Hur tusan får jag av den här kassetten?

fastforward

Aktiv medlem
Håller på och bygger mig en budget-SS och har nu kommit till punkten då jag ska plocka bort kassetten och ersätta med endast ett kugghjul. Läste på lite och köpte därefter kedjepiska och kassettverktyg på biltema. Kassettverktyget är dock aningens för stort. Åker till Clas Ohlson och köper ett annat kassettverktyg som är lite mindre (art. nr. 30-5661 "äldre modell"), de andra hos Classe är lika stora som Biltemas. Classe-verktyget är dock för litet.

Vilket kassettverktyg ska jag inhandla? PÅ CRC, CC osv står det ju inga mått på grejerna. Vore det inte vettigt att ange mm-mått som på hylsor?

Bonusfråga: är det egentligen onödigt att plocka bort kassetten eftersom det ändå inte går att fästa en ensam kugg på navet på ett enkelt sätt? Har nämligen kollat på sheldon-sidan och mitt nav verkar vara av typen där man inte kan dela på kugghjulen utan hela kassetten sitter som en klump (thread-on freewheel and hub).

Bilagor

• DSCF0205.JPG
    DSCF0205.JPG
    74.6 KB · Besök: 55
Jag tror att du skall spärra kassetten samtidigt som du drar det minsta drevet i motsatt riktning. Spärrar kör du med cykelns egna kedja eller med en kedjepiska. Det yttre drevet avlägsnas med en piska.

Eftersom det yttre drevet är gängat är det svårt att få dit en SS kllinga helt ensam. Vad man kan göra är naturligtvis att använda den yttre gängade klingan. Eller att sätta en annan klinga i mitten, spacers och sen den gängade ytterst. Inte lika snyggt med två klingor men det bore funka.

Tjena!

Du har en 6delad frikrans.. Du ska ha Parktools Fr-1 Freewheel remover.. Inga kedjor får av en frikrans..

det_FR-1_2005727_53156.jpg

När du tagit av kassetten kan du gänga på en bmx-frikrans på navet.. Dock kommer du behöva flytta navet på axeln för att få en bra kedjelinje och sen centrerar fälgen efter det..

Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!
>
Inga kedjor får av en
> frikrans..
>
Nä, men du får av klingorna medan stommen sitter kvar. Det kan ju räcka. (Och om man kör SS, är det jättefult att låta dom andra klingorna sitta kvar?)

Tack för svaren men jag tror att Kneecap har rätt - varför skulle de ha spår inne i kassetten om man skulle använda 2 kedjepiskor? Däremot är jag inte säker på att det är Parktools Fr-1 som ska användas. På Parktools-sidan står det att denna är 23mm i diameter och det är Biltema-verktyget också. Jag behöver något mindre.

Du var riktigt nära med inköpen på Clas Ohlson. Har själv precis hållit på och om kuggen är snedställd på "kasetten" så är det artikelnummer 30-5662 du ska ha - sen är det bara att vrida hela kalaset moturs så släpper det. Du behöver inga kedjepiskor och liknande utan det är bara att hålla mot i fälgen.

stefkar skrev:
> Du var riktigt nära med inköpen på Clas Ohlson.
> Har själv precis hållit på och om kuggen är
> snedställd på "kasetten" så är det
> artikelnummer 30-5662 du ska ha - sen är det bara
> att vrida hela kalaset moturs så släpper det. Du
> behöver inga kedjepiskor och liknande utan det
> är bara att hålla mot i fälgen.

Tack så mycket. Där finns ju 20 mm som jag behöver till ett bra pris.

EDIT: Ja, det sket sig. Vansinniga fraktavgifter satte stopp för det.

Senast redigerad av en moderator:
stefkar skrev:
> Du var riktigt nära med inköpen på Clas Ohlson.
> Har själv precis hållit på och om kuggen är
> snedställd på "kasetten" så är det
> artikelnummer 30-5662 du ska ha - sen är det bara
> att vrida hela kalaset moturs så släpper det. Du
> behöver inga kedjepiskor och liknande utan det
> är bara att hålla mot i fälgen.

Men va fasiken, jag höll ju den i handen och jämförde med biltema-varianten. Jag tyckte de var lika stora men jag får väl ta med mig hela hjulet och göra ett nytt försök då.

Tjena!

Till Shimanos frihjul så är det FR-1 som skall användas eller 30-5662 på Classe.. Finns mig veterligen inga andra storlekar på deras frihjul.. Å jag drar av några stycken varje vecka..

fastforward skrev:
> Den jag köpte på classe (den svarta på bilden)
> är för liten ja. Jag testade med att plocka bort
> muttern också.

Är inte den svarta 20mm(30-5661)?
Prova i så fall 30-5662 istället.
Sen kan du skicka 5661 till mig.

Det kan hända att du får montera bort den genomgånde axeln, eller bara ta bort muttrarna på kassettens sida. Då får du plats med Fr-1 verktyget. Lättast är att sätta den i ett skruvstäd och ta tag i hela hjulet för att dra loss kassetten då dom kan sitta som fan.

Om inte frikransen skall återanvändas: Knacka av ringen det står Shimano på med en dorn. (vänstergängad) Lyft av alla kransarna och njut av ljudet när hundratals kulor ramlar ned på golvet. Kroppen som sitter kvar tar du loss med stor rörtång (högergängad).
Härligt övervåld utan vaselin :)

//Martin

http://www.kikarforum.se

Clas Ohlssons art.nr. 30-5662 satt som en smäck. Tyvärr gör frihjulet det också - helt omöjligt att få bort. Sprayade den full med 5-56 men utan framgång. Har tyvärr inget skruvstäd att tillgå heller.

Jag får se om jag kan leta fram ett järnrör att förlänga med eller så låter jag kassetten sitta kvar. Det finns ändå inga 16-kuggars (eller färre) BMX-frihjul på lager någonstans.

fastforward skrev:
> Clas Ohlssons art.nr. 30-5662 satt som en smäck.
> Tyvärr gör frihjulet det också - helt omöjligt
> att få bort.

De kan vara rätt tjuriga. Inte så konstigt - all kraft som genom åren drivit cykeln framåt har ju också dragit åt frihjulet.

fastforward skrev:
> Sprayade den full med 5-56 men utan
> framgång.
Frihjulet sitter som en kopp över gängan, så även om man vet precis var det skall smörjas så är det ändå svårt att komma åt. Dessutom en rätt finskuren gänga där man nog inte får någon vidare penetration ändå.

fastforward skrev:
> Har tyvärr inget skruvstäd att
> tillgå heller.

Då blir det tufft. Du kanske har en bilmek i närheten som kan låna ut en mutterdragare i 30 sek?

fastforward skrev:
> Jag får se om jag kan leta fram ett järnrör att
> förlänga med

Då borde du nog rekrytera en kompis också. Kan bli knepigt att hålla både hjul, avdragare, nyckel och järnrör på plats samtidigt som du bänder utan att ngt hoppar ur läge.

Har hört om de som ska byta fälg och ekrar på navet, klippt alla ekrar och sedan kommit på att man behöver hävarmen för att få bort kassetten.

Någon som har ett skruvstäd att låna ut en stund borde du kunna hitta. Speciellt om du har en butterkaka i bakfickan.

Tack för tipsen men jag låter det nog vara. Som Kneecap skrev tidigare så kommer jag förmodligen ändå inte få en schysst kedjelinje med BMX-frihjul så då spelar det ingen större roll. Sparar hellre pengarna till ett nytt bakhjul med flip-flop-nav framöver.

Du får ju helt allvarligt talat inte ge upp nu. Vi vill se den där kasetten av hjulet ju =) Se till att hitta ett skruvstäd. Det är en sån segerkänsla när man enkelt vrider loss det med all hävarm man får.

Sådärja, första etappen klar. Utväxling 42/15. Som synes fick jag inte av kassetten men det kanske kommer framöver. Däck, pedaler och sadel är nytt. Är inte helt nöjd med pedalerna som ser för stora ut. Det är kombipedaler, testade med korgar först men foten sitter inte tillräckligt bra.

Före:
DSCF0181.JPG ht=544

Efter:
DSCF0208.JPG ht=480

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp