Det verkar ha löst sig ganska bra av sig självt. Lång historia kort så kommer jag att köpa ett hus idag. Kommer då fr.o.m. augusti ha 21 km till jobbet som jag avser att - i vart fall under den snöfria delen av året - pendla med cykel. Givet att jag har motsträviga barn och alltid är lite sen misstänker jag att det inte blir något fika-tempo på morgonen iaf.
Det och en långtur på helgen så borde del av trivselvikten lämna magen.
Jag tycker att det är ett perfekt pendlingsavstånd, åtminstone om man bor i förort och det blir en del start och stopp. Innehåller sträckan några backar där man kan trycka på lite de dagar man känner för det så är det en bonus.
På sommaren skulle sträckan kunna vara längre vissa dagar och på vintern kortare, men det är svårt i praktiken (förlänga går, men för mig blir det bara av om jag har bestämt det i förväg).
Som några redan har varit inne på, det är trots allt 21 mil i veckan om du cyklar alla dagar. Det är faktiskt ganska mycket om man cyklar alla veckor och inte har byggt upp den förmågan. Ett år fick jag göra ett ofrivilligt uppehåll på två månader. Tyckte innan det att det inte gav så mycket att pendla, men fick tänka om, jag tappade mer än förväntat. För att inte tala om tröskeln på våren innan jag började med året runt pendling.
Lyssna på kroppen, du kan behöva tid för att bygga upp den. Det är onödigt att dra på sig överbelastningsbesvär eller annat som tvingar dig till ofrivilliga uppehåll. Köp utrustning som gör pendlingen ok i alla väder, dvs bl a jackor som andas bra och bra skärmar (gärna med en lång "egolapp" på framskärmen.
En fördel med varje dag pendling är att beslutet alltid är taget i förväg. Spöregnar det så kommer du initialt att svära över det, med tiden bara konstatera att så är fallet. Jag har inte lika lätt att motivera mig att sticka ut och cykla när det är skitväder nu när jag arbetar på distans. Det är i och för sig på gott och ont, det blir mer styrketräning och därmed allsidig träning. Pendelcyklingens akilleshäl är bristen på variation. Kan delvis avhjälpas med några styrketräningsövningar när du kommer hem, men det kanske inte familjen gillar (du har ju redan tränat...).
Pendlingscykling torde vara det absolut tidseffektivaste sättet att träna. Berätta gärna hur det går i höst.