Husbil och barnfamilj. Kommer man ut mer?

json88 sa:
Foxis sa:
En husbil för cykel/skid-äventyr måste ju ha lite bättre plats för utrustning, och kanske ta sig fram lite bättre. Vanlig husbil/husvagn låter inte så lämpligt. Rekommenderar denna istället:
http://www.unicat.net/en/pics/MD83h-MANTGS6x6-2.php
En Ksp på taket och man är utrustad för det mesta...

Men då är den här ett snäpp närmare:

http://www.wired.com/2014/04/worlds-biggest-rv/
Mast med infraröda kameror, drönare, integrerad övervakningscentral, generatorer, osv. osv. :-D

Nu ska jag sluta larva mig. Men barnslig som jag är så är det den där nivån som jag spårar iväg till varje gång sambon börjar prata husbil. :)

Senast ändrad:
Jag suktar också efter husbil men har inte möjligheten att äga någon för stunden.
Jag gillar också VW California (och liknande) men de saknar väl toalett? Och då blir man ju inte lika flexibel med var man kan parkera. Ska man också vara aktiv där man parkerat är nog en dusch bra att ha. Så jag skulle titta på den minsta husbilen med toalett (då får man dusch på köpet oftast). Men billigt är det inte.
Ska man bara åka inom "närområdet" skulle ju en äldre och enklare VW fungera. Vill man ner till alperna ställer det ju lite andra krav på motor/komfort.

Nu är vi alla olika.
Men jag skulle aldrig i hela mitt liv sätta mig med camping-sekten och diskutera barnbidrag, den dåliga skolan och invandringsproblematiken med medelålders (eller såna som tror att de är medelålders). Jag har varit på camping några gånger i mitt liv, både med familj och vänner. Skulle ALDRIG göra det igen. Men man ska ju aldrig säga aldrig, jag blir väl medelålders också vad det lider.

Fortsätt med vandrarhem, hotell och polare och fortsätt med att utforska skogarna med era cyklar.
Bli inte bekväm, no pain no gain.

Jag har precis avslutat en tvåveckorssemester i Italien och Frankrike med en 6-metershusbil byggd på en Fiat Ducato plåtskåpbil (typ Pössl). För två personer tyckte jag den var perfekt, en bekväm dubbelsäng, dusch och toalett och sittplatser och kök inomhus och ändå plats till all packning och två (med hjulen avtagna) mtb:s inne i bilen.

Vi körde 120 km/h på farthållare på motorvägarna och snittade 0.87 totalt över 450 mil. Jag tycker det fungerar bra att cykla på dagen och sedan köra 30 mil till nästa ställe på kvällen och bara parkera på en ställplats.
Däremot är det inget jag hade velat ha två barn med i, för lite plats för det tycker jag. Jag har tidigare haft en hemmabyggd transporter-husbil (ungefär som en California) men tycker det blir för trångt när man har mycket packning och utrustning med sig, jag uppskattar möjligheten till att duscha i bilen efter cyklingen och att slippa bygga om bilen för att kunna sova på kvällen.

Vi hyrde bil den här semestern för att prova på, det rekommenderas! Vi hittade en hel del detaljer som vi inte tyckte om som vi kollar extra på när vi ska köpa bil till hösten. Bra att prova ut vilken storlek ni behöver och vad som känns bekvämt att köra med, på motorväg funkar väl vad som helst, men inne i alpbyarna hade jag inte velat ha varken bredare eller längre än vad vi hade nu.

Finns flera bilar byggda på Transporter/Caravelle som har dusch och toa, svenska Severin bygger sådana tex.

Husbil behöver ju verkligen inte betyda campingplats, snarare tvärtom skulle jag säga.

Jag kan tala varmt för husbil. Har åkt runt med husvagn i tre år men bytte till husbil i våras och det har jag inte ångrat en sekund!

Jag har med mig fru och 2 barn, 11 och 13 i år. Nu på semestern hade vi alla med oss varsin XC cykel + att jag fick med min DH cykel.

Det är otroligt mycket smidigare att röra sig med husbilen. Man sitter och gogglar lite stigar på kvällen och sen är det bara att dra dit.
Och skulle det var 50 mil dit så är det inga problem, antingen kollar ungarna på dvd, spelar xbox eller varför inte ett parti hederligt brädspel under tiden? Inga problem i husbilen! Var otroligt mycket mer tjat och bråk på kidsen (och min fru) när vi åkte bil och vagn.

Sen är ju tillgängligheten mycket bättre med husbil än med bil och vagn, behöver (nästan) aldrig fundera på om man får plats att vända eller komma fram om man hittat ut på någon stig ut i skogen eller upp på något fjäll.

Sen visst är husbil dyrt, inget snack om saken. Men det är väldigt bra andrahandsvärde också så även om det är en dyr investering kan det gå att räkna hem (inget är gratis, allt kostar pengar), gäller väll bara att prioritera och fundera på vad man vill lägga sina surt förvärvade slantar på.

Men för mig är husbilen synonymt med frihet och rörlighet. Och vill du ligga i 80 och spara soppa pengar och njuta av natutren eller stressa på i 120 på motorvägen utan att riskera kortet är det inga problem med en husbil.

En till fördel med husbil är att du aldrig behöver förboka något, följ efter det bra vädret. Man är mer beroende av el och campingplatser med en husvagn än man är med en husbil. Jag skaffade ett extra batteri och en solcell och det är inga problem att stå några dagar i skogen precis bredvid stigen om man känner för det. (Ja, ja det funkar med vagn också men det ÄR smidigare med husbil)

spontan.

sato sa:
Jag kan tala varmt för husbil. Har åkt runt med husvagn i tre år men bytte till husbil i våras och det har jag inte ångrat en sekund!

Jag har med mig fru och 2 barn, 11 och 13 i år. Nu på semestern hade vi alla med oss varsin XC cykel + att jag fick med min DH cykel.

Det är otroligt mycket smidigare att röra sig med husbilen. Man sitter och gogglar lite stigar på kvällen och sen är det bara att dra dit.
Och skulle det var 50 mil dit så är det inga problem, antingen kollar ungarna på dvd, spelar xbox eller varför inte ett parti hederligt brädspel under tiden? Inga problem i husbilen! Var otroligt mycket mer tjat och bråk på kidsen (och min fru) när vi åkte bil och vagn.

Sen är ju tillgängligheten mycket bättre med husbil än med bil och vagn, behöver (nästan) aldrig fundera på om man får plats att vända eller komma fram om man hittat ut på någon stig ut i skogen eller upp på något fjäll.

Sen visst är husbil dyrt, inget snack om saken. Men det är väldigt bra andrahandsvärde också så även om det är en dyr investering kan det gå att räkna hem (inget är gratis, allt kostar pengar), gäller väll bara att prioritera och fundera på vad man vill lägga sina surt förvärvade slantar på.

Men för mig är husbilen synonymt med frihet och rörlighet. Och vill du ligga i 80 och spara soppa pengar och njuta av natutren eller stressa på i 120 på motorvägen utan att riskera kortet är det inga problem med en husbil.

En till fördel med husbil är att du aldrig behöver förboka något, följ efter det bra vädret. Man är mer beroende av el och campingplatser med en husvagn än man är med en husbil. Jag skaffade ett extra batteri och en solcell och det är inga problem att stå några dagar i skogen precis bredvid stigen om man känner för det. (Ja, ja det funkar med vagn också men det ÄR smidigare med husbil)

spontan.

Du samanfattar hela anledningen till att vi är sugna på husbil.

Jag har åkt en del på olika husbilsäventyr och håller med om att det är grymt smidigt många gånger.
Trots att jag generellt är positiv till det tycker jag att det känns sjukt jobbigt att lämna bilen med dyra cyklar bak på stället. Visserligen ingen skillnad mot att lämna dem på en personbil. Med detta vill jag säga att kan man hitta en bil med tillräckligt stort lastutrymme att rymma cyklar under bakre bädden så är det att föredra.

Jag hade även letat efter en modell där man får 4bäddar utan att behöva bädda ner sittdelen. Detta göra sena kvällar, tidiga mornar mycket smidigare.

Bo på hotell, flyg till alperna, köp ny cykel, skäm bort frun.

Finns hur mycket roligt som helst att köpa, men låt bli husvagn... ?

Köp en husvagn. Vi åkte ut i år på semester för första gången, 2 barn & 2 vuxna. Alla gillade det! Åk inte för långa etapper bara. Vi köpte en jättefin 2007 som var i princip oanvänd för 90papp. Hade den nu senast på CV Moracamping. Suveränt.

Vi pratade så sent som ikväll om att vi ska vara ute längre nästa år. Jag ser på husvagnar på ett helt annat sätt än tidigare.

Glöm inte att husbilen ska skattas (ofta ganska dyrt), besiktigas, försäkras o servas... Blir inte billigt...

Glöm inte att kontrollera att du får köra den, dvs kombon bil+husvagn.
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Och kolla lastvikten på husvagnen.. ofta ganska lite om du inte köper en med förstärkningar.

Enkelt att backa o parkera.. inget problem. Campingplatserna är ofta larvig överdimensionerade. En natt med el på en camping ligger på 3-400.- per husvagn. Ett billigt sätt att bo bra & bekvämt till ett överkomligt pris.

Husbil skulle jag aldrig överväga. Förstår inte vitsen alls faktiskt.

Senast ändrad:
desmo sa:
Ska man bara åka inom "närområdet" skulle ju en äldre och enklare VW fungera. Vill man ner till alperna ställer det ju lite andra krav på motor/komfort.

Enligt ett test som jag läste är tvärtom själva köringen i en California avsevärt enklare, snabbare och bekvämare än i en "riktig" husbil.

Prästbol sa:
desmo sa:

Enligt ett test som jag läste är tvärtom själva köringen i en California avsevärt enklare, snabbare och bekvämare än i en "riktig" husbil.
Fast äldre VW är inga höjdare att körs långt i. Åtminstone inte med standardsätena. Men alla California kanske har pilotsäten eller vad det heter?

Prästbol sa:
desmo sa:

Jag tänker mer att om man vill till alperna så vill man nog ha en nyare California (eller annat med ordentlig motor) medans om turerna mer är en helg inom 15mil hemifrån så duger kanske en äldre Volkswagen från 70-talet (hippiebuss).

Husbil ställs lämpligen av när man inte kör den, de är väl LB-reggade så att skatten debiteras per dag istället för per månad dessutom?

jomper sa:
Husbil ställs lämpligen av när man inte kör den, de är väl LB-reggade så att skatten debiteras per dag istället för per månad dessutom?
Ja, om skatt/år är mer än 4800 kr kan man ställa av och på per dag. Har för mig att den måste vara avställd minst 14 dagar för att det ska räknas.

Mitt intryck av husbilsmarknaden är att det är lätt att uppgradera, men svårt att ta sig ur ett ägande. Får helt klart intrycket att begagnatmarknaden är mättad, och många ekipage i bra skick likt förbaskat står månader+ i väntan på affär.

Jag räknade hastigt (efter en massa tjat från Mrs. Foxis) och kom snabbt fram till att med en husbil i den prisklassen som jag kunde acceptera (större + bättre motor + nyare + vinterbonad = förbannat dyr) så blir kapitalförstöringen så pass stor att den är svår att slå med vanligt resande/boende på hotell. Visst blir bilden annorlunda om det är en äldre/billigare bil, men med cyklar och familj så känns det som om det skulle bli rätt mycket trängsel och trist. Plus att jag inte vill hänga dyra hojar utanpå.

Enda fördelen som jag ser det är att man slipper i/ur-packning i bil, och kanske kan vara något mer spontan. Dock tycker jag att det går att vara rätt spontan med hotellbokningar. Det är ganska sällan det är helt fullbokat där man vill bo, och de flesta hotell accepterar avbokning i princip fram till ankomst. Dessutom har jag inte ännu haft problem med cykel-på-rummet-problematiken. :)

Men den dagen jag helt kan skita i pengarna så ska jag köpa nån tysk expeditionsmobil (se längre upp). Det ser jätteskoj ut. :-)

Jag har haft både husbil och husvagn. Gillar egentligen bättre husbil men så började jag forska lite på krocksäkerhet. Det finns tydligen bara ett märke som gjort krocktest på en husbil och de släpper inte resultaten. Började fråga runt lite på firmor och deformationszon vid barnens sittplatser och man får bara svaret att tyngden på bilen skyddar (typ). Det finns alltså inga säkerhetsfunktioner alls i en husbil förutom i förarhytten. Min kontenta blev att jag sätter inte mina barn i ett korthus som inte skyddar dem överhuvud taget. Efter detta har jag sett en massa bilder på krockar där det bara är kaffeved kvar av bodelen på bilen. Gillar inte detta alls då jag hellre vill ha husbil...

Vill man veta hur krocksäker en husbil är är det nog bara att titta på något av alla de hundra inslag i Top Gear där de demolerar husvagnar. Grundkonstruktionen är ju densamma, plastskal på en ram i botten.

Bara Detlheff med Mercedeschassi som krocktestar vad det nu betyder..... allt enligt grannen med just en sådan husbil...

Jag som är uppväxt med husbil och i sommar köpte min första egna säger att det är guld. Cykelvasan var supersmidigt med husbilen när man kunde stå nära start o en polare körde ner den till Mora. Drog spontant till högbo igår, tände grillen o käka gött, gick o la sig. Cyklade idag medans de små kollar på film. Duscha käka lunch o sen slänga in cyklarna i bak och dra. I vinter blir det att hälsa på brorsan i Åre, koppla på ström där så har man golvvärme o hela baletten. För att inte tala om alla fester och middagar. Barna går o sover när de vill för de är ju ändå "hemma". Sen åker man efter frukost som man tillagat i sitt egna kök. Kan inte bli bättre.

Tillbaka
Topp