Hur skyddar ni er mot stöld??

MartinT

Ny medlem
Jag fick hem min nya cykel i måndags och har knappt hunnit glädjas innan det har varit inbrottsförsök i källaren.

Jag bor i ett bra område och senaste och enda inbrottet var för ca 3 år sedan och då gav de sig på alla förråd utom mitt, trots att jag hade 2st uppsättningar svindyra hjul till mina bilar ståendes fullt synliga. Att de inte gav sig på mitt kanske berodde att jag har dubbla kraftiga hänglås?

De har försökt ta sig in en gång till i källarförrådet men ej lyckats då hyresvärden har gjort en del förbättringar.
Vid senaste försöket så hade något sett en man och en kvinna i 45års åldern med missbrukarutseende i området och gissa vem jag stöter på direkt när jag kliver utanför porten imorse? En man och en kvinna med missbrukarutseende i 45års åldern. Tänker inte mer än vad fan gör lodisarna på mitt område och går iväg till garaget och sätter mig i bilen för att ta mig till jobbet.

Hinner precis hälla upp dagens första kaffekopp på jobbet innan en granne ringer och berättar att hissen är uppbruten och att låset till källardörren är förstört och uppställt. Men att allas källarförråd är orörda.

Detta medför direkt vissa funderingar och frågor till Er kunniga;
Hur skyddar man sig bäst? Jag kommer att ta upp cykeln i lägenheten nu ett tag framöver, men vill inte ha den ståendes där för all framtid.
Vilka lås har ni?
Har ni instansat ramnummer någonstans?
Kort sagt hur skyddar ni Er?

Hur ligger det till med försäkringar? Ska man ta det på hemförsäkringen eller ska man ha en seperat cykelförsäkring?

Jag har alltid cykeln i lägenheten.. utan undantag.

Att ställa pärlan i förrådet är som att be frugan lägga sina guldsmycken i en låda dit resten av huset har nycklar... Det är ju inte troligt att det händer.

Kolla med ditt försäkringsbolag. Lite beroende på vilket har man olika regler, och det är möjligt, men inte säkert att hemförsäkringen gäller för saker i ditt förråd.
Står cykeln så det går att stjäla den, kommer den bli stulen. Det är enbart en tidsfråga. Därför har jag den i lägenheten, och kommer ha den där tills jag flyttar in i ett hus. (eller cykelns värde för mig är mindre än en 500'ing)
Och när jag flyttar in i ett hus kommer cykeln självklart stå inne i det i stället.

Stansat ramnummer har hojen redan, övrig stöldmärkning räddar inte hojen från att bli stulen, utan är avsedd att hjälpa till med att lokalisera ägaren vid ett senare tillfälle.
B!

Fincyklarna i källarförrådet (insynsskyddat), fulcykeln i cykelrummet. Jag gillar att leva farligt. :)

Fast inte alltför farligt, jag har metervis med klass 3-kätting med matchande lås.

Fincykeln bor i lägenheten. Jag skulle aldrig tänka mig att ha den i förrådet. Dessutom är den oftast låst, och när jag är borta under längre tid låser jag den fast vid ett element. Paranoid? Bryr mig inte, hellre det än cykellös! Det ska nämnas att jag bor inte i det bästa området (Bergsjön i gbg). Just nu är den dessutom dubbelförsäkrat, pga lång uppsägningstid på Länsförsäkringar.

En gång var bovärden förbi för att fixa något i lägenheten. Cykeln var lerig från en tur precis innan, och han nämde att det fanns cykelrum i byggnaden. Jag hann inte säga något, blicken på mitt ansikte fick honom att backa direkt :)

Jag skulle inte tvinga frugan att sova i förrådet, och än mindre skulle jag tvinga cykeln att göra det...

På väg hem från jobbet igår stod det en kombi med cykelhållare på taket, på cykelhållaren stod 1st Scott Scale Carbon + 1st Full Dynamix Carbon MTB + 1st Sunn XC-hoj.

Då kom jag nog fram till att jag skulle aldrig lämna frugan fastspänd på biltaket på en oövervakad parkering en sen kväll, och därför skulle jag heller aldrig lämna cykeln på samma vis.

När cykeln används är den din vän, när den inte används - betraktar du den som ett ovärderligt konstverk, och förvarar den därefter.

Det finns inget annat säkert sätt än att förvara cyklarna i lägenheten. Det lär man sig, om man inte vet om det innan.

/Leo

Förvarar alltid cyklarna i garaget, vi bor i villa. Lämnar den annars bara inlåst (tex på jobbet) dit väldigt få har tillträde.

Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle inte tvinga frugan att sova i
> förrådet, och än mindre skulle jag tvinga
> cykeln att göra det...
>
> Då kom jag nog fram till att jag skulle aldrig
> lämna frugan fastspänd på biltaket på en
> oövervakad parkering en sen kväll, och därför
> skulle jag heller aldrig lämna cykeln på samma
> vis.
>

Kan du köra en repost i "Hur cykelskadade är vi?" tråden
haha ;)

Mr B skrev:
> Fristående garage? = oftast inget
> försäkringsskydd.
> B!

Mycket lustigt hur det kan göra skillnad. Räcker det med att jag spikar en 2x3 mellan garage och hus för att försäkringen ska gälla?

(Nu har jag iofs för mig att just mitt bolag inte är så kinkiga)

En bibel i cykelbrallan/kavajen gör att man har de högre makterna på sin sida

Annars kan man ju förvara värdeföremål på ett sånt sätt att det är svårt att norpa dom

låser alltid fast den i något stabilt om den står ute. Ställer alltid in den om jag kan och har den i vårt villaföråd om natten. ett annat tips är att inte ta bort ytrost och liknande för petigt. ser cyckeln inte ny ut är det mindre risk att bli av med den

jomper skrev:
> Mr B skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fristående garage? = oftast inget
> > försäkringsskydd.
> > B!
>
> Mycket lustigt hur det kan göra skillnad. Räcker
> det med att jag spikar en 2x3 mellan garage och
> hus för att försäkringen ska gälla?

Inte helt hundra, men jag har för mig att deras definition är att man ska kunna ta sig från boningsdelen till garaget utan att gå ut, så att säga.

jomper skrev:
> (Nu har jag iofs för mig att just mitt bolag inte
> är så kinkiga)

Ingen aning vilket/vilka försäkringsbolag det gäller.

jomper skrev:
> Kollade i Oskars utredning
> (http://happymtb.org/2009/01/24/forsakringsdjungel
> n-atererovrad/) och jag verkar klara mig. Med LF
> är det fastigheten (dvs tomten) som räknas.

från din länk får man en bättre angivelse för relationen bostad - garage:
- Bostad

Bostaden är allt som finns innanför hemmets ytterdörr. Ett garage är en del av bostaden om det finns dörrförbindelse till resten av bostaden. Finns det inte det så räknas det som biutrymme till bostaden.

Jag har ingen aning om hur LF ställer sig, trots att det är min hemförsäkringsgivare med. Lägenhetsboende, inget garage. Däremot vet jag att om jag snackar med dem per telefon, eller nere i deras lokal och diskuterar olåst cykelförvaring på balkongen (en trappa upp) så är det en självklarhet att försäkringen gäller, men när det väl kommer till kritan vet jag ingen som fått ersättning för cykel förvarad på balkongen, om inte sagda cykel varit fastlåst, och delar av låset kan förevisas. Så, att få papper på det hela är definitivt en god ide.
B!

Har också cykeln i lägenheten (se den tråden för lösningar på förvaringssätt).
Skulle aldrig ställa den i cykelrummet eller i förrådet då den kommer att bli stulen isåfall.

Jag funderar på att köpa en GPS sändare och montera på något smart sätt på cykeln.
Man stoppar i ett Sim-kort och när du SMSar till den så svarar den med GPS position. Dom börjar bli mindre och prisvärda.

Mr B skrev:
> delar av låset kan förevisas.

Är det ett krav nuförtiden? Jag vet att låstillverkarnas extraförsäkringar kräver det, men gäller det även de vanliga försäkringsbolagen?

Att de vill ha nycklar är väl däremot vanligare. Kul för mig som just köpt 4 hänglås med lika låsning. Räcker det om man ger dem 2 av de 8 nycklar jag har? :)

Har alltid cykel inne hemma.... Ut och handlar prova jag ett nytt system - jag har ett Sam... Har funkade hittils bättre än lås.
S7300295.JPG ht=544

För mitt förråd har jag strategin: Bara saker jag har råd att bli av med. Lämna kartonger och annat öppna så att det syns att de är tomma / bara innehåller skräp. Ingen vits för mig att biffa upp med större hänglås eftersom det är en ramkonstruktion med hönsnät emmellan.. En del grannar har hängt upp insynsskydd i sina förråd och trippla lås, men det lär väl få tjyvar att tro att där finns saker värda att sno. Det tar sig in oavsett med bultsaxar å vad de nu har.

Cyklar och allt annat värdefullt förvaras i lägenheten. Det är trångt men det enda som känns tryggt. Till lyan har jag säkerhetsdörr å jag bor två våningar upp, svårt att klättra via några balkonger och ner igen med tunga saker.

Sprockets skrev:
> Mr B skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > delar av låset kan förevisas.
>
> Är det ett krav nuförtiden? Jag vet att
> låstillverkarnas extraförsäkringar kräver det,
> men gäller det även de vanliga
> försäkringsbolagen?

Jag vet att det varit mycket suck och stön från de som varit drabbade i mitt område, så jag förutsätter att kravet rests från försäkringsgivarnas håll, men jag ska försöka komma ihåg att fråga. Jag kan helt enkelt inte svara med säkerhet i nuläget. Helt säkert är dock att försäkringsbolagen hanterat balkong som likvärdigt med cykelstället framför huset, så olåst = ingen ersättning. Trots att LF säger till mig att det minsan är bra nog att den står en våning upp, och att den inte behöver vara låst.

(Nu skulle jag aldrig ställa hojen på balkongen i alla fall, men frågan har blivit ställd, och sådant var svaret.)
B!

Jag rekomenderar någon av dessa fastlåst i hojen:
alien-1_670152n.jpg ht=404

Alternativt så gör du som alla andra som är rädda om sina cyklar: förvara i lägenheten.

inte en chans i världen att jag har mina fin hojar i nått föråd på vind eller i källare. lägenheten eller inne i hus är det ända rätta, tyvärr. många som kör med "hit har ändå bara folk i trapphuset nyckel", jaha, o vem säger att de inte kan sno, o framför allt, det finns ju nått som heter kofot osv. så vem som helst kan ju ta sig in om man vill.

Brad, du låser alltså fast den i element, i lägenheten? fint, bryter de sig in, så har de inte bara snott hojen, de har gett dig en fin vattenskada på lägenheten :D

alt 1: lämna in din cykel på banken, i nåt stort bankfack
alt 2: börja knarka
alt 3: ha cykeln där du nästan till 100 % kan garantera att den inte blir stulen (själv har jag mina fina i min lägenhet, rena givetvis)

Okej cykeln har man i vardagsrummet men vad gör man med bilen och båten? Får väl skaffa en större vardagsrum eller börja sova i källarförådet. Om bostadspriset är 25000kr per m2 och cykeln tar upp 2m2 då har man betalat 50000kr för en cykelparkering.

Senast redigerad av en moderator:
SafeSurfer skrev:
> Okej cykeln har man i vardagsrummet men vad gör
> man med bilen och båten? Får väl skaffa en
> större vardagsrum eller börja sova i
> källarförådet. Om bostadspriset är 25000kr per
> m2 och cykeln tar upp 2m2 då har man betalat
> 50000kr för en cykelparkering.

Mina cyklar sitter på väggen (3 st) och tar nog inte upp mer än en kvadratmeter tillsammans -jag är rätt övertygad om att dom kostar klart mycket mer tillsammans än kvadratmeterpriset här i Sjöstan :-) T

Edit: Har sen tidigt 90-tal förvarat samtliga cyklar i lägenheten sen jag fick 2 älskade racercyklar stulna ur cykelstallet trots dubbla lås och fastlåsning i ett vattenrör som tjuven kapade vid stölden. Som mest har jag haft 10 cyklar samtidigt... T

Senast redigerad av en moderator:
i förråd i källaren. vill nån in i de så är det inga problem.

MEN!
efter du har sett mig gå in i huset med cyklen ska du ta dig in i källaren (som alla i huset har nyckel till). välja ut mitt insynsskyddade förråd bland 20 st andra. in i förrådet kommer du på fem minuter med en skruvmejsel, men där inne är cyklarna ihopalåsta med varandra och i en hylla.

ska bocka till ett järn och borra ett hål i de som jag ska skruva fast i väggen så dom kan sitta ordentligt fast

Gött att höra att man inte är ensam om sitt, enligt min mening, fullt sunda beteende (alla cyklar i lägenheten samt i ett låst utrymme på jobbet eller tom inne på kontoret). Jag skulle också låsa fast åtminstone den ena hojen i ett element om jag va borta en längre tid (det är lättare att klippa ett cykellås än att klippa ett element).

Jag har flertalet gånger blivit påmind både på jobbet och i trappuppgången till bostaden att det finns cykelställ i garaget respektive cykelrum. Tittar man in i mitt cykelrum så är min billigaste hoj dubbelt så dyr som den dyraste som står där och kanske 3-10 gånger dyrare än respektive cykel som står på jobbet - alternativet är solklart i mina ögon. Om man dessutom lägger till allt jobb man lagt ner på cykeln i form av mekande och byten av prylar så känns det ändå riktigt trist om man "bara" får tillbaka en ny hoj på försäkringen.

Problemet med lås är att dels går samtliga att bryta upp väldigt fort med rätt verktyg och dels är de tunga. Lås är bra mot tillfälliga tjuvar och om jag behöver låsa hojen har jag ett stort tungt "klippsäkert" wirelås runt ena hjulet, ramen och en lyktstolpe eller liknande och ett enklare wirelås runt andra hjulet och ramen (den står dock bara låst utomhus någon timme aldrig mer).

Hur man kapar ett ABUS Steel-o-flex (och alla andra "klippsäkra" wirelås, går givetvis att kapa alla lås med rätt verktyg):

Men, jag har kommit på ett bättre sätt - jag tar helt enkelt inte med mig något lås alls. Då tvingas jag alltid släpa med mig cykeln. Besöker jag någon och jag inte får dra in hojen hos dem blir det enkelt, man får vända hem igen och skita i att de tycker att man är koko - hellre koko-förklarad än cykellös. Handlar gör jag på lunchen till fots och då står cykeln i säkert förvar på jobbet så länge.

/M

Cykeln i lägenheten å sen när den står på stan å det är inte ofta så är det fett abus lås igenom bakhjulet och ramen + fastinågot å sen ett lite mindre abus lås för framhjulen...

Flatlander skrev:
>..... Jag skulle
> också låsa fast åtminstone den ena hojen i ett
> element om jag va borta en längre tid (det är
> lättare att klippa ett cykellås än att klippa
> ett element).
>
>

hehe, jag skulle fan inte vara så säker på det. o skulle inte vara säker på att de inte försöker rycka loss skiten. o som jag skrev tidigare? vad väljer man, stulen hoj eller stulen hoj OCH vattenskada :D

jag köpte ett cykelställ från biltema som är fastllåst med en tjock kätting lås sedan låser jag en vajer fråns tället runt ramen och sedan sltligen i låset både vajjern och låset på cykeln är godkända snor dom den så får ajg ut på försäkringen.
för min sambo vill inte veta av en cykel i lägenheten så då får det bli så annars på vintrarna är den i ett cykelrum fastlåst eller förrådet ingen insyn

Jensen skrev:
>
> hehe, jag skulle fan inte vara så säker på det.
> o skulle inte vara säker på att de inte
> försöker rycka loss skiten. o som jag skrev
> tidigare? vad väljer man, stulen hoj eller stulen
> hoj OCH vattenskada :D

Man får se de från den ljusa sidan, de blev åtminstone dyngsura när de snodde den ;)

/M

Förresten. Petzl har en borrbult (för klättring) utan mutter som är "stöldsäker" (så att man inte kan skruva av och sno hängaren). Kanske ska borra en sådan i väggen och låsa hojen i, då behöver man åtminstone en kofot för att få loss den.

/M

Jensen skrev:
> Brad, du låser alltså fast den i element, i
> lägenheten? fint, bryter de sig in, så har de
> inte bara snott hojen, de har gett dig en fin
> vattenskada på lägenheten :D

Jag bor i en sunkig hyreslägenhet = not my problem :D

Tillbaka
Topp