Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lät inte kul, hoppas du har slut otur nu ett tagFantastisk i en dryg timme. Sen flög en geting in i munnen och stack mig två gånger i kinden. Kort därefter exploderade bakdäcket. Så... 4/5?
Hej, jag var i Örsundsbro i går. Vet du om man kan ta sig vidare till Uppsala (på landsväg/asfalt) utan att behöva ge sig ut på 55:an och utan att behöva göra stora rundan via Skogs-Tibble? Finns det cykelbana längs 55:an första kilometrarna tills man kommer upp till vägarna kring Ballingsta?Det finns ju massor. Bara i området du cyklat där finns ju jättemånga fina vägar, är ju lätt att knyta ihop det där till en runda men även skarva på åt i princip alla väderstreck. Tycker det är en av de stora fördelarna med att bo i Uppsala, finns massor av fina landsvägar åt i princip alla väderstreck.
Nej men 55:an har en bred vägren den korta bitenHej, jag var i Örsundsbro i går. Vet du om man kan ta sig vidare till Uppsala (på landsväg/asfalt) utan att behöva ge sig ut på 55:an och utan att behöva göra stora rundan via Skogs-Tibble? Finns det cykelbana längs 55:an första kilometrarna tills man kommer upp till vägarna kring Ballingsta?
Jag och frugan såg dig! Mellan Skå och Troxhammar. Mörka kläder och en Vit Tarmac.Blev en fin runda idag också, långa Färingsö-varvet för första gången på länge. Nästan vindstilla vilket var skönt. Även idag fick jag sällskap en bit av en annan cyklist, vet inte om det är min Rapha Brevet Lightweight Jersey eller min nya cykel som gör att racer-gubbar dras till mig som flugor till en sockerbit... :-)
Visa bilaga 780025Visa bilaga 780026
Har du kollat blodsockret? Låter inte kul det där. Glass borde ju snarare ha gjort hemvägen lättare, oavsett om det var 3 eller 6 kulor.Lärde mig att man kan äta för mycket glass idag. Tog en glassvända till Kungsgården där de tre glasskulorna jag beställde visade sig vara typ sex kulor. Efter stoppet kändes benen som kokt spaghetti och så började jag känna mig lite lätt illamående. 55 km hem med motvind blev betydligt jobbigare än väntat.
Blodsockret var bra sist jag kollade, men stillasittande innebär alltid en risk att benen tror att de har jobbat klart.Har du kollat blodsockret? Låter inte kul det där. Glass borde ju snarare ha gjort hemvägen lättare, oavsett om det var 3 eller 6 kulor.
Behöver bara komma iväg från släkt och "vänner" en stund?Blev en niomilare idag igen,
Om man ändå vore så morgonpigg/smart och körde en tur innan dagens etapp. Själv kör jag på klassikern ”jag cyklar efteråt” och när det väl är dags känns det för sent.Fortsätter mitt vinnande koncept med 9 mils fikarundor innan TdF-sändningen. Idag fika vid fina Vänga Kvarn. Onödigt varmt idag, får gärna bli några grader svalare snart. Men man ska väl inte klaga på det... :-)
Visa bilaga 781259
Nä, just den sträckan behöver man nog köra ca 2km på 55:an fram till Sulas MC. Därifrån 591, 590 och 596 in till Uppsala.Hej, jag var i Örsundsbro i går. Vet du om man kan ta sig vidare till Uppsala (på landsväg/asfalt) utan att behöva ge sig ut på 55:an och utan att behöva göra stora rundan via Skogs-Tibble? Finns det cykelbana längs 55:an första kilometrarna tills man kommer upp till vägarna kring Ballingsta?
Det verkar gå att cykla 569 på asfalt till trafikplatsen vid Eningböle, sen ett par km på 55:an upp till Säva, där man kan ta in på 590.Nä, just den sträckan behöver man nog köra ca 2km på 55:an fram till Sulas MC. Därifrån 591, 590 och 596 in till Uppsala.
Det går även att ta sig via Gryta kyrka till Balingsta man jag tror det blir grusväg åtminstone nån bit då.
Jag försökte ta den vägen mitt i natten på vintern men körde fel (ingen gps). På google maps ser vägarna ut att vara återvändsgränder. Finns det någon förbindelse mellan Gryta-Ölsta (via Säby)?Nä, just den sträckan behöver man nog köra ca 2km på 55:an fram till Sulas MC. Därifrån 591, 590 och 596 in till Uppsala.
Det går även att ta sig via Gryta kyrka till Balingsta man jag tror det blir grusväg åtminstone nån bit då.
Jag vet att uandt cyklade där för några år sedan. Tror han rapporterade rundan i kyrktråden, så kan ha varit pandemiåret 2020.Jag försökte ta den vägen mitt i natten på vintern men körde fel (ingen gps). På google maps ser vägarna ut att vara återvändsgränder. Finns det någon förbindelse mellan Gryta-Ölsta (via Säby)?
Ja, det var de 2km jag menade. Erlingböle är norra infarten till Örsundsbro. Sulas MC ligger där man svänger in på 590 i Säva.Det verkar gå att cykla 569 på asfalt till trafikplatsen vid Eningböle, sen ett par km på 55:an upp till Säva, där man kan ta in på 590.
Visa bilaga 781335
På Google Maps ser det ut att vara en traktorväg i åkerkanten första biten fr Gryta-Husby gård. Kollar man street view hänger det nog också på hur fräck man vill vara när man passerar Gryta-Husby gård för att komma åt den… Från strax innan Säby till Ölsta sedan grusväg.Visa bilaga 781338
Osmand+ visar en "stig" men på vintern var det oplogat tror jag. Äsch man får väl rekognosera nästa gång man är i krokarna.
Verkar inte vara något problem att ta sig österut via grusvägen från Gryta k:a till Husby på sommaren, iaf. inte om man kör gravel eller MTB. Värre med lvg-räser och 25 mm-däck. Man tar sig till kyrkan och sen vidare på kyrkans tomt till grusvägen. Om jag får ordning på min MTB m. 35 mm allrounddäck så kan jag ju ta den till Uppsala.På Google Maps ser det ut att vara en traktorväg i åkerkanten första biten fr Gryta gård. Kollar man street view hänger det nog också på hur fräck man vill vara när man passerar Gryta gård för att komma åt den… Från Husby till Ölsta sedan grusväg.
Men som du säger är nog sträckningen knappast farbar vintertid. Jag är tveksam att biten fr Gryta kyrka till Gryta gård ens plogas. Definitivt inte traktorvägen i åkerkanten.
Jag körde såhär tidigare i vårasVerkar inte vara något problem att ta sig österut via grusvägen från Gryta k:a till Husby på sommaren
Jag hade ~37mm däck, som räckte gott o väl.iaf. inte om man kör gravel eller MTB. Värre med lvg-räser och 25 mm-däck.
Ja, den biten är inget problem. Jag blev lurad av Google Maps i mobilen, det är vidare fr Gryta-Husby gård (Husby i din karta) mot Säby som första biten ser ut att vara traktorväg i åkerkanten (editerade mitt inlägg).Verkar inte vara något problem att ta sig österut via grusvägen från Gryta k:a till Husby på sommaren, iaf. inte om man kör gravel eller MTB. Värre med lvg-räser och 25 mm-däck. Man tar sig till kyrkan och sen vidare på kyrkans tomt till grusvägen. Om jag får ordning på min MTB m. 35 mm allrounddäck så kan jag ju ta den till Uppsala.
Visa bilaga 781340
Visa bilaga 781341
Ett annat alternativ kan ju vara att cykla via Vänge. Det ser ut att vara ungefär likvärdigt med alternativet på ö. sidan om Rv 55. Även via Vänge är det dock några km grusväg vid Focksta, mellan Örsundsbro och Vänge. Den grusvägen ser dock ut att vara i bättre skick eftersom den är utmärkt i Trafikverkets databas, tlll skillnad från traktorstigen mellan Gryta och Ölsta.Ja, den biten är inget problem. Jag blev lurad av Google Maps i mobilen, det är vidare fr Gryta-Husby gård (Husby i din karta) mot Säby som första biten ser ut att vara traktorväg i åkerkanten (editerade mitt inlägg).
Men, det ser ju ut som att HåkanC cyklat precis den vägen enligt ovan.