hur undviker ni fästingbett

• Trådstartare Trådstartare fredd
  • Start datum Start datum
F

fredd

Guest
smörjer ni in er eller hur gör ni för att undvika fästingbett? idag hade jag inte mindre än 7 st. som kröp omkring på benen efter dagens runda.

Hum... har aldrig i mitt liv sett en fästing irl. Bara på bild. Inte för att jag inte fått nån, det vet jag itne. För jag vet inte vad jag ska elta efter. Värmland där jag kommer ifrån, finns bra barkborrar, å de håller sig bara till trädskallar.

Ja, vitlök sägs vara bra. Käkar vitlökskapslar, en på morgonen och en på kvällen. Finns gott om fästingar i Göteborgsskogarna, nu när gräset växer så det knakar. Rådjuren är fulla av dom, likaså kaniner och harar. Får ofta med mig ett par fästingar hem, men de biter sig inte fast hårt utan är lätta att plocka av, oftast. Kanske tack vare vitlöken...

/Leo

Vet inte hur jag gör. Har inte haft något krypandes på mig på flera år. Kör ändå på samma stigar som Leo.
Jag kanske luktar illa... =(

Kan tillägga att jag bara lyckas få med mig krypen ifall jag kör på stigar med knähögt gräs och kanske stannar till här och där på dom stigarna, farten gör helt klart skillnad. Kör jag gamla inkörda stigar där det är mindre gräs så hänger fästingarna sällan med.

/Leo

I informationsmaterial angående fästingar rekommenderar de heltäckande kläder. Jag tycker det borde leda till att man får kläderna "fulla" med fästingar som man sedan kanske drar in i huset, även om man skakar kläderna och borstar av dem. Man blir ju inte populär hos resten av familjen om man drar in sådan ohyra.

Efter min senaste tur borstade jag säkert av 3-4 fästingar från kroppen. Dessutom hittade jag en fästing som bitit sig fast på låret, nära ljumsken, senare på kvällen. Dagen därpå hittade jag ytterligare en fästing på foten. Den måste krupit runt på kroppen och letat ett ställe att sticka på i cirka 18 timmar. Min fru blev ju inte så glad. Undrar om kräken kan krypa över till sänggrannen?

Har nu köpt MyggA för att smörja in mig, se om det funkar. Återkommer med rapport.

/Peter - Fästingarna gillade mig, alltså är jag

som klättrare får man också även endel fästingar eftersom att man ibland går i högt gräs...har suttit och dödat och hittat fästingar i bilen på väg hem...riktit många ibland...trodde dom bara levde i gräsbevuxna områden och blev lite förvånad när en kompis hade två fästingar på sig som precis hade krupit upp från stenen han satt på...där va inget gräs på ganska så långt höll...konstit...och de var inte som hade suttit i kläderna...vi hade precis kommit och såg dom komma krypande...

Se bara till så att det är vitlökskapsöar med smak, sådana där luktfria är inte lika efektiva sägs det. När man tar bort smaken/lukten tar man bort en massa bra ämnen som finns i vitlöken.

kling Skrev:
-------------------------------------------------------
> Dock så kommer det forfarande att vara förjävligt
> med mygg.. som i övriga landet.

fast det är bra för då kan man ju inte stanna och slöa till sig... :) förutom när man måste pissa förståss, det brukar inte vara så kul...

Pepper, pepper. Har aldrig haft en fästing på mig. Varken någon som bitit sig fast eller som klättrat runt. Däremot fick jag pocka en hel del på hunden innan vi la på frontline (medel mot fästingar)... Kanske något för er andra att tänka på ;-)

Om jag kör i gräs eller skog så försöker jag nog ha heltäckande på benen. Dessutom har jag tagit fästingvaccin, det är inte roligt om man skulle få TBE (Hjärninflammation). Borrelia skyddar den tyvärr inte mot, så man bör vara uppmärksam om man får röd ring där man haft en fästing. Borrelia går att bota med penicillin (tror jag) och kan ge konstiga symptom om man inte behandlar den - inte roligt alls.

Borrelia kan man få lite överallt i Sverige. TBE finns mest i Stockholms skärgård, kusttrakten i Uppland och Östergötland, Västra Mälardalen och Åland.

Har man väl fått en fästing så försöker jag ta bort den så fort som möjligt, tex med en liten pincett.

Brukar besiktiga mina alltid nyrakade, tjusiga ben och ända in i minsta skrymsle när jag kört genom högt gräs. Vill inte ha varken borrelia eller TBE.

Senast redigerad av en moderator:
Hm, minns faktiskt inte när jag fick en fästing senast.
Är nog typ 4-5 år sedan, ändå kör man en hel del i skogen.
Brukar göra en lite koll ibland i duschen när man kört i "fästing" terräng.

MyggA ska hjälpa, enligt förpackningen.

/Anders

Se till att inte smaka gott. Det har alltid funkat för mig i alla fall. Fick min första fästing för ett par veckor sen, och det var inte när jag cyklade.

vitlök ska fungera. Annars kan man vacsinera sig eller hur det stavas.

Väldigt bra fråga det här!!
Men jag som inte gillar vitlök då? vad gör jag?, faktum är att dessa små kryp av någon anledning verkar gilla mig...suck...eller beror det på att jag är skraj för dem. Kanske går bättre om man visar klart och tydligt att man inte är rädd...
Har inte märkt dom alls tidigare men så flyttade jag till göteborg och här verkar de finnas i mängder.

Får nog köpa lite myggmedel, fyll på med tips bara!!
//Christer

mitt recept är en stor nypa tur :D:D igentligen borde man kanske vaccinera sig. men man verkar ju bli sjuk värre av de där grejjerna

Varken jag eller min far har fått fästingar någon gång. Min mor där emot får många och min mormor får hur många som hällst på en sesong. Det måste vara att fästingar är mer "fästa" för vissa? Men borde jag ändå inte fått någon under alla mina 23 år på jorden?

Jag är vaccinerad mot fästingburen tbe, och märker inte några biverkningar (finns det några?)

edit: har förövrigt aldrig haft någon fästing på mig

Fick en fästing som bet sig fast på ett olägligt ställe förra sommaren. Den här sommaren ska jag nog ta och vaccinera mig. Men vart ska man gå? Är det Vårdcentralen som gäller, eller?

zam skrev:
> Jag är vaccinerad mot fästingburen tbe, och märker
> inte några biverkningar (finns det några?)
>
> edit: har förövrigt aldrig haft någon fästing på
> mig
>
> /Zam
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-04-20
> 21:53 av zam.

haha, va nog ja som svamlade i nattmössan, tänkte på annat när ja skrev.

Vaccination!!!!! Inga biverkningar alls för mig.
Jag e skyddad i fem år nu och det känns skönt, speciellt efter Ben Sheltons tragiska bortgång.

Din husläkare eller vårdcentral kan ge dig en vaccination. Bara att ringa å boka tid...

Undra vilken vårdcentral som ligger närmast oss i Gottfridsberg/Vasastan föresten. :)

jag hittade nån konstig varelse på min mage för några år sedan och placerade honom i karantän. Jag fotade honom också. Snälla säg att det är en fästing.

plork3gy.jpg

Jag vaccinerade mig i tisdags, är fortfarande jätteöm i axeln och hade sjukdoms-symptom fram tills idag.
Båda dessa biverkningar skall inträffa på 10% av dom som vaccinerar sig, jobbigt att veta detta när jag skall ta mina 2 sista.
För er som inte vet så tar man 3 sprutor, den andra efter 1 månad och den tredje efter 6 mån, sen fyller man på med en var tredje år. Om jag nu inte minns fel.

/M

PS: Fästingar älskar mig, brukar bli 30-40 per säsong.

le boucher skrev:

> Snälla säg att det är en fästing.

Tyvärr, det där är ingen fästing. Det ser ut som en klokrypare:
Klokryp.jpg

Fästingar ser ut så här:
fasting_pa_hud.jpg

Edit: kom på vad du fångat

Jag har bara haft fästingar 1 gång och det var 2 st som penetrerade damasker, cykelsko och strumpa för att bita sig fast på foten. Har för mig att jag läst någonstans att fästingar dras mer till färgen svart än vad den gör till andra färger.

Fästingen sitter på grässtrån och grenar och väntar på att "värddjuret" ska komma förbi och då "hoppar" fästingen på, alltså inget färgbetingat. Däremot förespråkas ljusa kläder då man lättare kan upptäcka om det kryper en fästing på en.

Jag har äntligen kommit till skott och tagit min 1:a spruta. Gjorde detta på Vildmarksmässan i söndags. brukar alltid se till att durscha extra noga och att någon hjälper till och inspekterar kroppen efter en tur i skogen. Fästingen biter sig inte fast direkt utan kan krypa omkring en bra stund innan den hittar ytliga blodkärl som den suger sig fast i.

Har hört att det kan bli mycket fästingar i sommar, så se upp så att ni inte krockar med en i sommar!!!!

Jag har hört att kloklyparen kryper in i ditt öra och lägger ägg som när de kläcks penetrerar trumhinnan och kryper in i skallen........det tar några år innan de vuxit tillräckligt...man vet inget förränn man blir helt vansinnig eller dör... bara så att du vet le boucher. . . . . .

le boucher skrev:
> jag hittade nån konstig varelse på min mage för
> några år sedan och placerade honom i karantän. Jag
> fotade honom också. Snälla säg att det är en
> fästing.
>

Det var nog en sån där alien. ;)

/Adam

Tillbaka
Topp