Hur var din cykelträning idag?

Torsdag: Trainer 3x8min@210watt. Totaltid 54 min. Gick bra, men lägre puls än tidigare. Så jag hamnade på höga zon3 en del av passet.

På tal om träning. Kikar på att använda ChatGPT till 2026-års träningsupplägg. Har nött en hel del frågor och får väldigt bra återkoppling på mina tankar och idéer kring tränigen och de senaste forskarrönen. Möjlighet att få värdefull löpande (rullande i det här fallet) feedback på träningsdatan.

Fredag: Trainer zon2-test. Mätte pulsdriften. Förvånad hur lite pulsen rörde sig med fast effekt och konstant kadens. Men det sved ordentligt i benen av samma anledning. Samma värde, som på dagen för exakt tio år sedan. Som en fysiologisk tidsresa...

Glad i hågen passade jag på att ta en sväng till gymmet också. Hoppade över benen idag.

Zon2-Testet i siffror:
Bas: 165-175 watt - puls mellan 115<->125 s/m
Optimal utvilad/svalt: 175-178 watt - puls upp till 125 s/m
Trött/varmt: 160-170 watt - puls upp till 120 s/m
Långpass/varmt: puls upp till 125-128 s/m

Fredag: Trainer zon2-test. Mätte pulsdriften. Förvånad hur lite pulsen rörde sig med fast effekt och konstant kadens. Men det sved ordentligt i benen av samma anledning. Samma värde, som på dagen för exakt tio år sedan. Som en fysiologisk tidsresa...

Glad i hågen passade jag på att ta en sväng till gymmet också. Hoppade över benen idag.

Zon2-Testet i siffror:
Hur länge pågick testet?

Zon2-Testet i siffror:
Inomhus borde värme kunna påverka pulsdriften rejält. Men förhoppningsvis lyckas man hålla inomhustempen konstant. Ok, ser nu att du skrev: "Långpass/varmt: puls upp till 125-128 s/m". 👍

Jag är själv en mycket lågpulsad typ som 55 åring men smarttrainer inomhus är ett enkelt/smidigt sätt för mig att tvinga upp pulsen på ett kontrollerat sätt för att tex ligga mata tröskel eller strax under. Jag får nästan alltid högre relative effort score inomhus vs utomhus i Strava. Death/blackmetal & tröskel i Zwift = winning concept? 🤔 (jag är tyvärr skeptisk).

Senast ändrad:
Balingstarundan 45 km. SV 4(9) 7 grader och mulet. Upptäckte en punka precis innan avfärd, som jag förmodligen fick i tisdags (ett bar i däcket). Kom en luftbubbla var 5 sek i vattenbadet, men såg ingen skada på däcket. Bytte slang och fick på däcket utan verktyg på ett par minuter.
Skärmavbild 2025-12-20 kl. 14.11.35.webp
Skärmavbild 2025-12-20 kl. 14.29.20.webp

Senast ändrad:
Lördag: Mixad fart med sambon som harvade på med dubbdäck på vår asfaltsrunda. Själv körde jag med slicks. Varmt och med efterlängtad sol en del av passet. Blev 58 km och 184 watt NP. Som vanligt fick jag inte godkänt träningspass av Garmin. Något som sällan sker.

Lördag: Mixad fart med sambon som harvade på med dubbdäck på vår asfaltsrunda. Själv körde jag med slicks. Varmt och med efterlängtad sol en del av passet. Blev 58 km och 184 watt NP. Som vanligt fick jag inte godkänt träningspass av Garmin. Något som sällan sker.
Garmin... Det behöver du inte fästa något avseende vid 😉

Brukar du träna på vintern då det krävs dubbdäck?

Minus 5 utan vind gäller nog för mej
-5 är nog det kallaste jag tränat i men det var för 40 år sedan. Inte varit under 3 grader sedan comebacken 2022. Var först förra året jag började träna vid sub 10 grader. Vet inte hur jag ska göra nu när det ser ut att bli kallt. Har en hybrid med dubbdäck, så jag får se. Pendlat till jobbet har jag alltid gjort även vid -20, fast jag har bara 3 km dit.

@kayak_one Jag är också oerhört intresserad av hur många du egentligen cyklade med (ok, nu är jag sarkastisk, jag bryr mig inte för fem ören 🙂).

Mängden du ligger på är ett föredöme för hela happy, sjukt imponerande, vi behöver förebilder. 🙌 💪

Får man fråga vad du ligger på för totalsiffra för året nu i cyklingen?

Både gravel och landsväg med dubbdäck? Hur långt ner i temp är du beredd att gå?
Kör gruscykeln med 30mm dubbdäck, när det är runt nollan och lite snö. Blir det mer snö tar jag fram trotjänaren som är över 30 år. 26-tums MTB med breda och sega dubbdäck. Men senaste åren har jag avstått cykling när det är kallare än -5C, men gärna inte kallare än -3C.

I min krafts dagar tränade jag tio timmar i -16C. Har frusit så jäkla mycket under vinterträningarna att det är något jag vägrar att göra idag.

Kör gruscykeln med 30mm dubbdäck, när det är runt nollan och lite snö. Blir det mer snö tar jag fram trotjänaren som är över 30 år. 26-tums MTB med breda och sega dubbdäck. Men senaste åren har jag avstått cykling när det är kallare än -5C, men gärna inte kallare än -3C.

I min krafts dagar tränade jag tio timmar i -16C. Har frusit så jäkla mycket under vinterträningarna att det är något jag vägrar att göra idag.
Här runt Uppsala 82-86, var det knappt någon som tränade cykel utomhus dec-feb. Det var löpning, ergometercykel och skidåkning istället. Försökte mig på skidåkning med en klubbkompis, som även tävlade i skidor. Minns ett 2.5 km eljusspår 1983, där han varvade mig på sitt tredje varv. Blev ingen mer skidåkning. När kom dubbdäck för cykel?

Senast ändrad:
Var nöjd med utepasset igår så jag hade inga planer på att träna idag. Men det sket sig, saknade dock lite motivation så 20 km fick räcka. 12 pass denna månad 9 förra året. Ökat träningstiden med 70% jämfört med dec. -24. En bidragande orsak är väl att jag inte var pensionär förra dec.

Bilagor

• Skärmavbild 2025-12-21 kl. 12.21.58.webp
    Skärmavbild 2025-12-21 kl. 12.21.58.webp
    54.7 KB · Besök: 12
Här runt Uppsala 82-86, var det knappt någon som tränade cykel utomhus dec-feb. Det var löpning, ergometercykel och skidåkning istället. Försökte mig på skidåkning med en klubbkompis, som även tävlade i skidor. Minns ett 2.5 km eljusspår 1983, där han varvade mig på sitt tredje varv. Blev ingen mer skidåkning. När kom dubbdäck för cykel?
Runt 1990 kom dubbdäcken för MTB fick jag höra från annan källa.

Senast ändrad:
Jag började med dubbdäck först 2012 efter tjat från en kollega. Har kört med det sedan dess.
Köpte en Nishiki XC5 crosshybrid våren 2010 och skaffade nog första dubbdäcken 11 eller 12. Sålde däcken på Blocket 2016, då jag precis köpt en racerhybrid. Däcken var i bra skick då jag sällan körde på asfalt med dem. Det var före saltningens tid och innan ett nytt bostadsområde (Rosendal) mellan mig och jobbet började byggas Efter det var det slut på pendling på snötäckt skogsväg och istället omväg runt bostadsområdet på saltade cykelbanor. Verkar som jag får plocka fram Sirrus comp disc -16 med dubbdäck i morrn, eftersom två dagar jobb väntar. Bilden strax före byggstarten. Björkallén ett minne blott.
Skärmavbild 2025-12-21 kl. 16.16.26.webp

Senast ändrad:
Tisdag: Trainer 5x1min@250watt. Totaltid 26 minuter. Testkörde det som skulle ha varit 16x1min. Behöver längre och lite hårdare uppvärmning. Kändes väldigt ovant, med kort intervall och kort vila.

Missade tyvärr solcykling i Stockholm idag. Behövde tydligen fixa hemma, vi ska tydligen få besök av någon känd, röd snubbe med hipsterskägg, som skulle dumpa något. Men som vanligt kanske jag har missuppfattat allt.

Senast ändrad:
Tisdag: Trainer 5x1min@250watt. Totaltid 26 minuter. Testkörde det som skulle ha varit 16x1min. Behöver längre och lite hårdare uppvärmning. Kändes väldigt ovant, med kort intervall och kort vila.

Missade tyvärr solcykling i Stockholm idag. Behövde tydligen fixa hemma, vi ska tydligen få besök av någon känd, röd snubbe med hipsterskägg, som skulle dumpa något. Men som vanligt kanske jag har missuppfattat allt.
Just ja. Garmin gav mig äntligen godkänt på träningspasset - på bara fem minuter! Fattar verkligen inte hur Garmin funkar.

Tillbaka
Topp