Hyr eller säljer sin racercykel för en billig peng

Mbertilsson

Ny medlem
Hej! Är en tjej på 24 år som pluggar och vill åka Vätternrundan, då budgeten inte är den bästa så tänkte jag höra med er om ni har en racercykel att hyra ut eller sälja för en billigare summa? :)

Tack på förhand!

Skriv gärna hur lång du är, och vart i landet du bor, så är det lättare att hitta en träff.

Men köp en beggad instegsracer tycker jag. Om du ska cykla runt sjön, så borde du ha någonting att
träna på också.
Blir nog ganska dyrt att hyra då.

Senast ändrad:
Jag skulle också rekommendera att köpa en begagnad, den står sig antagligen rätt bra i värde med så du kan få tillbaka en del pengar om du inte vill ha kvar den efter att du genomfört loppet.

Kolla upp lite vilken storlek du ska ha och sen är det bara se vad som passar budgeten. =)

Jag har en relativt billig racer som jag har tänkt sälja ett tag men det har inte blivit av.
Beror såklart på hur lång du är ramen är M, jag är 176cm och den passar mig bra. Frun körde VR förra året på sin av samma modell fast i S och var jättenöjd med cykeln.
Hör av dig via PM om det kan vara intressant.

Sen kanske inte alla har en näve tusenlappar att ligga ute med ett halvår. Men det är en annan femma.

Stumpy sa:
Köp då en för 10000:- nu och sälj den för 8000:- efter turen. => 2000:-

Edit: T ex https://happyride.se/annonser/ad.php?id=50256

Hm, årsmodell 2012 och "Nyskick då jag bara kört få turer!!!", och 2x11? Var den framtidssäkrad?
Om det verkligen är en 2012 så är priset ganska högt tycker jag. T.ex. Cykelkraft rear ut nya för 11 999.

Och "Ramens egenskaperna tillsammans med en högre sittställningen både ökar säkerheten samt ser till att du orkar trampa på även under längre träningsrundor."
Kvalificerat säljsnack.

Senast ändrad:
Om du kan utöka budgeten till 3000-4000 kr så kan du nog hitta en helt ok begagnad cykel i bra skick. För 2000 kr blir det betydligt svårare. Risken är att du får något gammalt härke eller en ok cykel men med sliten kassett,drev,kedja osv och då är du ändå snabbt uppe i 3000 kr innan allt är klart.

Har du kollat vad Decathlon har?
De brukar ha den billigaste för typ en 3000kr. Kanske inte de bästa komponenterna men borde väl funka

För de pengarna känns det definitivt prisvärt! Spelar inte så stor roll vad det sitter för grejer ens, väldigt billigt :)

För 2-2500kr är det en bra racer för en nybörjare, givet att den är hel och fungerar bra. Det jag funderade på kunde vara tveksamt är 8-delad campagnolo-kassett, om det är svårt/dyrt att få tag på. Kedja och kassett är nämligen slitdelar som förr eller senare behöver bytas. Men det verkar finnas kompatibla Miche-kassetter som inte alls är dyra, så det borde inte vara nåt problem.
Edit: Kassett är alltså dreven/kransarna som sitter på bakhjulet.

Senast ändrad:
Är det ens något större problem om det är svårt att få tag i reservdelar, givet att skicket inte är så dåligt att saker behöver bytas innan VR? Jag får en känsla av att TS inte har några ambitioner med cyklingen som sträcker sig längre än VR.

Att den är rätt storlek, det är avgörande. Slitage/behov av nya slitdelar får du väl uppskatta, svårt för dig att lära dig nu påväg i bilen.

Vad är rätt storlek då? Finns det några riktlinjer jag kan gå efter när jag står bredvid cykeln? Cykeln är storlek S och jag är 164 cm.
Slitaget kan jag fråga säljaren om :)

Mbertilsson sa:
Är påväg dit och kolla på den nu, vad är det jag ska kolla och fråga om? :)
Fråga lite allmänt om cykelns bakgrund och historik, alltså hur mycket den använts, hur länge nuvarande haft den, om säljaren själv känner till några fel och brister eller slitage.
Kolla att däck och lack ser okej ut, repor i lack och spruckna eller punkterade däck kan användas som argument att pruta... :-)

Men ev. spricka i ram eller framgaffel är inget som är värt att pruta på, då är det bättre att åka tillbaka hem igen, utan cykel, med öronen bakåt. :-(

Senast ändrad:
Måste säga att det är en risk du tar. En så gammal begagnad hoj kan kräva en större översyn inom 1-100mil. Det lär kosta 1-2 lusentappar.
Köper du nytt, insteg, för 5 tusen minska risken. Och så säljer du den efter loppet för 3.5k. -> Bättre affär, mindre risk.

Stå över ramen då ska det vara ett par cm mellan överröret och skrevet.
Sitt på sadeln då ska benet vara rakt när pedalen är längst ner.
Troligast är S = bra om man är 164 cm

(Sadeln ser stor och klumpig ut på bilden, pruta till 2000 och köp ny sadel)

Senast ändrad:
Cykla och växla igenom hela registret från tyngsta till lättaste och kontrollera att det går problemfritt.
Känn att det inte är glapp i hjullager - du kan t.ex. ta tag i fälgen med handen och fram och tillbaka vinkelrätt mot mot fälgen. Ska inte finans något spel.
Kolla hur mycket av bromsklossar som finns kvar.
Kolla bromsytorna på fälgarna. Är de konkava kan det innebära att du kommer att bli tvungen att byta hjul.
När du trampar ffa på tung växel, se till att det inte är något knak. Du kan gärna stå upp och trampa på lite tyngre växel i någon uppförsbacke. Hörs inget då är det sannolikt OK.

Identifierade brister kan ju om inte annat ge dig "prutmån". Att blint lita på säljarens ord känns inte helt idealiskt.

staine sa:
Stå över ramen då ska det vara ett par cm mellan överröret och skrevet.
Sitt på sadeln då ska benet vara rakt när pedalen är längst ner.
Troligast är S = bra om man är 164 cm
Förtydligande: Att beakta här är att sadeln går att höja/sänka om den inte är i botten/topläge. Så det andra rådet gäller givet korrekt injustering av sadelhöjd. Då det är en "slopad" ram, d.v.s. överröret är inte horisontellt utan är högre över marken i framänden än vid sadelröret är första rådet lite svårt.

Vilken storlek du ska ha är bra om du har koll på själv. Finns bra guider på nätet, sök typ på ”road bike size”. Den där ser ut att kunna funka fint för 164cm kanske, men det beror ju lite på var centimetrarna sitter. Jag tycker den ser lite kort och hög ut på bilden, så passar dig kanske bäst om du har längre ben än överkropp. Jag gissar!

Freddie L sa:
Måste säga att det är en risk du tar. En så gammal begagnad hoj kan kräva en större översyn inom 1-100mil. Det lär kosta 1-2 lusentappar.
Köper du nytt, insteg, för 5 tusen minska risken. Och så säljer du den efter loppet för 3.5k. -> Bättre affär, mindre risk.
Å andra sidan, om TS säljer cykeln efter renovering för 1,5 kkr till inköpspris (inte orealistiskt) går det ju på ett ut.

Tillbaka
Topp