Jag kan tala varmt för husbil. Har åkt runt med husvagn i tre år men bytte till husbil i våras och det har jag inte ångrat en sekund!
Jag har med mig fru och 2 barn, 11 och 13 i år. Nu på semestern hade vi alla med oss varsin XC cykel + att jag fick med min DH cykel.
Det är otroligt mycket smidigare att röra sig med husbilen. Man sitter och gogglar lite stigar på kvällen och sen är det bara att dra dit.
Och skulle det var 50 mil dit så är det inga problem, antingen kollar ungarna på dvd, spelar xbox eller varför inte ett parti hederligt brädspel under tiden? Inga problem i husbilen! Var otroligt mycket mer tjat och bråk på kidsen (och min fru) när vi åkte bil och vagn.
Sen är ju tillgängligheten mycket bättre med husbil än med bil och vagn, behöver (nästan) aldrig fundera på om man får plats att vända eller komma fram om man hittat ut på någon stig ut i skogen eller upp på något fjäll.
Sen visst är husbil dyrt, inget snack om saken. Men det är väldigt bra andrahandsvärde också så även om det är en dyr investering kan det gå att räkna hem (inget är gratis, allt kostar pengar), gäller väll bara att prioritera och fundera på vad man vill lägga sina surt förvärvade slantar på.
Men för mig är husbilen synonymt med frihet och rörlighet. Och vill du ligga i 80 och spara soppa pengar och njuta av natutren eller stressa på i 120 på motorvägen utan att riskera kortet är det inga problem med en husbil.
En till fördel med husbil är att du aldrig behöver förboka något, följ efter det bra vädret. Man är mer beroende av el och campingplatser med en husvagn än man är med en husbil. Jag skaffade ett extra batteri och en solcell och det är inga problem att stå några dagar i skogen precis bredvid stigen om man känner för det. (Ja, ja det funkar med vagn också men det ÄR smidigare med husbil)
spontan.