För min del skulle jag gärna ha en effektmätare, men då helst en sån i baknavet, eftersom det inte begränsar användningen till en viss cykelram lika hårt. Flytta ett bakhjul går ju rätt snabbt, men att skyffla över ett helt vevparti är inte lika smidigt. Även om SRM förmodligen är aningen bättre.
Men jag tror ändå att förlusterna i drivlinan är relativt konstanta (proportionerliga), så länge kedjan oljas och rengörs regelbundet och man använder ungefär samma kadensintervall hela tiden.
Det skulle vara kul att se ett test där man på en och samma cykel monterar på SRM, Powertap, den där mätaren som mäter kedjespänning samt den som togs upp i trådens första inlägg (jag känner inte till fler typer av effektmätare). Sen skulle cykeln användas under några veckor, i olika väder, på varierande vägstandard, snabbt och långsamt, i backar och på platt mark. Därefter jämför man alla och ser hur lika resultaten är. Vad som är "korrekt" kan man ju sen diskutera, men man skulle kunna sätta SRM:en som jämförvärdet och se hur väl de andra matchar det.