Hur var din cykelträning idag?

1000011075.webp

60/40 asfalt å grus, regnet som utlovades på förmiddagen blev aldrig en verklighet, inte mycket vind heller men en del omkullblåsta träd som gjorde att man fick uppsöka terrängen.

58km, 600m stigning totalt. Min Wahoo bolt sa det var 11% lutning på ett ställe.
varmt och blåsigt men mest i skogen som gav både lite lä och skugga!
kanske 60% grus.Gjorde banan med garmin connect helt okända vägar för mig.
1.6km av dom var dock så dålig att jag gick ca en halv km😄 Tänk Igenvuxen fyrhjulingsväg, gräs och sly, med inslag av blöt myr, man såg liksom inte vad man cyklade på 🤣. Men det gick bra att gå en bit. Och annars var det bra, kul pröva nytt
Roligast på passet var när jag fick rulle på en bil i nerförsbacke på grusväg. Fick billig fart i ca 4 minuter innan det kom en korsning. Medvind på slutet. Fått ihop ca 10 timmar på en vecka. Kom hem till Bastu och lagad mat.
Sannolikheten för sömnsvårigheter skulle jag säga är mkt låg😄

Det finns ju massor. Bara i området du cyklat där finns ju jättemånga fina vägar, är ju lätt att knyta ihop det där till en runda men även skarva på åt i princip alla väderstreck. Tycker det är en av de stora fördelarna med att bo i Uppsala, finns massor av fina landsvägar åt i princip alla väderstreck.
Hej, jag var i Örsundsbro i går. Vet du om man kan ta sig vidare till Uppsala (på landsväg/asfalt) utan att behöva ge sig ut på 55:an och utan att behöva göra stora rundan via Skogs-Tibble? Finns det cykelbana längs 55:an första kilometrarna tills man kommer upp till vägarna kring Ballingsta?

Hej, jag var i Örsundsbro i går. Vet du om man kan ta sig vidare till Uppsala (på landsväg/asfalt) utan att behöva ge sig ut på 55:an och utan att behöva göra stora rundan via Skogs-Tibble? Finns det cykelbana längs 55:an första kilometrarna tills man kommer upp till vägarna kring Ballingsta?
Nej men 55:an har en bred vägren den korta biten

Bukar bli en runda med fika om året. Idag var det dags för samma ställe som förra året. Espegards i Ljugarn är kända för sina biskvier. Men de var slut idag, så det blev en tråkig macka med gummiköttbullar för 98 spänn. 91 km 20 grader O 4 (10) så fin medvind på hemvägen. Nästan helt bilfritt sista 35 km.
Skärmavbild 2025-07-14 kl. 13.33.42.webp
Skärmavbild 2025-07-14 kl. 13.35.38.webp

Blev en fin runda idag också, långa Färingsö-varvet för första gången på länge. Nästan vindstilla vilket var skönt. Även idag fick jag sällskap en bit av en annan cyklist, vet inte om det är min Rapha Brevet Lightweight Jersey eller min nya cykel som gör att racer-gubbar dras till mig som flugor till en sockerbit... :-)

Visa bilaga 780025Visa bilaga 780026
Jag och frugan såg dig! Mellan Skå och Troxhammar. Mörka kläder och en Vit Tarmac.

Bilagor

• 20250713_113240.webp
    20250713_113240.webp
    1.1 MB · Besök: 82
Lärde mig att man kan äta för mycket glass idag. Tog en glassvända till Kungsgården där de tre glasskulorna jag beställde visade sig vara typ sex kulor. Efter stoppet kändes benen som kokt spaghetti och så började jag känna mig lite lätt illamående. 55 km hem med motvind blev betydligt jobbigare än väntat.

Lärde mig att man kan äta för mycket glass idag. Tog en glassvända till Kungsgården där de tre glasskulorna jag beställde visade sig vara typ sex kulor. Efter stoppet kändes benen som kokt spaghetti och så började jag känna mig lite lätt illamående. 55 km hem med motvind blev betydligt jobbigare än väntat.
Har du kollat blodsockret? Låter inte kul det där. Glass borde ju snarare ha gjort hemvägen lättare, oavsett om det var 3 eller 6 kulor.

Blev en niomilare idag igen, denna gång med start i Bollebygd och sedan via Sätila-Fjärås-Lindome-Hällingsjö. Riktigt fina vägar, sol, värme och nästan vindstilla. Fikade vid Alafors kvarnkafé som hade den godaste blåbärspaj jag någonsin ätit, badandes i rikligt med vaniljsås och glass.

Skärmbild 2025-07-18 170546.webp

Fjällturen 54km. Kan konstatera att värmen inte är min bästa vän. Första halvan kändes det riktigt bra (kanske för bra). När klättringen mot Mittåkläppen började så blev benen helt rökta. Bara att slå av på tempot och ta sig i mål. Otroligt vacker cykelmiljö iallafall.
IMG_2511.webp
IMG_2509.webp
IMG_2505.webp

Fortsätter mitt vinnande koncept med 9 mils fikarundor innan TdF-sändningen. Idag fika vid fina Vänga Kvarn. Onödigt varmt idag, får gärna bli några grader svalare snart. Men man ska väl inte klaga på det... :-)

Visa bilaga 781259
Om man ändå vore så morgonpigg/smart och körde en tur innan dagens etapp. Själv kör jag på klassikern ”jag cyklar efteråt” och när det väl är dags känns det för sent.

Jag testade cykla hem från stugan häromdagen. Garmins / Google maps förslag fick mig irra ut på grusiga vägar som kanske bitvis bäst passade för larvfötter😆
Nåja, jag hade som mål att ta det mkt lugnt och visst gick det men jag tappade nog 80 minuter på mina grusäventyr.

Längsta i år, eller för mig i tid längsta någonsin.
1000040310.webp

Bilagor

• IMG_20250716_221731_968.webp
    IMG_20250716_221731_968.webp
    51.9 KB · Besök: 32
Senast ändrad:
Nä, just den sträckan behöver man nog köra ca 2km på 55:an fram till Sulas MC. Därifrån 591, 590 och 596 in till Uppsala.
Det går även att ta sig via Gryta kyrka till Balingsta man jag tror det blir grusväg åtminstone nån bit då.

Nä, just den sträckan behöver man nog köra ca 2km på 55:an fram till Sulas MC. Därifrån 591, 590 och 596 in till Uppsala.
Det går även att ta sig via Gryta kyrka till Balingsta man jag tror det blir grusväg åtminstone nån bit då.
Det verkar gå att cykla 569 på asfalt till trafikplatsen vid Eningböle, sen ett par km på 55:an upp till Säva, där man kan ta in på 590.

1752989214273.webp

Jag försökte ta den vägen mitt i natten på vintern men körde fel (ingen gps). På google maps ser vägarna ut att vara återvändsgränder. Finns det någon förbindelse mellan Gryta-Ölsta (via Säby)?

Jag försökte ta den vägen mitt i natten på vintern men körde fel (ingen gps). På google maps ser vägarna ut att vara återvändsgränder. Finns det någon förbindelse mellan Gryta-Ölsta (via Säby)?
Jag vet att uandt cyklade där för några år sedan. Tror han rapporterade rundan i kyrktråden, så kan ha varit pandemiåret 2020.

Visa bilaga 781338
Osmand+ visar en "stig" men på vintern var det oplogat tror jag. Äsch man får väl rekognosera nästa gång man är i krokarna.
På Google Maps ser det ut att vara en traktorväg i åkerkanten första biten fr Gryta-Husby gård. Kollar man street view hänger det nog också på hur fräck man vill vara när man passerar Gryta-Husby gård för att komma åt den… Från strax innan Säby till Ölsta sedan grusväg.

Men som du säger är nog sträckningen knappast farbar vintertid. Jag är tveksam att biten fr Gryta kyrka till Gryta-Husby gård ens plogas. Definitivt inte traktorvägen i åkerkanten.

Senast ändrad:
På Google Maps ser det ut att vara en traktorväg i åkerkanten första biten fr Gryta gård. Kollar man street view hänger det nog också på hur fräck man vill vara när man passerar Gryta gård för att komma åt den… Från Husby till Ölsta sedan grusväg.

Men som du säger är nog sträckningen knappast farbar vintertid. Jag är tveksam att biten fr Gryta kyrka till Gryta gård ens plogas. Definitivt inte traktorvägen i åkerkanten.
Verkar inte vara något problem att ta sig österut via grusvägen från Gryta k:a till Husby på sommaren, iaf. inte om man kör gravel eller MTB. Värre med lvg-räser och 25 mm-däck. Man tar sig till kyrkan och sen vidare på kyrkans tomt till grusvägen. Om jag får ordning på min MTB m. 35 mm allrounddäck så kan jag ju ta den till Uppsala.

Edit: 40 mm var det visst jag hade på MTB:n. Men jag tror att de i praktiken blir 37 mm, ev. pga smal fälg.

1752992626133.webp

1752993021705.webp

Senast ändrad:
Verkar inte vara något problem att ta sig österut via grusvägen från Gryta k:a till Husby på sommaren
Jag körde såhär tidigare i våras
Örsundsbro grus mot Uppsala-2025-05-10.webp

Om jag kommer ihåg rätt stämde infon om vägunderlag på
Liksom heatmap hos Strava
iaf. inte om man kör gravel eller MTB. Värre med lvg-räser och 25 mm-däck.
Jag hade ~37mm däck, som räckte gott o väl.
Bra grus utom precis vid en bondgård med nypålagt löst grus, men bara några 100m.

Verkar inte vara något problem att ta sig österut via grusvägen från Gryta k:a till Husby på sommaren, iaf. inte om man kör gravel eller MTB. Värre med lvg-räser och 25 mm-däck. Man tar sig till kyrkan och sen vidare på kyrkans tomt till grusvägen. Om jag får ordning på min MTB m. 35 mm allrounddäck så kan jag ju ta den till Uppsala.

Visa bilaga 781340
Visa bilaga 781341
Ja, den biten är inget problem. Jag blev lurad av Google Maps i mobilen, det är vidare fr Gryta-Husby gård (Husby i din karta) mot Säby som första biten ser ut att vara traktorväg i åkerkanten (editerade mitt inlägg).
Men, det ser ju ut som att HåkanC cyklat precis den vägen enligt ovan.

Ja, den biten är inget problem. Jag blev lurad av Google Maps i mobilen, det är vidare fr Gryta-Husby gård (Husby i din karta) mot Säby som första biten ser ut att vara traktorväg i åkerkanten (editerade mitt inlägg).
Men, det ser ju ut som att HåkanC cyklat precis den vägen enligt ovan.
Ett annat alternativ kan ju vara att cykla via Vänge. Det ser ut att vara ungefär likvärdigt med alternativet på ö. sidan om Rv 55. Även via Vänge är det dock några km grusväg vid Focksta, mellan Örsundsbro och Vänge. Den grusvägen ser dock ut att vara i bättre skick eftersom den är utmärkt i Trafikverkets databas, tlll skillnad från traktorstigen mellan Gryta och Ölsta.

Tillägg: Å andra sidan, Rv 72, mellan Uppsala och Sala, som passerar Vänge, kanske inte heller är någon höjdare att cykla på. Ungefär som att cykla längs Rv 55? Eller finns cykelbana mellan Vänge och Uppsala?

1752998237346.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp