Hur viktig är kärleken för er?

• Trådstartare Trådstartare Sibbe
  • Start datum Start datum
S

Sibbe

Guest
Min tjej ville gå ut igår men istället blev det en cykeltur med grabbarna. Nu är hon sur på mej o vill flytta..Vad ska jag göra? Är cyklar viktigare än tjejer tycker ni?=)

Prioritera på första frågan och nej på andra frågan. Jag skulle iaf prioritera en tjej för cyklingen men skulle aldrig välja antingen eller på längre sikt.

Med reservation för att jag inte känner till samtliga omständigheter menar jag att du bör prioritera mänskliga relationer. Skulle en tjej dock kräva att jag valde mellan henne och cykling, eller vad det nu än må vara, kan ju detta tolkas som ett indicium på att tjejen har en skev syn på förhållandet och därför kanske inte är värd att kämpa för till 100%.

Lycka till!

[EDIT](Iofs kan ju en cykeltur med grabbarna innefatta mänskliga relationer, fast förhoppningsvis på ett annat plan..)

Senast redigerad av en moderator:
Cykeln finns kvar och bryr sig inte om man inte cyklar på den...

Jag har prioriterat kärleken före SSVM som jag väldigt gärna ville närvara på, ångrar inget fast den relationen ändå gick åt skogen till slut.

Fast om situationen uppstått har ni troligen antingen inte en sund dialog med varandra eller så är du inte så djävla intresserad av henne när allt kommer kring. Svårt att rekommendera det ena beteendet för det andra, se till att prata med varandra och vara ärliga. Men en relation kräver ett visst mått av uppoffringar för den andra och hänsyn.

Har du kanske struntat i alla förslag till umgänge din sambo har gett den senaste tiden och bara gjort vad du själv kännt för?

Har din sambo överdrivna krav och bara för att hon vill ut en kväll så skall det göras även om du nu hade planerat en cykeltur och när du ändå valde cykelturen har du varit dum?

Finns nog ganska många fler situationer men det där var väl 2 extremiteter, jag själv har långt ifrån tillräckligt med koll på vad som är logiskt för det motsatta könet ibland och vill inte uttala mig mer.

Det handlar om att ge och ta, "What goes around, comes around".

Skulle prioriterat tjejen först alla gånger om det fortfarande finns 'glöd' kvar. Det är ju lite jobbigt att prata med en cykel och få stöttning av en cykel när det behövs. Självfallet handlar det om att ta och ge och man skall inte vara dum att acceptera allt. Själv prioriterar jag enl. nedanstående:

1) Ungarna
2) Övriga familjens intressen inkl. tanten och tantens intressen.
3) Cyklandet

Lycka till!

tandem_con_miyuki_eneko.jpg

Jorå, det är jag. Men hon blir arg och förstår inte att man kan faktiskt älska o cykla lika mkt som till exempel shoppa. Hon vill att vi gör allting tillsammans men när det är någonting jag vill göra som hon inte gillar då vill hon inte. Vi brukar bråka lite då o då som antagligen alla andra gör men nu blev det på allvar...

Jag mår fördjävligt att läsa sådant här. Livet suger.

Du får väl försöka prata med henne, få henne att förstå att du tycker det är jätteroligt att cykla. Självklart kan du inte göra detta medans ni studsar runt och gapar utan se till att sitta ner och prata lugnt och fint.

Du får dock sköta det snyggt även om hon självklart skall klara av att du har en egen hobby, om hon vill gå ut och äta eller vad som helst så kan du ju inte säga; "vi får se" och sedan oturligt nog hitta en cykeltur med grabbarna samma kväll. Har du redan bestämmt cykeltur så säg att ni går ut nästa dag eller nästa igen, bokar ni ute-kväll så får du hoppa över cyklingen om det inte är något speciellt då kanske du snällt kan fråga din sambo om ni kan skjuta upp eran kväll.

Hoppas inte det låter som att jag tror att allt är lätt och vet hur det är, jag är mycket sämre i praktiken...

Enkelt... sambon går för allt cyklande. Jag brukar dock göra så att jag flera dagar i förväg talar om när jag planerat att cykla. Då brukar det bli bra. Men om hon låter mig cykla så måste jag ju låte henne göra saker oxå, man får ju inte bli egoistisk.

/ Joakim

Självklart går sambon före cyklingen, frågan är väl om man vill ha en sambo som sätter stopp för ens hobby pga. att hon är egoistisk? Som sagt, ge och ta.

Min samvaro med min hustru ter sig naturligt. Alltså det finns ett intresse för varandra och varandras umgänge, vi är ju förälskade. I det ligger såklart en ömsesidig förståelse för att man har intressen och får man inte utrymme för dom mår man kanske inte bra, mår inte ens livskamrat bra så mår man inte själv bra.
Ömsesidig respekt är så extremt viktig i det här fallet tillsammans med en öppen dialog.
Ett exempel:
Min fru ville förra året åka till Ecuador för två månaders arbete, hela sommaren. Såklart är det riktigt tungt och man vet att man kommer längta ihjäl sig. Samtidigt kände jag att det här var extremt viktigt för henne och hennes personliga utveckling och därigenom positivt för förhållandet så det var självklart att hon hade mitt stöd. Allt gick bra och vårt förhållande är bättre än någonsin, det är lätt att biterhet tar vid om man inte lyssnar på varandras behov.
En till positiv sak var att jag ohejdat kunde ägna mig åt cykling hela sommaren :).

Som det låter för dig Sibbe har ni en väg att vandra vad det gäller ömsesidig respekt, om du vill ut och hoja någon/några gånger i veckan och mår bra av det borde din partner förstå det och till och med tycka det är bra. Om inte annat mår man väldigt bra av att hålla sig i form och röra på sig.

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> För att vara göteborgare är du väldigt vettig
> ibland Wilier. :)

därför jag skall flytta utanför.

Men om man är gift, men intresserad av en annan tjej OCH har en ny fin cykel...
Hur gör man då ????
Jättejobbigt ...eller hur ??!

Matz skrev:
> Men om man är gift, men intresserad av en annan
> tjej OCH har en ny fin cykel...
> Hur gör man då ????
> Jättejobbigt ...eller hur ??!

skaffa dig ett liv.

Wilier skrev:
> Matz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men om man är gift, men intresserad av en
> annan
> > tjej OCH har en ny fin cykel...
> > Hur gör man då ????
> > Jättejobbigt ...eller hur ??!
>
>
> skaffa dig ett liv.

håller fullständigt med dig. och du, Matz, vad i helvete gifte du dig om du är intresserad av en annan?????? asså m ä n ..

Miche skrev:
> Skulle prioriterat tjejen först alla gånger om
> det fortfarande finns 'glöd' kvar. Det är ju
> lite jobbigt att prata med en cykel och få
> stöttning av en cykel när det behövs.
> Självfallet handlar det om att ta och ge och man
> skall inte vara dum att acceptera allt. Själv
> prioriterar jag enl. nedanstående:
>
> 1) Ungarna
> 2) Övriga familjens intressen inkl. tanten och
> tantens intressen.
> 3) Cyklandet
>
> Lycka till!

Inte stöd av en cykel?
Har ni inte hört talas om cykelstöd?
- Fast det är ju klart, lite bannlyst här på forumet :-D

Sorry bad joke....

/putte

i ett förhållande måste man kunna göra saker var och en för sig. skulle man hitta på allt tillsammans skulle jag iaf trötta till slut. men som alla andra skriver så prioteras kvinnan före hojen MEN om kvinnan i fråga förbjuder dig att hoja så är det ngt skumt tycker jag. om inte du är lycklig på grund av du inte får hoja så kommer det i förlängningen drabba henne. men har vårt att tro att hon förbjuder dig. när man ibland står inför ett val kan man välja fel och det får konsekvener i detta fall att hon vill flytta'?! har svårt att tro att en cykelkväll har fått henne att fatta detta beslut. men om hon är fin så satsa på henne men få henne att förstå att du måste få hoja.

mycket duktiga äktenskapsrådgivare här på forumet =)

som redan sagt, tjejen priorieras före, men som oxå redan nämnts, det får ju inte gå till överdrift, då allt ska göras gemensamt, eller att partnern inte gillar att man gör annat utan han/henne, men tycker det är okay att hon/han gör saker utan själv. det är lite att ge o ta. lite svårt att säga oxå då man bara hört ena partens historia. alltså som någon sa, att man ska tänka sig för så att man inte hela tiden säger sig ha annat att göra när partnern vill hitta på nått

I min ungdom dumpade jag en flickvänn när jag hade köpt en ny kona kula. "Jag har inte tid med dig nu för jag skall cykla".
Det kändes helt rätt då. Men tjejen tog rätt illa vid sig vill jag minnas :-)

Sibbe, det är svårt att ge råd med utgångspunkt i 5 rader om er relation i ett forum. Men det bästa är nog att ni sätter er och förutsättningslöst pratar om er själva och varandra och vad ni tycker är kul att göra och vilka saker ni vill göra tillsammans, för jag gissar att du väl även villgöra saker tillsammans med din flickvän?

Vänta tills ni har två barn varav ett i trotsålder och du vill börja köra långlopp igen, just där är jag. Jag har en väldigt förstående sambo men vi har haft många gräl om prioritering. I hennes extremfall så var det tre dagar i veckan jag fick träna, om inte något dök upp... Det funkade inte alls och vi hade en liten kris i vintras (inte bara p.g.a cykling dock). Nu har vi bra "balans och förståelse" och med lite udda tider är jag ute 4-5 ggr/vecka.

Min stora lärdom har varit att göra saker tillsammans och lära sig nöjet i saker man normalt ratar (sjunga barnsånger på krykans barntimme är inte så illa som det låter) och hennes stora lärdom är att man ibland har roligare utan varandra än med varandra. Ge och ta som någon skrev ovan är det viktigaste...

saker jag har prioriterat bort pga kärleken (och vårt första barn):

golf
klättra i berg
vågsurfa minst en månad om året på Bali
dricka med polare minst 2 ggr i veckan
spela biljard
träna på gym
gå på bio 2 ggr i veckan
gå på konser minst en gång i månaden
gå på alla jobbfester och branschfester
springa milen 2 ggr i veckan (eller helst 3)
jobba på lördagar alt. söndar ett par timmar, för att vara redo inför nästa veckas jobb, möten osv.

men ja é inte bitter
för jag har inte prioriterat bort kärleken och cyklingen!

Wilier har fattat hur det funkar. Skriv en bok, du skriver bra.

Jag skriver ett Haiku

snabba stigar
väntar länge i skogen
kärleken väntar ej

Sibbe, om tjejen blir sur för att du gnäller på att hon fått för sig nåt helt plötsligt och att du måste ändra dina planer efter hennes nycker så tycker jag att hon skall kamma till sig och ha lite bättre framförhållning i sin kalender och gilla läget att du hade planen klar före ehnne. Men om du alltid prioriterar henne som nr två får du kamma till dig istället, eller hitta en tjej du vill prioritera som nr 1. Givetvis delad förstaplats! Det finns ju ingen chans att peta ner cykling till plats nr 2! Sådana galenskaper får man medicinera bort illa kvickt

Kommer din tjej någonsin att acceptera att du cyklar mycket? Jag tror att man måste ha liknande intressen för annars går det åt pipsvängen.
Om hon inte acceptera att du cyklar mycket kanske du får ge upp cyklingen, men älskar din tjej dig mycket så skulle hon förstå. Sedan måste du bjuda lite tillbaka lite också, men det räknar jag med att du gör. Du kanske ska rannsaka dig och fråga dig om du älskar henne?

Cykeln går före helt klart. Tjejer kommer och går men vänner består heter det ju...

Hoppas inte flickvännen läser det här bara...

Och så en Schitschtooor schmajli!
:D

Mårten skrev:
> Cykeln går före helt klart. Tjejer kommer och
> går men vänner består heter det ju...
>
> Hoppas inte flickvännen läser det här bara...
>
> Och så en Schitschtooor schmajli!
> :D

What have i done...

Samtidigt som folk resonerar sådär så måste man när man flyttar ihop med någon förstå att man nu har en ny familj som alltid skall komma som #1, till och med över vänner och familj, eller?

Avundas Wilier och de andra något så fruktansvärt.

Edit: Antingen är tjejen för egoistisk som inte accepterar din hobby eller så är du ett svin som väljer din hobby framför henne. Mycket ärlighet och mognad är nog det ända som kan lösa det där.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp