Hur stor skillnad gör cykelpendling för formen?

Kul!

Aldrig varit i bättre form än när jag pendlade 15km enkel väg på landsväg :) nu planerar jag framtida boende utifrån pendelavstånd ;)

Den gör inte ett dugg för löpningen iaf märkte jag när jag sprang hem från jobbet i torsdags.
#fortfarandeträningsvärk

/T

Det beror väl på hur långt man pendlar och hur man cyklar, men jag har haft stor nytta av det. Under en period körde jag långpendling ett par dagar i veckan, 76km enkel resa, och det var min huvudsakliga och i princip enda träning för Vätternrundan det året och det gick klart över förväntan.
Löpning och cykling har ett konstigt förhållande till varandra, jag tycker också att cykling inte gör så mycket nytta för löpning, men konstigt nog känns det som löpning gör betydligt mera nytta för cykling....?

Mvh Ulf S.

Jag tycker att cykling ger en del för löpning, men bara stigcykling där man ger järnet uppför en backe eller nedför en rolig stig. Klarade ett 32 km trail lopp med nästan bara cykelträning innan, kunde inte springa pga skada. Att sitta och veva i jämnt tempo verkar däremot inte göra något för min löpning.

Ser man bara till att ge lite och ha några rejäla pådrag så ger tjugo - tretti minuter pendling bra intervallträning...
...men cyklar man lugnt för att inte bli svett så ge det inte ett skot om det så är en timma
(Frisk luft och dagsljus är iofs nyttigt, men det får man ju på en uteservering oxå.)

Pendlar totalt 34 km/dag, dvs runt en timme om dagen. Trycker på rätt bra så gott som alltid och jag får rätt bra kondis av det. Med två småungar är det just nu i princip den enda träningen jag får. Nackdelen är att man så gott som alltid känner sig lite sliten, med undantag för måndag morgon.

Det hade säkert gett bättre resultat om man varannan dag hade kört hårda intervaller och tagit det lugnare varannan dag, men jag kan inte påstå att jag tycker att det är svinkul med intervaller och pendlingen måste vara lite rolig cykling för att det ska hålla år ut och år in, tycker jag. Ligger vinden rätt satsar jag på lite Stravasegment.

emmer sa:
Ser man bara till att ge lite och ha några rejäla pådrag så ger tjugo - tretti minuter pendling bra intervallträning...
...men cyklar man lugnt för att inte bli svett så ge det inte ett skot om det så är en timma
(Frisk luft och dagsljus är iofs nyttigt, men det får man ju på en uteservering oxå.)

Pja, min erfarenhet är ju inte den, då. Min pendling (förvisso mestadels med lastad lådcykel) rör sig om 2-4 turer om dagen om 5-7 km, och jag är sällan väldigt högt i puls. Strax över komfortnivå. Men efter ett par år med det gjorde jag totalt 130km (fördelat över tre turer) på tävlingscykeln i "träningstempo" och rodde ändå 205km cykelsträcka i en triathlon i land med hedern i behåll. Så jag kan inte se annat än att även enkel pendling bygger uthållighet.

Mer anekdotisk bevisföring: jag är en heltidsarbetande 38-årig småbarnspappa, pendlar 22km enkel väg per dag, alltså drygt 20 mil i veckan. På det blir det i bästa fall ett MTB-pass på helgen och under säsong försöker jag få till någon LePeloton-runda och/eller tävling i veckan. Ytterst sällan längre distansträningspass. Aldrig inomhuspass.
På våren har det ofta blivit en veckas cykelresa med lite mer volym.
Pendlingen försöker jag oftast göra så tuff som möjligt (Strava är min tränare) med några maxintervaller när andan faller på (och vinden ligger rätt :-)
Resultatmässigt har jag gjort framsteg varje säsong, i år vann jag veteran-SM (H35) och var fyra på kortbane-SM (elit) och nuvarande upplägg tror jag kan fortsätta utveckla mig åtminstone ett år till. Med andra ord har regelbunden och halvlång pendling kryddad med hårda, korta intervaller och så mycket hårda pass som möjligt tagit mig till en ganska hög nivå.
Det jag saknar är riktig uthållighet, över två timmar i tävlingsfart klarar jag inte, jag tror jag skulle behöva mer distansnötande för det.
Slutsats: regelbundenhet och hög intensitet har varit nyckeln för mig att utveckla min cykling prestationsmässigt och det kan man få till med lite disciplin som cykelpendlare.

Senast ändrad:
Jag var i min livsform när jag pendlade varje dag!
Hade 9km men var mycket backar/broar så varje pendlingsrunda var ett intervallpass.

Nu bor jag för långt från jobb för att kunna pendla varje dag =(

Intressant läsning. Har ni någon erfarenhet av hur cyklingen påverkar löparformen?

Eller gäller gamla devisen "det du tränar på blir du bra på"?

Vad man får ut beror nog väldigt mycket på hur mkt man tar i, märker att jag börjar bli bekväm å luscyklar mest å känner inte den där kicken längre. Dags att #htfu.

Löpning är definitivt bättre för cykling än vad cykling är för löpning iom man bär sin vikt när man springer blir man mkt starkare av löpningen, ffa i de muskler/ leder som berörs av löpning.

/T

Så om målet är att fortsatt hålla en god löpform borde jag byta ut några av pendlingssträckorna mot löpning istället och ta i som ett djur i alla backar när jag cyklar.

Som du säger skulle löpningen kanske vara en bra motivation att tappa några kilon också för att slippa kånka på extra vikt.

ptrk sa:
Intressant läsning. Har ni någon erfarenhet av hur cyklingen påverkar löparformen?

Det kanske är individuellt men efter 6 mån cyklande trodde jag att jag hade hyfsad kondition. Prövade då att springa 6 km (efter 1 års löpnings-uppehåll) och kände ganska direkt att jag inte hade hjälp av min cykel-kondition på något som helst sätt. Jag kunde lika gärna suttit framför tv:n som att cykla från detta perspektiv.

Satt o funderade ut varför det blev så och har en hypotes som ni gärna får utmana:
När man springer använder man andra (annan belastning i varje fall), i mitt fall helt otränade muskler, som då måste jobba mer än vad de är tränade till. Det blir därför snabbt mjölksyra i dessa muskler och syretillförseln räcker inte till hur mycket man än flåsar. Därför blir man även andfådd trots bra "cykel-kondition" för att överkomma bristen på syre.

Sedan ligger man (jag i varje fall) på betydligt högre puls när jag springer än cyklar. 170-180 mot 140-150. Ovana gör att detta känns jobbigt. Den höga pulsen kan i och för sig också bero på påståendet ovan.

Oavsett om det jag påstår stämmer eller ej så hjälper inte cykling ett endaste dugg min löpning.

Senast ändrad:
ptrk sa:

Har tyvärr inte data på det eftersom jag har fortsatt springa hela tiden. Men det låter på andra som om man åtminstone behöver underhålla löpsteget.

SocialGimp sa:
ptrk sa:

Det kanske är individuellt men efter 6 mån cyklande trodde jag att jag hade hyfsad kondition. Prövade då att springa 6 km (efter 1 års löpnings-uppehåll) och kände ganska direkt att jag inte hade hjälp av min cykel-kondition på något som helst sätt. Jag kunde lika gärna suttit framför tv:n som att cykla från detta perspektiv.

....

Oavsett om det jag påstår stämmer eller ej så hjälper inte cykling ett endaste dugg min löpning.

Faan, så jag måste springa mycket till och med!?! Ingen vila får man nånsin!

ptrk sa:

Som fd triathlet och numer tränare har jag rätt mycket erfarenhet av det.

Varning. Förklaring i grova drag :-)
När det gäller all träning går den att dela in i "allmän" och "specifik" och alla konditionsidrotter kommer att hjälpa dig att förbättra det som är de allmänna kraven på konditionsidrott, dvs syreupptag och uthållighet. Så, cykling kommer att förbättra din löpform på det sättet att det förbättrar din grund för att bli en bättre löpare, hur mycket beror givetvis på vilken nivå du börjar på.

För att få bra utväxling på cykelträningen som löpare måste man givetvis träna specifikt, dvs löpträna samt löpträna specifikt för de krav en viss distans har om man avser att tävla.

Eftersom löpning är en skadebenägen idrott är min erfarenhet att de flesta har stor nytta av att träna andra konditionsidrotter för att på så sätt kunna höja träningsvolymen, detta ger "fitness" som är viktigt i alla uthållighetsidrotter. Det kan också vara en bra idé att träna syreupptaget på tex cykel eller skidor eftersom det är en allmän egenskap och på så sätt minska den mekaniska belastningen, detta gör att man oftast kan ha en högre löpvolym och bättre kontinuitet än om man springer massa hårda pass.

Jag har historiskt varit dålig på att hålla uppe träningen under höst/vinter (oktober-januari typiskt) och nog märkte jag skillnad i hur "trögstartad" man var i februari det året jag började jobbpendla 2x5km t.o.r jobbet året runt.

ptrk sa:
SocialGimp sa:
ptrk sa:

....

Faan, så jag måste springa mycket till och med!?! Ingen vila får man nånsin!

Hehe, livet är hårt ibland (eller alltid)! :)

SocialGimp sa:
ptrk sa:

Satt o funderade ut varför det blev så och har en hypotes som ni gärna får utmana:
När man springer använder man andra (annan belastning i varje fall), i mitt fall helt otränade muskler, som då måste jobba mer än vad de är tränade till. Det blir därför snabbt mjölksyra i dessa muskler och syretillförseln räcker inte till hur mycket man än flåsar. Därför blir man även andfådd trots bra "cykel-kondition" för att överkomma bristen på syre.

Sedan ligger man (jag i varje fall) på betydligt högre puls när jag springer än cyklar. 170-180 mot 140-150. Ovana gör att detta känns jobbigt. Den höga pulsen kan i och för sig också bero på påståendet ovan.

Skulle vilja påstå att det är helt felaktigt att din cykling inte hjälper ett dugg. Att du upplever dålig lokal kapacitet är såklart helt naturligt eftersom du inte tränat specifikt men du har ju en bättre central kapacitet än om du inte tränat alls och det är en viktig egenskap i alla konditionsidrotter.

En rättvis jämförelse skulle isf vara:
1. Cykelträna i 6 månader och därefter springa 3000 m på tid.
2. Ligga på soffan i 6 månader och därefter springa 3000 m på tid.

Jag är helt övertygad om att du skulle springa snabbare vid alternativ 1.

Springer i stort sett aldrig men cyklar desto mer. I år och förra året så anmälde vi oss till Stafesten (fd Bellmanstafetten). Det gick hyfsat med tanke på att jag tränade 4 ggr innan jag sprang själva stafetten. Det tar några löppass innan kroppen tycker att det här med att springa är en bra idé. Men sedan kan man luta sig sin allmänna grundkondition som man har från cyklingen.

Jocke77 sa:
SocialGimp sa:
ptrk sa:

Skulle vilja påstå att det är helt felaktigt att din cykling inte hjälper ett dugg. Att du upplever dålig lokal kapacitet är såklart helt naturligt eftersom du inte tränat specifikt men du har ju en bättre central kapacitet än om du inte tränat alls och det är en viktig egenskap i alla konditionsidrotter.

En rättvis jämförelse skulle isf vara:
1. Cykelträna i 6 månader och därefter springa 3000 m på tid.
2. Ligga på soffan i 6 månader och därefter springa 3000 m på tid.

Jag är helt övertygad om att du skulle springa snabbare vid alternativ 1.
Håller med Jocke77 här.

Har själv varken cykeltränat eller löptränat särskilt mycket innan i år, har spelat korpinnebandy 1 gång/vecka på sin höjd, men började att cykelpendla i slutet av mars (2x12km minst 4ggr/vecka).
Anmälde mig till att springa 1 mil i ett motionslopp i slutet av maj, med ca 2 månaders träning i ryggen, varav max 3 löppass på 5-6km. Har aldrig tidigare orkat springa en mil i sträck och på första löppasset i april orkade jag springa i 5:30 tempo i 5km innan jag tog slut.
Det slutade med att jag klarade milen på 46:35, tvivlar starkt på att det hade varit möjligt utan cyklingen.

Ang. att cyklingen inte gör mycket för löpningen. Jag springer ytterst sällan. Cyklar mycket mer.

Hängde ändå med en polare ner till dennes sommarhus i Spanien för något år sedan, utan cykel, så det fick bli löprundor istället. Det var inga problem att lägga ihop en mils-runda och ett par 5-k-rundor den veckan, milen på 48 minuter och 5-k rundorna på cirka 23-24.

Inga hejdundrande tider, men klart ger cyklingen en viss boost ändå. Allmänt flås, typ.

Har cykelpendlat i ett par år nu, året runt. 12km enkel resa.. dock en hel del backar och start/stopp pga några rödljus.
Ställde mig för första gången på ett löpband i somras och tänkte "3km får räcka för mer lär jag inte orka"
Men när jag var klar, så hade jag fixat 5 km och kände mig oförskämt fräsch i kroppen och klarat detta 30 min.....

Så visst gör pendlingen en del nytta.... sen att jag cyklar i skogen ett par gånger i veckan också kanske spelar en ännu större roll :)

Så helt enkelt - det hjälper nog men jag kommer inte bli snabb (milen nära 40) utan att löpträna mycket också. Bara att bita i det sura äpplet och springa några gånger i veckan antar jag...

Mycket stor skillnad. Antingen intervaller, tröskel eller bara "distanstempo". Jag har 9.5 eller 16.5km och det längre kan bli slitigt.
Fördel: ligger man på så får man träning därefter.
Nackdel: orkar aldrig cykla organiserat på kvällar och är sällan helt utvilad. Tar även bort rätt mycket nöje från cyklingen...

Sitter man på en stol hela dagen så är det nog väldigt bra för allmänhälsan också.

Jocke77 sa:
ptrk sa:

Som fd triathlet och numer tränare har jag rätt mycket erfarenhet av det.

Varning. Förklaring i grova drag :-)
När det gäller all träning går den att dela in i "allmän" och "specifik" och alla konditionsidrotter kommer att hjälpa dig att förbättra det som är de allmänna kraven på konditionsidrott, dvs syreupptag och uthållighet. Så, cykling kommer att förbättra din löpform på det sättet att det förbättrar din grund för att bli en bättre löpare, hur mycket beror givetvis på vilken nivå du börjar på.

För att få bra utväxling på cykelträningen som löpare måste man givetvis träna specifikt, dvs löpträna samt löpträna specifikt för de krav en viss distans har om man avser att tävla.

Eftersom löpning är en skadebenägen idrott är min erfarenhet att de flesta har stor nytta av att träna andra konditionsidrotter för att på så sätt kunna höja träningsvolymen, detta ger "fitness" som är viktigt i alla uthållighetsidrotter. Det kan också vara en bra idé att träna syreupptaget på tex cykel eller skidor eftersom det är en allmän egenskap och på så sätt minska den mekaniska belastningen, detta gör att man oftast kan ha en högre löpvolym och bättre kontinuitet än om man springer massa hårda pass.

Jag håller med. Är övertygad om att cykling hjälper min löpning och vice versa då bäda idrotterna ger konditionsträning.

Det enda problemet jag ibland, bokstavligt talat, sprungit på är när jag av olika anledningar haft väldigt lite löpning i en period. Eftersom konditionen är fortsatt god efter all cykling är det väldigt lätt hänt att skada sig då motorn är mycket starkare än de löpspecifika musklerna.

Jag lägger sen ett år tillbaka in ett eller två löppass (kanske väl snällt att kalla det för löppass när jag mest lollar fram och tittar på fåglar och hästar) i veckan som återhämtning mellan cykelturerna. Kul med omväxling, och jag har blivit ganska mycket snabbare under året. En viktminskning på 13 kg kanske har hjälpt snabbheten på traven lite, jag vet inte ...

Ffa så upplever jag att löpningen ger massor för cyklingsformen, har vid några tillfällen åkt iväg och kört landsvägscykling i en vecka i bergiga trakter i Italien utan att vara nämnvärt cykeltränad men hyggligt löptränad och det har alltid gått utmärkt.

Fast även kortare cykelpendling håller definitivt uppe konditionen, jag kör 10-15 km o dagen när jag jobbar, fördelat på kortare sträckor på några km åt gången (brompton). Jämfört med att inte röra på sig alls så är det milsvid skillnad!

NickPick sa:
Sitter man på en stol hela dagen så är det nog väldigt bra för allmänhälsan också.
Att röra sig under dagen sägs ju vara bättre än att sitta still större delen av dagen och sedan köra ett pass efter det.
I alla fall för allmänhälsan.

Men för att svara på frågan i rubriken, formen ändrar sig kanske, men alla har ju en form oavsett aktivitet eller ej.

Har under året knappt cykelpendlat något (2x6km) för att på så sätt ha mer ork och motivation till "riktigt" träning . Kände under förra året att det var svårt att motivera sig till att sätta sig en tredje gång på cykeln om kvällarna. Mer motivation har mycket riktigt funnits i år men tyvärr kan jag inte säga att jag märker så stora resultat i spåret. Visserligen har jag känt mig starkare än tidigare men det har nog kanske mer varit ett resultat av att jag varit mer utvilad vid träningstillfällena.

Har nu "lagt ner" cykelträningen ett par månader och börjat springa lite istället med sikte på ett 10 km lopp i mitten av oktober. Efter några stappliga löprundor känner jag nu att löptekniken börjar komma så smått och så även farten. Det var många år sen jag sprang så här långt eller fort (för mig) som nu och det tackar jag naturligtvis cykelträningen för. Flåset finns, det är löpbenen som behöver vänja sig vid belastningen.

Tyvärr fick jag känning i vänster vad igår under en löprunda men fortsatte ett tag till. Det skulle jag nog inte gjort. Har rätt ont idag när jag går, i läget när man skjuter ifrån med tårna. Blir till att vila från löpning ett tag och testa cykeln istället.

Tanken framöver är att fortsätta med minst ett löppass i veckan även när cykelträningen drar igång igen. Tror det är bra för cyklingen.

Jag kommer "tyvärr" kunna svara anekdotiskt på vad utebliven vinterpendling 2x5km gör för cykelformen i vår.
Nytt jobb som utgår från hemmet så det blir ingen pendling alls för min del from om en månad och framåt.

Jag har 27km enkel och pendlar 3-4ggr i veckan i snitt året runt. Blir någon randotur och liknande samt ett par längre rundor i övrigt. Lyckades löpa(nåja) ultravasan 90km och då hade jag bara 170km löpning på hela året i benen. Så nog ger cykelpendling en god grund. Kan dock säga att jag inte var i så bra form dagen efter....

Jag får revidera mitt tidigare uttalande om att cykelpendling inte ger så mkt för löpningen; efter att ha pendlat på cykel i ett år, ibland två mil enkel väg och ibland en mil enkel, väg i mestadels måttligt tempo (och detta har i princip varit den enda träning jag gjort) är jag nu trots 4v semester och en nästan helt träningsfri månad ändå i oförskämt god (löp)form!

/T

Tillbaka
Topp