Huvudvärk/kräkningar

Huvudvärk/kräkningar
Hejsan!
Jag har fått huvudvärk och kräkningar dagen efter distanspass eller andra hårda cykelpass. Huvudvärken sitter över ögonen och sitter i hela dagen, vilket gör att man ofta blir sängliggande lika länge:( Detta har pågått i nästan 3månader nu och det händer BARA när jag cyklar.

Jag undrar om det är någon annan där ute som har samma problem? Och isf vad ska man göra för att få bort det?

mvh
Dan

Huvudvärk/kräkningar
gå till en kiropraktor låter som du får spänningar i nacken av cyklingen som leder till huvudvärk. kan vara vätskebrist dagen efter också se till att få i dig lite salt och bra med vatten på morgonen dagen efter.

Huvudvärk/kräkningar
vindsuset man har konstant i öronen kan påverka hur man mår efteråt oxå. Pröva med lite tunn "vadd" elikn i öronen som dämpar lite lagom. OBS, använd ej proppar, du vill nog höra trafik mm

Huvudvärk/kräkningar
Du bör kolla upp detta på din vårdcentral.
Det mest sannolika är att man inte hittar något farligt, och då kan du kanske gå till en kiropraktor eller fippla med vadd eller någon annan huskur. Men gå till vårdcentralen först.

Huvudvärk/kräkningar
Hur känns axlar och nacke annars? Stela?
Har en nackskada för egen del, och efter den tål jag stötar, kalldrag och belastning sämre. Med vettig sittställning och tillräckligt varmt kan jag ändå cykla för nöjes skull.

Tänk igenom hur du har det med kroppen i övrigt, besök vårdcentral och testa sedan olika massage, akupunktur och korrigering.. Allting kostar skjortan, men det är värt en del att få röra på sig också. Kanske behöver du inte hänga så tungt på styret, med en mer upprätt ställning?

Huvudvärk/kräkningar
Symtomen är klockren migrän, och den utlöstes nog av "vanlig" huvudvärk som du fick genom cyklingen. Det kan vara värmehuvudvärk (nåt jag själv lider svårt av sommartid, även när jag inte cyklar), vätskebrist och/eller spänningshuvudvärk. Efter ett tag går vanlig huvudvärk över till att bli migrän hos känsliga personer.

Huvudvärk/kräkningar
Huvudvärk som utlöses av träning skall ALLTID utredas av läkare. Det kan handla om allt i från muskelspänningar till akut hypertoni (högt blodtryck) eller tom tumör i hjärnan.

Gå till läkare nu!

// Calle

Edit: Det faktum att du får kräkningar efter träningen är i sig oroväckande, jag rekommenderar verkligen att du konsulterar en läkare snarast.

Senast redigerad av en moderator:
Huvudvärk/kräkningar
Jag läste huvudvärk/kränkningar och undrade om någon tog sin pendling på lite väl stort allvar, men det där lät ju sådär.

Huvudvärk/kräkningar
RN skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag läste huvudvärk/kränkningar och undrade om
> någon tog sin pendling på lite väl stort
> allvar, men det där lät ju sådär.

+1
Sen tänkte jag, gravid?

Huvudvärk/kräkningar
Ok tack så mkt för alla tips! Ska uppsöka läkare omgående. Huvudvärken o ilamåendet är dock som bortblåst dagen efter. Men återkommer igen efter ett par dagars hård träning...Nacke och axlar är också de ömma under tiden jag har huvudvärken.

mvh
Dan

Huvudvärk/kräkningar
Sällar mig till migränskaran. Skär ned på choklad och rödvin. När man verkligen skall dra öronen åt sig är morgonkräkningar/morgonhuvudvärk eller om du vaknar med en arm som inte går att röra. Vätskebrist skall enligt studier ej ge huvudvärk.

Huvudvärk/kräkningar
sfinkter skrev:
> Vätskebrist skall enligt studier ej ge
> huvudvärk.

Jag får ofta huvudvärk av vätskebrist. Det är den vanligaste utlösande faktorn för migrän för mig.

Huvudvärk/kräkningar
håller med föregående kloka talare - kolla med läkare istället för happy.

Men jag känner igen det från mina migrän-anfall.
Dock kan jag ibland (vid mindre känningar) ha turen
att en runda med cykel eller annan aktivitet ute får
anfallet att bedarra. Annars är det bara att snabbt
dra i sig tabletten för 100:-/st :)
och hoppas på att man gjort det i tid.

Är det migrän så funkar detta för mig:
minska rödvin, choklad, sömn - inte för lite
inte för mkt, stress, vätskebrist och försök
hålla strikta tider för mat/mellanmål.

Huvudvärk/kräkningar
Ok, nej jag äter inga messmörmackor innan träning. Tror inte heller att det är vätskebrist. Skulle kunna vara migrän som orsakas av den låsta positionen man sitter i när man cyklar=klämmer åt nerver i nacken?

Huvudvärk/kräkningar
scottkillen skrev:
> Ok, nej jag äter inga messmörmackor innan
> träning. Tror inte heller att det är
> vätskebrist. Skulle kunna vara migrän som
> orsakas av den låsta positionen man sitter i när
> man cyklar=klämmer åt nerver i nacken?

Så skulle det möjligtvis kunna vara, och säkerligen handlar det om någon muskulärt (dvs, ej akut).
Det man dock måste utesluta är att det handlar om en reaktion på ökat blodtryck eller något annat.

Har du bokat tid?

// Calle

Huvudvärk/kräkningar
Det kan vara ansträngningsutlöst migrän. Pratade med en neurolog idag som sade att det brukar vara övergående, dvs att man har det bara under en period på ett par månader. De vet inte varför det uppstår, men troligen utlöst av utsöndrade mediatorer. Man kan förebygga det genom att äta lite diklofenak (Voltaren) innan man tränar, och kanske någon tablett under passet. Jag tycker att du ska kolla upp det via vården. Ring och hör om du kan komma till en neurologmottagning direkt, annars får du gå via remiss från vårdcentralen.

Huvudvärk/kräkningar
Jag har fått liknande några gånger när jag inte landsvägscyklat på länge, eller när jag ökat distansen. Jag brukar först känna att det börjar spänna lite i nacken, sen kommer huvudvärken som följs av ett ganska kraftigt illamående. Jag har alltid antagit att det var spänninghuvudvärk? När jag åter vant mig vid cykling (huvudställningen under lång tid?) så försvinner det alltid. Så ni menar att det kan vara migrän?

Huvudvärk/kräkningar
Lundberg skrev:
> RN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag läste huvudvärk/kränkningar och undrade
> om
> > någon tog sin pendling på lite väl stort
> > allvar, men det där lät ju sådär.
>
>
> +1
> Sen tänkte jag, gravid?

+1
Sen tänkte jag, bulemi?

Huvudvärk/kräkningar
En seriös tanke, se till att varva ner ordentligt efter ett hårt pass. Cykla i lugnt tempo i 20 minuter så mjölksyran hinner pumpas ur kroppen och att blodtrycket sänks. Lägg lite tid på att stretcha hela kroppen efter passet också. Även överkropp.

Och gå till läkaren, naprapaten, neurologen.
Lycka till.
/J

Huvudvärk/kräkningar
Graj skrev:
> Jag har fått liknande några gånger när jag
> inte landsvägscyklat på länge, eller när jag
> ökat distansen. Jag brukar först känna att det
> börjar spänna lite i nacken, sen kommer
> huvudvärken som följs av ett ganska kraftigt
> illamående. Jag har alltid antagit att det var
> spänninghuvudvärk? När jag åter vant mig vid
> cykling (huvudställningen under lång tid?) så
> försvinner det alltid. Så ni menar att det kan
> vara migrän?

Jag har fått liknande vid spinningpass, typiskt vid de första 3-4 passen när jag "börjar om" med träning efter att inte alls ha tränat på länge. Precis samma symptom, ont i nacken och sen kommer ett "band" runt pannan, illamående. Kan även bli samma vid första joggingturerna när jag är otränad, eller längre pass på MTB. Liten tröst är att det försvinner efter 3-4-5 träningstillfällen, och att försöka dricka Resorb också förbättrar.

Men definitivt kolla med läkare/naprapat, inte bara lyssna på forum-funderingar!
Särskilt som trådstartaren inte får det att släppa efter 3 månaders problem.

Huvudvärk/kräkningar
Man tittar bland annat på smärtans karaktär.

Migrän karaktäriseras som intensiv, pulserande, sprängande och förvärras av fysisk ansträngning. Ofta på ena sidan, men kan växla sida. Ljud- och ljuskänslighet, illamående och kräkningar. Ofta tidigt på morgonen. Kan föregås av aura, en sorts synfenomen. Migrän uppträder efter stress.

Spänningshuvudvärk just "band runt huvudet", kontinuerlig, dov, molande och tryckande. Tryckömhet över skalpens/nackens muskler, tandgnissling inte ovanlig. Spänningshuvudvärk uppträder under stress.

Migrän och spänningshuvudvärk kan uppträda kombinerat och det kan då vara svårt att skilja dem från varandra.

Oavsett vilken sort värt att följas upp inom vården. Ödsla ingen tid innan du söker, "patient-delay" kan många gånger vara större än "doctors-delay", dvs tidsförseningar innan man når adekvat vård och behandling.

Huvudvärk/kräkningar
Jag undrar om ngn annan stött på detta. Jag fick samma besvär och kan känna av det när jag cyklar hårdare. Var hos läkare och fick CT och rlntgen m kontrast. Hittade inget som tur var. Tror på att träna mage och rygg men tipsa gärna.

Tillbaka
Topp