Hur vet man var det släpper (drivning)
Jag har ett problem
Min drivlina släpper under hög belastning.
Man tappar ett säg 8-dels varv eller så.
På senare tid har det börjat bli även vid ganska modesta laster. dvs. väldigt väldigt branta backar blir problematiskt att överhuvudtaget komma upp för.
Drivlinan ser ut som följer.
SS utan kedjesträckare. Det passade hjälpligt mha en halvlänk
Gammal Alivio vev som körs på 44-tänders drevet.
I bak ett Deore-nav med kasettspacers och ett Dimension 14t drev. (relativt nytt drev)
Kedjan är nån nonname för oväxlade/navväxlade ganska ny.
Eftersom det bara släpper under hög belastning är det väldigt svårt att se var det släpper.
Min nuvarande teori är att det är i bodyn som det skiter sig men det är ju som sagt väldigt svårt att se detta.
Har ni något bra tips på hur man idetifierar problemhärden?
Till saken hör att veven är för alltid parkerad på cykeln. Gängpaj och sitter som berget. Så att byta drev i fram är i princip inte något alternativ.
Johan - snart spårvagnsresenär
Min drivlina släpper under hög belastning.
Man tappar ett säg 8-dels varv eller så.
På senare tid har det börjat bli även vid ganska modesta laster. dvs. väldigt väldigt branta backar blir problematiskt att överhuvudtaget komma upp för.
Drivlinan ser ut som följer.
SS utan kedjesträckare. Det passade hjälpligt mha en halvlänk
Gammal Alivio vev som körs på 44-tänders drevet.
I bak ett Deore-nav med kasettspacers och ett Dimension 14t drev. (relativt nytt drev)
Kedjan är nån nonname för oväxlade/navväxlade ganska ny.
Eftersom det bara släpper under hög belastning är det väldigt svårt att se var det släpper.
Min nuvarande teori är att det är i bodyn som det skiter sig men det är ju som sagt väldigt svårt att se detta.
Har ni något bra tips på hur man idetifierar problemhärden?
Till saken hör att veven är för alltid parkerad på cykeln. Gängpaj och sitter som berget. Så att byta drev i fram är i princip inte något alternativ.
Johan - snart spårvagnsresenär