Hur ska man klä sig i skogen?

kristian_alex

Ny medlem
Jag köpte nyligen en riktigt bra MTB av en polare: heldämpad, skivbromsar mm. Han hade betalt 18000:- för den som ny, alltså är det en helt OK cykel. Tanken när jag köpte den var endast att använda den som brukscykel, men ju mer jag cyklar desto större blir suget efter att testa den på skogsstigar.

Frågan är hur man ska klä sig? Folk som cyklar racer i stan kör ju nästan uteslutande med korta tight och cykeltröjas. Är det denna klädsel som gäller även i skogen?

kristian_alex skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte nyligen en riktigt bra MTB av en
> polare: heldämpad, skivbromsar mm. Han hade
> betalt 18000:- för den som ny, alltså är det en
> helt OK cykel. Tanken när jag köpte den var
> endast att använda den som brukscykel, men ju mer
> jag cyklar desto större blir suget efter att
> testa den på skogsstigar.
>
> Frågan är hur man ska klä sig? Folk som cyklar
> racer i stan kör ju nästan uteslutande med korta
> tight och cykeltröjas. Är det denna klädsel som
> gäller även i skogen?

Heldämpade mtb's är värdelösa som brukscyklar. Välkommen ut på stigarna. Vad gäller kläder så kan du ha på dig vad som helst. Knäskydd kan vara bra.

Vadderade cykelbyxor (med eller utan vanliga shorts utanpå) gör det hela mycket trevligare, och kanske ett par handskar. Annars är det inte mycket som man 'måste' har.

Ok, jag har faktiskt funderat just i de banorna, dvs vadderade cykelbyxor med shorts över. Har dock inte sett någon annan ha detta och tänkte att det eventuellt kan ge upphov till skav då man har flera lager? Sedan undrar jag en sak till: många cykelbyxor är försedda med hängslen, är det att föredra?

Ett par brallor med pads (cykelbrallor med blöja), hjälm, handskar. Förövrigt ta vad du har hemma.

Efter ett tag kommer du köpa dyra kläder från topp till tå, men ovanstående en bra start tycker jag.

Cykelbyxor är framförallt bra om man sitter och nöter många och långa mil i sadeln. Det förhindrar skavsår. Mao är det skönt när man kör landsväg. I skogen är det inte lika känsligt. Det funkar bra med vanliga shorts oxå.

kristian_alex skrev:
> Ok, jag har faktiskt funderat just i de banorna,
> dvs vadderade cykelbyxor med shorts över. Har
> dock inte sett någon annan ha detta och tänkte
> att det eventuellt kan ge upphov till skav då man
> har flera lager? Sedan undrar jag en sak till:
> många cykelbyxor är försedda med hängslen, är
> det att föredra?

Hängslen (BIB:s) är bra, men inte nödvändigt. Det är en överdriven myt att cykelbyxor utan hängslen hela tiden fastnar i sadeln.

Ingen fara att köra med shorts över om du tycker det ser fjantigt ut att vara lycrasprejjad utan något över. Värre med skav om du har ett par kallingar med konstiga sömmar i som innersta lager.

Rippa skrev:
> Cykelbyxor är framförallt bra om man sitter och
> nöter många och långa mil i sadeln. Det
> förhindrar skavsår. Mao är det skönt när man
> kör landsväg. I skogen är det inte lika
> känsligt. Det funkar bra med vanliga shorts oxå.

Jag tyckte det var en jävla skillnad när jag efter mina första två - tre rundor med efterföljande aktersmärta fick på mej ett par cykelbyxor....Och det var endast kortrundor i skogen.

Smaken är som baken, vadderad!

JPL skrev:
> Hängslen (BIB:s) är bra, men inte nödvändigt.
> Det är en överdriven myt att cykelbyxor utan
> hängslen hela tiden fastnar i sadeln.

Jag visste inte att det fanns en sådan myt. Det är knappast därför man har hängslebrallor. Man har det för att slippa resåret i magen.

Om man fastnar med brallorna i sadeln har mer att göra med om man har rätt storlek på brallorna.

Enkelt: Klä dig som DU trivs. Det kommer inte att sitta några stilstasis med poängtavlor längs med stigarna.

Som nybörjare kommer du att trilla en del. Det kan därför vara skönt med hjälm, handskar och ev knäskydd så blir det oftare blåmärken än sår. Hur dessa sedan ser ut är återigen helt upp till dig.

JPL skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cykelbyxor är framförallt bra om man sitter
> och
> > nöter många och långa mil i sadeln. Det
> > förhindrar skavsår. Mao är det skönt när
> man
> > kör landsväg. I skogen är det inte lika
> > känsligt. Det funkar bra med vanliga shorts
> oxå.
>
> Jag tyckte det var en jävla skillnad när jag
> efter mina första två - tre rundor med
> efterföljande aktersmärta fick på mej ett par
> cykelbyxor....Och det var endast kortrundor i
> skogen.

Det beror lite på hur man kör också. Sitter man som en säck potatis så är cykelbyxor ovärderligt. Om man är lite mer aktiv och står eller halvstår delar av tiden så klarar man sig utan vaddering.

Som nybörjare har jag testat lite olika, och jag har fastnat vid ett par relativt billiga cykelbrallor med padding, en vanlig kortärmad funktionströja och sedan ett par shorts eller knickers ovanpå cykelbrallorna. Är det lite kyligare har jag en vindskyddsjacka (i mitt fall en Craft-vindjacka som smiter åt en del).

Efter första rundan införskaffade jag mig ett par handskar - fick skavsår direkt mellan tummen och pekfingret.

Efter andra rundan köpte jag mig ett par MTB-skor - de skor jag körde med innan var alldeles för mjuka i sulan och jag fick skitont precis framför hälen (jag köpte Biltemas - de har SPD-möjligheter också).

Annan utrustning jag tycker man kan ha är ett par glasögon för att slippa få flugor och skit i ögonen - fick bli ett par Oakly-brillor.

Om man inte är provningsfeteschist så har http://www.chainreactioncycles.com en hel del MTB-grejor på rea just nu.

// Andreas

s skrev:

> Det beror lite på hur man kör också. Sitter man
> som en säck potatis så är cykelbyxor
> ovärderligt. Om man är lite mer aktiv och står
> eller halvstår delar av tiden så klarar man sig
> utan vaddering.

Ja, min utgångspunkt är ju mej själv, dvs ett fetto....tänkte inte på det.

Vadderade cykelbyxor ett måste.

Utan hängslen om du ofta är kissnödig.

Med hängslen om du har en rejäl festblåsa.

Skulle kunna berätta om den gång jag försökte kissa genom att hålla ut ena stretch benet på cykelbyxan....men det gör jag inte.

PS det gick men det var inte lätt:-)

Inte så här i alla fall:

gorilla.jpg ht=295

Men du kanske möter en...

Skor är skönt, pedalerna är rätt knöliga. Jag kör plattformspedaler, då är de dessutom vassa. Så satsa på skor. I skorna tycker jag det är gött med strumpor, men det gör man som man vill.

Hjälm är bra, du kommer att vurpa. Hanskar och knäskydd är skönt, då vågar man satsa lite mer.

I övrigt är det bara att köra precis som du känner för, prova dig fram. Ingenting är ett "måste", och om du kollar omkring t.ex. här på happy ser du att alla kör olika. De flesta brukar dock ha kläder både på över och underkropp, det är uppskattat av medcyklister, flanörer och svampplockare och reducerar antalet myggbett.

Jag brukar ha icebreaker-kallingar, baggy shorts och ylle- alternativt houdinitröja beroende på temperatur. Knäskydd om jag kör hårt eller det är svalt, fiveten-skor som greppar gött. Skavsår har jag inte haft sen jag slutade med bomullskallingar.

om vi snackar xc/am med både upp o ner så är spd skor ett måste. Sen är det fritt val
Knäskydd + handskar kan vara skönt
Glasögon som mafmas föreslagit är också en mycket smart grej, skyddar mot kvistar,insekter lera o annan skit

Senast redigerad av en moderator:
Cykelbyxor med hänglsen, nån sunkig t-shirt av bomull. Cykelskor om man vill ha cliplesspedaler. Hjälm är alltid bra. Sen känns det tryggt att ha en ryggsäck med lite smått o gott som extra slang, pump, första hjälpen och en extra tröja.

Lycka till på stigarna!

När det blir kallare använder jag mig av Jaktkläder.
Jaktkläder man större nytta av om man skulle tröttna på MTB.
Strama åt höger byxben med en avklippt strumpa för att inte fastna i klingan.

lycka till Alex

Gav mig själv ett löfte att respektera den goda smaken och mina medmänniskor genom att aldrig ha endast cykelbyxor på min blekfeta kropp. Därför ser jag Endura "clickfast" shorts som nödvändig investering, sköna och snygga är dom också.

Skippa SPD-pedalerna tills du känner att du har balansen och tekniken inne. Visst får man lite mera kraft men vad skall man med den till om man inte kan utnyttja den av oro för att bli hängande i pedalerna?

Ingen har sagt glasögon än så det gör jag. Alltså, glasögon. Mitt första pass slutade med en svärm med små jävla flugor model bananfluga i vardera öga. Efter en stunds rensande så körde jag genom ett lerdike och det slutade med lera och annan skit i ena ögat. Köpte sen ett par prestige på team sportia för 145:-

Hjälm, glasögon, handskar, byxa med blöja och cykelskor är mina MTB måsten i skogen.

Prio:
Hjälm!
Handskar!
Glasögon!

Därefter, tighta brallor med vaddering. Inga fillingar under!! Cykelbyxa eller cykelshorts. För baggy byxor blir bara meckigt och trassligt i skrevet när man sätter sig/ställer sig.
Tröja som är skön och inte för mycket vindfång. Ryggfickor är praktiskt om man inte har camelback.
SPD-pjuck eller inte, beroende på terräng. För xc definitivt SPD!
Rakade ben? Visst, om du är medlem i After Dark eller tjej.
Det var mina fem öre...

Här en liten modevisning från en happy ride i Göteborg, det är fritt fram att klä sig efter smak och tycke:

100_9601.jpg ht=404

2010-07-18

/Leo

Hej !

Här kommer ett inlägg från en annan nybörjare: Det är redan nämnt, men knäskydd är inte fel för man ramlar en del i början, garanterat! Jag har dessutom armbågsskydd som räddat mig flera gånger. Har en uppsättning inlinesskydd för ändamålet.

Mvh Thomas

Jag läste rubriken "Hur ska man klä av sig i skogen?" och hoppades
på några intressanta berättelser.

Men tji fick jag.

Undrar vad mitt huvud är fyllt av för tankar?

/Fedde (händerna på täcket)

men vad är detta? Jo, det är happy i ett nötskal. :)
det enda som fattas är att ingen har rättat mafmas än bara. ;)

Alltså, du får nästan precis lika många olika do and dont´s som folk som svarar i tråden, MÅSTE ha spd och blöjja mm.. får absolurt INTE ha BIB o SPD bla bla bla.. du har en ny hojj som behöver testas o ställas in för just dig.
mitt räd är som några få andra skrev.. dude ut o kör lite stig. du märker nog snart vad det är du vill ha. Det är "lixom" ingenn idé att starta prylrejset innan du ens varit ute. du har en hel vinter på dig att snöa in på lyxrasömmar och tyska webbshopar om du är lagd åt det hållet.. :)
mvh.

Edit/ Blev bara lite många "måsten" i tråden, men du borde ha hjälm =)
själv så investerade jag i fullfejskruka och överkroppsskydd innan knäskydd eller likande för jag märkte att det passade mig bättre. Btw så bli såklart en bomullstischa blöt o kall så du kanske borde ta den där tröjjan i ngt annan matreal typ. Det finns inga måsten förutom att mata sin bebis. Inte om man ska ha roligt =)
kör hårt o ha roligt, det är det viktigaste.

Senast redigerad av en moderator:
Hjälm, handskar, knäskydd, robusta skor med hård sula och oömma kläder som du inte är rädd om.

Men ffa ut och cykla och testa hur det är. Du märker rätt snart vad det är för prylar du behöver. Häng med på några happyrides så får du tillfälle att se vad andra använder för prylar förutom att det är väldigt skoj:-)

Om du gillar att cykla så kommer du vilja ha kläder i material som andas, bomull blir bara blött och kallt. hjälm ska väll inte behöva nämnas då det är en självklarhet. Tight lycra är bra om man inte vill fastna i träd mm. vill du komma billigt undan så finns det både bralla, tröja och dojor som funkar till både plattisar och spd på biltema.

Trots baggy kläder har jag aldrig fastnat i ett träd eller med mera (vad nu det kan vara?), är det ett reellt problem, har ni faktiskt upplevt detta?

Jag körde premiärturen idag. Förhållandena kunde antagligen inte varit bättre med strålande sol och frisk luft. MTB är helt klart mina nya passion!

Jag tog rådet som många i denna tråd givit mig, dvs ut och kör utan att tänka så mycket på klädseln.
Sagt och gjort, kastade mig ut i ett par röda badshorts samt en underställströja med t-shirt utan på. Ingen hjälm eller andra skydd.

Efter 3 timmar i skogen kan jag nu konstatera att det hade varit skönt med vadderade cykelbyxor så det blir definitivt till att köpa ett par sådana. Hjälm är också ett måste så klart, kände mig något hämmad av bristen på skydd i vissa lägen. Vid ett tillfälle flög jag över styret och slog i knäet ganska illa, så knäskydd lär därför också införskaffas.

Jag tror inte jag är redo för SPD då jag gång efter annan var tvungen att sätta ner en fot. Däremot kommer jag nog byta ut pedalerna på cykeln då mina nuvarande har SPD-fästen på ena sidan.

Nu ska jag iväg till Cykloteket och se om man kan göra något rea-fynd!

En sak till förresten. Är det värt att investera i en cykel-gps? Jag tappade bort mig fullständigt i skogen...

Jag har en Forerunner 305 för att i efterhand kontrollera var jag är - annars duger mobilen rätt bra för att få in =var= jag är, live ...

Men om man har pengar över till en cykel-GPS så ja, absolut, go for it. :)

// Andreas

kristian_alex skrev:

> Efter 3 timmar i skogen kan jag nu konstatera att
> det hade varit skönt med vadderade cykelbyxor

Du hade varit lika öm med cykelbyxor under shortsen. Din kropp är helt enkelt inte van. Men lugnt. Det rättar till sig med tiden

> En sak till förresten. Är det värt att
> investera i en cykel-gps? Jag tappade bort mig
> fullständigt i skogen...

Uppenbarligen hittade du hem igen!?

Glömde nästan... Handskar! Det kändes som att jag hade såpa i händerna efter bara ett litet tag.

Min prioritetslista för tillfället:

1. Hjälm
2. Handskar
3. Cykelbyxor
4. Knäskydd
5. Pedaler
6. (gps)

Men jag antar att många nödvändiga ting tillkommer med sjunkande temperatur.

kristian_alex skrev:
> Jag körde premiärturen idag. Förhållandena
> kunde antagligen inte varit bättre med strålande
> sol och frisk luft. MTB är helt klart mina nya
> passion!
<->

Då är allting bra!

Hjälm och knäskydd är bra grejjor:-)

@Marran: Precis jag villa ha oömmare grejjor än lycra. Ifall jag tar mina bibbar så har jag alltid några gamla kortbyxor eller shorts över för att slippa repa sönder lycran mot kvistar mm. Vill att dem ska se hela ut när jag är ute med racern. Däremot får dem gärna sitta lilte lagom tight. Ifall det blir för "baggy" så fastnar det i sadeln ffa - väldigt irriterande.

kristian_alex skrev:
> En sak till förresten. Är det värt att
> investera i en cykel-gps? Jag tappade bort mig
> fullständigt i skogen...

Har cyklat i skogen och varit vilse många gånger, visst är en GPS en riktigt bra pryl men inte det första jag skulle köpa om jag var ny på MTB. Tills vidare kan du ta telefonen, några tior, något ätbart och en extra vattenflaska med dig... Och möjligen en karta då...

Hjälm, Glasögon, Handskar, Cykelbyxor, som du kan kombinera med benvärmare när det är kallare, en bra cykeltröja och en jacka som släpper ut fukt.

Knäskydd.... ?

marran skrev:
> Trots baggy kläder har jag aldrig fastnat i ett
> träd eller med mera (vad nu det kan vara?), är
> det ett reellt problem, har ni faktiskt upplevt
> detta?

Jo. Egentligen inte på grund av baggy kläder dock. Hyfsat slimmat klädd för det mesta. Men att få in en gammal arg tallegren under axelremmen på ryggsäcken slipper jag gärna igen. Ganska snyggt blev det.

rygg2.jpg ht=544

Tillbaka
Topp