Hur var din cykelträning idag?

Imponerande! Hur var föret och vad hade du för däck och cykel?
För det mesta torrt. På vissa ställen var det snö och is, så jag tog det riktigt lugnt och försiktigt där. Däcken är de lätta Schwalbe Marathon Winter. Cykeln har väl 10 år på nacken och är en Corratec C-Cross med 105 komponenter där bakväxeln nu är en GRX…400 om jag minns rätt.

Har i år inte fått tummen ur och gjort en U7SXL, och jag ville göra det en gång i alla fall. Annars blir det 1-3 ggr/år…

En vanlig U7SXL är ca 108 km, och jag har 15 km till Hammarbybacken…och 15 km hem. Brukar alltid utgå hemifrån.

Lade på däcken dagen innan, och körde med ganska lågt tryck. Jag är inte snabb och hade en totaltid på strax under 14 h, en rulltid på strax under 12 h

Det blev mörkt igår kan man säga. Tidigt också..,

Idag är jag lite trött…kändes ganska bra under gårdagen. Blev trött såklart, meningen mer än så.

Är ganska envis av mig…

För det mesta torrt. På vissa ställen var det snö och is, så jag tog det riktigt lugnt och försiktigt där. Däcken är de lätta Schwalbe Marathon Winter. Cykeln har väl 10 år på nacken och är en Corratec C-Cross med 105 komponenter där bakväxeln nu är en GRX…400 om jag minns rätt.

Har i år inte fått tummen ur och gjort en U7SXL, och jag ville göra det en gång i alla fall. Annars blir det 1-3 ggr/år…

En vanlig U7SXL är ca 108 km, och jag har 15 km till Hammarbybacken…och 15 km hem. Brukar alltid utgå hemifrån.

Lade på däcken dagen innan, och körde med ganska lågt tryck. Jag är inte snabb och hade en totaltid på strax under 14 h, en rulltid på strax under 12 h

Idag är jag lite trött…kändes ganska bra under gårdagen. Blev trött såklart, meningen mer än så.

Är ganska envis av mig…

Hur gör du med klädsel och belysning? Jobbigt om man börjar frysa om fötterna (svårast att få upp värmen i, åtminstone för mig) efter fyra mil och har tio mil kvar.

Är ganska envis av mig…
Riktigt bra gjort!

Hur gör du med klädsel och belysning? Jobbigt om man börjar frysa om fötterna (svårast att få upp värmen i, åtminstone för mig) efter fyra mil och har tio mil kvar.
Klädsel:
Vintertights, hade merinounderställ, både ben och tröja. Annars lager på lager. Vindtätt är viktigt.
Hade skoöverdrag i GoreTex. Neopren fuktar fötterna för mycket.
Hade handskar och hade klassiska Helly Hansen vantar som reserv i ryggsäcken.

Blev lite svettig på överkroppen, men behövde aldrig stanna och ta av ett lager...det hade blivit kallt då, och det kändes som om svetten dunstade i lagom takt. Det rann aldrig mellan skinkorna :-)

Belysning:
Hade en enkel lampa på styret...lyste inte upp direkt, utan det var mer för att man skulle ha vitt ljus fram. Tände min Lumonite pannlampa när det blev mörkt. Släckte den där det fanns gatubelysning, oftast på GC-banor.
Baklampan var en klassik med dioder...fast sken. Röd reflex bak...hmm, kom på att jag inte hade vit reflex fram. Däcken har reflexrand i sig och så hade jag snap-on-reflexband om vristerna, så man ser de guppa upp och ner.
Bilarna stannade i alla fall i god tid innan jag närmade mig en korsning/överfart.

Senast ändrad:
Lägger en länk till min långsamma runda här, https://www.strava.com/activities/16868603328

1767070213784.webp

Det var en hel del vägarbeten och andra arbeten som ställde till den lite, men vill man njuta av en runda som var lite extra lång just nu kan jag rekommendera rundan.

Om någon undrar vad det är för runda så finns information här.
1767070432588.webp

Finns en FB-grupp över U7S där jag är admin, men den lever lite sparsamt...får se om jag är mer aktiv där nästa år, med sammanställning av resultat mm.

Lägger en länk till min långsamma runda här, https://www.strava.com/activities/16868603328

Visa bilaga 809854
Det var en hel del vägarbeten och andra arbeten som ställde till den lite, men vill man njuta av en runda som var lite extra lång just nu kan jag rekommendera rundan.

Om någon undrar vad det är för runda så finns information här.
Visa bilaga 809855
Finns en FB-grupp över U7S där jag är admin, men den lever lite sparsamt...får se om jag är mer aktiv där nästa år, med sammanställning av resultat mm.
Tack för länk och bilder!

Hamrade 110 km zwift igår och 70 km i morse. Bara 50 kvar för att klara av Rapha 500. Kommer landa på 930 km i år. Får vara nöjd med det då det är mitt första år som cyklist och första rundan på Strava är från 23e mars i år.
2026 kommer att bli ditt år! Du har en massa kul med cykeln att utforska och vägar att uppleva och en enorm expertpanel att rådfråga.

Velade hela morgonen om jag skulle sticka ut och köra eller hålla mej inne med rodd o trainer.
Kallt ute, ner mot -5 men sol o ingen vind.
Beslutade mej för inne, men efter att gått upp och tittat på maskinerna så åkte cykelkläderna på och det blev en riktigt skön dryg timma ute.

Gott Nytt År 🍻

Bilagor

• Skärmavbild 2025-12-31 kl. 15.32.30.webp
    Skärmavbild 2025-12-31 kl. 15.32.30.webp
    353.3 KB · Besök: 23
  • Skärmavbild 2025-12-31 kl. 15.32.53.webp
    Skärmavbild 2025-12-31 kl. 15.32.53.webp
    293.6 KB · Besök: 24
  • Skärmavbild 2025-12-31 kl. 15.33.17.webp
    Skärmavbild 2025-12-31 kl. 15.33.17.webp
    355.7 KB · Besök: 20

TRAINER - 3x10min@210/235watt. Förklaring. Varje tio-minutare delade jag upp i fyra som jag har två nivåer av motstånd på, 210-235-210-235, sen fem minuters 105watts "aktiv vila", där efter upprepas intervallen ytterligare två gånger. Känns mycket bättre än att köra hela intervallen på samma intensitet, något som inte är eller blir naturligt ute.
Hela passet tog 1.03h.
Idag bjuder jag på text i bold.

TRAINER - 3x10min@210/235watt. Förklaring. Varje tio-minutare delade jag upp i fyra som jag har två nivåer av motstånd på, 210-235-210-235, sen fem minuters 105watts "aktiv vila", där efter upprepas intervallen ytterligare två gånger. Känns mycket bättre än att köra hela intervallen på samma intensitet, något som inte är eller blir naturligt ute.

Hela passet tog 1.03h.

Idag bjuder jag på text i bold.

Redan tillbaka från flunsan?

Kan du förklara så att femåring fattar. Ska själv börja köra 4x4 på måndag.
Jag har kört 4x4 med 3 min vila mellan dragen.
Startar med uppvärmning och i detta fallet 2 st "benöppnare" för att få igång benen.
7min 65%-ish, 1min 125%-ish, 3min 65%-ish, 1 min 125%-ish, 5min 65%-ish....
Sen 4min 110%(eller mer)/ 3min 65%-ish, repetera 4 ggr, sen nedvarvning för att bli av med laktat ur musklerna 6,7-10 min 60-65%-ish.
Sen dusch .....

Jag har kört 4x4 med 3 min vila mellan dragen.
Startar med uppvärmning och i detta fallet 2 st "benöppnare" för att få igång benen.
7min 65%-ish, 1min 125%-ish, 3min 65%-ish, 1 min 125%-ish, 5min 65%-ish....
Sen 4min 110%(eller mer)/ 3min 65%-ish, repetera 4 ggr, sen nedvarvning för att bli av med laktat ur musklerna 6,7-10 min 60-65%-ish.
Sen dusch .....
Kör du någon ytterligare uppvärmning, eller sköter dina benöppnare det?

Mjukt för fötterna, men det tar att lyfta på fötterna. Ska nog få ordning på det här...löpdistansen kommer att öka, liksom hastigheten...ja, det lär ju inte gå fort när det handlar om snöpulsning som idag.

Löpning kompletterar cyklingen, så det är en del av cykelträningen. Säg till om det är OT...då skriver jag inget mer om annan träning är det specifika när jag sitter på en cykelsadel.

Mjukt för fötterna, men det tar att lyfta på fötterna. Ska nog få ordning på det här...löpdistansen kommer att öka, liksom hastigheten...ja, det lär ju inte gå fort när det handlar om snöpulsning som idag.

Löpning kompletterar cyklingen, så det är en del av cykelträningen. Säg till om det är OT...då skriver jag inget mer om annan träning är det specifika när jag sitter på en cykelsadel.
Nej för fasen.. jag tycker nog löpning är ok och har mest själv kört löpning hela hösten/vintern. Du brukar skriva att du inte är snabb, men du verkar matcha mig med råge, trots att du nog är mer än ett par år äldre. Sporre för mig!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp