HW till Zwift

HW till Zwift
Om man håller på och rejsar mot andra och så i Zwift, då förstår jag att man kanske vill ha någon roligare hårdvara för att få en bättre spelupplevelse.
Skaffade mig nyligen en trainer igen och dammade av mitt gamla Zwiftkonto och började på att kika efter någon dator att ha som Zwiftdator.
Tänkte jag skulle köra på min Apple TV som jag gjorde förut när jag körde Zwift.
För mig som tänkt att bara köra intervaller tycker jag att Apple TV är klockrent. Vill mest bara hålla koll på rutan längst upp till vänster, den i mitten och kolla lite på listan med namn på de som är i närheten (mest för att se om man känner igen någon).
Känsligheten på fjärrkontrollen till Apple TVn i Zwift är katastrofdålig, blir lite bättre att styra Zwift med fjärrkontrollsappen i telefonen om man skall göra någon inställning.

Blev mest glad över att min typ 6 år gamla Apple TV fungerar så bra med Zwift och att det är enkelt att gömma bort hårdvaran.
Skulle jag få för mig att göra något mer i Zwift än att bara köra intervaller, då kanske jag kollar på någon rejälare dator för att få till grafiken.

HW till Zwift
Om man håller på och rejsar mot andra och så i Zwift, då förstår jag att man kanske vill ha någon roligare hårdvara för att få en bättre spelupplevelse.
Skaffade mig nyligen en trainer igen och dammade av mitt gamla Zwiftkonto och började på att kika efter någon dator att ha som Zwiftdator.
Tänkte jag skulle köra på min Apple TV som jag gjorde förut när jag körde Zwift.
För mig som tänkt att bara köra intervaller tycker jag att Apple TV är klockrent. Vill mest bara hålla koll på rutan längst upp till vänster, den i mitten och kolla lite på listan med namn på de som är i närheten (mest för att se om man känner igen någon).
Känsligheten på fjärrkontrollen till Apple TVn i Zwift är katastrofdålig, blir lite bättre att styra Zwift med fjärrkontrollsappen i telefonen om man skall göra någon inställning.

Blev mest glad över att min typ 6 år gamla Apple TV fungerar så bra med Zwift och att det är enkelt att gömma bort hårdvaran.
Skulle jag få för mig att göra något mer i Zwift än att bara köra intervaller, då kanske jag kollar på någon rejälare dator för att få till grafiken.
Vet om det är det du menar men jag hade svårt att styra Zwift m touch remote. Lyckades stänga av touch och då går det bättre

HW till Zwift
Köpte en gammal speldator med i7 och Gf 960 och med nya 4k-tvn funkar det ypperligt i 4k trots rekomendationer på zwiftinsider att man behöver 1080-kort.
Jag sitter nöjd?

HW till Zwift

Håller med om kontrollen! Köpte ett billigt trådlöst tangentbord som fungerar toppen: Trust Nado

HW till Zwift
Det mer tekniska intresset verkar svagt men med tanke på topic så kämpar vi på. Själv är jag mer intresserad av motsvarande diskussion kring pc och android.
Det är inte jag som markerat text men jag tror settings bla motsvarar de tweaks i config filer som finns på facebook

1677049596259.png

HW till Zwift
Min "findator" verkar ha blivit så gammal att den klassar in som skrot lämpligt för Zwift. Den har bättre GPU och sämre CPU än ovan. Eftersom den inte stöder win11 så är den väl i princip osäljbar. Några 1000 lappar?

HW till Zwift
Vad får man ge för en "gammal speldator" med dom specsen?
Som jag skrev tidigare i tråden gav jag 2700kr för en Intel i5 6400 (tror jag det var) med 1060 6GB, SSD inklusive skärm, tangentbord och mus. Men det var för ett drygt halvår sen när priserna var betydligt högre på grafikkort så det borde absolut gå att få en burk med ett 1070 el 1080-kort för 2000kr eller strax över nu. Har själv bytt till ett 1080-kort (ingen extra kostnad, fick bra betalt för 1060-kortet och ett riktigt bra pris på 1080).
Min burk har klarat hålla 60 fps i 4k på de flesta ställen utom i Makuri om det inte varit alltför mycket folk. Dock blev det betydligt sämre iom senaste större uppdateringen av någon anledning. Har varit nere och dippat på 37-38 fps i Makuri med stora events med mycket folk, men det är snarare CPU-begränsat än grafikkortet, så jag planerar att byta moderkort och CPU till 12:e gen Intel i3 inom snar framtid.

HW till Zwift
Som jag skrev tidigare i tråden gav jag 2700kr för en Intel i5 6400 (tror jag det var) med 1060 6GB, SSD inklusive skärm, tangentbord och mus. Men det var för ett drygt halvår sen när priserna var betydligt högre på grafikkort så det borde absolut gå att få en burk med ett 1070 el 1080-kort för 2000kr eller strax över nu. Har själv bytt till ett 1080-kort (ingen extra kostnad, fick bra betalt för 1060-kortet och ett riktigt bra pris på 1080).
Min burk har klarat hålla 60 fps i 4k på de flesta ställen utom i Makuri om det inte varit alltför mycket folk. Dock blev det betydligt sämre iom senaste större uppdateringen av någon anledning. Har varit nere och dippat på 37-38 fps i Makuri med stora events med mycket folk, men det är snarare CPU-begränsat än grafikkortet, så jag planerar att byta moderkort och CPU till 12:e gen Intel i3 inom snar framtid.
Folk tror iaf att dom får ca 2000 för ett 1080 och nätmare 3000 för ti
Jag han köpa en 650w psu innan jag av en slump provkörde 4k men jag landar säkert i ett 1080 ändå till slut, jag är känd för att köpa prylar?

HW till Zwift
Jag han köpa en 650w psu innan jag av en slump provkörde 4k men jag landar säkert i ett 1080 ändå till slut, jag är känd för att köpa prylar?
Jag hade lite flyt och hittade en kille som sålde flera kort. Jag köpte ett 2070 och ett 1080 för ett väldigt bra paketpris, sålde 2070-kortet för typ 200kr mindre än jag gav för båda, och sålde sedan 1060-kortet jag fick med i datorn från början för en tusenlapp. Totalt gick jag 800kr plus på att byta från 1060 till 1080-kort. Så totalpriset för min dator jag har nu är eg 2700kr inköp -800kr =2100kr. Men det är nog enda gången i mitt liv jag har gjort en bra affär på prylar :)

Baserat på vad jag har blivit erbjuden av ganska många när jag hade mina till salu och letade själv så skulle jag säga att du borde kunna få ett 1060 (OBS, 6GB-versionen är det du ska leta efter i så fall) för under 1000kr, 1070 för 13-1400kr och 1080 för 16-1800kr nånstans.

HW till Zwift
1080 ti-kortet är fortfarande ett monster, väldigt bra prestanda även om du jämför med 3000-generationen så ett sånt verkar tinga ett väldigt högt pris fortfarande. Men du behöver inte den prestandan för Zwift, även ett 1060 6GB klarar rendera grafiken tillräckligt bra nog för 60fps i 4k-upplösning. Problemet ligger i att hantera positionsberäkning osv av alla andra "gubbar" runt dig i Zwift som fortf ligger mycket på CPU. Där är det inte jättestor skillnad i hur gen4-11 av intels serier klarar det, men det är ett stort tekniskt hopp till 12:e gen. Därav rekommendationerna i den där nördiga Facebook-gruppen som nämnts i tråden att inte betala något extra för något över 4:e gen CPU, förbättringarna är för små för vad du får betala om du inte steppar upp till 12:e gen.

HW till Zwift
Såg dock någon tråd med en kille som hade köpt en gen 13 i9 CPU med ett 3090 kort (eller om det tom var något av nyaste 40-serien), hade lagt huuuuur mycket pengar som helst och fick ut typ 300 fps i 8K superwide ändå fram till Zwift släppte den där uppdateringen då det helt plötsligt tankade ner på under 70 fps under nån Tour de Zwift-etapp med mycket folk. Han var sådär glad.

HW till Zwift
Köpgalen som sagt, ett 1080 påväg.
Funnet på Marketplace och hämtat på plats av Happyit och skickat till mig?

Screenshot_20230304_113027_Facebook.jpg

HW till Zwift
Har kört Zwift på en Apple TV och en gammal 47” tv. Funkat bra. Nu har vi skaffat en trainer till och jag klurar på hur jag ska lösa bilden.

En till 47” tv får inte plats. Två små tv skulle gå men kännas trist. Min första idé var en 55” tv med såk. Multi View som Samsung/LG har. Då skulle man kunna köra på hela TV när man kör själv och dela när man är två. Var på Elgiganten idag och kunde konstatera att det bara var de riktigt dyra TV som kunde köra HDMI på båda fönstren i Multi View så det föll bort. Killen tipsade dock om att köra en Multiviewer switch från amazon eller liknande. Lät initialt bra men efter lite googlande verkar det som att den trycker ihop bilden, se nedan IMG_0836.jpeg
Min fråga är då om Apple TV:n på något sätt skulle märka att bilden blev smal och justera bilden eller kommer man bli smal som en sticka?

HW till Zwift
Har kört Zwift på en Apple TV och en gammal 47” tv. Funkat bra. Nu har vi skaffat en trainer till och jag klurar på hur jag ska lösa bilden.

En till 47” tv får inte plats. Två små tv skulle gå men kännas trist. Min första idé var en 55” tv med såk. Multi View som Samsung/LG har. Då skulle man kunna köra på hela TV när man kör själv och dela när man är två. Var på Elgiganten idag och kunde konstatera att det bara var de riktigt dyra TV som kunde köra HDMI på båda fönstren i Multi View så det föll bort. Killen tipsade dock om att köra en Multiviewer switch från amazon eller liknande. Lät initialt bra men efter lite googlande verkar det som att den trycker ihop bilden, se nedan Visa bilaga 653981
Min fråga är då om Apple TV:n på något sätt skulle märka att bilden blev smal och justera bilden eller kommer man bli smal som en sticka?
Om de inte tar 2 hdmi in, var vill de då ta andra bilden ifrån? Låter lite konstigt.
Hur det blir beror ju på vad switchen rapporterar, gissar att switchen blir ganska dyr om den skall hantera det rätt. Men blir nog till att läsa manualen före köp…

HW till Zwift
Jag kör en liten dator med
i5-10600
GTX 1660 ti
16gb ram
Trådat nätverk

Det fungerar verkligen klockrent till zwift. Det enda problemet jag har är att antennerna för Bluetooth sitter bakom datorn lätt tappar kontakten med pulsbandet. Jag kommer lösa det med antennförälngningssladdar och en bättre position för antennerna.

Så bortsett från det tillfälliga problemet med antennerna fungerar det hur bra som helst. Alltid 60fps i antingen 1080p eller 1440p

HW till Zwift
Jag kör en liten dator med
i5-10600
GTX 1660 ti
16gb ram
Trådat nätverk

Det fungerar verkligen klockrent till zwift. Det enda problemet jag har är att antennerna för Bluetooth sitter bakom datorn lätt tappar kontakten med pulsbandet. Jag kommer lösa det med antennförälngningssladdar och en bättre position för antennerna.

Så bortsett från det tillfälliga problemet med antennerna fungerar det hur bra som helst. Alltid 60fps i antingen 1080p eller 1440p
Ok, jag kör gaming laptop med
Intel Core i5-9300H (Kan överklocka med knapp, då 3,85Ghz i turbo läget) Standardläge 2,4Ghz
GTX 1660 Ti (mobile)
16Gb ram
Får 2160 (4k) som regel i 60 fps eller mer.

HW till Zwift
Jag skrev i datortråden nyligen men kan posta samma sak här.
För att få bukt med den svajiga bluetooth-mottagningen på min dator har jag nu kopplat in förlängningssladdar till wifi-antennerna och satt antennerna så att de har fri sikt mot mig när jag tränar. Det har gjort stor skillnad!
IMG_4125.jpeg

IMG_4126.jpeg

Värt att notera är att bara den ena av de två antennerna används för Bluetooth. Wi-fi använder båda. Jag har stängt av Wi-fi i datorn så egentligen behöver jag bara en antenn, men nu blev det som det blev ändå.

HW till Zwift
Funderar på att köpa en mini-pc (pga platsbrist) för Zwift. Kör idag en Macbook Air 2014 och med sauce går det ganska segt i stora race. Jag behöver inte bästa grafiken, har en gammal skärm som står här. Någon som har erfarenhet om/hur det funkar med en sådan lite mindre kraftig burk? Tex en sådan här:

Max:https://zwiftinsider.com/zwift-pc-guide/

Min:

Screenshot_20231128_225629_Samsung Internet.jpg

HW till Zwift
Funderar på att köpa en mini-pc (pga platsbrist) för Zwift. Kör idag en Macbook Air 2014 och med sauce går det ganska segt i stora race. Jag behöver inte bästa grafiken, har en gammal skärm som står här. Någon som har erfarenhet om/hur det funkar med en sådan lite mindre kraftig burk? Tex en sådan här:
Enda anledningen till att inte köra Apple-TV är ju grafiken. Behöver du inte bästa grafiken och den bara ska användas till Zwift kan jag inte hitta någon anledning till att välja något annat. Det funkar otroligt smidigt.

HW till Zwift
Köpte en begagnad gaming-laptop med RTX-grafikkort "billigt" av en kollega, fick två 24" skärmar av svågern som han hade ståendes hemma.
Kör Cmore/Viaplay/Netflix på ena skärmen och Zwift på den andra i högsta setting helt utan problem. Med lite tur behöver det inte bli så dyrt. Initialt var grafiken viktig för mig, nu när jag kört lite och inser vad lite jag bryr mig om det när jag är trött så hade nog apple TV funkat fint :)

HW till Zwift
Har inte koll på AMD GPU men det är nog inte bra om GPU inte specas separat. Det är väl default onboard GPU. Det är kanske givet vad det är på en Ryzen 5 nu förtiden.
Det kan säkert vara bra men jämför man med laptop i5 med random onboard GPU så går zwift bra på låg grafik men fläkten är inte glad.

Sen mäter Zwift inte performance utan gissar lämplig profil baserat på namnet på grafikkortet.

Ska man absolut köra 4k med hög FPS så är det nog bäst att kolla vad som rekommenderas specifikt.
Det verkar vara ett elände att vara intresserad av detta. Är inte Mataki för CPU tung generellt så släpper Zwift en buggig version som gör den det.
Nu ska det väl kommit en fix för detta. Igen.

HW till Zwift
ok,
AMD Radeon Graphics är tydligen en specifik GPU. Jag tycker det är kul när det är lite siffror med också.

Den ska väl gå runt på "Basic" i så fall. För 7500 SEK kanske man tycker det är dåligt. Bättre att köra ATV i så fall om man nu inte har plats?

1701249946686.png

HW till Zwift
Jag körde med det 960 som satt i speldatorn jag köpte, dock inte på högsta upplösning men det funkade bra.
Nu med 1080 finns inga begränsningar
Kan vara större skillnad mellan 960 och 1080 än man kanske gissar på namnet.
Jag fick en burk på skänkes med 960. Det vill helst inte spela fortnite men med 1070 jag hade i en annan burk så går det fint (=OK).
1060 och uppåt verkar stå sig rätt bra idag. (kanske även 1050) men risken är att de sitter i en burk som inte är windows 11 kapabel. Windows 10 ska gå ur tiden 2025. Troligen blir det förlängt men mer än 1-2000 ska man nog inte betala + kanske 1000 spänn för GTX 1060 och uppåt. Googlar man processorn kan man se vilket år den släpptes.

GTX 960 verkar också vara för gammalt för Nvidia experiense men för zwift kanske det räcker med den driver som hänger med windows.

HW till Zwift
Det går bra på riktigt gammalt skrot med gtx 1060 / 1070 men det är kanske inget man ska köpa 2023 om man inte redan har tillgång
..eller hittar en beggad burk superbilligt. Zwift fungerar obegripligt, men en gammal potatis med 4:e gen i3-processor presterar med ett av korten du nämner fortfarande bra i Ultra grafikprofil på Zwift så länge du inte kör 4k upplösning. Man kan komma undan riktigt riktigt billigt och fortfarande få det att flyta på fint. En basdator med 4:e gen i3-processor (skit i vad det är för komponenter på resten, det mesta duger gott, men 8GB RAM och en SSD-disk på minst 1TB är att rekommendera) kan man ofta få nästan gratis eller för väldigt få hundralappar när olika arbetsplatser säljer ut gamla burkar osv. Ett beggat 1060/1070/1080-kort på det så har du en väldigt kompetent Zwift-dator för 1500-2000 spänn totalt så länge nätaggregatet klarar driva grafikkortet i fråga. Minst 550W nätaggregat brukar vara en tumregel för dessa kort. Så jag tycker nog ändå att det fortfarande 2023 kan vara ett alternativ ändå, allt beror på budget :)

Är i princip ingen prestandaförbättring just på Zwift mellan 4:e till 11:e generationens Intel-processorer så det är inte värt att lägga mer pengar för en bättre/nyare processor förrän 12:e generationens processorer. Om jag skulle skaffa ny Zwift-HW idag hade jag sett på det så här, finns eg bara två vettiga budgetslottar som jag ser det just nu, allt mittemellan är eg onödigt om det är en dedikerad Zwift-burk man letar efter. Så här tänker jag:

Budget <2000 kr
Alt 1: Gen 4 i3 Intelprocessor (i5 eller bättre om man vill streama, köra Sauce osv) med beggat så bra som möjligt grafikkort (minst 1070), 8GB RAM, 1TB SSD och 550W nätaggregat. Ev Bluetooth/wifikort eller -sticka.
+ Ultra grafikprofil, billigt
- Man behöver klara att byta ett grafikkort (kolla så att kortet man köper passar i burken med rätt strömförsörjningssladd)och ominstallera Windows, så lite läsa på, lite pill men väldigt lite
-Osäkert med hur länge man kommer kunna köra Zwift med ok framerate, fokuserar de på att fixa buggar och optimera kommer detta funka länge än om de inte porterar Zwift till en annan spelmotor.

Alt 2: Apple TV 4k gen 4
+Sjukt enkelt, bara att koppla in
-Ingen Ultra grafikprofil, ingen äkta 4K-upplösning från Zwift
-Fjärrkontrollen (även om 4:e gen är bättre är den inte jättebra för just Zwift)
-Begränsad till 2 Bluetooth-enheter (smart trainer + pulsband så är det stopp sen, inget tangentbord eller likande går att ansluta då)

Budget>6-7000kr

Här nånstans kan man bygga ihop en riktigt fin Zwiftdator själv med helt nya komponenter: 12:e gen Intel i3/i5 eller motsvarande AMD (har inte koll på exakt vilken nyare AMD som krävs, de äldre funkar riktigt dåligt med Zwift pga dålig hantering av Open GL), 8 el 16GB DDR4/DDR5 RAM, minst 1TB hårddisk och 550W+ nätaggregat, helst 650-700W. Grafikkort minst beggat GTX1080Ti som fortfarande är riktigt, riktigt bra, iaf som Zwift funkar just nu.
+Ultra grafikprofil
+Hög framerate (+60 fps i alla lägen)
+Möjlighet att både streama och köra Sauce med bibehållen prestanda
-En hel del att sätta sig in i om man inte byggt egen dator innan, men det är inte så svårt som man kan tro. Finns många bra guider på nätet, och flera sidor där man köper komponenter har tjänster där man kan få förslag på delar som passar ihop osv.

Bubblare färdigbyggd dator: nyaste Mac Mini från 8500 kr
Har hårdvarukraft nog att i teorin köra Ultra grafikprofil i 4K med hög framerate +streama + Sauce.
MEN: Zwift stödjer just nu inte Ultra grafikprofil på Mac OS, men har lovat att det är på gång vilket NÄR det händer gör Mac Mini till ett väldigt intressant alternativ för den som vill köpa en färdig burk som bara är plug and play. Just nu är priset inte motiverat om datorn inte ska användas till annat än Zwift eftersom du får i stort sett samma grafikprestanda i Zwift som på Apple TV som kostar 2000kr.

Köpa färdigbyggd PC dedikerat för Zwift:
Inte motiverat prismässigt om man inte har obegränsat med pengar. Om du ska få väsentligt bättre grafikprestanda än Budgetalternativet "beggad 4:e gen burk för <2000kr" får du betala väldigt mycket mer pengar då alla komponenter i burken brukar hålla samma nivå, och de flesta av dessa är helt oväsentliga för Zwift.

Så länge det är någon av de nyaste gen processorer spelar det ingen roll om det är AMD eller Intel.

Köper du det många butiker kallar "standarddator" kostar en med tillräckligt bra processor runt 7-8000kr, då behöver du ändå köpa till och byta grafikkort för minst 2-3000kr (om du vill ha ett tillräckligt bra för att få fördelarna med en "ny" dator) då de i denna prisklass kommer med integrerade grafikkort som är för dåliga för att köra Zwift.

Tittar du på kategorin "gamingdator" får du ofta betala extra för ett omotiverat bra grafikkort om du ska ha en tillräckligt ny processor, då hamnar priset lätt på 12-13 000 kr.

Finns såklart undantag att hitta (tex hittade jag nån Taurus gaming dator med i3 13:e gen Intel-processor och ett GTX1650-kort) för 9000kr, men då är grafikkortet på snudd för vekt för att få bra framerate i 4K ändå. Så räkna med minst 10-12 000kr för ett bra alternativ som ger väsentligt bättre prestanda än en "potatis"..

Slut på mina fem cent (som visst blev ganska många och långa)

HW till Zwift
Inte så många som kör 1070/80 verkar det som men om man söker på min väldigt lastgamla processor så finns det många GTX1060 och även med så gammalt skit som i5 2400 så blir det lite mer åka av
1701259439017.png

EDIT. låg FPS men man kanske nöjer sig med 1080 om man är så snål att man fortfarande har en processor från 2011

HW till Zwift
..eller hittar en beggad burk superbilligt. Zwift fungerar obegripligt, men en gammal potatis med 4:e gen i3-processor presterar med ett av korten du nämner fortfarande bra i Ultra grafikprofil på Zwift så länge du inte kör 4k upplösning. Man kan komma undan riktigt riktigt billigt och fortfarande få det att flyta på fint. En basdator med 4:e gen i3-processor (skit i vad det är för komponenter på resten, det mesta duger gott, men 8GB RAM och en SSD-disk på minst 1TB är att rekommendera) kan man ofta få nästan gratis eller för väldigt få hundralappar när olika arbetsplatser säljer ut gamla burkar osv. Ett beggat 1060/1070/1080-kort på det så har du en väldigt kompetent Zwift-dator för 1500-2000 spänn totalt så länge nätaggregatet klarar driva grafikkortet i fråga. Minst 550W nätaggregat brukar vara en tumregel för dessa kort. Så jag tycker nog ändå att det fortfarande 2023 kan vara ett alternativ ändå, allt beror på budget :)

Är i princip ingen prestandaförbättring just på Zwift mellan 4:e till 11:e generationens Intel-processorer så det är inte värt att lägga mer pengar för en bättre/nyare processor förrän 12:e generationens processorer. Om jag skulle skaffa ny Zwift-HW idag hade jag sett på det så här, finns eg bara två vettiga budgetslottar som jag ser det just nu, allt mittemellan är eg onödigt om det är en dedikerad Zwift-burk man letar efter. Så här tänker jag:

Budget <2000 kr
Alt 1: Gen 4 i3 Intelprocessor (i5 eller bättre om man vill streama, köra Sauce osv) med beggat så bra som möjligt grafikkort (minst 1070), 8GB RAM, 1TB SSD och 550W nätaggregat. Ev Bluetooth/wifikort eller -sticka.
+ Ultra grafikprofil, billigt
- Man behöver klara att byta ett grafikkort (kolla så att kortet man köper passar i burken med rätt strömförsörjningssladd)och ominstallera Windows, så lite läsa på, lite pill men väldigt lite
-Osäkert med hur länge man kommer kunna köra Zwift med ok framerate, fokuserar de på att fixa buggar och optimera kommer detta funka länge än om de inte porterar Zwift till en annan spelmotor.

Alt 2: Apple TV 4k gen 4
+Sjukt enkelt, bara att koppla in
-Ingen Ultra grafikprofil, ingen äkta 4K-upplösning från Zwift
-Fjärrkontrollen (även om 4:e gen är bättre är den inte jättebra för just Zwift)
-Begränsad till 2 Bluetooth-enheter (smart trainer + pulsband så är det stopp sen, inget tangentbord eller likande går att ansluta då)

Budget>6-7000kr
Här nånstans kan man bygga ihop en riktigt fin Zwiftdator själv med helt nya komponenter: 12:e gen Intel i3/i5 eller motsvarande AMD (har inte koll på exakt vilken nyare AMD som krävs, de äldre funkar riktigt dåligt med Zwift pga dålig hantering av Open GL), 8 el 16GB DDR4/DDR5 RAM, minst 1TB hårddisk och 550W+ nätaggregat, helst 650-700W. Grafikkort minst beggat GTX1080Ti som fortfarande är riktigt, riktigt bra, iaf som Zwift funkar just nu.
+Ultra grafikprofil
+Hög framerate (+60 fps i alla lägen)
+Möjlighet att både streama och köra Sauce med bibehållen prestanda
-En hel del att sätta sig in i om man inte byggt egen dator innan, men det är inte så svårt som man kan tro. Finns många bra guider på nätet, och flera sidor där man köper komponenter har tjänster där man kan få förslag på delar som passar ihop osv.

Bubblare färdigbyggd dator: nyaste Mac Mini från 8500 kr
Har hårdvarukraft nog att i teorin köra Ultra grafikprofil i 4K med hög framerate +streama + Sauce.
MEN: Zwift stödjer just nu inte Ultra grafikprofil på Mac OS, men har lovat att det är på gång vilket NÄR det händer gör Mac Mini till ett väldigt intressant alternativ för den som vill köpa en färdig burk som bara är plug and play. Just nu är priset inte motiverat om datorn inte ska användas till annat än Zwift eftersom du får i stort sett samma grafikprestanda i Zwift som på Apple TV som kostar 2000kr.

Köpa färdigbyggd PC dedikerat för Zwift:
Inte motiverat prismässigt om man inte har obegränsat med pengar. Om du ska få väsentligt bättre grafikprestanda än Budgetalternativet "beggad 4:e gen burk för <2000kr" får du betala väldigt mycket mer pengar då alla komponenter i burken brukar hålla samma nivå, och de flesta av dessa är helt oväsentliga för Zwift.

Så länge det är någon av de nyaste gen processorer spelar det ingen roll om det är AMD eller Intel.

Köper du det många butiker kallar "standarddator" kostar en med tillräckligt bra processor runt 7-8000kr, då behöver du ändå köpa till och byta grafikkort för minst 2-3000kr (om du vill ha ett tillräckligt bra för att få fördelarna med en "ny" dator) då de i denna prisklass kommer med integrerade grafikkort som är för dåliga för att köra Zwift.

Tittar du på kategorin "gamingdator" får du ofta betala extra för ett omotiverat bra grafikkort om du ska ha en tillräckligt ny processor, då hamnar priset lätt på 12-13 000 kr.

Finns såklart undantag att hitta (tex hittade jag nån Taurus gaming dator med i3 13:e gen Intel-processor och ett GTX1650-kort) för 9000kr, men då är grafikkortet på snudd för vekt för att få bra framerate i 4K ändå. Så räkna med minst 10-12 000kr för ett bra alternativ som ger väsentligt bättre prestanda än en "potatis"..

Slut på mina fem cent (som visst blev ganska många och långa)
Ja, precis. Kollade just på min gamla i5 2400 så går t.o.m den bra i zwift. Nackdelen är då som jag skrev att den inte tål windows 11. Säg att supporten förlängs fem år så kan man ju skita i det men det är inget jag kan lova

HW till Zwift
Kan vara större skillnad mellan 960 och 1080 än man kanske gissar på namnet.
Jag fick en burk på skänkes med 960. Det vill helst inte spela fortnite men med 1070 jag hade i en annan burk så går det fint (=OK).
1060 och uppåt verkar stå sig rätt bra idag. (kanske även 1050) men risken är att de sitter i en burk som inte är windows 11 kapabel. Windows 10 ska gå ur tiden 2025. Troligen blir det förlängt men mer än 1-2000 ska man nog inte betala + kanske 1000 spänn för GTX 1060 och uppåt. Googlar man processorn kan man se vilket år den släpptes.

GTX 960 verkar också vara för gammalt för Nvidia experiense men för zwift kanske det räcker med den driver som hänger med windows.
Angående det sista där, för att få bästa Zwift-prestanda ska man aktivt avinstallera Nvidia Experience och köra windows-drivers oavsett hur bra kort man har, iaf som spelmotorn i Zwift funkar just nu då den inte använder de avancerade funktioner som du kan styra med Nvidia Experience. De funktionerna påslagna försämrar prestandan i spel som INTE utnyttjar dem..

Tillbaka
Topp