Hur var din cykelträning idag?

Vart en hyfsad grustur på ca 2 mil med nya retro hojen 👏

Bilagor

• PXL_20260611_054234038~5.webp
    PXL_20260611_054234038~5.webp
    690.2 KB · Besök: 9
Absolut inte låg snittpuls skulle jag vilja säga
Relativt låg. För en 36-åring (ej att jämföra med en gubbe).

Hög puls jag hade oroat mig för är nog 60 km med snittpuls på 180+ hela vägen. Alla har olika kroppar och olika vilopuls/puls under träning så mycket är genetiskt och varierar såklart från person till person.

Jag tex (32 årig solskensmotionär som pendlar till jobbet med cykel då och då) ligger mellan 154 - 176 bpm i snittpuls under mina längre pass beroende på om jag pressar mig och kör tempofart eller om jag kör en lugnare runda med fikastopp och luktar på blommorna. Maxpuls under passet brukar ligga mellan 180-någonting och 198-204. Mår bra och känner att jag kan hålla även den högre snittpulsen under längre tid utan problem.

En låg puls är absolut en snittpuls som proffsen har. Det är inte det jag jämför mot nu eller vad en läkare hade gjort heller.

Absolut inte låg snittpuls skulle jag vilja säga
Nej, det är inte låg snittpuls, jag har däremot hyfsat låg snittpuls (har dock sett folk med lägre även om det kanske inte är jättevanligt) men puls är ju så extremt personligt så att det är svårt/dumt/omöjligt att jämföra, oftast går det ner i takt med åldern tills man coolar av. Jag önskar rätt ofta att jag hade högre, roligare att vara en högvarvande Ferrari vs en traktor.

Från Siljan Runt nyligen, mätt med Polar H10.
1781272879620.webp

en zen-pendling ca 1 vecka sedan:
1781273371862.webp

Senast ändrad:
Har du nån koll på din maxpuls? Jag själv som gammal gubbe får ta i som fasen för att ens nå upp till 166. Mitt max ligger nog på 175 plus/minus 5 nu för tiden.
Jag har inte gjort några tester eller något för maxpuls. Tycker att siffror är roliga, så jag införskaffade en pulsmätare. På kortare sträckor tar jag i lite mer, och då går snittet upp också.
Flås mässigt så kan jag ta i hårdare även här

1781275385518.webp

Tillbaka
Topp