träning inriktad på teknik - jag tröttnade helt enkelt på att träna kondition på mtb cykeln och satsar istället på att hitta roliga teknikmoment. Konditionen kör jag antingen på racercykeln eller är ute och springer. Jag vet inte om det har gett så mycket rent fartmässigt i skogen - men jag klarar av moment rent tekniskt som jag inte hade skuggan av en chans på tidigare, i både hög och låg fart (roligt att köra både snabbt och sakta på samma parti flera gånger för att se hur skillnaden blir, var missar man i hög fart respektive låg).

En annan anledning till att jag började köra teknikträning var att jag fick en aha upplevelse av de mer tekniskt kunniga cyklisterna på bogesundsturen tidigare i år - tack för det!

/Hasse

Ett bra sätt att få förståelse för tekniken och testa olika "knep" är att cykla samma stigbit flera gånger, fast med olika fart och med olika spårval. Till och med samma spår fast med olika fart. Det skiljer mer än man tror. Testa också att placera vikten olika på cykeln. Det påverkar mer än man tror.

Ligger man för sakta så sjunker man ner i varenda ojämnhet. Med lite högre fart och rätt viktplacering så "flyter" man över allt och saktar knappt ner.

Jag brukar tänka: "Kommer jag över med framdäcket så tar sig bakdäcket över med". Det mentala är oerhört viktigt, och kommer jag till ett ställe som verkar jobbigt/svårt så brukar jag tänka "Kom igen nu, det här är precis lika som XXX och det klarar du utan problem" xxx är ju då självklart ett parti som man klarat tidigare som påminner om det man cyklar nu.

En annan sak som kan vara en fälla är komfortfartens vana. Tror Mathias var inne på det tidigare, för på vissa partier hamnar man i komfortfart, dvs en fart där man själv känner att man har kontroll och det känns behagligt att cykla rent konditionsmässigt. Pressa dig själv på dom sträckorna. Lägg i en högre eller lägre växel. Kanske ligga kvar på samma växel men att du ställer dig upp i stället. Allt för att variera så att vanans makt inte tar över.

> Eh, nu är jag en sk maskinist, kan du beskriva
> knäböj, utfall och frivändning för mig?

Min benträning just nu:

3 x Knäböj 12-15 reps
2 x Utfall 12-15 reps
3 x Bencurl 12-15 reps
3 x Vadpress i benpress 12-15 reps
2 x Sittande vadpress 12-15 reps

Frivändningar är det du ser styrkelyftare göra på OS. Lyfta en stång från marken upp till raka armar. Enormt teknikkrävande men bra övning. Själv nöjer jag mig med Marklyft, men det klassar jag in i ryggträningen.

Framförallt knäböj och marklyft är kända korsryggsdödare så ta hjälp av en instruktör innan du börjar med dem! Generellt tycker jag du ska söka dig mot fria vikter istället för maskiner. När kroppen måste hålla balans på vikterna utvecklas de små musklerna och lederna mycket bättre. Maskiner är dock en bra början då det är svårt att göra 'fel', man tvingas in i rätt rörelse.

Ta en vilovecka efter två månaders träning, dvs. var 9:e vecka. Då kör du inget gymmande och på sin höjd två lugna cykelpass eller promenader. Låt kroppen vila. När du kommer tillbaka till gymmet börjar du lite lätt och jobbar med att ha rätt teknik igen.

Var gympass bör du sträva efter att förbättra:

- Utförandet
- Antalet repetitioner
- Vikt, lägg på mer när du orkar 13 repetitioner trots att det står 8-12 på schemat. Man ska inte sluta lyfta vikten vid 12 utan köra tills man inte orkar mer. Svårt om man är ensam i vissa övningar, t.ex. bänkpress. ;)

vid frivändning så stannar du med stången i brösthöjd.

sen kan ju antalet reps varieras lite. tex för överkroppen har ju inte en cyklist så mycket nytta av hypertrofiska övninagr på samma sätt som uthållighetsstyrkeövninagr.

Micke S Skrev:
> sen kan ju antalet reps varieras lite. tex för
> överkroppen har ju inte en cyklist så mycket nytta
> av hypertrofiska övninagr på samma sätt som
> uthållighetsstyrkeövninagr.

Jaha, just det ja "hypertrofiska"... ;~)
Lite ordförklaringar bitte.

typ runt 5-12 reps ger följande träningseffekt:

ökad muskelvolym > mer styrka

kroppsbyggarstyrketräning med andra ord.
cyklister kanske inte har samma behov som body builders...........

en fråga bara- du tränar styrketräning. vore det inte bra om du vet vad du gör då? planlös styrketräning är inte direkt rekomendabelt.

Micke S Skrev:
> typ runt 5-12 reps ger följande träningseffekt:
>
> ökad muskelvolym > mer styrka
>
> kroppsbyggarstyrketräning med andra ord.
> cyklister kanske inte har samma behov som body
> builders...........

Det är väl därför man köp upp till 20 reps > uthållighet.

> en fråga bara- du tränar styrketräning. vore det
> inte bra om du vet vad du gör då? planlös
> styrketräning är inte direkt rekomendabelt.

Så planlöst är det inte. Jag tror jag skrivit minst två gånger vad målet med styrketräningen är. Men att den kanske inte är optimlat anpassad för att passa en cyklist. Vilket jag har som plan att åtgärda denna vecka.

bruse: först det där med överträning och mängd per vecka. Jag kanske inte var tydlig när jag sa att jag tycker att det verkar osannolikt att du ska bli övertränad med ditt schema om allt annat sköts. Det är dock inga problem att bli det med 6 pass/vecka om du kör hårt alla passen och dessutom inte varierar formen (styrka/uthållighet). Vad man menar ska vara bra för allmänhälsan är att röra på sig. En lättare joggingtur eller promenad är nog närmare vad man åsyftar än ett stenhårt intervallpass på 45 minuter.

När det gäller benträningen så är jag osäker på om du menar benpress, baksida lår, framsida lår... eller om du menar att benpressen aktiverar även baksidan. Var det sista rätt så ställer jag mig rätt tveksam till påståendet. Det går visserligen att få lite belastning på en del av hamstrings/baksida lår men den är just liten. Istället belastar man framförallt delar av adduktor-muskulaturen som visserligen sitter på baksidan av låret men som inte är den svaga länken jag pratade om tidigare. Eller också så missförstod jag dig helt...

servace Skrev:
> När det gäller benträningen så är jag osäker på om
> du menar benpress, baksida lår, framsida lår...
> eller om du menar att benpressen aktiverar även
> baksidan. Var det sista rätt så ställer jag mig
> rätt tveksam till påståendet. Det går visserligen
> att få lite belastning på en del av
> hamstrings/baksida lår men den är just liten.
> Istället belastar man framförallt delar av
> adduktor-muskulaturen som visserligen sitter på
> baksidan av låret men som inte är den svaga länken
> jag pratade om tidigare. Eller också så
> missförstod jag dig helt...
>

Jag tränar alltså fyra övningar: benpress, baksida lår, framsida lår och vaderna (sen kan det heta annat i böcker osv). Så jag tror du missförståd, om jag förståd ditt missförstånd rätt. Eh...

Kom på en sak, som jag ofta glömemr själv, då jag levt med det i över 20 år: jag har ett litet handikapp, som kanske skapar min rädsla ute i skogen. Jag ser nämligen inte ens översta raden hos optikern med vänsterögat, knappt med glasögon ser jag största bokstaven. Sa jag har mycket kasst djupseende, särskilt när det går fort. Då kan det göra mig lite osäker och rädd, för jag kan inte, eller hinner inte avgöra höjd å avstånd på de svåra partierna. Därför är det en trygghet att cykla samma sträcka, jag lär mig att det är snällare än vad jag ser. Förstår ni vad jag menar?

Har annars inga problem med djupseendet, då jag lärt mig hur långt bort saker å ting är, med hjälp av dess storlek osv. Köra bil inga problem, där är det ju inte centimeter på en bråkdel som ska avgöra. Utan tiotalsmeter på flera sekunder. Jag hinner då räkna fram avståndet, med hjälp av kända mått.

Senast redigerad av en moderator:
Har följt denna tråd med stort intresse och lärt mig massor!
Känner alltför väl igen bruses tankar och brottas med dem, så det känns skönt at vi är fler osm känner så (då kan jag inte vara allt för onormal). Kan tänka mig at ditt problem med ögat skapar en viss försiktighet men som du sa så har du lärt dig leva med det och hantera det så det funkar.

Har ju själv vissa små medicinska problem som hämmar mig i min cykling men jag håller på at lära mig att hantera det, vi nybörjare (vi med mindre än ett års erfarenhet) får nog finna oss i att det tar ett tag att hitta det berömda flytet, och att vi slutar fega ur, när jag läser här så kommer det upp flashbacks från min tid med cross/enduro åkande. Det var samma visa då man blev avis på dem rutinerade åkarna som körde sträckorna mycket snabbare än vad man gjorde själv och så blev man sur. Sen insåg man att det var dels svåra mentala spärrar som man byggde upp själv tex det där grejar jag inte, tänk om jag kraschar mm.

För mig kom lösningen på problemet när jag jobbade som funktionär på novemberkåsan ett år och stod vid några knixiga partier och kollade in alla olika åkstilar, då såg jag att det som skilde amatörerna från storfräsarna (på den tiden Jösse) var just farten och flytet på sträckan. Amatörerna körde sakta och tryckte ner hjulen i varenda grop och skuttade och skakade nästan sönder, samt körde ikull stup i kvarten, medans storfräsarna höll en högre men jämn fart och bara slog i vart tredje eller fjärde ojämnhet och samtidigt gav farten en bättre balans i hojen = mindre skak, bättre balans, högre snittfart och mindre tröttande för kroppen.

Nu måste jag bara omsätta den här vetskapen till mitt cyklande och få bort alla mentala spärrar som hämmar mig, tror nog att flera skulle llyfta sig själva om ni gör samma sak (ursäkta om jag låter kaxig, det är inte illa menat) jag vill bara hjälpa till så gott jag nu kan.

Bosse, som fått sig en tankeställare och väckarklocka.

micke s:
absolut är jag sugen på o vara med i leken, känns som att jag legat på mitt "lekis stadie" lite för länge för att det ska bli riktigt kul.

känner att motivationen och träningen finns men utveckling behövs.

så hjalmar har rätt, jag är sugen på o vara med i leken.

bra Tim.

har du några frågor eller något ang träningsprogram mm så är det bara att höra av dig. även om det verkar vara hemligt för klubbmedlemmarna så är ju jag och stefan N ansvariga tränare för a-gruppen.

Jag tror svaret ligger i distansträning 60-70% av maxpuls. Ta med dig cykeln ut på långfärd på söndagarna med Hofvet. De kommer snart att börja MTBträningen nu. Det är masterklunga som gäller (om jag inte har fel) så det är bara att ligga och njuta bakom starka ledare som villigt drar och drar i över 10 mil. Underbart.

Hofvetträningarna startar kl 10:10 från Farstabadets parkeringsplats varje söndag. Snitthastigheten är avhängig gruppen, är det fler långsammare cyklister så delar man ofta upp sig för att alla ska njuta. När jag var med sist (augusti) var vi 30-40 cyklister på landsvägscyklar och vi hade snitthastighet strax över 30 km/tim men nu på hösten sänker man tempot betydligt. Det är trevliga människor och man känner sig mycket välkommen där både som nybörjare och mer erfaren. Ledarna har ett motto att alla ska kunna hänga med och man hänger inte av någon.

Johan S: om man inte är medlem då? Får man hänga med ändå? Å utan lvg-cykel, har bara en mtb. Det går väl inge bra?

Johan S skrev:
<Det är trevliga människor

Tack för att du tycker det. Är själv Hofvare sedan några år tillbaka och är en av de som sätter fart på de fria fartsträckorna. Hmm konstigt, jag brukar alltid komma först fram till uppsamlingsplatsen :-)

Bruse:
Så här går träningarna till

http://www.fredrikshofcykel.se/docs/traning/aktuellt/inbj_farsta_so_v.htm

Du klarar dig helt klart med MTB nu på vinterträningarna.
Att du inte är medlem har ingen betydelse. Men efter några gånger, när du upptäkt den trevliga gemenskapen, kanske du vill bli det.

/Anders

Bruse:

Vi cyklar förstås ;-)

Rosenhillcafét är ett delmål på cykelturen. Vi cyklar en sträcka dit, fikar och snackar skit och cyklar sedan en annan sträcka hem.
Vill man inte starta i Farsta går det bra att haka på någonstans längs vägen och droppa av vart man vill på vägen hem.

Ang Rosenhillcafét så är det södra Stockholms populäraste cykelfik. Mängder med cyklister (och MCåkare) på somrarna. Hmm den cyklist i Stockholm som inte känner till detta café är ingen......:-)

/Anders

AJ Skrev:
>...
>
> Ang Rosenhillcafét så är det södra Stockholms
> populäraste cykelfik. Mängder med cyklister (och
> MCåkare) på somrarna. Hmm den cyklist i Stockholm
> som inte känner till detta café är ingen......:-)
>

Jag säger bara SMÖRBULLE ... mmm

Hur har det gått med utvecklingen Bruse ? Har du bättre flyt nu ?

//Skogling som fått stora armmuskler av att cykla Fornstigen...

Skogling Skrev:
> Hur har det gått med utvecklingen Bruse ? Har du
> bättre flyt nu ?

Jotack! Teorin äre inge fel på, bara omsätta den i praktiken. Å med snälla människor somvpgar ge konkreta tips. Senast på Fornstigen testa jag att hela tiden köra på mellanklingan fram. Åhå vilket driv det blev, inte lika jobbit för hjärtat, men för benen. Nackdelen att det tar fortare stopp i leriga diken odylikt. Men trots det låg jag sist... suck... Men _jag_ tyckte jag ahde bättre å snababre driv.

> //Skogling som fått stora armmuskler av att cykla
> Fornstigen...

Triceps va? Mina blir stenhårda efter cykling. Dom och korsryggen stretchar jag alltid.

Har inte läst hela tråden, men den viktigaste faktorn för att bli snabb verkar du ha missat, har ingen berättat att du måste raka benen??:)

JoJo Skrev:
> Har inte läst hela tråden, men den viktigaste
> faktorn för att bli snabb verkar du ha missat, har
> ingen berättat att du måste raka benen??:)

Näe, det har ingen. Men hjälper det när man har långfilsingar?
Lite väl fjolligt eller? Ska vi permanenta håret sen, å lägga på lite rouge och ögonskugga?

det är möjligen under långkallingar jag skulle kunna tänka mig att ha rakade ben.. eller om vi säger så här, jag skulle inte visa mig utan långkallingar om jag hade rakade ben.

Lonewolf Skrev:
> För mig kom lösningen på problemet när jag jobbade som funktionär på novemberkåsan ett år och stod vid > några knixiga partier och kollade in alla olika åkstilar, då såg jag att det som skilde
> amatörerna från storfräsarna (på den tiden Jösse) var just farten och flytet på sträckan. Amatörerna
> körde sakta och tryckte ner hjulen i varenda grop och skuttade och skakade nästan sönder, samt körde
> ikull stup i kvarten, medans storfräsarna höll en högre men jämn fart och bara slog i vart tredje
> eller fjärde ojämnhet och samtidigt gav farten en bättre balans i hojen = mindre skak, bättre
> balans, högre snittfart och mindre tröttande för kroppen.

Det där är en väldigt viktig princip för att köra snabbt på mtb:n. Det fungerar i princip alltid med hög fart genom knixiga partier. Sist det gick åt h-vete var i Sandsjöbacka gbg där jag laddade på ordentligt i en nedfart med mycket rötter och sten, det gick bra ända tills jag kom till ett ställe där fart var min fiende, två sneda o blöta stenar som jag inte kunde hoppa över gjorde att framhjulet försvann under mig med en rätt ordentlig vurpa som reslutat (bankade låret i stenarna och kunde inte gå på en vecka).
Kommer man över gränsen och får fart så blir det jäkligt kul men för att komma ditt måste man bli kompis med sin hoj. Kör mycket teknik, börja med balans och lågfartsteknik för att sedan försöka sig på att hoppa å lite sånt, till slut är man vänner och då är det bara att blåsa på. Det fina med det här är att man inte behöver slita så grymt, mer fart med mindre puls...

Tillbaka
Topp