Hydrualisk mineralolja på biltema

onödigt seg olja, men det är som du anar att man inte behöver köpa dyrt magurablod ed. bara tjaffs för att nån vill tjäna extra pengar på dig dock så kostar ju inte några dl mblod me och du ska inte använda öppnad förpackning mer än jusst på direkten då den inte får va fuktig (hygroskopisk) alltså gör du inte av med ens det du köper som orginalblod.
fins säkert andra atfoljor med betydligt lägre viskositet, högre kokpunkt, lägre ytspänning mm. allt sånt man vill ha i ett system som ska luftas till perfektion.. lr så köper man riktiga bromsar som man kan ha riktig bromsvätska i ;)

Hur känslig är mineraloljan jämfört med DOT-vätska med avseende på vätskeupptagningseffekten? Att DOT-vätskor ska användas på en gång och en öppnad förpackning som stått ett tag blir dålig förstår jag men hur är det med mineraloljan? Finns det riktlinjer från tex Shimano om det där?

Citroenoljan rekommenderas inte, den är som snor jämfört med Shimanos lättflytande mineralolja.

Det där med vattenabsorbtion är en överdriven oro hos de flesta. Hur ofta byts t.ex bromsvätska på bilen? Varför skall man behöva byta bromsvätska oftare bara för att bromsen sitter på en cykel?
Vattenabsorbtionsproblemet är m.a.o enbart av akademisk art och ett icke-existerande problem i praktiken =)

Well..
Nog sjutton är vattenabsorption ett väl konstaterat problem på cyklar som går DH men visst i skogen är det nog väldigt få som blir ens ljumna, Likaså på en bil som går i vardagstrafik.
Men faktum kvarstår att när bromsarna blir varma så blir de faktiskt riktigt jäkla varma även på en bil och om du då har kört lite hårdare och använt dina bromsar och råkarut för en akutsituation och tror att du ska kunna använda dem när de kokar då är det kört.. men nu snackar vi hojj.

I en bra riktig bromsvätska håller sig den blöta kokpunkten fortfarande tillräckligt hög även när den e blöt detta för att vätskan reagerar med vattnet.

Mineralolja reagerar inte med vatten nå särskillt utan det vatten som obönhörligen träcker in i systemet bibehåller sin kokpunkt på 100 välkända grader och då får du en systemkokpunkt på 100grader o inget annat. att gämföras med lite riktiga vätskor här: http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7230
kör själv på motul RBF600 inte så mkt för kokpunkten som att den skummar väldigt lite och är mkt lågviskos vilket gör den väldigt lätt att lufta perfekt med för fullkomlig stummhet i systemet.

Ytterligare en effekt är hur systemet beter sig när det väl kokar, mineralolja + vatten kokar fullkomligt på diekten vliket gör ett 100%igt bromsbortfall. Bromsvätska som är esterbaserade kokar på två olika sätt dels så blir de svampiga vid höga temeraturer då det frigörs lite vattenånga när den blir varm när den sen passerar sin rejälla blötkokpunkt får man samma katastrofala bortfall som i mineraloljefallet detta dock vid drygt dubbla temperaturen.

Har bar en erfarenhet av kokande broms själv detta var på en broms jag inte servat på 4 år.. så ett klart extremfall men dock, en varm vindstilla sommardag på skutan nonstop från topp in på solstigen så säger det pang! och frambromshandtaget slås ur fingrarna på mig när jag väl får stopp med bakbromsen så ryker det rätt bra från oket och det är bra mkt mer än 100grader med tanke på hur det fräste när ja loska på det. väl nere så böt jag självklart vätska och den som var där i va inte vacker becksvart rakt igenom. och näsan tuggummi i oket. de bromsarna blev sig aldrig riktigt sig själva efter det.

Grumt att läsa inlägg från folk med riktig kunskap! :)

Är själv väldigt nöjd med mina Saint bromsar. Fast nu blir man allt lite sugen på DOT baserat...
Har inte hört några riktiga argument förrens nu. Speciellt lägre viskositet och ytspänning känns viktigt.

Tillbaka
Topp