Hur tränar ni på vintern?

Nu cyklar jag visserligen aldrig i nåt träningssyfte, men jag cyklar vidare som vanligt på vintern. Skulle aldrig falla mig in att "cykla" inomhus.

Makten sa:
Nu cyklar jag visserligen aldrig i nåt träningssyfte, men jag cyklar vidare som vanligt på vintern. Skulle aldrig falla mig in att "cykla" inomhus.

+1

Jag springer mer än vad jag gör på sommaren, då mecket med alla jäkla kläder och lampor tar emot lite med cyklandet. Är det bra med snö åker jag plattskidor då och då. Simmar mer gör jag också.

Träning är ett nödvändigt ont för att inte bli tjock. Cykling är nödvändigt kul för att inte bli galen.

Luthman Photography sa:
Träning är ett nödvändigt ont för att inte bli tjock. Cykling är nödvändigt kul för att inte bli galen.

Instämmer fullständigt och lägger till långfärdsskridskor till listan.

Pga långvarig icke-friskt tillstånd (varenda j*kla förkylning som kommit min väg) har jag undvikit det mesta av konditionsträning hittills i år. Har tillbringat tiden på gymet och blivit både tyngre & tjockare. Men nästa vecka ska pendlandet åter ta fart.

Ett pass i veckan brukar bytas ut mot innebandy på vintern annars så försöker jag köra på som vanligt men är det så mycket snö i skogen att det i princip inte går att ta sig fram blir det mest grusvägsrundor.
Är det "misärväder" så blir det inomhuspass på trainern.

Jag åker till Kanarieöarna och cyklar där så ofta som möjligt, när jag är här hemma kan det bli en och annan runda någon riktigt fin och vindstilla vinterdag, är väl en solskenscyklist. Typ.
Annars en löprunda emellanåt, och något spinningpass med frun ibland.

Mvh Ulf S.

Ishockey och innebandy med någon helgrunda på mtbn. Inte så förtjust i mörkercykling, har väl för dåliga lampor.

Gör som flera andra och pendling året runt. Ibland skarvar jag på med lite längre hemväg och några dagar i veckan kör jag vissa sträckor av vägen som passande intervallpass. Sen kör jag 2 pass i veckan på gymmet, dels för att köra igenom kroppen men också för att få träna med min fru.

Hade önskat att jag kunde köra mer riktiga intervaller på trainern kanske en dag i veckan men tiden (och orken) tryter ofta. När det blir varmare hoppas jag kunna lägga in ett distanspass på kanske 8-10 mil men jag får se hur ofta det blir i praktiken. Vår-sommar-höst för mig har under de senaste 10-åren varit väldigt projektfyllda...

Är tvättäkta cocktailcyklist och cyklar inte utomhus när snön täcker mer än två tredjedelar av marken.

Så vintertid är det spinning, kondition och styrketräning inomhus som gäller.

Visst, vintrarna har ju tillåtit cykling fram till januari så cykelabstinensen har inte blivit akut än... Får väl bli en feting om jag ska känna lusten att cykla på vintern :D

Längdskidor när det finns snö. Traillöpning eller mtb på helgen. Trainer hemma vardagskvällar och när vädret är för eländigt. Leder spinningpass torsdagkvällar. 2 vilodagar och 5 träningssdagar.

"Är tvättäkta cocktailcyklist och cyklar inte utomhus när snön täcker mer än två tredjedelar av marken."

Cocktailcykling innomhus? Låter mest som folkölscykling (nödraketer) i mina öron. ; )

hahaha
tänkte på uttrycket cocktaildykare... Uttryck som nedvärderande används på de som åker utomlands och bara dyker i varma klara vatten med färgglada fiskar :)

tänkte att en cocktailcyklist är en sån som bara cyklar när det är barmark och tittar i dyi-byggtrådar å fattar ungefär hälften... en sån som jag helt enkelt :)

Iofs inte helt fel med folköl heller..... har kommit en del godingar senaste tio åren....

Jag tränar mer strukturerat och med jämnare intensitet på vintern. Alla intervallpass inomhus då. Distanspass, även viss snabbdistans, utomhus om inte väder eller väglag är för dåligt. Lite färre timmar, kanske 7-12 per vecka mot 9-15 per vecka under sommarhalvåret.

Sommartid blir det hårdare pass med mycket större variabilitet och de hårda kvällspassen blir längre och tyngre än vinterns inomhusintervaller. Dock mindre strukturerade.

Jag springer och styrketränar mer under vintern också. På sommaren går det mer tid till cykling och det är för varmt för både löpning och gym de flesta dagar.

Pendlar 10 km enkel väg. 2-3 lugna distanspass ute på 3-4 timmar + 2-3 intervallpass på trainern. Lite bitigt ibland på utepassen här i Norrbotten men pallar inte distans på trainern. I dom fallen har jag pannben av mjukost. Då lider jag hellre i kylan.

Senaste 9 dagarna, sex 50 min. intervallpass på motionscykeln. Värmer upp med 175 W runt 90 i kadens i 20 min. Börjar svettas efter ung. 12 min. Sedan 3-4 intervaller på 4-2 minuter 225-250 W. Rätt nöjd med det.

Senast ändrad:
På sommaren kan det bli allt mellan 10 till 16 timmar/veckan.

På vintern, snittar väl strax över 6 timmar men 8 timmar är fullt möjligt med lite vilja. Har en vän som kör 10-12 inomhus, förstår inte var psyket kommet ifrån särskilt när han hatar zwift men tvingar sig själv.

Blir oftast 1 - 1:30 lång pass på zwift. Ibland längre. Men kör betydligt hårdare än ute. Att köra ett 40 min race och maxa puls känns fantastiskt. Sen fylla på med dricka och köra 40-50 lugnare tempo.
Eftersom koncentrationsförmågan är noll så blir det många hårda pass därav så få timmar varje vecka.

På sommaren kan det bli allt mellan 10 till 16 timmar/veckan.

På vintern, snittar väl strax över 6 timmar men 8 timmar är fullt möjligt med lite vilja. Har en vän som kör 10-12 inomhus, förstår inte var psyket kommet ifrån särskilt när han hatar zwift men tvingar sig själv.

Blir oftast 1 - 1:30 lång pass på zwift. Ibland längre. Men kör betydligt hårdare än ute. Att köra ett 40 min race och maxa puls känns fantastiskt. Sen fylla på med dricka och köra 40-50 lugnare tempo.
Eftersom koncentrationsförmågan är noll så blir det många hårda pass därav så få timmar varje vecka.
Rätt mycket det. Jag var uppe i 20 timmar som mest i veckan då jag tävlade på 80-talet. Tävlar du och din vän? Måste vara svårt att motivera sig för så mycket träning om du inte tävlar. Är du med i någon cykelklubb?

Senast ändrad:
Är solskenscyklist och bara tränat någon enstaka vinter, blir då spinning, man kan få till bra intervall där tycker jag. Denna vintern tänkte jag försöka få tummarna loss o köra spinning för att inte tappa så mycket till sommaren (men har inte kommit igång än). Detta eftersom sommaren som gick kom jag igång riktigt bra efter några år med skador o.d.

Hoppas mitt inlägg får godkänt av @MrSthlm?

Löpning och längdskidor. Satt och harvade zwift tidigare men efter 2 vintrar tröttnade jag och sålde trainer o allt . skönare att komma utanför dörren med.

Jag kör enbart styrketräning på vintern, vilken mestadels består av pendling med dubbdäck och sen gymmet då om man fortfarande lever ?

3 dagar styrketräning helkropp tungt (mån, ons, fre), "Low volume" Trainerroad inomhus strukturerad träning (2 1h hårda pass och 1 1,5h hårt pass). Har lagt upp en plan som siktar på första enduro racet på säsongen som brukar vara i slutet av april, så just nu är det General base - Low volume II, sweetspot och threshhold. Vaknar alltid 4:45 och tränar innan jobb och trycker in en på helgen. Utöver det så om småbarnslivet tillåter så emtb eller stigcykling på helgen, lite längre, försöker hålla ner intensititen. Behöver jag ta bort något pass blir det ett styrkepass, vilket händer...

Cykelpendling de dagar jag är på kontoret, dvs 3 dagar i veckan, sedan ut och cykla stig-/grus (beroende på stigarnas status) en kväll i veckan. Något/några pass på helgerna, i den mån familjeaktiviteter tillåter. Dvs samma mängd som på sommaren. På våren/sommaren blir det fler tältningsturer och mer långpass, men i övrigt ingen större skillnad på vintern.

Tillbaka
Topp