hyra mtb på Teneriffa - rekommendation?

Måste åka tillbaka hit någon gång med både lvg och mtb i baggaget. Sjukt mycket fina landsvägar. Har sett rätt många mtbare med här och naturen är det ju inget fel på.

Jag var på södra delen av ön i November och hyrde en Scott genius 60 av diga-sports.
Sök i forumet så hittar du ett inlägg där jag skrivit lite mer om dem.

Finns även något företag som heter Express bike eller liknande som kör cyklarna till ditt hotell över hela ön, men jag tror de bara har ganska enkla cyklar.

Tips annars är att använda Facebook för hitta cykelfolk eller butiker i Santa cruz.

Boldtaar skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag var på södra delen av ön i November och
> hyrde en Scott genius 60 av diga-sports.
> Sök i forumet så hittar du ett inlägg där jag
> skrivit lite mer om dem.
>
> Finns även något företag som heter Express bike
> eller liknande som kör cyklarna till ditt hotell
> över hela ön, men jag tror de bara har ganska
> enkla cyklar.
>
> Tips annars är att använda Facebook för hitta
> cykelfolk eller butiker i Santa cruz.

Jag hyrde en rätt tråkigt utrustad halvstel Trek av Bike Express förra veckan. Cykeln i sig var inte mycket att ha, men dög för att cruisa runt på och köra slalom mellan turisterna.
Smidigt att dom körde ut cykeln till hotellet.

Var på Teneriffa i slutet av november, Hyrde LVG-cykel av Diga sports (http://www.digasports.co.uk/home.htm)

Dom hade både LVG och MTB hojar att hyra. Jag fick en Scott, inte någon värsting på något sätt, men helt OK.

Trevliga tyskar som levererar cykel till hotellet om du skall hyra den mer än ett visst antal dagar (tre tror jag det var).

teta skrev:
> Har varit på Teneriffa 1 vecka och åkt två
> turer med bike-port.eu
> Rekommenderas.

Hur är tempot? Är det alla skall med?

Är sugen på en combo-resa till Teneriffa i månadsskiftet mars/april. Cykla & solbada med familjen. Har hittat en del mtb-spår på bikemap.net. Någon som testat dessa på södra delen av ön? Verkar ju sjukt najs att ta bussen upp till foten av Teide & sen cykla utför 2200hm i 3,5 mil ner till havet i Playa de las Americas eller los Christianos...

Luzen: De hade kategoriserat turerna fr. 1-3 i kondition och 1-3 i teknik/svårighet så det var inga problem att hamna i rätt grupp/tur. Klart alla ska med ! :)

Hittade även www.mtb-active.com och www.probikehire.com men var aldrig i kontakt med dem.

teta skrev:
> Luzen: De hade kategoriserat turerna fr. 1-3 i
> kondition och 1-3 i teknik/svårighet så det var
> inga problem att hamna i rätt grupp/tur. Klart
> alla ska med ! :)
>
> Hittade även www.mtb-active.com och
> www.probikehire.com men var aldrig i kontakt med
> dem.

Tack för info!

Någon som har uppdaterade tips om cykeluthyrning och guidade turer på teneriffa? Jag ska dit i början av februari och behöver lite tips.

Återanvänder denna tråd då jag åker till Teneriffa nästa vecka.
Har hittat olika uthyrare som kör turer via Google, någon som har erfarenhet av Lavatrax eller Bike Point?

ratzzer: blev det någon tur för dig i Februari, i så fall med vilka och hur bra var det?

V-Max skrev:
> Återanvänder denna tråd då jag åker till
> Teneriffa nästa vecka.
> Har hittat olika uthyrare som kör turer via
> Google, någon som har erfarenhet av Lavatrax
> eller Bike Point?
>
> ratzzer: blev det någon tur för dig i Februari,
> i så fall med vilka och hur bra var det?

Jag ska till teneriffa mellan 1-10 nov. Jag har kört lvg med bike point tidigare. Tyckte att allt funkade bra och det var trevliga. Hyrcyklarna är ju som hyrcyklarna är.

Ska köra en tur nu också, får se om det blir lvg eller mtb. mindre prylar att släpa med sig för lvg.

Är det inte dyrt att hyra bra cyklar? Skulle gissa att det lönar sig snabbt att ta med sin egen cykel förutom att det blir bra mycket roligare så

Lavatrax har fått väldigt bra omdömen på Tripadvisor.
Deras sida känns även seriös med bedömning av teknik och fysik krav.

Hyra 50€ för en dag, Kingdom Hex FS
35€ för en dag med Marin Wolf ridge FS.

Jag kommer tyvärr bara ha möjlighet en dag så att ta med eget är inte att tänka på.

Q&D skrev:
> Är det inte dyrt att hyra bra cyklar? Skulle
> gissa att det lönar sig snabbt att ta med sin
> egen cykel förutom att det blir bra mycket
> roligare så

Absolut så är det, men det är ganska jobbigt att ta med en cykelväska (packa ihop, packa upp, går den in i bilen, ha stående på rummet, hitta en taxi som kan ta, hur lång tid extra tar det att checka in, vad kostar det etc etc etc) Så jag skulle säga att för en veckas semester med familjen är det absolut läge att hyra.

Då jag bara kommer att köra en dag så är det ju smidigt med guidad tur där de kör upp oss ca 2000möh med bil så att man kan "rulla" ner. Det är ju trots allt semester :-)

aki skrev:
> Jag är i Puerto de la Cruz nu och har hyrt en
> Grand Canyon från http://www.mtb-active.com
> Bra nivå på komponeneter och bra skick på
> cykeln.

har du kört någon tur med dem? Är det något du kan rekommendera?

Lavatrax är bra, har kört med dem, dock på egen hoj, så deras lånecyklar vet jag inget om.
Blev upphämtad på hotellet och avsläppt högt upp på Teide. Sen var det guide och åka. Fikastopp med utsikt plus ölstopp när stigen var slut. Skjuts tillbaka till hotellet om man inte ville cykla själv.

Körde med mtb-Active förra året och de va najs! Hade dock varit roligare om vi vågat åka med i en tuffare grupp vi körde en easy-ride med nybörjare. Dom hade några olika varianter med olika svårighetsgrad.

Kul att testa bionicon cyklar oxå, roligt koncept!

Hallå igen. Jag har varit ute på två turer ovanför Puerto de la Cruz och inte hittat någon riktigt kul stigcykling. Dels ligger ju alla stigarna på väldigt många möh, vilket gör det väldigt jobbigt och tidskrävande att ta sig upp dit, och dels är det cykelförbud på allt som inte är typ grusväg.
Måste man åka med guidefirmorna eller kan man hitta något roligt på egen hand?

Så, då går flyget till Teneriffa i morgon. 32km tur bokad med Lavatrax. Retamares Decent heter turen och startar från 2200möh. Uppdaterar tråden med omdöme och några bilder.

När ska du köra - jag ska köra lvg på onsdag, skulle vara roligt att köra lite mtb, men jag mtb men jag är lite mesig...

Canary Bike på Avenida Finlandia 1 i Christianos är trevliga. Har Cannondale och Pinarello, både LVG och MTB. Fabio pratar utmärkt engelska och är mkt service minded.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    70.1 KB · Besök: 46
Senast ändrad:
Jag var på Teneriffa i förr veckan och åkte en tur med diga-sport, mest för att deras kontor låg på 5minuter promenad från hotellet och jag såg deras skylt. Jag åkte med deras Ezperans-tur, ca en timmes körväg från deras kontor på Play des Americas. 60€ inkl hyra av en Scott Genius kostar turen.

Jag var inte helt nöjd med turen, guide körde fel ett par gånger!! och hade ingen ordentlig karta med sig utan tittade förvirrad i en mobiltelefon med Google Maps som inte har en bra karta över området. Han var imponerad när jag visade min open-streetmap-karta över berget som hade med både grusvägar och stigar. Turen var tänkt att vara ca 500höjdmeter men blev 770hm i min Garmin (och 1200hm på den trevliga polacken som var med, Strava ljuger ordentligt...). Vet inte om det var pga felkörning eller för att vi var mer vältrände än guidens vanlig gäster så vi fick lite mer berg. Den tyske herren hade lite svårt att hänga med och guiden missade liksom att se till att han hann med också.

Som man ser på bilden är det inte så mycket teknisk åkning heller direkt även om det gick ganska fort nerför med 400hm i ett svep.

G0020849_1449314214614_high.JPG

Men eftersom jag var ute efter en mindre ansträngande dag så var det en trevlig tur, 4 gubbs inklusive guiden hade trevligt och snackade. De extra höjdmeterna var liksom en extra bonus! Lite kul utförs med högre hastighet än jag är van vid. Men nästa gång, då skall jag var vältränad och cykla mer i vulkanterräng för det ser ut att finnas mycket skojs med annat reseföretag!

/Andreas

Är arrangerade mtb-turer ett "måste" om man vill hitta god flowiga endorospår utan att behöva trampa upp 2000hm?
Någon som har på egen hand kunnat ta med cykeln på allmäna bussar upp och sedan kört ner för berget på vandringsstigar?

Vad kostar det att ta med en mtb på en charter till teneriffa?

Har bara erfarenhet av Lavatrax, men kan tycka att det är ett bra alternativ att köra i grupp. Vulkanen är stooor och det finns många nedfarter. Inte aktuellt att bli liggande själv om oturen är framme.

Kör utfärd är mitt tips. Finns alla svårighetsgrader.

Jag betalade 700kr t or för min mega-stora-eliteväska med allt möjligt jox i. Kolla med ditt flygbolag. Det finns på nätet.

Om du ska hyra. Var ute i god tid.

Edit hyra

Senast ändrad:
MtbLars skrev:
> Har bara erfarenhet av Lavatrax, men kan tycka att
> det är ett bra alternativ att köra i grupp.

Lavatrax verkar vara ett seriöst företag.
Hur tycker du att svårighetsgraden var på riderna?

Teknisk grad 4 beskriver de som:
"Level 4 - Extended single-track sections with the possibility of drops and steps up to 30cm. Good understanding of line choice, bike positioning and rider weight distribution required."

När man ser på videon på turen "Area 61" som är graderad 4-5 så verkar den mer vara av graden 3 enligt deras beskrivningar och turen "Retamares" vekar innehålla lika svåra partier är graderad 3

Tillbaka
Topp