Hur uppstod dessa skador på däcket?

Det är väldigt lokala skillnader på hur vanligt det är, det vet jag av egen erfarenhet. Vilket klientel av kunder man har spelar också roll. Jag har haft verkstad i områden där det stått för ca 20% av punkteringarna också. Då var det mer inbitna cyklister med dyrare cyklar som togs om hand bättre.

Tack..... trevligt att råkas

Tjena!

Nu har jag bara jobbat i Halmstad, Stockholm och Kalmar så jag kan ju såklart inte tala för hela Sverige.
Men t.ex. i Kalmar så hade vi hand om precis alla cyklister och jag skulle inte säga att det var en nämnvärd mängd bland dom som inte skötte sina cyklar som hade punktering pga friktion.

Nej, det är jag inte.

Edit: Om du inte förstår det innebär det du skrivit att mina föräldrar avsiktligen skulle ha gett mig namn efter en krigsförbrytare (som dessutom inte var krigsförbrytare då jag döptes). Nu kanske du inte är så mycket för PK, men lite normalt hyfs tycker jag ändå att man kan förvänta sig.
Ditt och mitt Nick lider av samma kausala associationer och är alltså irrelevanta i sammanhanget. Antingen byter vi båda nick eller så accepterar vi att det ibland blir som det blir när det är som det är. Varför är detta under diskussion?

Tjena!

Nu har jag bara jobbat i Halmstad, Stockholm och Kalmar så jag kan ju såklart inte tala för hela Sverige.
Men t.ex. i Kalmar så hade vi hand om precis alla cyklister och jag skulle inte säga att det var en nämnvärd mängd bland dom som inte skötte sina cyklar som hade punktering pga friktion.
Antingen märkte du det inte eller så besökte de inte din verkstad eller så tog folk mindre dåligt hand om sina cyklar än vad jag upplevt. Som sagt just nu är det ca 80% friktionspunka och pp annan ort var det max 20% så jag vet att det kan vara enorma lokala skillnader. Folk är också fattigare och tröttare och sjukare än för 10 år sedan. Mer utbrändhet, sjukskrivningar och sämre ekonomi gör knappast folk mer sporrade att pumpa sina cyklar de endast äger som ett nödvändigt ont för att ta sig till sina hatade jobb. Är jag för mörk? 😂

Ditt och mitt Nick lider av samma kausala associationer och är alltså irrelevanta i sammanhanget. Antingen byter vi båda nick eller så accepterar vi att det ibland blir som det blir när det är som det är. Varför är detta under diskussion?
Jag skrev "Hade det varit så att det var en oavsiktlig slump baserad på Schröder-Schrader-likheten hade det väl varit en sak ...". M.a.o. så har jag inget problem med nicket under förutsättning att det som du säger om Schröder som inspiration är sant. Dock, du skriver sen att du tycker slumpen gjorde det roligare. Då du enligt egen utsaga inte är mycket för PK så tolkar jag det som att du nog inte haft några problem med att välja det nicket om du kommit ihåg Schraders (inte ventilpersonens) existens.

Dessutom tycker jag fortfarande att det är osmakligt att säga att mina föräldrar avsiktligen namngav mig efter en krigsförbrytare. Dels har du inte en aning om varför mina föräldrar gav mig det namn jag fick och dels så är det totalt felaktigt.

Antingen märkte du det inte eller så besökte de inte din verkstad eller så tog folk mindre dåligt hand om sina cyklar än vad jag upplevt. Som sagt just nu är det ca 80% friktionspunka och pp annan ort var det max 20% så jag vet att det kan vara enorma lokala skillnader. Folk är också fattigare och tröttare och sjukare än för 10 år sedan. Mer utbrändhet, sjukskrivningar och sämre ekonomi gör knappast folk mer sporrade att pumpa sina cyklar de endast äger som ett nödvändigt ont för att ta sig till sina hatade jobb. Är jag för mörk? 😂

Tjena!

80%? Vart fan då i landet?
Nog hade jag märkt det så många tusen punkteringar jag reparerat genom åren.

Jag skrev "Hade det varit så att det var en oavsiktlig slump baserad på Schröder-Schrader-likheten hade det väl varit en sak ...". M.a.o. så har jag inget problem med nicket under förutsättning att det som du säger om Schröder som inspiration är sant. Dock, du skriver sen att du tycker slumpen gjorde det roligare. Då du enligt egen utsaga inte är mycket för PK så tolkar jag det som att du nog inte haft några problem med att välja det nicket om du kommit ihåg Schraders (inte ventilpersonens) existens.

Dessutom tycker jag fortfarande att det är osmakligt att säga att mina föräldrar avsiktligen namngav mig efter en krigsförbrytare. Dels har du inte en aning om varför mina föräldrar gav mig det namn jag fick och dels så är det totalt felaktigt.
Hörde Goran, jag tycker i så fall att du även ska kontakta våra akademier för att byta namn på Nobelpriset och Nobelmiddagen eftersom Alfred Nobel upptäckte dynamit som haft ihjäl fler än Saringas som av misstag upptäcktes av en vanlig kemist som inte var Nazist. Personligen tycker jag att vi tar och släpper det här med namn då det är helt irrelevant..........fast vid närmare tanke bör vi också få världen att sluta kalla Schraderventiler för just det.....mycket att stå i här.

Cykelställ med vassa utstickande grejer? Jag har sett liknande på min egen cykel efter att ha använt en galvaniserad cykelhållare på jobbet som skaver på däcken för att ytan är extremt skrovlig.

Alla strecken går ju åt samma håll, vilket talar emot "skrynkelpunka". Edit: Då hade det uppstått "korslagda" spår eftersom däcket inte vet åt vilket håll det rullar.
Jag har för övrigt aldrig ens hört talas om punka på grund av den anledningen tidigare, och ännu mindre upplevt den själv.
Oj jag missade ett av de tidigaste inläggen. Den här vilda gissningen är hittills längst bort från rätt svar. Hade det inte varit för din dåliga sttityd hade jag nog inte brytt mig men nu är skadeglädjen hög när mobbaren är en åsna. "Cykelställ" hahaha

en sån här "världsmästare" gör man enklast i att bara blocka han kan allt vet allt o alla andra e idioter o har fel... jobbat hela livet som "cykelmekaniker" men kan oftast på sin höjd byta komponenter.. o lever i ett eget universum.. finns två av dessa "världsmästare" på facebooks cykelgrupper som ja sen länge blockerat o skulle inte förvåna mej ett dugg om denne här e den ena av dom skrivsättet e otroligt likt ena.......
Jag är ingen av era bekanta och har knappt skrivit något alls tidigare heller utan mest läst. Du blockerar alltså allt som är nytt för dig bara för att du inte förstår dig på det? Det var den minst vetenskapliga inställning jag hört hittills. Är jorden fortfarande platt för dig?

Hörde Goran, jag tycker i så fall att du även ska kontakta våra akademier för att byta namn på Nobelpriset och Nobelmiddagen eftersom Alfred Nobel upptäckte dynamit som haft ihjäl fler än Saringas som av misstag upptäcktes av en vanlig kemist som inte var Nazist. Personligen tycker jag att vi tar och släpper det här med namn då det är helt irrelevant..........fast vid närmare tanke bör vi också få världen att sluta kalla Schraderventiler för just det.....mycket att stå i här.
Jämför praktisk användning av saringas och dynamit.
Jämför även upptäcktsmännens demonstrerande av de två vad det gäller att döda levande varelser för nazistregim.
Eller, strunta i det! Du har nog rätt att det är bättre att avsluta då du inte kommer att erkänna att det föreligger en betydande skillnad.

Hur många däck och slang byter du per dag? Hur många andra människors däck/slang byter du varje dag? Att bara finmeka med sin egna lyxjonne räknas inte ens. Kunder som i motsats till en del här inne, lyssnar på mina råd kommer till aka och tackar eftersom de helt plötsligt börjat spara massor med pengar och istället för sitt få 10 punkor om året och byta däck 1 gång om året får de knappt en punka och då kanske av glas. Jag vet att jag har rätt och att du har fel men du lider av danning-krüger-effekten.
Vill bara allra ödmjukast påpeka att det heter dUnning kruger och inget annat.

Om sakfrågan kan jag säga att lägre tryck ökar risken, men att jag själv bara hanterar mina cyklar och de har aldrig de här problemen, men det urvalet är uselt, en person betyder ingeting för snittet, så jag har ingen åsikt om vanligheten.

1762976625843.webp

1762976525406.webp

1762976582884.webp

för trevlig diskussion om varför högtrycksevangeliet passerat bäst före lyssna gärna på detta.

en rolig passus är när de döper om silcas inflation station, till deflation station.

(ot) i uppföljande del 2 av samma video lär man sig varför det nästan alltid är ineffektivare med 1x jämfört 2x. men även det visste vi ju redan.
.

Senast ändrad:
Vill bara allra ödmjukast påpeka att det heter dUnning kruger och inget annat.

Om sakfrågan kan jag säga att lägre tryck ökar risken, men att jag själv bara hanterar mina cyklar och de har aldrig de här problemen, men det urvalet är uselt, en person betyder ingeting för snittet, så jag har ingen åsikt om vanligheten.
Ja min auto(in)korrekt ändrar alltid namn till och med.

Vanligheten skiljer sig som sagt. En period fick jag punktering 2-6 ggr/vecka vid Heron city i Sthlm tills jag bytte till punkteringsskyddade däck. Orsaken var några betongsuggor som hindrade gatusoparna att få bort gruset. I gruset låg åratal av glasgrossist mm.
Man skulle haft en cykelverkstad där kanske så hade 99,99% av punkorna varit glas/grus och man hade sålt mycket Conti Contact Plus

för trevlig diskussion om varför högtrycksevangeliet passerat bäst före lyssna gärna på detta.

en rolig passus är när de döper om silcas inflation station, till deflation station.

(ot) i uppföljande del 2 av samma video lär man sig varför det nästan alltid är ineffektivare med 1x jämfört 2x. men även det visste vi ju redan.
.
Optimalt däcktryck för minimalt rullmotstånd och hastighet är inte samma som optimalt för materiallivslängd. Det är två olika saker.

Det är inte direkt någon nyhet att landsvägs/sekundjägarna kör med lägre tryck. De har också råd att kasta pengar på däck.

Ett högre tryck är däremot alltid mer ekonomiskt Vilket hela tiden har varit min poäng. Vi pratar om olika saker.

Jag följer Silcas rekommenderade tryck på racern, med full vetskap om att jag har fått snake bites vid de trycken. Snabbare har jag definitivt inte blivit.

Här är ett axplock av råd från däcktillverkarna själva samt resultat av opartiska studier som avhandlar slitage orsakat av för lågt däcktryck för de som tror att det tävlingseliten kör på under tävling alltid är det bästa i alla vardagliga situationer och för de som försummar slitaget orsakat av lågt däcktryck:

"The sidewalls of tires often fail before the tread is worn out. In most cases, this premature wear is due to prolonged use of the tire with insufficient pressure. Checking and re-pumping the inflation pressure at least once a month with a pressure gauge is most important." - https://www.schwalbe.com/en/technol...O_j_ftvHheNDXCWEfug3g9WrQefSL7Za6CbaPcw4sR9nn

"Low air pressure won't necessarily ruin your ride, but if it's too low it can impact road handling and stability. In extreme cases it can lead to tire damage, tire wear, rim damage, or even punctures.

Bike tire maintenance: tire pressure
If the air pressure is too high, meanwhile, you may end up feeling every little bump and imperfection from the road. This could be too harsh for your comfort, especially for long rides in the saddle." - https://www.continental-tires.com/stories/bike-tire-maintenance/

"Bike tires are designed to perform under specific conditions, and air pressure is a significant factor. Tire wear is influenced by various elements, including:
Load distribution
Contact patch
Heat buildup
Structural integrity
When a tire is under-inflated, it experiences increased stress and friction, leading to faster wear." ....
..."Under-inflated tires have a larger contact patch with the road, increasing friction. This extra friction generates more heat, causing the rubber to degrade faster.

According to the Rubber Manufacturers Association, under-inflated tires can reduce tire life by up to 25%.

Heat buildup is especially detrimental, as it accelerates the breakdown of tire materials, leading to premature wear and potential failure.

A tire with less air tends to wear unevenly. The outer edges of the tire bear more weight, while the center remains underutilized.

This uneven wear can cause the tire to lose its shape, making it perform worse and become less safe.

The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) found that tires under-inflated by 20% can increase tire wear by up to 16%." - https://teswaybike.com/blogs/news/bike-tire-wear-out-faster

Särskilt intressant ät den sista biten. Ett undertryck på 20% kan man tolka på flera sätt då tillverkare anger tryck på sidoväggarna helt olika. Vissa anger specifikt "Inflate to 5 bar" andra har "Recommended pressure 5 bar" Conti kör ofta bara med "Maximum pressure 4.5 bar" medan de flesta har ett spann: "Min 3,5 bar. Max 6 bar".

Oftast stämmer 20% regeln in på spannet där minimumtrycket ofta är i närheten av 20% av maxtrycket.
Det betyder att man kan tolka ett undertryck på 20% som antingen 20% av minimumtrycket, snittet i mitten eller ett för dig uträknat tryck via en däxktryckskalkylator. Även 20% av trycket som är 20% av maxtrycket kan användas som chablon.

Har man normal kroppsvikt och ligger 20% under minimumtrycket som är 3 bar kan man alltså lugnt säga att kraftigt, onödigt slitage på däxk/slang sker redan vid:

0,8 x 3 = 2,4 bar.

Vid däck med säg 8 bar maxtryck blir det alltså onödigt slitage redan vid:
(0,8 x 8) X 0,8 = 5,12 bar.

Väger man som jag, mer än snittet på 93 panner så skulle jag aldrig köra under 6 bar på ett däck med max 8 bar tryck för att hålla god ekonomi och pålitlighet när jag cyklar till jobbet. Hur kul det än är att skruva cykel så är oplanerade stopp sällan positivt.

Här är ett axplock av råd från däcktillverkarna själva samt resultat av opartiska studier som avhandlar slitage orsakat av för lågt däcktryck för de som tror att det tävlingseliten kör på under tävling alltid är det bästa i alla vardagliga situationer och för de som försummar slitaget orsakat av lågt däcktryck:
Och samma källor säger också att för högt tryck sliter (minst) lika mycket. Det är alltså rätt tryck som gäller.
Men diskussionen börjar ju bli löjlig, för ingen här har vad jag kan komma ihåg ifrågasatt att för lågt tryck sliter. Det man har ifrågasatt är om verkligen 80% av punkteringarna berott på slitage pga för lågt tryck.
I övrigt är alla överens om att man skall ha rätt tryck. Och vad som är rätt tryck beror helt på vad man prioriterar, det är faktiskt inte självklart för alla att det är däckets livslängd som är allenarådande.
För mig som kör tubeless MTB är "rätt" tryck oftast långt under tillverkarens rekommendationer, men jag börjar också få mönstring liknande den TS visat upp. Efter flera år på samma däck i tuff miljö. Jag tycker det är värt att byta däck nu i stället för att ha cyklat runt på stenhårt pumpade 2,6"-däck som möjligen hållt lite längre (men troligen orsakat flera fall av punktering eller åtminstone förlorad luft vid hårda nedslag på vassa stubbar).
För dig som uppenbarligen till 100% vill prioritera kostnadseffektivitet och kör på väg är rätt tryck antagligen exakt enligt tillverkarens rekommendationer. För den som kör landsväg och vill optimera hastighet är rätt tryck också under tillverkarens rekommendationer. Och de flesta av dina kunder är antagligen helt ointresserade och vill bara ha en cykel som rullar...

Bytte just däck på en cykel som gått med för lågt tryck tidvis, men däcket (Schwalbe Big Apple) är säkert 10 år gammalt. Däckssidan på ena sidan var helt havererad och slangen stack ut i små snygga bubblor, havererade när det pumpades upp till tryck runt rekommenderat.

Men, för att anknyta till tråden, ingen punka faktiskt.

På trådens tema: Detta däck har nästan havererat. Det känns som en bula vid varje varv, men ingen punktering än (nytt däck är inhandlat). Däcket är 1,5 år och gått c a 200 mil. Kan det vara för lågt lufttryck och tung last som är boven?

Bilagor

• IMG_1637.webp
    IMG_1637.webp
    568.8 KB · Besök: 51
Nej, inomhus nästan hela tiden...
Och aldrig tomt på luft? I så fall är det nog helt enkelt ett skitdäck.

Edit: Jag menar alltså att vilket däck som helst kommer pajja om det står en längre period helt utan luft. Däremot har jag svårt att se att det där skulle bero på att man cyklar med lågt tryck. Om det nu inte är så lågt att man nästan kör på fälgen då. Men det borde du har märkt av en mängd anledningar.

Det är ett Kenda K193 som följde med cykeln, så i alla avseenden ett budgetdäck. Det har inte stått tomt länge. Någon grov däcksmisshandel har jag inte gjort mig skyldig till, möjligen är jag skyldig till ringa förseelse...

Bytte just däck på en cykel som gått med för lågt tryck tidvis, men däcket (Schwalbe Big Apple) är säkert 10 år gammalt. Däckssidan på ena sidan var helt havererad och slangen stack ut i små snygga bubblor, havererade när det pumpades upp till tryck runt rekommenderat.

Bytte just ett par Schwalbe Big Apple som suttit på cykeln i 15 år (!) och hunnit gå drygt 2000 mil under den tiden (och 20", så de hade hunnit med 40% fler hjulsnurr under de milen än vad fullstora däck hade gjort! 🙂).

Bra kvalitet på de däcken, 0 punkor under dessa mil och bortsett från lite torrsprickor i den helt utslitna rullbanan såg de rätt fräscha ut. Körda med halvhögt däckstryck, har säkert hjälpt.

Det var faktiskt bara vänster sida, och bara bak, på den här cykeln.

Nåja, jag pumpade i ca 3 kg, gott och väl nog för den här cykeln och dess cyklist, med ballongdäck (det står faktiskt "balloon på dem) känns det fel att köra maxtryck. Det är tryck under kilot som dödat dem, eller kanske till och med något helt annat eftersom det bara var på ena sidan av däcket det havererat.

Senast ändrad:
Det var faktiskt bara vänster sida, och bara bak, på den här cykeln.

Nåja, jag pumpade i ca 3 kg, gott och väl nog för den här cykeln och dess cyklist, med ballongdäck (det står faktiskt "baloon på dem) känns det fel att köra maxtryck. Det är tryck under kilot som dödat dem, eller kanske till och med något helt annat eftersom det bara var på ena sidan av däcket det havererat.
Hade det varit en fälgbromsad cykel hade jag sagt att det liknar att klossarna gått mot däcket, men det ser det ju inte ut att vara. Så jag tror att för lågt tryck är åtminstone delskyldigt till detta.

Senast ändrad:
Nä det är skivbromsar, och inte mekaniskt slitage av det slaget. Det ser typiskt ut som veckat av för lågt däckstryck. Den har periodvis inte använts så ofta så det kan vara så att brukaren inte pumpat vid behov heller :-)

Det är ett Kenda K193 som följde med cykeln, så i alla avseenden ett budgetdäck. Det har inte stått tomt länge. Någon grov däcksmisshandel har jag inte gjort mig skyldig till, möjligen är jag skyldig till ringa förseelse...
inget ovanligt på billiga skinwall/vita däcksidor dom har pissigt gummi i sidorna(om man nu ens kan kalla de gummi) som är boven däckstrycket påverkar minimalt de torkar o trillar av från trådstommen även på relativt nya däck...

Och samma källor säger också att för högt tryck sliter (minst) lika mycket.
Nej det gör de INTE. Jag har dessutom ENDAST pratat om att hålla sig INOM rekommenderat tryck. Något som togs emot som Nazism och galna konspirationsteorier av en del. Maxtryck är alltså inte FÖR HÖGT tryck. Allt jag sagt hittills gäller. Undertryck är alltid sämre för hållbarheten på däxk/slang än maxtryck oavsett vad det gör med hastighet, komfort eller grepp.
Men diskussionen börjar ju bli löjlig, för ingen här har vad jag kan komma ihåg ifrågasatt att för lågt tryck sliter.
Jo
Det man har ifrågasatt är om verkligen 80% av punkteringarna berott på slitage pga för lågt tryck.
En del underskattar hur lite luft en del kör runt med.
I övrigt är alla överens om att man skall ha rätt tryck. Och vad som är rätt tryck beror helt på vad man prioriterar, det är faktiskt inte självklart för alla att det är däckets livslängd som är allenarådande.
Det har jag inte heller sagt. Frågan var vad som orsakat skadorna på TS däxk/slang och jag svarade att det var framförallt lågt däcktryck.
För mig som kör tubeless MTB är "rätt" tryck oftast långt under tillverkarens rekommendationer, men jag börjar också få mönstring liknande den TS visat upp. Efter flera år på samma däck i tuff miljö. Jag tycker det är värt att byta däck nu i stället för att ha cyklat runt på stenhårt pumpade 2,6"-däck som möjligen hållt lite längre (men troligen orsakat flera fall av punktering eller åtminstone förlorad luft vid hårda nedslag på vassa stubbar).
TL är något annat, ja och beter sig inte alltid likadant under lågt tryck. Alla prioriterar som sagt inte heller ekonomi men jag tvivlar ändå på att du pumpar däcken mer sällan än 1 ggr/kvartal som många "vanliga" cyklister eller sätter i 1 bar och tycker det känns "stenhårt" med tummen som många andra.
För dig som uppenbarligen till 100% vill prioritera kostnadseffektivitet och kör på väg är rätt tryck antagligen exakt enligt tillverkarens rekommendationer.
Det vill jag inte och det har jag inte heller sagt. På anledningen att mitt påstående om att däck/slang slits och orsakar huvuddelen av punkteringar med undertryck så påpekade jag att nära maxtryck är att rekommendera OM man vill maximera ekonomi. Allt finns bevarat ovan.
För den som kör landsväg och vill optimera hastighet är rätt tryck också under tillverkarens rekommendationer. Och de flesta av dina kunder är antagligen helt ointresserade och vill bara ha en cykel som rullar...
Precis

Då måste jag ändå säga att du pumpat hyggligt under majoriteten av 10 år om den inte rullat extremt lite 😊👍

Tillbaka
Topp