BJS
Aktiv medlem
Hur vet jag vilket nav som passar min ram?
Gängad frikrans?Diskbroms med 6 skruvar och single speed
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gängad frikrans?Diskbroms med 6 skruvar och single speed
Jag är över 50 , och har varken tid eller pengar .......Jag är 15 vilket betyder att jag har tid men inte pengar.
Helst men annars går det att ha ett nav med fast single speedGängad frikrans?
Ja. Är dock inte säker på att den kommer passa. Jag funderar på att köpa ett helt nytt hjul.Nåt sånt här?
Octane One - ORBITAL SS PRO Rear hub | 26bikes.com Shop
A premium MTB singlespeed hub with a 10t driver and wide flanges for great wheel strength.26bikes.com
Nej, jag tror det är en chansning om du inte har alla detaljer och räknar på det.Ja. Är dock inte säker på att den kommer passa. Jag funderar på att köpa ett helt nytt hjul.
Navet jag har är helt trasigt. En trasig kasset sitter fast på den och kullagren är trasiga och även om den vore hel så hade jag velat byttaProva att fixa navet du har först. Både dirt nav och hela hjul är en bristvara just nu
Om man skulle kunat få av kasseten så hade det fungerat. Nu är det så att den vägrar komma av även när jag och min vän använde 2m långa metallrör för att försöka få av den. Kasseten är trasig så den går inte att cykla med.Nav är svårt att få tag på just nu. 1000kr är inte så mycket att bygga nytt på. 150-200kr på nya lager funkar nog och en ordentlig service
Nav är svårt att få tag på just nu. 1000kr är inte så mycket att bygga nytt på. 150-200kr på nya lager funkar nog och en ordentlig service
Verkar var QR.(vet ej 100% om det passar)
Fast även att fixa det gamla borde passa dina dåvarande och nuvarande intresse?kul att du som femtonåring vill bygga ett nytt hjul. påminner om mina egna mekinsatser i den åldern, inklusive hjulbyggen:)
men många gubbar här som ser hjulbygge och hjulriktning som magiskt hokuspokus, och verkar tro att det blir lättare med riktställ, ekerspänningsmätare och andra onödiga specialprylar.
men det är lätt från början till slut. krävs dock en logisk och spatiell förmåga och en bra ekernyckel. och viss noggrannhet.
ett verkligt problem du har är att det inte går att få bort ekrarna på det gamla hjulet om du inte får undan kassetten. brist på nav kan du med all säkerhet komma runt, du har med trolighet en gammal standard som litar till gamla nos-lager som inte cykelindustrin haft anledning att dammsuga under pandemin. ekerlängden kan också bli ett problem, men standardekrar är billiga.
med vissa nav kan du välja spacers och adapters till olika standarder. för att veta vilken du har behövs det bilder av in- och utsida av infästningen i cykeln. och ett inre tvärmått.
Nej har inte täffat min kompis på två dagar (han har varit uptagen). Jag ska ta bilder nästa gång jag träffar honom (förhoppnings vis ikväll)Fortfarande inga bilder?
Att fixa det gammla navet går inte då kasseten var skada och inte kom loss. Jag och min vän bestämde oss därför att såga sönder kasseten för att ta ekrarna. (Detta var innan jag la upp inlägget här)Fast även att fixa det gamla borde passa dina dåvarande och nuvarande intresse?
Problem det gammla navet är i många... Många bitar och jag vet inte om det gammla navet passarEn stålram är inte alltid rättvisande att mäta på då den enkelt kan klämmas ihop eller pressas isär några mm varför rambyggaren kan nöja sig med att den är i närheten av det tilltänkta navets bredd.
Om inte skjuitmåttet når över navet så kan du istället hålla navet på plats i ramen och se om du har ett spel i sidled där. Om spelet är t.ex. 5,2mm så är navet 135mm.
Min kompis 135mm nav passar men ramen är tvungen att flexa ganska mycketAjdå. Har du ett annat nav med 135mm så testa om det känns rimligt att pressa ihop gaffeln 5mm. Det är betydligt enklare att hitta ett 135mm nav än ett 140mm.
Vad är det för ram?Min kompis 135mm nav passar men ramen är tvungen att flexa ganska mycket
Det är en bra fråga det. Du kan få en bil på den.Vad är det för ram?