Hur vet jag vilket nav som passar min ram?

Nav är svårt att få tag på just nu. 1000kr är inte så mycket att bygga nytt på. 150-200kr på nya lager funkar nog och en ordentlig service

Nav är svårt att få tag på just nu. 1000kr är inte så mycket att bygga nytt på. 150-200kr på nya lager funkar nog och en ordentlig service
Om man skulle kunat få av kasseten så hade det fungerat. Nu är det så att den vägrar komma av även när jag och min vän använde 2m långa metallrör för att försöka få av den. Kasseten är trasig så den går inte att cykla med.

kul att du som femtonåring vill bygga ett nytt hjul. påminner om mina egna mekinsatser i den åldern, inklusive hjulbyggen:)

men många gubbar här som ser hjulbygge och hjulriktning som magiskt hokuspokus, och verkar tro att det blir lättare med riktställ, ekerspänningsmätare och andra onödiga specialprylar.

men det är lätt från början till slut. krävs dock en logisk och spatiell förmåga och en bra ekernyckel. och viss noggrannhet.

ett verkligt problem du har är att det inte går att få bort ekrarna på det gamla hjulet om du inte får undan kassetten. brist på nav kan du med all säkerhet komma runt, du har med trolighet en gammal standard som litar till gamla nos-lager som inte cykelindustrin haft anledning att dammsuga under pandemin. ekerlängden kan också bli ett problem, men standardekrar är billiga.

med vissa nav kan du välja spacers och adapters till olika standarder. för att veta vilken du har behövs det bilder av in- och utsida av infästningen i cykeln. och ett inre tvärmått.

kul att du som femtonåring vill bygga ett nytt hjul. påminner om mina egna mekinsatser i den åldern, inklusive hjulbyggen:)

men många gubbar här som ser hjulbygge och hjulriktning som magiskt hokuspokus, och verkar tro att det blir lättare med riktställ, ekerspänningsmätare och andra onödiga specialprylar.

men det är lätt från början till slut. krävs dock en logisk och spatiell förmåga och en bra ekernyckel. och viss noggrannhet.

ett verkligt problem du har är att det inte går att få bort ekrarna på det gamla hjulet om du inte får undan kassetten. brist på nav kan du med all säkerhet komma runt, du har med trolighet en gammal standard som litar till gamla nos-lager som inte cykelindustrin haft anledning att dammsuga under pandemin. ekerlängden kan också bli ett problem, men standardekrar är billiga.

med vissa nav kan du välja spacers och adapters till olika standarder. för att veta vilken du har behövs det bilder av in- och utsida av infästningen i cykeln. och ett inre tvärmått.
Fast även att fixa det gamla borde passa dina dåvarande och nuvarande intresse?

Klart en 15-åring som bygger dirt ska ha ett vettigt dirt-hjul. Fixa mått och bild så får du garanterat tipps på nav.
Annars, om det är ett 135mm genomgående axel, så har jag kanske något hyfsat, lite enklare, men dedikerat dirthjul-set liggandes som skulle kunna funka, men då är det som sagt säkerligen singel speed med 10t. Vart i landet finns du? För att undvika frakt kan de säkert smugglas med till olika race-bmx tävlingar i landet under säsongen…..Dra ett PM-när du mätt om det är av intresse så kan vi se om det kan vara ett alternativ.

Här har ni bilderna

Bilagor

• 20220531_162958.jpg
    20220531_162958.jpg
    366.9 KB · Besök: 88
  • 20220531_163129.jpg
    20220531_163129.jpg
    420.6 KB · Besök: 90
  • 20220531_162923.jpg
    20220531_162923.jpg
    268.4 KB · Besök: 83
En stålram är inte alltid rättvisande att mäta på då den enkelt kan klämmas ihop eller pressas isär några mm varför rambyggaren kan nöja sig med att den är i närheten av det tilltänkta navets bredd.
Om inte skjuitmåttet når över navet så kan du istället hålla navet på plats i ramen och se om du har ett spel i sidled där. Om spelet är t.ex. 5,2mm så är navet 135mm.

En stålram är inte alltid rättvisande att mäta på då den enkelt kan klämmas ihop eller pressas isär några mm varför rambyggaren kan nöja sig med att den är i närheten av det tilltänkta navets bredd.
Om inte skjuitmåttet når över navet så kan du istället hålla navet på plats i ramen och se om du har ett spel i sidled där. Om spelet är t.ex. 5,2mm så är navet 135mm.
Problem det gammla navet är i många... Många bitar och jag vet inte om det gammla navet passar

Ajdå. Har du ett annat nav med 135mm så testa om det känns rimligt att pressa ihop gaffeln 5mm. Det är betydligt enklare att hitta ett 135mm nav än ett 140mm.

Om jag nu fattat axelstorleken rätt finns det uppenbart en del hjul på fleabay

Nåt litet har jag lärt mig. Kanske.

IMG_20220505_070701_9~2.jpg

Kom med bläck skrivet hör inte dit i bilden om ekring är från tidens cykelbok men inte sid kopia från boken egen gjort.

Det är en del saker tänka på navets brädden navfläns storlek ekermönster ekerlängd försuten och oförsuten bygge en bra bok är tidens cykelbok om ekring en annan är tag hand om din cykel av Chris Sidwells från 2004 där beskrivs 6 typer cyklar hybridcykel, brukscykel, hopfällbar cykel, landsvägscykel, terrängcykel, BMX-cykel.
En dirt är väl en terräng-BMX cykel
Långa gemgrova ekrer går med gängsnit gänga korta men då måste man ha tillgång till det annars kolla längd på ekrer sedan behöver man inte riktställ att sätta hjulet i upp och ner cykel själv tänker jag komplettera med lysdynamo fästen som kast indikator blir då som om den suttit i riktställ.

Senast ändrad:
Om någon undrar få tag i böcker på Bokbörsen och Tradera de kostar inte mer än surf kostnader för se på tuben.?

Tillbaka
Topp