Husbil och barnfamilj. Kommer man ut mer?

Octagon

Aktiv medlem
Vi funderar på att köpa husbil. Är det bra det? Två små barn 6+9 och vanliga intressen som cyklar, fjäll och skidor.

Tänkte att det kanske gör det enklare att komma iväg på små tripper på helgerna med barn och alla tillbehör. Just nu kör vi bara med kombin och tältar, bor hos kompisar, osv, det funkar ju men det är ganska roddigt. Kliver man upp 8 är man på rull strax före lunch.

Klart att husbil är bra på många sätt, men det kostar ju en del, både bök och pengar. Det blir ganska många nätter på vandrarhem mm som man kan kosta på sig istället för att sitta själv i en låda på en parkering (överdrivet, ja visst).

Vad är din erfarenhet och tankar om husbil för en någorlunda aktiv barnfamilj?
-Husbilen är det bästa jag köpt.
-Fy tusan.
-Önskar vi skaffat innan barnen blev för gamla.
-Dyrt och trist, bättre satsa på hotell.

Jag har varken barn eller husbil iof, men varför husbil och inte husvagn? Med en husbil måste du släpa runt på huset när du ska göra dagsutflykter. Har du husvagn hakar du helt enkelt av huset på campingen, kastar upp cyklarna/skidorna på taket och åker iväg till backen. Husbilens motor ska servas nån gång per år (inte vilken gds-lift som helst som kan hissa upp den känns det som?), bilen servar du ändå. Husbil känns mer för (pensionärer och) långa resor för mig, för där köper jag att det är trevligare att köra runt i en husbil än med en husvagn.

Vi köpte precis husvagn efter många år utan (åkte mycket husvagn som liten). Delar också uppfattningen sol AX3L skrev att jag tycker husvagn är bättre än husbil. MEN det beror ju på hur man tänker använda dem...

Du ska köpa det som känns rätt för ert huvudsakliga användningsområde.

Husbilen är ju smidigare om du huvudsakligen ska övernatta... Dvs resa mycket. Typ stanna på kvällen åka vidare på morgonen. Jag upplever husvagnen som mycket bättre om man ska stanna ett par eller fler nätter på samma ställe...

Sedan har väl husbilen en liten fördel i att man får köra lite snabbare...

Jo, visst är det så. Husvagn är dessutom så "ute" att dom nästan är gratis, i vart fall dom lite äldre. Man åker säkrare i sin vanliga bil. Husbil är visserligen 60+, men jag har ju gubbhjul (29) och gråa hår så den biten kan jag ta.

Fördelen jag ser med husbil är att man kan stå lite varstans och att det är enklare för helgresor, typ en trip till Trysil bara lördag-söndag. Plus att jag inte kan få in en husvagn på gården, så det blir väldigt svårt att packa.

Så min frågeställning är väl egentligen:
A. Köpa husbil (möjligen vagn)
B. Fortsätta som nu och packa kombin full, tälta, vandrarhem, polare.

Målet är att komma ut mer och lägga mindre tid på att packa och rodda med grejor.

Senast ändrad:
Det där med att komma iväg snabbare förresten. Det bygger ju på att allt är packat kvällen innan. Det går ju att göra i en vanlig bil också.

Californa har flera bekanta, sån har jag varit inne på. Den är bra som bil, mindre bra att bo i för 2 vuxna och 2 barn, speciellt på vintern. Men som enstaka övernattning funkar den, jag skulle gärna köpa om dom var lite rimligare i pris. Dyrt att ha en sån som endabil.

Komma iväg snabbare första dagen går ju att lösa som du sa, jag tänkte mer andra dagen. Om vi vaknar 8 i tältet är vi på rull tidigast 11, i bästa fall med torrt tält. Inte direkt så att man stannar till lite snabbt när man blir trött på kvällen. Till såna snabba stopp är Californian OK, om än trång.

Senast ändrad:
Om du vår in en husbil på gården så ska du väl kunna baxa in en husvagn också?

Eller det kanske inte var själva platsen inne på gården som var problemet? Utan trångt att komma in? Då kan man ju koppla av vagnen om det blir för trångt, det finns ju movers nu för tiden om man inte vill putta/dra.

Fast å andra sidan får det vara bra trångt för att man inte ska kunna backa in en mindre husvagn... Folk brukar tycka det är trångt att komma in med bil på våran uppfart - där är det inga problem att backa in en vagn på närmare 8 meter om man bara har övat lite på att backa med husvagn - något jag tycker är lättare än att backa med liten släpkärra - husvagnen ser man ju var den blir av...

Och om du vill testa så är det ju billigare att köpa en gammal husvagn... Husvagnarna med dubbelsittgrupp (dvs sittgrupp både fram och bak) är ju praktisk taget döda på marknaden, så de får du ju för inga pengar alls. Personligen är jag dock sådan att jag vill ha en vagn jag trivs med, så då blir de genast ett par 100k dyrare.

Jag går i samma tankar, fast jag tyckte VW California skulle bli bäst i mitt fall (rent praktiskt utan att prata pris). Känner du till andra alternativ som närmar sig California, kanske lite större?
Vilken modell är du intresserad av?

Fast det jag egentligen funderar på är ju inte husvagn vs husbil utan:

A. Fortsätta utan husbil/vagn och lägga stålarna på hotell och vandarhem. Det blir en och annan flygresa till alperna om man jämför värdeminskningen på en dyr vagn/bil.
B. Köpa husbil (eller möjligen vagn). Fokus är alltså inte att sitta på campingplatser, utan att resa smidigt. Komma ut på helger. Bo på camping sommartid och göra dagsturer funkar bra med tält.

yoann sa:
Jag går i samma tankar, fast jag tyckte VW California skulle bli bäst i mitt fall (rent praktiskt utan att prata pris). Känner du till andra alternativ som närmar sig California, kanske lite större?
Vilken modell är du intresserad av?
Typ en ren husbil av äldre modell. Alkovbil med vattenburen värme och bakhjulsdrift som funkar i på vintern. Dra upp en helg och åka längdskidor i Orsa Grönklitt, cykla en helg i Grövelsjön, övernatta halvvägs på väg till skidåkning i Hemsedal. Campa vid Ågelsjön när man klättrar. Alltså inte i första hand bo en vecka på en camping, även om det blir sånt också. Mer ställplats.

En idé är ju att köpa en billig vagn nu när säsongen är slut. Testa i vinter, se om den är lika bra som du trott. Sälj i vår om den inte är perfekt, nu vet du vad du behöver. Lite som den där första HT de flesta skubbar runt på första året, att köpa rätt 140-160mm Endurohoj direkt är rätt svårt.

Mina svärföräldrar har husbil som de gör både korta och långa turer med. De gör långa semestrar och dagsturer i den och det är väldigt trevligt att alltid ha nånstans att sitta och fika ordentligt även om man bara är ett par mil hemifrån. Husvagn är ju betydligt mindre smidigt i det att ekipaget är väldigt mycket längre och du är begränsad till 80 km/h vilket gör att dagstripparna blir kortare och måste planeras bättre. Det är iaf min upplevelse efter att ha kört mycket husvagn. Ska man på en eller två längre semestrar om året så är husvagn bättre, annars tycker jag husbil är mycket smidigare.

AX3L sa:
En idé är ju att köpa en billig vagn nu när säsongen är slut. Testa i vinter, se om den är lika bra som du trott. Sälj i vår om den inte är perfekt, nu vet du vad du behöver. Lite som den där första HT de flesta skubbar runt på första året, att köpa rätt 140-160mm Endurohoj direkt är rätt svårt.
Det får nog bli nåt sånt. Köpa och prova. Det är ju synd om man upptäcker i 50-årsåldern att: så bra det hade varit att ha husbil när barnen var mindre. Skulle mycket väl kunna hända att det forstätter på cykelspåret, dvs tysklands-köp. Californa är betydligt billigare där.

GustafH sa:
Mina svärföräldrar har husbil som de gör både korta och långa turer med. De gör långa semestrar och dagsturer i den och det är väldigt trevligt att alltid ha nånstans att sitta och fika ordentligt även om man bara är ett par mil hemifrån. Husvagn är ju betydligt mindre smidigt i det att ekipaget är väldigt mycket längre och du är begränsad till 80 km/h vilket gör att dagstripparna blir kortare och måste planeras bättre. Det är iaf min upplevelse efter att ha kört mycket husvagn. Ska man på en eller två längre semestrar om året så är husvagn bättre, annars tycker jag husbil är mycket smidigare.
Ahh, precis det jag misstänkte. Dagsturer till diverse aktiviteter, komma ut lätt. Här ska handlas.

Satt i samma sits som du, valet föll på en husvagn. Har i två somrar kuskat runt med familj med två barn på 3 och 5 år till Dolomiterna för semester kombinerat att jag får det jag vill och familjen kan få sol och värme plus bad i 3 veckor per år. Sedan tillkommer lite helgturer i närområdet på vår/sensommar med distans från hemmet om ca 15 mil över några helger per år.

När det gäller det ekonomiska så får du väldigt mycket mer om du väljer en vagn ist för husbil. Räkna krasst med ca 1000:-/mån i fasta kostnader för en husbil (skatt, försäkring) plus att det är ett fordon till som ska skötas om. Sedan tillkommer servicekostnader, däck osv.
En husvagn kostar 360:- i skatt och besikting vartannat år för 500:-. Vill du ha försäkring lägg till 100:-/mån.
Har du dessutom tjänstebil som jag kör blir det jäkligt billigt att dra husvagn plus att det är inte min bil jag sliter på. Säkerheten är också ett plus, en personbil är säkrare än husbil.

Platsen du får för i husvagn är avsevärt mycket bättre om du har småbarn. Vår vagn är 7m inkl drag och med svenska mått en liten vagn. En bäddbar grupp fram till oss, våningsäng till barnen med en liten soffgrupp bak som är "deras".
Ska du ut i Europa rekommenderar jag verkligen att inte ta en för stor vagn, längd max 740 och inte bredare än 230cm. Campingarna är mycket trängre i söder än här hemma!

Sedan har du lastvikter osv, se till att få så mycket lastvikt du kan. Många småprylar tillsammas väger mycket, ska du dessutom släpa med cyklar och packning för några veckor blir det en del. Vår vagn har 360 kg lastvikt och det räcker gott och väl. Doch finns det vagnar med 70 kg lastvikt och det är i princip en markis + full vattentank. Allt du lastar i är övervikt och det vill du inte åka dit för särskilt i Sverige då det är dyrt att åka dit.

Fördelar då med husvagn mot husbil:
*Investeringskostnad, mkt lägre
*Lägre fasta kostnader
*Mer boyta
*Ha vagnen som ett basecamp, använd bilen på plats när det ska handlas, åka på tur i området. Du ger dig verligen inte in i en storstad med en husbil.
*Säkrare under färd

Nakdelar med husvagn:
- Ekipaget blir längre, dyrare på färjor
- Inte tillåtet att stå på ställplatser (många är bara till för husbilar)
- Många vägar i Alperna är det inte tillåtet att köra med husvagn, blir lite omvägar
- Du kan behöva komplettera ditt körkort för att dra en tyngre vagn, B96 eller E-kort

Sammanfattning
*Tänkt mycket var du kommer campa. Vill ni bo uteslutande på campingar så är husvagn perfekt. Är det fricamping och ställplaser som är aktuellt, gå på en husbil.
*Det blir dyra nätter om du väljer en nyare husbil, hög investering plus höga driftkostnader.
*Du kan aldrig få så mycket plats i en husbil som en husvagn, jag lovar att med barn och regnväder är det gott att ha lite extra boarea.
*Att packa ihop utemöbler/markis, koppla på vagnen tar inte mycket tid om du är van. Fördelarna med att kunna ta bilen och lämna allt på campingen är oslagbar.

Dock så när våra barn blir stora och inte hänger med mer skulle jag gärna ha en Pössl 6m bil då man kan vara mer spontan och inte behöver tänka på att barnen också ska ha det bra och trivas. Med en kort husbil blir det enkelt att köra överallt. Man kan parkera central om man vill ha en stadssemester och nyttja buss/tunnelbana eller cykla till affären eller matstället.

Mikva sa:
Drömmen måste väl vara att alltid ha en sådan här vagn packad och klar, redo för nya äventyr?
https://www.google.se/search?q=adve...E6rjOAhXJB5oKHRgwDPEQ_AUIBygB&biw=360&bih=512

Borde väl få plats med både cyklar och skidor?

Hur jobbigt är det att ta sig fram i max 90km/h i Sverige?
Jag spanade på ett par liknande när ägarna slog upp dem under semestern. Fan vad meckigt det såg ut jämfört med ett vanligt tält. Eller så var de bara kassa på att slå upp saken :-)

Glenn Dahl sa:
Satt i samma sits som du, valet föll på en husvagn. Har i två somrar kuskat runt med familj med två barn på 3 och 5 år till Dolomiterna för semester kombinerat att jag får det jag vill och familjen kan få sol och värme plus bad i 3 veckor per år. Sedan tillkommer lite helgturer i närområdet på vår/sensommar med distans från hemmet om ca 15 mil över några helger per år.

När det gäller det ekonomiska så får du väldigt mycket mer om du väljer en vagn ist för husbil. Räkna krasst med ca 1000:-/mån i fasta kostnader för en husbil (skatt, försäkring) plus att det är ett fordon till som ska skötas om. Sedan tillkommer servicekostnader, däck osv.
En husvagn kostar 360:- i skatt och besikting vartannat år för 500:-. Vill du ha försäkring lägg till 100:-/mån.
Har du dessutom tjänstebil som jag kör blir det jäkligt billigt att dra husvagn plus att det är inte min bil jag sliter på. Säkerheten är också ett plus, en personbil är säkrare än husbil.

Platsen du får för i husvagn är avsevärt mycket bättre om du har småbarn. Vår vagn är 7m inkl drag och med svenska mått en liten vagn. En bäddbar grupp fram till oss, våningsäng till barnen med en liten soffgrupp bak som är "deras".
Ska du ut i Europa rekommenderar jag verkligen att inte ta en för stor vagn, längd max 740 och inte bredare än 230cm. Campingarna är mycket trängre i söder än här hemma!

Sedan har du lastvikter osv, se till att få så mycket lastvikt du kan. Många småprylar tillsammas väger mycket, ska du dessutom släpa med cyklar och packning för några veckor blir det en del. Vår vagn har 360 kg lastvikt och det räcker gott och väl. Doch finns det vagnar med 70 kg lastvikt och det är i princip en markis + full vattentank. Allt du lastar i är övervikt och det vill du inte åka dit för särskilt i Sverige då det är dyrt att åka dit.

Fördelar då med husvagn mot husbil:
*Investeringskostnad, mkt lägre
*Lägre fasta kostnader
*Mer boyta
*Ha vagnen som ett basecamp, använd bilen på plats när det ska handlas, åka på tur i området. Du ger dig verligen inte in i en storstad med en husbil.
*Säkrare under färd

Nakdelar med husvagn:
- Ekipaget blir längre, dyrare på färjor
- Inte tillåtet att stå på ställplatser (många är bara till för husbilar)
- Många vägar i Alperna är det inte tillåtet att köra med husvagn, blir lite omvägar
- Du kan behöva komplettera ditt körkort för att dra en tyngre vagn, B96 eller E-kort

Sammanfattning
*Tänkt mycket var du kommer campa. Vill ni bo uteslutande på campingar så är husvagn perfekt. Är det fricamping och ställplaser som är aktuellt, gå på en husbil.
*Det blir dyra nätter om du väljer en nyare husbil, hög investering plus höga driftkostnader.
*Du kan aldrig få så mycket plats i en husbil som en husvagn, jag lovar att med barn och regnväder är det gott att ha lite extra boarea.
*Att packa ihop utemöbler/markis, koppla på vagnen tar inte mycket tid om du är van. Fördelarna med att kunna ta bilen och lämna allt på campingen är oslagbar.

Bra sammanfattat!

Vi har familjeförhållanden ungefär som TS och har dock valt tredje alternativet, nämligen hotell/stuga. Man får väldigt mycket av det för de pengar husvagn och, framförallt, husbil kostar. Hotell är inte dyrt numera, väldigt bekvämt och med fin frukost.

När barnen blir större och inte vill följa med lägre blir det fjärde alternativet, en VW California. Den måste ses som ett eget alternativ då den utöver att vara husbil också fungerar som "vanlig" bil.

Vi åker husvagn (hobby 650 8.3m) och det funkar mycket bra överallt. Oftast är närmaste vägen i Sverige inte motorvägarna och då kvittar det då det ofta är lägre hastighet som man får köra med husvagn. Vi lastar 390kg i vår och det går precis, då är cyklarna på bilens tak där man dessutom åker bekvämt med bra AC och högre säkerhet.
Fricampar flera dagar och det funkar finfint.

Vi gilart!

Det här med säkerhet, blir den verkligen så lysande med en husvagn bakpå som kommer att krångla till det ytterligare vid en olycka?

En mindre husbil lockar verkligen som endabil. Kör knappt till vardags och på de helgresor vi gör skulle husbil vara mkt trevligt, både lastutrymme och övernattningsmöjligheter..

jomper sa:
En mindre husbil lockar verkligen som endabil. Kör knappt till vardags och på de helgresor vi gör skulle husbil vara mkt trevligt, både lastutrymme och övernattningsmöjligheter..

Det finns massa bra alternativ till VW Carlifonia!
Liten och kompakt: http://www.poessl-mobile.de/portfolio-item/vario-545/
Eller ännu mindre: http://www.poessl-mobile.de/portfolio-item/vario-499/
Eller om du vill ha en 6m bil: http://www.poessl-mobile.de/portfolio-item/roadstar-600-l-revolution/

Varm och go på vintern och oöm!

Testat båda lite smått.

En mindre husbil är smidig på många sätt typ kortare utflykter, enkelt på¨något sätt. För en mtb tur nånstans längre bort är det helt perfekt med nånstans att sitta före och efter rundan. Grannarna har en California när de surfar, det är även andrabilen.

Vagn har jag provat en hel del, det är gött när man vet att man skall stanna lite och kan ställa upp den. En sak som är lätt att glömma är att en vagn kräver en vettig dragbil. Så har man bara en småbil blir det ju till att köpa en stor stark bil som orkar släpa runt på vagnen.

Har man två fordon i hushållet känns en California eller motsvarande rätt bra.

De lite större husbilarna känns mer som typ att ha båt. Det är liksom inte antingen vagn eller bil eller utan man gillar helt enkelt husbil.

Man har många hotellnätter betalda om man ser till vad en husbil kostar att köpa och äga. Skulle hellre satsa på att hyra stugor eller bo på hotell. Skulle jag behöva välja så skulle jag iaf ta husbil istället för husvagn som bara är i vägen på motorvägar ;-)

Intressant tråd då vi oxå går i husbilstankar.

Vi har inget intresse av att ligga still på en camping. En till två nätter är vår melodi. Vi har tältat två år nu, förra året till Lofoten och nu nere i Österrike och trivs att åka runt.

Ska man resa utan barn(eller med riktigt små) och med inriktning på aktiviteter så kan jag rekommendera något sådant här.
http://www.bytbil.com/blekinge-lan/husbil-2-win-25-5-99m-kampanjbil-stor-kyl-xxl-sang-4292-9594499
Har haft en nu i tre år, perfekt att lasta cyklar för en weekendtur, har haft två kajaker på taket. Fördelen är att den går att använda som "vanlig" skåpbil med skapligt lastutrymme.
Kör året runt, supersmidig, och med aut.låda så har man personbils komfort.
En vanlig husbil blir lite mer begränsad. Nu är vi iofs inga långliggare på campingplatser, där funkar kanske husvagn bättre.
En California funkar om man är på resa till ett annat boende, att bo i denna under längre tid känns inte helt bekvämt.
En husbil blir ju dyrare att äga, men använder man den som en andrabil året runt så kan man ju räkna av kostnaden man skulle ha ändå.

Senast ändrad:
Vi är inte heller långliggare. På vår rodtrip i år på totalt 23 dagar sov vi på samma camping i 4 dagar, men normal är 3 nätter per ställe om det inte är tranport som gäller.
Att stressa runt och ligga 1-2 nätter på varje ställe ger det inte något mer än att sitta vid ratten. Det finns massor att fylla dagarna med, tex cykla!
Gällande hastigheter så är det marginellt långsammare att ha husvagn på släp. I Sverige ligger jag i 90 km/h och genom Tyskland är det helt ok att ligga runt 100-110 km/h.
Visst går det långsammare mot att bara köra bil om man ska till Italien men det är inte hastigheten på vägen som gör att det går långsamt, det är barnen i baksätet som inte orkar längre pass i bilen.
För min det vet jag inte hur många gånger jag kört 80-100mil med bara snabbmat/tankstopp i jobbet, men det är inte semester...

Åkkomforten är sådär i husbilar generellt. Iaf de för under typ miljonen eller två i nypris.
bullrigt skakigt osv

Glenn Dahl sa:
Vi är inte heller långliggare. På vår rodtrip i år på totalt 23 dagar sov vi på samma camping i 4 dagar, men normal är 3 nätter per ställe om det inte är tranport som gäller.
Att stressa runt och ligga 1-2 nätter på varje ställe ger det inte något mer än att sitta vid ratten. Det finns massor att fylla dagarna med, tex cykla!
Gällande hastigheter så är det marginellt långsammare att ha husvagn på släp. I Sverige ligger jag i 90 km/h och genom Tyskland är det helt ok att ligga runt 100-110 km/h.
Visst går det långsammare mot att bara köra bil om man ska till Italien men det är inte hastigheten på vägen som gör att det går långsamt, det är barnen i baksätet som inte orkar längre pass i bilen.
För min det vet jag inte hur många gånger jag kört 80-100mil med bara snabbmat/tankstopp i jobbet, men det är inte semester...
Nu tänkte jag långligga = 1-2 veckor på samma ställe. Vi ligger ofta typ 2-4 dagar på samma ställe, har tom förtält att slå upp om det skulle behövas. Sen handlar det om vad man gör, aktiviteterna är viktiga. Men med cykel, kajak, golfklubbor, grill och fiskespö så har man det najs..Många golfklubbar har fina uppställningsplatser för både husbil och husvagn.
Har kört till Lofoten där det blev mycket tid på vägarna, men väljer man bara "rätt" vägar så kan de va avkopplande i sig..

Har du tittat på alternativet Camp-let? Kompisar som har en sådan och den är sjukt smidig med kök, sovplatser mm.
Funderar själv på att skaffa en för kortare utflykter.
Är egentligen en släpvagn, där man man har sovplatser i släpdelen, och fäller ut sett stort förtält.
De satte 4 cyklar ovanpå släpet och så takbox på bilen. Det är ganska vanlig till Danmark, men nog ganska ovanliga i Sverige.
ett exempel:
https://www.blocket.se/ostergotland/Camp_let_Classic_Ny_Kampanj_Pris_66495072.htm?ca=23_4&w=3&last=1
http://www.camp-let.se/se/
Kompisarnas är på cifrka 20 kvadratmeter där man kan vistas ifall det är regningt osv, sen finns det man kan haka på extra sovplats på 6 kvm och även bara extra markis så att man är "ute" fast under tak.

fälls upp ganska snabbt och perfekt för ett par nätter här och där

Senast ändrad:
Men ganska Nice med bil och ett litet tält!
.

Bilagor

• b5.gif
    b5.gif
    270.5 KB · Besök: 214
Att åka husbil där bak är inget kul. Jag o dottern följde mina päron förra sommaren till Italien och det var fan tufft ibland.
Då pratar vi ändå 2014årsmodell i 2miljonersklassen.

Tillbaka
Topp