Det går bra på riktigt gammalt skrot med gtx 1060 / 1070 men det är kanske inget man ska köpa 2023 om man inte redan har tillgång
..eller hittar en beggad burk superbilligt. Zwift fungerar obegripligt, men en gammal potatis med 4:e gen i3-processor presterar med ett av korten du nämner fortfarande bra i Ultra grafikprofil på Zwift så länge du inte kör 4k upplösning. Man kan komma undan riktigt riktigt billigt och fortfarande få det att flyta på fint. En basdator med 4:e gen i3-processor (skit i vad det är för komponenter på resten, det mesta duger gott, men 8GB RAM och en SSD-disk på minst 1TB är att rekommendera) kan man ofta få nästan gratis eller för väldigt få hundralappar när olika arbetsplatser säljer ut gamla burkar osv. Ett beggat 1060/1070/1080-kort på det så har du en väldigt kompetent Zwift-dator för 1500-2000 spänn totalt så länge nätaggregatet klarar driva grafikkortet i fråga. Minst 550W nätaggregat brukar vara en tumregel för dessa kort. Så jag tycker nog ändå att det fortfarande 2023 kan vara ett alternativ ändå, allt beror på budget :)
Är i princip ingen prestandaförbättring just på Zwift mellan 4:e till 11:e generationens Intel-processorer så det är inte värt att lägga mer pengar för en bättre/nyare processor förrän 12:e generationens processorer. Om jag skulle skaffa ny Zwift-HW idag hade jag sett på det så här, finns eg bara två vettiga budgetslottar som jag ser det just nu, allt mittemellan är eg onödigt om det är en
dedikerad Zwift-burk man letar efter. Så här tänker jag:
Budget <2000 kr
Alt 1: Gen 4 i3 Intelprocessor (i5 eller bättre om man vill streama, köra Sauce osv) med beggat så bra som möjligt grafikkort (minst 1070), 8GB RAM, 1TB SSD och 550W nätaggregat. Ev Bluetooth/wifikort eller -sticka.
+ Ultra grafikprofil, billigt
- Man behöver klara att byta ett grafikkort (kolla så att kortet man köper passar i burken med rätt strömförsörjningssladd)och ominstallera Windows, så lite läsa på, lite pill men väldigt lite
-Osäkert med hur länge man kommer kunna köra Zwift med ok framerate, fokuserar de på att fixa buggar och optimera kommer detta funka länge än om de inte porterar Zwift till en annan spelmotor.
Alt 2: Apple TV 4k gen 4
+Sjukt enkelt, bara att koppla in
-Ingen Ultra grafikprofil, ingen äkta 4K-upplösning från Zwift
-Fjärrkontrollen (även om 4:e gen är bättre är den inte jättebra för just Zwift)
-Begränsad till 2 Bluetooth-enheter (smart trainer + pulsband så är det stopp sen, inget tangentbord eller likande går att ansluta då)
Budget>6-7000kr
Här nånstans kan man bygga ihop en riktigt fin Zwiftdator själv med helt nya komponenter: 12:e gen Intel i3/i5 eller motsvarande AMD (har inte koll på exakt vilken nyare AMD som krävs, de äldre funkar riktigt dåligt med Zwift pga dålig hantering av Open GL), 8 el 16GB DDR4/DDR5 RAM, minst 1TB hårddisk och 550W+ nätaggregat, helst 650-700W. Grafikkort minst beggat GTX1080Ti som fortfarande är riktigt, riktigt bra, iaf som Zwift funkar just nu.
+Ultra grafikprofil
+Hög framerate (+60 fps i alla lägen)
+Möjlighet att både streama och köra Sauce med bibehållen prestanda
-En hel del att sätta sig in i om man inte byggt egen dator innan, men det är inte så svårt som man kan tro. Finns många bra guider på nätet, och flera sidor där man köper komponenter har tjänster där man kan få förslag på delar som passar ihop osv.
Bubblare färdigbyggd dator: nyaste Mac Mini från 8500 kr
Har hårdvarukraft nog att i teorin köra Ultra grafikprofil i 4K med hög framerate +streama + Sauce.
MEN: Zwift stödjer just nu inte Ultra grafikprofil på Mac OS, men har lovat att det är på gång vilket NÄR det händer gör Mac Mini till ett väldigt intressant alternativ för den som vill köpa en färdig burk som bara är plug and play. Just nu är priset inte motiverat om datorn inte ska användas till annat än Zwift eftersom du får i stort sett samma grafikprestanda i Zwift som på Apple TV som kostar 2000kr.
Köpa färdigbyggd PC dedikerat för Zwift:
Inte motiverat prismässigt om man inte har obegränsat med pengar. Om du ska få väsentligt bättre grafikprestanda än Budgetalternativet "beggad 4:e gen burk för <2000kr" får du betala väldigt mycket mer pengar då alla komponenter i burken brukar hålla samma nivå, och de flesta av dessa är helt oväsentliga för Zwift.
Så länge det är någon av de nyaste gen processorer spelar det ingen roll om det är AMD eller Intel.
Köper du det många butiker kallar "standarddator" kostar en med tillräckligt bra processor runt 7-8000kr, då behöver du ändå köpa till och byta grafikkort för minst 2-3000kr (om du vill ha ett tillräckligt bra för att få fördelarna med en "ny" dator) då de i denna prisklass kommer med integrerade grafikkort som är för dåliga för att köra Zwift.
Tittar du på kategorin "gamingdator" får du ofta betala extra för ett omotiverat bra grafikkort om du ska ha en tillräckligt ny processor, då hamnar priset lätt på 12-13 000 kr.
Finns såklart undantag att hitta (tex hittade jag nån Taurus gaming dator med i3 13:e gen Intel-processor och ett GTX1650-kort) för 9000kr, men då är grafikkortet på snudd för vekt för att få bra framerate i 4K ändå. Så räkna med minst 10-12 000kr för ett bra alternativ som ger väsentligt bättre prestanda än en "potatis"..
Slut på mina fem cent (som visst blev ganska många och långa)