Hur var din cykelträning idag?

Struntar väl i måtten. Kör nästa alltid 3 mil på samma sätt. Uppvärmning en mil med 180 w vilket brukar ta drygt 17 min. Börjar svettas efter drygt 10 min. Sedan 3 min intervaller 200-225 watt ung. 90-100 i kadens och ung 85-90% av maxpulsen. Vila 2 min. Detta upprepas tills jag nått 3 mil vilket innebär runt 7 intervaller. Lägger till nån kort 300-350 w ibland. Räcker bra för att få upp flåset. Styrketräning kanske kommer efter lite med såna pass. Borde kanske köra lite mer med låg kadens vid många watt. Har kört 8 pass sedan julafton. På 80-talet körde jag 12 st 4 min. intervaller med en minut vila. Testvärde då 5.6L=76 ml/kg/min.

Senast ändrad:
Om din cykeldator funkar som min (den ser likadan ut) så får du ut högre hastighet om du ökar kadensen. Min dator tar inte hänsyn till belastningen då den räknar ut hastigheten, bara kadensen. Har du testat att köra på låg belastning och hög kadens? Då blir det väldigt lätt att komma upp i över 30 km/h. Därför tycker jag inte hastighet eller distans är särskilt använbara mått på min motionscykel.
Vad har du för cykel kopplad till datorn? Min cykel https://www.traningspartner.se/abil...6uTBmNtRqQKRqV8-VQ_aem_5b_QbtJqDohyNzea6GVk6A

Cykelns varumärke är Actila. Modellen heter Bike B-03. Som jag förstått det var det ett varumärke som salufördes av Coop, men som inte finns i deras sortiment längre. Jag försökte hitta något skrivet på nätet om just min modell, men hittade bara en del andra produkter från Actila, som en crosstrainer t.ex. Jag lyckades lista ut att cykeln troligen var tillverkad av en kinesisk firma som heter Hangzhou Hengming Sports Goods Co.,Ltd. Jag hittade liknande modeller i deras sortiment men inte just denna som jag har. Bild på min cykel ser du tidigare i den här tråden, bara att följa länken i min signatur. Min cykeldator har svartvit skärm men ser f.ö. nästan exakt likadan ut som din, med knappar, layout, funktioner mm, så jag gissar att min är ett par år äldre än din.

Vila igår och nytt rekord idag. Var helt skakig efter passet då jag tog bilden. Lugnade ner mig och körde några km till.

idag.png

Körde ett lite hårdare pass inne idag, 20 minuter roddmaskin o 20 min cykel i trainern.
Rätt nöjd med utvecklingen de sista 4 månaderna.
Var rätt långt nere men har kommit igång igen.
-11,5 kg sedan 1:a sept då jag "startade om". 99,3 kg på 172 cm var inte optimalt :sneaky:
Blodtrycket har sjunkit och ölkonsumtionen har minskats med ca 75%.

Senast ändrad:
Igår och idag. 25 vs 30 km, samma tid. Brände betydligt fler kcal (värdena stämmer förmodligen inte, men ändå) igår då jag körde 5x4 min intervaller med låg kadens 50-65 och 5 km kortare.
Idag samma intervaller fast med hög kadens 90-100+
Skärmavbild 2025-01-19 kl. 14.08.01.webp

Ensamt idag trots att jag cyklade i civiliserade områden och populära cykelområden. På 110 km såg jag totalt 6 cyklister varav 3 var "cykla i grannskapet" och 2 av dessa såg jag bara i fjärran. Jag såg bara en cyklist med bockstyre.
Det kan ha att göra med vinden, snittade < 25 km/timma på vägen ut men på hemvägen låg jag ofta över min uthålliga maxkadens på tyngsta växeln.

Rätt precis tre år sedan jag började träna lite lätt för att gå ner i vikt, hålla förmaksflimret i schack och sänka blodtrycket. Ännu lite bekväm av mig, men sedan aug. börjat träna efter jobbet och under fv+lunch på vardagar och vid temp. ner mot 4 grader. Inget utepass sedan 17/11. Innepass 30 km (50-55 min) intervaller varannan dag i snitt sedan dess. Snart lediga onsdagar från 5/2. Sedan pension 1/6 och Gotland fram till oktober kanske. Ännu inget pass över 10 mil, men det kommer. Idag 30 km med uppvärmning 10 km som vanligt, sedan fyraminutersintervaller med två min. vila.

Bilagor

• Skärmavbild 2025-01-25 kl. 17.18.18.webp
    Skärmavbild 2025-01-25 kl. 17.18.18.webp
    59.7 KB · Besök: 48
  • Skärmavbild 2025-01-25 kl. 17.38.44.webp
    Skärmavbild 2025-01-25 kl. 17.38.44.webp
    349.6 KB · Besök: 47
Två vändor Oh Hill No i Zwift, 18-19 min på/över tröskel med ökning sista minuterna. Fortfarande roligare än fyror.
Visa bilaga 749392
Grymt, jag var rätt död efter en vända där (men var faktiskt upp i 84 i nerförsbacken).
Jag körde tredje loppet i Tour de zwift, sen blev det ett glas rött. Inget vidare resultat idag faktiskt, men närmare 23 mil senaste 7 dagarna, det är bra för mig 😀

Hej hopp, idag blev det en hundrakilometare på gravelhojen. Har inte cyklat över 10mil sedan September 2023.
Då var det mer regel än undantag att distanscykla varje söndag. Sen kom jag av mig helt och hållet men tänker att jag ska ta mig tillbaka.
Drog i mig två koppar svart och stack iväg. Vid tre timmar började tröttman göra sig påmind, då var det bara 1.5 timme hem.
Ryggläge i hallen och dotra fick hjälpa mig av med skorna och mata mig med sportdricka. Det var den dagen det.

Det uppstod lite tekniska problem under dagens cykling. Det blev att ta sig tillbaka hem för halv maskin. Sen nytt försök med en annan cykel. Skönt att det bara vara en lugn söndagscykling i närheten som skulle köras i dag. Efter några bra veckor har jag äntligen kommit tillbaka upp i min snittbelastning, som jag haft det senaste året. Detta efter diverse strul och svackor de senaste månaderna. Det går åt rätt håll nu.

20250126_141622 - Copy.webp

250126 cykelpass A 9_6k.webp

250126 cykelpass B 10_1k.webp

TRIMP v2401-2504.webp

Senast ändrad:
Det uppstod lite tekniska problem under dagens cykling. Det blev att ta sig tillbaka hem för halv maskin. Sen nytt försök med en annan cykel. Skönt att det bara vara en lugn söndagscykling i närheten som skulle köras i dag. Efter några bra veckor har jag äntligen kommit tillbaka upp i min snittbelastning, som jag haft det senaste året. Detta efter diverse strul och svackor de senaste månaderna. Det går åt rätt håll nu.

Visa bilaga 749526
Visa bilaga 749517
Visa bilaga 749518
Visa bilaga 749519
"har jag äntligen kommit tillbaka upp i min snittbelastning"
Vi hoppas det inte blir värre🤣

Är det? Jag har rätt dålig koll på var man bör ligga. Sen har jag nog rätt låg maxpuls, typ 165, samt att jag inte vet hur tillförlitliga effektsiffrorna är på den där jippodatorn som sitter på min stationära hoj.
Jag tycker definitivt det känns som ett starkt pass! Jag är nog ingen bra måttstock om man ska utgå ifrån någon "snitt motionär', jag har alltid varit på nedre halvan av den skalan. Jag hade iallafall varken klarat 250w snitt i 60min på 65% av maxpuls, eller hållt 250w under 60min. Det hade nog varit närmare 170w om jag får gissa, tillochmed det kanske är lite högt och pulsen hade nog skjutit åt skogen

Mot resten av världen har jag ingen jämförelse annat än att jag killgissar att det är bra!

Jag tycker definitivt det känns som ett starkt pass! Jag är nog ingen bra måttstock om man ska utgå ifrån någon "snitt motionär', jag har alltid varit på nedre halvan av den skalan. Jag hade iallafall varken klarat 250w snitt i 60min på 65% av maxpuls, eller hållt 250w under 60min. Det hade nog varit närmare 170w om jag får gissa, tillochmed det kanske är lite högt och pulsen hade nog skjutit åt skogen

Mot resten av världen har jag ingen jämförelse annat än att jag killgissar att det är bra!
Jag kanske har en skev bild, men jag jämför mig med mitt 40-åriga jag, då jag exempelvis körde VR på 10 timmar. Inte någon fantastisk prestation, även om jag kände mig rätt nöjd den gången. Men jag tror jag skulle få stora problem att klara av den tiden i dag. Möjligen att det finns en chans om jag skulle lyckas gå ned ytterligare ca. 10 kg i vikt.

Tillbaka
Topp