Wheer skrev:
-------------------------------------------------------
> Hep skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Underbart att det finns de som tror att just
> deras
> > svett inte luktar illa. Självbedrägeri på
> hög
> > nivå. Läs på lite om luktsinnets adaptivitet
> > och tänk om. Visst finns det stora skillnader
> > mellan olika personers svett, men att tro att
> ens
> > egen inte luktar är kanske inte ett antagande
> jag
> > skulle våga göra.
> >
> > Fundera på om de som har dålig andedräkt vet
> om
> > det och ändå ger fan i att göra något åt
> det,
> > eller om de är offer för att luktsinnet helt
> > enkelt vant sig vid ägarens doft.
>
>
> Faller du inte på egen snopp nu? Just eftersom
> det är "adaptivt" så uppfattar vi väl dofter
> olika ... För egen del stinker cykelkläderna
> tillräckligt lite för att användas många
> gånger om innan tvätt. Dessutom är cykling inte
> den sociala situation jag bryr mig om svettlukt
> (eller munhygien) - det är ju för dig det
> (kanske) luktar illa, inte för mig. På hojen
> fjärtar jag även frisk, men (oftast) undviker
> jag detta i sociala situationer ;)
>
> Edit: Men ja, du har rätt i att det naturligtvis
> inte är doftfritt.
Tyvärr är den för kort för mig att snava på, men tack för tanken. Det kändes maffigt ett tag.
Men för att vara lite mer seriös. Nej, du har helt rätt i att det nog inte spelar någon som helst praktisk roll på (eller till och från) cykeln så länge ingen man bryr sig om är för nära. För mig som oftast cyklar ensam i skogen direkt från villan på landet skulle det nog funka att lukta hur som helst. Men för mig räcker med att t ex träffa människor i ett omklädningsrum innan träning, på väg till jobbets dusch efter pendling eller vid en snackpaus med cykelpolaren i spåret för att jag inte ska vilja ha kläder som fått chansen att mogna på mig. Om det är av hänsyn till de andra eller för att jag är übernojjig i min uppfostran vet jag faktiskt inte.
Det jag egentligen vill ha sagt är att det är helt ok att ha kläder som inte luktar hallon om man man cyklar utan personer i sin närhet, eller om personerna i närheten förtjänar att få uppleva den lukten. Att tro att lukten inte finns är däremot väl naivt.
Med adaptivt luktsinne menas mer att man blir "immun" mot dofter man har länge omkring sig än att den är individuell. Som att ha dålig andedräkt, lukta svett eller bo i Skutskär. Fast jag tror de som bor i Skutskär faktiskt vet om det. De bara lider inte av det.