iBike - effektmätare

JPKC

Aktiv medlem
iBike - effektmätare
Har ni någon erfarenhet av iBikes effektmätare? Väldigt billig, $200. Sedan tar de förvisso bra betalt för tillbehör som tex $100 för kadenssensor.

iBike - effektmätare
Hmm vad är det som är billigt med den? Skaffa en Garmin 705 och en ANT+Sport wireless kompatibel effektmätare till istället. Då får du ett mycket mer andvändabrt och komplett system för inte så mycket mer pistoleros.

iBike - effektmätare
JPKC skrev:
-------------------------------------------------------
> Har ni någon erfarenhet av iBikes effektmätare?
> Väldigt billig, $200. Sedan tar de förvisso bra
> betalt för tillbehör som tex $100 för
> kadenssensor.

Jag tror inte den mäter effekt, den gör någon slags beräkning av en tänkt effekt som fås fram med givna förhållanden. Skulle inte lite på den vad gäller erhållen effekt! Men för det priset kan man inte vänta sig något exceptionellt.

iBike - effektmätare
Oscar skrev:
> Hmm vad är det som är billigt med den? Skaffa en
> Garmin 705 och en ANT+Sport wireless kompatibel
> effektmätare till istället. Då får du ett
> mycket mer andvändabrt och komplett system för
> inte så mycket mer pistoleros.

Vet du vad det där paketet går på, ungefär?

iBike - effektmätare
Oscar skrev:
> Hmm vad är det som är billigt med den? Skaffa en
> Garmin 705 och en ANT+Sport wireless kompatibel
> effektmätare till istället. Då får du ett
> mycket mer andvändabrt och komplett system för
> inte så mycket mer pistoleros.

Haha! Räkna en gång till... Antalet effektmätare på marknaden som kostar mindre än 10 kkr är ungefär 3 stycken.

iBike - effektmätare
Hedlund skrev:
> men enda gången man kan mäta effekten på en
> cykel är väll i en trainern?

Är det med sarkasm i rösten som du frågar? Om inte så nej, det är inte bara på trainern man kan mäta effekten. Det är då effektmätaren kommer in i spelet. Det superdyra SRM-systemet mäter vridmomentet i vevpartiet/vevhuset och beräknar hur stor effekt man producerar genom hur mkt små "stänger" böjs.

iBike å andra sidan beräknar effekten genom att ta vind, hastighet och lutning i beaktning. Enligt ett test på deras hemsida (och enligt Rytz på Kadens) är deras produkt väldigt exakt. Däremot undrar jag hur den kan beräkna effekten när man rullar snabbt i en nedförsbacke med tanke på att kadens in är en mätparameter...

iBike - effektmätare
JPKC skrev:
> Däremot undrar jag hur den kan beräkna effekten när man
> rullar snabbt i en nedförsbacke med tanke på att
> kadens in är en mätparameter...

Rullar? Menar du verkligen rullar? När du inte trampar utvecklar du ju ingen effekt. Busenkelt att beräkna det.

iBike - effektmätare
JPKC skrev:
> Hedlund skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > men enda gången man kan mäta effekten på en
> > cykel är väll i en trainern?
>
> Är det med sarkasm i rösten som du frågar? Om
> inte så nej, det är inte bara på trainern man
> kan mäta effekten. Det är då effektmätaren
> kommer in i spelet. Det superdyra SRM-systemet
> mäter vridmomentet i vevpartiet/vevhuset och
> beräknar hur stor effekt man producerar genom hur
> mkt små "stänger" böjs.
>
> iBike å andra sidan beräknar effekten genom att
> ta vind, hastighet och lutning i beaktning. Enligt
> ett test på deras hemsida (och enligt Rytz på
> Kadens) är deras produkt väldigt exakt. Däremot
> undrar jag hur den kan beräkna effekten när man
> rullar snabbt i en nedförsbacke med tanke på att
> kadens in är en mätparameter...

vad är stränger?
och på den där andra, hur vet man hur mycket luftmotstånd man gör då? eller får amn kolla det i vindtunnel först och sen sitta i samma position hela tiden? för det måste ju vara omöjligt att få fram nån bra siffra på effekten?

iBike - effektmätare
Kupa skrev:
> JPKC skrev:
> -----
> > Däremot undrar jag hur den kan beräkna
> effekten när man
> > rullar snabbt i en nedförsbacke med tanke på
> att
> > kadens in är en mätparameter...
>
> Rullar? Menar du verkligen rullar? När du inte
> trampar utvecklar du ju ingen effekt. Busenkelt
> att beräkna det.

Det är just det som är min poäng. När man rullar producerar man ingen effekt men enligt iBikes metod bör du ju får effektutslag i alla fall vilket försvårar analysen av träningsdatat då snitteffekten nog visas vara högre än den i själva verket är (förutsatt att du inte trampar non-stop under passet).

iBike - effektmätare
JPKC skrev:
> Det är just det som är min poäng. När man
> rullar producerar man ingen effekt men enligt
> iBikes metod bör du ju får effektutslag i alla
> fall vilket försvårar analysen av träningsdatat
> då snitteffekten nog visas vara högre än den i
> själva verket är (förutsatt att du inte trampar
> non-stop under passet).

Varför det? Tänk en gång till. iBike mäter de yttre faktorernas påverkan på cykeln och baserat på detta så beräknar den (baklänges) hur mycket tillförd effekt så behövs får att cykeln ska ha den hastighet/acceleration som den har i ett visst ögonblick.

iBike - effektmätare
Hedlund skrev:

> vad är stränger?
> och på den där andra, hur vet man hur mycket
> luftmotstånd man gör då? eller får amn kolla
> det i vindtunnel först och sen sitta i samma
> position hela tiden? för det måste ju vara
> omöjligt att få fram nån bra siffra på
> effekten?

Om du läser igen ser du att det står "stänger", dvs "stång" i plural.

Jag vet faktiskt inte hur iBikes dator lyckas beräkna effekten med ok precision men tydligen räcker det med vind, hastighet och lutning.

iBike - effektmätare
Hedlund skrev:
> nån mer än mig som tycker att de här
> effektmätarna till cykel verkar vara mer eller
> mindre värdelösa?

Det finns massor med folk på happy med märkliga idéer och åsikter, så du är nog inte ensam.

iBike - effektmätare
JT skrev:
> JPKC skrev:
> -----
> > Det är just det som är min poäng. När man
> > rullar producerar man ingen effekt men enligt
> > iBikes metod bör du ju får effektutslag i
> alla
> > fall vilket försvårar analysen av
> träningsdatat
> > då snitteffekten nog visas vara högre än den
> i
> > själva verket är (förutsatt att du inte
> trampar
> > non-stop under passet).
>
> Varför det? Tänk en gång till. iBike mäter de
> yttre faktorernas påverkan på cykeln och baserat
> på detta så beräknar den (baklänges) hur
> mycket tillförd effekt så behövs får att
> cykeln ska ha den hastighet/acceleration som den
> har i ett visst ögonblick.

JT, förklara gärna hur du tänker för jag är inte helt med. Tänk att du har pinnat på som sjutton och ligger i 45 km/h och sedan slutar du att trampa för att istället rulla (på plan mark). Då sänks så klart hastigheten successivt tills du till slut stannar. Min misstanke är då att datorn hela tiden beräknar vilken effekt du måste producera för att hålla en viss hastighet vid en viss tidpunkt (från 45 till 0) och då anger att man producerar effekt under hela tiden. Detta eventuella problem slipper man ju med SRM som mäter faktiskt effekt.

iBike - effektmätare
Hedlund skrev:
> nån mer än mig som tycker att de här
> effektmätarna till cykel verkar vara mer eller
> mindre värdelösa?

varför tycker du att effektmätare är värdelösa?

iBike - effektmätare
Hehe detta kommer bli en höjdartråd!!!

Jag nöjer mig med min kaloriräknare som genom min vikt, läng, ålder, cykelns vikt och rullomkrets, höjdmeter, fart och aproximation beräknar jäkligt exakta siffror gång på gång år efter år.

Detta hjälper mig att veta när det är dags att fylla på energi då jag vet vad jag ätit innan.

Wattmätare kanske är intressant på elitnivå vad vet jag :D

iBike - effektmätare
Apropå Hedlunds okunskap...
Effektvärdet är konstant från wattmätaren, puls beror på dagsformen. Vill du träna seriöst och redan har prövat fram hur många watt du klarar vid tex mjölksyratröskel kan du använda det värdet som referens till din wattmätare under träningen i stället för att lita på pulsen som lätt skiljer 5 slag från pass till pass. Kör du korta intervaller hinner inte pulsmätaren med eftersom hjärtrytmen släpar efter en hel del, kör du med rätt wattvärde kan du lägga dig på rätt nivå inom några sekunder under din intervallperiod under passet. Effektivt sätt att träna nogrant och metodiskt på om man satsar mycket på cykel.
Jag använder powertaps system och är väldigt nöjd med det :-) T

iBike - effektmätare
Skaffa er en en riktig viktegometer det är det ända ni behöver för inhomusträningen och att kunna styra vilken effekt ni tränar med. Det kommer snart att börja säljas en sådan.

iBike - effektmätare
JPKC skrev:
> JT, förklara gärna hur du tänker för jag är
> inte helt med. Tänk att du har pinnat på som
> sjutton och ligger i 45 km/h och sedan slutar du
> att trampa för att istället rulla (på plan
> mark). Då sänks så klart hastigheten successivt
> tills du till slut stannar. Min misstanke är då
> att datorn hela tiden beräknar vilken effekt du
> måste producera för att hålla en viss hastighet
> vid en viss tidpunkt (från 45 till 0) och då
> anger att man producerar effekt under hela tiden.
> Detta eventuella problem slipper man ju med SRM
> som mäter faktiskt effekt.

Ja, alltså om man baserar beräkningarna på förändring i hastighet (=acceleration/retardation), så får man fram resulterande kraft på cykeln i ett visst ögonblick (newton F=ma, kraften=massan*accelerationen). Om man då mäter de yttre krafterna på cykeln: luftmotstånd/"drag" (Fd) och gravitation (Fg, beräknas av iBike mha av lutningen*tyngdaccelerationen, blir positiv i uppförsbackar och negativ i nedförsbackar). Sedan kallar man kraften man själv tillför cykeln (när man trampar) Ft. Troligen är även någon form av uppskattat rullmotstånd med i beräkningen.

Då får man:
Ft - Fg - Fd = ma => Ft = ma + Fg + Fd

Massan matar man in, Fg och Fd mäts av iBike. Accelerationen beräknas av iBike baserat på förändringen i hastighet. Enda okända faktor är då Ft som man räknar ut. När du inte trampar kommer denna kraft vara noll. Kraft*tid=effekt. Mätningen är alltså (i princip) för ett visst ögonblick och då kommer mätaren reagera direkt om du slutar trampa eftersom accelerationen minskar.

Det som är problematiskt är att övriga förluster (friktion, noggranhet i mätningen, noggranhet i inmatade värden mm) ger missvisning i resultatet, därav ett i praktiken mindre exakt effektvärde än SRM eftersom SRM faktiskt mäter just den kraft som man vill få reda på och plockar bort i princip alla potentiella felkällor. T ex så mäter ju PowerTap resulterade effekt i navet istället vilket betyder att effektförlusten i drivlinan blir en felkälla.

EDIT: Efter att ha läst på lite mer så visar det sig att iBike har accelerometer inbyggd. Det är alltså inte hastigheten på cykeln som används för beräkningen utan den faktiska accelerationen.

Senast redigerad av en moderator:
iBike - effektmätare
JPKC skrev:

> iBike å andra sidan beräknar effekten genom att
> ta vind, hastighet och lutning i beaktning.

Vind? Hur i helskotta går det till?

iBike - effektmätare
Anders H skrev:
> Vind? Hur i helskotta går det till?

Sätt en tryckmätare riktad framåt på cykeln och mät.

iBike - effektmätare
Jag kanske får slå till på och köpa iBikes mätare trots allt. Det blir inte exakt men om man inte har lust att punga ut med 35-40' för en SRM kanske det är ett bra alternativ.

Tack för inputen, speciellt från JT.

iBike - effektmätare
Alternativ till iBike (i ungefär samma prisklass) är Polars mätare CS600.

Polars mätare mäter kedjans spänning (kraften från kedjan) och dess hastighet och utifrån det kan den beräkna effekten. Metoden som används för att mäta kedjans spänning funkar som så att genom att magnetiskt mäta kedjans resonansfrekvens i ett visst ögonblick så kan man med kedjans spända längd och vikt som indata beräkna kraften i kedjan som ger upphov till denna resonansfrekvens. Prylen man monterar under kedjan fungerar som en pickup på en elgitarr. Kedjan motsvarar då strängen.
Sedan mäts kedjans hastighet mha en sensor på bakväxeln och då kan effekten beräknas mha kraft*hastighet.

Polars mätare än lite dyrare, ca 5-6000 kr, men eftersom den har lite färre parametrar än iBike och eftersom den faktiskt mäter precis det som man vill veta (kraften i kedjan) så är den troligen mer pålitlig än iBike. Fysiken som Polar använder sig av kanske låter konstig, men den är mer pålitlig än man tror.

En nackdel med Polars mätare är att den inte stödjer ANT+Sport.

iBike - effektmätare
ANT+Sport är ett standardiserat "språk" för trådlösa prylar. Om effektmätaren har stöd för ANT+Sport så kan du använda den tillsammans med vilken dator som helst som stödjer ANT+Sport, exempelvis Garmin Edge 705. Då behöver man inte fylla styret med flera datorer bara för att man har olika märken på prylarna.

Effektmätare som jag vet har stöd för ANT+Sport är tex SRM, PowerTap och Quark CinQo.
Datorer som har stöd för ANT+Sport är t ex iAero, Garmin Edge 705, Quark Qranium och SRM Power Control VI.

iBike - effektmätare
För min del skulle jag gärna ha en effektmätare, men då helst en sån i baknavet, eftersom det inte begränsar användningen till en viss cykelram lika hårt. Flytta ett bakhjul går ju rätt snabbt, men att skyffla över ett helt vevparti är inte lika smidigt. Även om SRM förmodligen är aningen bättre.

Men jag tror ändå att förlusterna i drivlinan är relativt konstanta (proportionerliga), så länge kedjan oljas och rengörs regelbundet och man använder ungefär samma kadensintervall hela tiden.

Det skulle vara kul att se ett test där man på en och samma cykel monterar på SRM, Powertap, den där mätaren som mäter kedjespänning samt den som togs upp i trådens första inlägg (jag känner inte till fler typer av effektmätare). Sen skulle cykeln användas under några veckor, i olika väder, på varierande vägstandard, snabbt och långsamt, i backar och på platt mark. Därefter jämför man alla och ser hur lika resultaten är. Vad som är "korrekt" kan man ju sen diskutera, men man skulle kunna sätta SRM:en som jämförvärdet och se hur väl de andra matchar det.

iBike - effektmätare
Ja, ska läsa det, men när det ligger på en sida tillhörande en "part i målet", så att säga, så känns det lite suspekt. Men för all del.

Dessutom är inte SRM med i testet, fast det där Quarq är ju lite åt samma håll.

iBike - effektmätare
geologen skrev:
> För min del skulle jag gärna ha en
> effektmätare, men då helst en sån i baknavet,
> eftersom det inte begränsar användningen till en
> viss cykelram lika hårt. Flytta ett bakhjul går
> ju rätt snabbt, men att skyffla över ett helt
> vevparti är inte lika smidigt. Även om SRM
> förmodligen är aningen bättre.

Om jag fick välja att alltid köra på samma ram jämfört med att alltid köra med samma hjul, så hade jag lätt valt att alltid köra på samma ram. Därför tycker jag SRM är smidigare. Vill man ha effektmätare tex med både tävlings- och träningshjul så åker man ju på två PowerTap-nav, och då är man uppe i kostnaden för ett SRM-system ändå.

Flera av SRM-vevarna är dessutom tämligen enkla att flytta, särskilt numera då de är trådlösa och man inte behöver något extra monterat på hojen.

iBike - effektmätare
För mig som inte tävlar spelar det ingen roll. Dessutom tror jag ändå att jag aldrig skulle byta om jag hade behövt flytta vevparti. Hjul tar bara några minuter att skifta mellan två cyklar.

Hade jag inte pluggat utan jobbat, så hade inte kostnaden för ett par SRM-system varit avskräckande. Jag lägger i stort sett inte pengar på nåt annat än cyklar ändå.

iBike - effektmätare
Det som är särskilt intressant är att för att använda iAero för att beräkna "drag" (vad heter "drag" på svenska egentligen?) så måste man ha en effektmätare med ANT+Sport *utöver* iAero. Egentligen är det den funktionen som är speciell med iAero, men det är ju lite knasigt att man då måste köpa en annan effektmätare oxå...

iBike - effektmätare
Det blir kul sen närman rullar ner till tävlingsstarten med sin viktergometer... Det finns en anledning till att man tränar på tävlingscykeln, dvs mätsystemet är användbart året runt :-) T

iBike - effektmätare
Har ingen iBike själv, men jag har varit i kontakt med några SportTracks användare som har iBike.
Någon hade jämfört mot PowerTap och hade jämförbara värden, med något större spridning.
De verkar vara nöjda.

iBike Sports vet vad de sysslar med: Skall man ha roligt med en sådan här pryl vill man kunna göra efteranalyser och jämföra med andra data. Då krävs en iPro istället. (Då iBike har auto-pause (som tex Polar) är det omöjligt att lägga samman datan om den inte skickas till en Edge.)
En iPro som fungerar med Garmin Edge 705 kostar $698+40, vilket blir lite mer... (och det förutsätter att man har en Edge 705 också).

Jag nöjer mig med GPS data och estimerad effekt (med SportTracks plugin), även om det inte är samma sak.

Tillbaka
Topp