Hur var din cykelträning idag?

Jag har borrat om mina landsvägskor för att avlasta vaden visserligen spd-sl men för mig vart det ett lyft.
Ser ut att vara aaaningen längre bak än var jag placerat mina. En fundering i sammanhanget - iom att fotplaceringen blir längre fram - skall man fundera på att flytta fram sadeln?
Mid-foot-cycling har också nämnt att man med flyttad fotplacering kan sänka sadeln. Båda lösningarna skulle ge att avståndet mellan rotationspunkt i höften och pedalaxeln blir liknande, men den senare att vinklar på lårben o underben förändras. Något du märkt av eller funderat över? (kanske en egen tråd?)

2 mil till på trainern idag. Blev varmt, glömde ställa garagedörren på glänt, men skönt att trampa ur lite träningsvärk i benen.

Veckan hittills:
5 gympass, fortsätter stabilt
5 km löpning på 28 min
41 km cykel (plus uppvärmning och nedvarvning innan jag sätter igång banorna, uppskattningsvis 8-9 km till totalt)

Ser ut att vara aaaningen längre bak än var jag placerat mina. En fundering i sammanhanget - iom att fotplaceringen blir längre fram - skall man fundera på att flytta fram sadeln?
Mid-foot-cycling har också nämnt att man med flyttad fotplacering kan sänka sadeln. Båda lösningarna skulle ge att avståndet mellan rotationspunkt i höften och pedalaxeln blir liknande, men den senare att vinklar på lårben o underben förändras. Något du märkt av eller funderat över? (kanske en egen tråd?)
Ja det ändras hur mycket kan jag inte säga, några mm säkerligen, Har ett par andra skor som jag växlar mellan som inte är flyttad kloss på kör samma inställning, märker inget.

Mitt problem var krampande vader provade det klassiska. Styrketräning magnesium extra vatten osv utan större framgång men att flytta bak klossen hjälpte att avlasta vaderna. Var rätt segt med en kobra som högg i vaden efter 45 min tröskel.

2 mil till på trainern idag. Blev varmt, glömde ställa garagedörren på glänt, men skönt att trampa ur lite träningsvärk i benen.

Veckan hittills:
5 gympass, fortsätter stabilt
5 km löpning på 28 min
41 km cykel (plus uppvärmning och nedvarvning innan jag sätter igång banorna, uppskattningsvis 8-9 km till totalt)
Faaaan vad du kör! Grymt jobbat

Det var inte lite du flyttade på klossarna, kul som faen att det fungerar. Det är många som lider av liknande problem och de går inte lösa utan borrmaskin.☝️😀
Jo, det går att fixa utan borrmaskin och dessutom justerbart
har nyss monterat på mina skor och verkar funka bra, skall dock testa lite olika positioner

Jo, det går att fixa utan borrmaskin och dessutom justerbart
har nyss monterat på mina skor och verkar funka bra, skall dock testa lite olika positioner
Ja, de där visste jag om. Jag ville mena lite mer allmänt när de innbyggda justeringsmöjligheterna inte räcker till i olika saker så kan det räcka med en borrmaskin (kräver dock viss mod och handighet), tur att man har börjat tillverka mer adaptrar såsom du nämner här t.ex.🙂
Jag monterar alltid mina klossar längst bak och längst ut i skorna och har precis sluppit å använda adaptrarna hittills.

Lugnt pass inomhus. 75 min. Återhämtningsdag.

251108 inomhuscykl 75 min.webp

Ja, de där visste jag om. Jag ville mena lite mer allmänt när de innbyggda justeringsmöjligheterna inte räcker till i olika saker så kan det räcka med en borrmaskin (kräver dock viss mod och handighet), tur att man har börjat tillverka mer adaptrar såsom du nämner här t.ex.🙂
Jag monterar alltid mina klossar längst bak och längst ut i skorna och har precis sluppit å använda adaptrarna hittills.
Fördelen som jag såg det var att justeringsmöjligheterna var stora och att jag slapp borra o mecka i skorna - men hälsenan känns fräschare efter cykling (dock inte gjort så många mil än)

Ser rätt maffigt ut. Vad har du för ftp?
Jag har dålig koll. Har aldrig provat effektpedaler. Dessutom tvivlar jag på värdena jag får från cykeldatorn på motionscykeln. Det är något Kina-skit med jippo-mätare. Men det får duga så länge, som en relativ mätare. Jag märker iaf. stor skillnad mellan olika effektlägen, så någon slags indikation är det väl.

Jag har dålig koll. Har aldrig provat effektpedaler. Dessutom tvivlar jag på värdena jag får från cykeldatorn på motionscykeln. Det är något Kina-skit med jippo-mätare. Men det får duga så länge, som en relativ mätare. Jag märker iaf. stor skillnad mellan olika effektlägen, så någon slags indikation är det väl.
Använder du pulsmätning? Det kan vara väldigt effektiv mätning under träning.

Ikväll blev det ännu ett lugnt pass på den stationära cykeln inomhus. Typ 83 min @ 90 RPM. "Zon 2", eller snittpuls på ca. 64% av max. Jag växlade mellan nivå 8 och 9, ca. 226 resp. 254 W enl. cykeldatorn. 7x6=42 min på nivå 9, med 4 minuters aktiv vila på nivå 8 mellan "intervallen".

251111 cykl inomhus 83 min.webp

Skönt med lite lugn cykling som avrundning på dagen. I morse körde jag ett tröskelpass i löpning, 6*4 min, totalt drygt 10 km.

Kvällens pepplåt:

Senast ändrad:
Ser imponerande ut. Vann du sprintarna? Jag har aldrig testat Zwift. Kör du någon slags varvbana där det är spurtpriser för varje varv som räknas?
Vann mot mig själv iaf 😅
Rundbana med tidtagning på samma segment varje varv.
Detta är ett ”träningsläger” i Zwift dom kör just nu med intervall fokus om jag fattat rätt.
Första delen bestod i sprurter.

Vann mot mig själv iaf 😅
Rundbana med tidtagning på samma segment varje varv.
Detta är ett ”träningsläger” i Zwift dom kör just nu med intervall fokus om jag fattat rätt.
Första delen bestod i sprurter.
Verkar vara en kul grej, det där med att tävla mot sin egen "skugga", eller tidigare prestation. Jag fick just en idé om att man skulle kunna ta det där "live" ut i verkligheten, om man hade en drönare som följde med en genom någon slags autopilot under löp-/cykelpasset. Så får man försöka hänga med/hålla sig framför drönaren nästa pass. Jobbigt läge bara, om man får rödljus, måste stanna för trafik e.d. Men då får man väl ha någon autofunktion i drönaren som gör att den inte sticker i väg alltför långt bort, utan håller sig kvar i närheten.

Planen var att cykla på motionscykeln idag. Vaknade 9.30 och såg att det var uppehåll, SV 4(7), 10 grader. Slängde i mig frukost och satt på racern prick 10.00. Efter 17 km och upptorkande på vägen, så vände vädret vid Västeråker kyrka. Började blåsa som fan, det började regna och vinden vände till NV och temp sjönk till 4 grader. Fick ta genvägen hem. Blev 33 km istället för 43. Sista 16 km blev sega. Var inte riktigt klädd för 4 grader.

Verkar vara en kul grej, det där med att tävla mot sin egen "skugga", eller tidigare prestation. Jag fick just en idé om att man skulle kunna ta det där "live" ut i verkligheten, om man hade en drönare som följde med en genom någon slags autopilot under löp-/cykelpasset. Så får man försöka hänga med/hålla sig framför drönaren nästa pass. Jobbigt läge bara, om man får rödljus, måste stanna för trafik e.d. Men då får man väl ha någon autofunktion i drönaren som gör att den inte sticker i väg alltför långt bort, utan håller sig kvar i närheten.
Finns också på Garmins cykeldatorer iaf att man jagar ett spöke på kartan när man kör enligt en rutt. Man kan ställa in så att spöket kör enligt en viss snitthastighet eller tävla mot sig själv tex en tidigare rekordrunda. Precis som i rallyspel.

Planen var att cykla på motionscykeln idag. Vaknade 9.30 och såg att det var uppehåll, SV 4(7), 10 grader. Slängde i mig frukost och satt på racern prick 10.00. Efter 17 km och upptorkande på vägen, så vände vädret vid Västeråker kyrka. Började blåsa som fan, det började regna och vinden vände till NV och temp sjönk till 4 grader. Fick ta genvägen hem. Blev 33 km istället för 43. Sista 16 km blev sega. Var inte riktigt klädd för 4 grader.
Jag brukar ha för vana att slänga ett öga på SMHI:s väderradar innan jag ger mig ut på pass, så jag vet någorlunda vad jag kan förvänta mig i fråga om nederbörd.

251113 väder 1040.webp

Jag brukar ha för vana att slänga ett öga på SMHI:s väderradar innan jag ger mig ut på pass, så jag vet någorlunda vad jag kan förvänta mig i fråga om nederbörd.

Visa bilaga 803528
Det gjorde jag också. Men det mulnade på rejält och temp. sjönk snabbare än vad prognosen visade. Vid 10.40 som kartan visar var jag fortfarande torr. Såg ut att vara SV och 10 grader till 12 enl. SMHI. Men omslaget kom alltså lite tidigare.

Senast ändrad:
Det gjorde jag också. Men det mulnade på snabbare än vad prognosen visade. Såg ut att vara SV och 10 grader till 12
Fast väderradarn visar inga prognoser. Bara historik och nuläge. Prognoserna får man göra själv. Det brukar funka i de flesta fall, såvida inte regnväder uppstår "från tomma intet", vilket verkar hända ibland. Men väderinstitutens prognoser och väderradarn kompletterar varandra.

Fast väderradarn visar inga prognoser. Bara historik och nuläge. Prognoserna får man göra själv. Det brukar funka i de flesta fall, såvida inte regnväder uppstår "från tomma intet", vilket verkar hända ibland. Men väderinstitutens prognoser och väderradarn kompletterar varandra.
Jag gick efter den här som visar prognos timme för timme, lite duggregn var jag beredd på, men temp och vind slog om tidigare än prognos https://www.smhi.se/vader/prognoser-och-varningar/vaderprognos/q/Uppsala/2666199

Senast ändrad:
Finns också på Garmins cykeldatorer iaf att man jagar ett spöke på kartan när man kör enligt en rutt. Man kan ställa in så att spöket kör enligt en viss snitthastighet eller tävla mot sig själv tex en tidigare rekordrunda. Precis som i rallyspel.
Måste testa denna feature någon gång, kan ju vara helt perfekt för tortyrpass men det gäller att ha koll på trafiken samtidigt. LoL

Sedan när man smällt och ambulanspersonalen undrar vad som hände så har man iofs en bra förklaring ("Jag följde spöket.").

Körde ett zwiftrace som tog 19 min. Det var ett krig som vanligt, svettigt, ganska ryckigt och segt och på gränsen. Men inte mer än vanligt, snarare enklare. Kör sånt här en gång i veckan, för att göra nåt med intensitet iaf. Intervals.icu tyckte jag var duktig och att ftp ska upp med 8 punkter. Är Intervals.icu kass? Nån som använder det?

AC-intervaller.

1763064012722.webp

Lagom långt och intensivt för att kunna kolla herrarnas Superprestige från Niel i söndags.

1763064069341.webp

Hade tänkte springa intervaller med lokala löpargruppen, men heldagsregnet fick mig att krypa in i garaget istället.

Senast ändrad:
AC-intervaller.

Visa bilaga 803568

Lagom långt och intensivt för att kunna kolla herrarnas Superprestige från Niel i söndags.

Visa bilaga 803569

Hade tänkte springa intervaller med lokala löpargruppen, men heldagsregnet fick mig att krypa in i garaget istället.
Jag får upp länkar till sidor om serviceintervaller för bilens AC när jag söker på "AC-intervaller", men jag gissar att det är något annat i det här sammanhanget. :unsure:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp