Ibis Ripley V4

Ibis Ripley V4
Makten sa:
Ramen är sned, det är problemet. Ytan på insidan av dropouten på bromssidan är inte vinkelrät mot hjulaxeln och inte parallell med utsidan. Monterade Sram-skivan och det funkar inte heller. Nu tar inte skivan i ramen (1 mm marginal eller så) men okets justeringsmån räcker inte. Helt tryckt utåt så ligger belägget ändå an, om än extremt lite. Tittar man bakifrån så ser man med ögat att beläggens ytor inte är parallella med skivan.

Kanonkvalitet, det här. Suck.

Jävlar vad drygt! Hur hanterar man en DOA i cykelbranschen i allmänhet och på CK i synnerhet?

Ibis Ripley V4
Sputnik sa:
Makten sa:
Ramen är sned, det är problemet. Ytan på insidan av dropouten på bromssidan är inte vinkelrät mot hjulaxeln och inte parallell med utsidan. Monterade Sram-skivan och det funkar inte heller. Nu tar inte skivan i ramen (1 mm marginal eller så) men okets justeringsmån räcker inte. Helt tryckt utåt så ligger belägget ändå an, om än extremt lite. Tittar man bakifrån så ser man med ögat att beläggens ytor inte är parallella med skivan.

Kanonkvalitet, det här. Suck.

Jävlar vad drygt! Hur hanterar man en DOA i cykelbranschen i allmänhet och på CK i synnerhet?
Skulle gissa att Ibis skickar en ny sving bara. Eventuellt via CK.

Ibis Ripley V4
Raggamuffin sa:
Tråkigt med sned ram, låter märkligt på en del från en gjutform men allt kan väl hända.
:(
Det är väl nån insats man har där antar jag. Går säkert att fixa, men i nuläget ska jag försöka göra cykeln körbar. Det är så extremt lite från att skivan går fritt att det kommer att gå att ordna. Bakbromsen känns rätt svampig och det beror nog på att klossarna inte ligger plant mot skivan. Kanske räcker att köra tills de är planslitna.

Däremot undrar jag hur navet mår av att spännas in snett. Kullagersallad pronto, antagligen. Men man kanske kan hoja tills/om man får nåt nytt. Eller så "lagar" man ytan på egen hand.

Edit: Sen måste jag säga att jag inte är jätteimponerad över finishen på ramen, så det kan ju vara ett hastjobb. Betydligt finare lack på min Santa Cruz. Det duger, men är man petig så finns det detaljer som inte är så snygga. Utgångarna för vajrar och bromshöljen till exempel.

Senast ändrad:
Ibis Ripley V4
Låter som ett riktigt måndagsexemplar tyvärr... :/
Hoppas det löser sig med CK och IBIS!
Tycker bara det är märkligt att inte IBIS eller CK som monterat hojen märkt att det blev problem när original bromsarna monterades.
Har du ingen bra bild att lägga upp?

Ibis Ripley V4
larsaw sa:
Låter som ett riktigt måndagsexemplar tyvärr... :/
Hoppas det löser sig med CK och IBIS!
Tycker bara det är märkligt att inte IBIS eller CK som monterat hojen märkt att det blev problem när original bromsarna monterades.
Har du ingen bra bild att lägga upp?

Det går inte att ta vettiga detaljbilder när det är mörkt. Har för kass belysning hemma. Men nu är den ihopmonterad igen och cykelbar, även om bakbromsen ligger an liiiiite. Det som saknas är annat vevparti och taco. Har inget verktyg för det sabla DUB-vevlagret, så fan vet hur jag ska få dän det (adaptern sitter innanför). Nu är vikten 12,8 kilo utan pedaler. Mindre skillnad än förväntat, men då räknade jag inte med att den skulle komma med kartongstyre. Sadeln var dessutom 100 gram lättare än specat. Fått lite små bonusar här och där:-)

DSCF2369_2.jpg

Edit: Att ingen märkt nåt är inte ett dugg konstigt. Det skulle räcka med nån tiondels mer justeringsmån på bromsoket för att det ska funka.

Senast ändrad:
Ibis Ripley V4
Har nu kontaktat Ibis och skickat en drös bilder så får vi se. Den här förklarar problemet ganska bra.

1.jpg

Jag tror att cykeln kan bli farbar genom att bara lägga en bricka mellan navaxeln och dropouten. Då kommer oket lite längre ut. Sen vete fan om kullager och +ANNAT mår så bra av att ytan fortfarande är sned.

Ibis Ripley V4
Berk sa:
Fulmek är att limma två sneda brickor på dropouten, en på innersidan och en på yttersidan.
Japp, har tänkt tanken. Insidan räcker nog dock. En 1 mm tjock bricka som man filar ner till 0,5 åt ena sidan till. Det är ungefär så mkt som ytan är sned.

Edit: Utsidan är något konvex så där tror jag anliggningen blir rätt bra ändå. Alltså på mitten snarare än i kanten.

Senast ändrad:
Ibis Ripley V4
Fan vad tråkigt! Annars är ju cykeln väldigt snygg, 10 delat ser lite mera clean ut utan den jättelika kassetten.

Hoppas det löser sig!

Ibis Ripley V4
happymtb.fr sa:
Har du kollat att det är rätt mått på navet?

Nä, men jag har kollat med ett annat boost-nav som sitter likadant.

jonte987 sa:
Bbt-79 ska också funka

Precis. Frågan är var man får tag i ett sånt i butik i Stockholm.

----------

Nu har jag filat till en bricka som jag ska prova för att få cykeln farbar. Borde inte bli sämre i alla fall.

Ibis Ripley V4
På något magiskt vis har jag nu fått åbäket cykelbart och idkat premiärtur!
Först var jag tvungen att shimsa hjulet lite. En bricka borrades upp till 12 mm (de är alltid 11 eller 13 mm för att sitta glappt på M10 och M12) och filades sen mycket noga (heh) så att den var 0,5 mm tunnare i ena änden. Brickan limmades med Locite 431 mot ramen. Och vips gick det att montera bakhjulet med Hope-skivan utan några som helst problem.

67295989_357612988449449_7080850343097008128_n.jpg

67084367_468860360615098_5799176413424648192_n.jpg

67740171_2513244598961756_2492794349968949248_n.jpg

Sen vidtog våld mot oanande vevlager medelst jättepolygrip, då jag inte har något DUB-verktyg. Detta för att få dit ISCG-adapter och taco. Naturligtvis insåg jag för sent att adaptern bygger 2,5 mm och att man därför ska byta DUB-spacern från 5 mm till 2,5 mm. Tror ni jag har nån sån hemma? Icke. Det fick bli lite mer fulshimsning med saker som låg i lådorna.
Vevarna byttes mot kartong-dito. Fidlock-flaskställ, framstänka och pedaler monterades. Invägning i cykelklart skick men med fel däck:

med_pedaler.jpg

Tyvärr lyckades jag helt glömma bort att fotografera under premiärturen, kanske för att det var så roligt. En utförligare bildpost kommer därför imorgon.
Första intrycken är att cykeln känns precis lagom stor men samtidigt lätt och snärtig. En egendomlig kombination. Jag kommer inte behöva byta till kortare styrstam än de 50 mm som sitter på.
Cykeln är förtroendeingivande utför (min skalle sätter gränsen), bortsett från Nobby Nic 2,6 som fungerar ungefär som badbollar eller liknande. Det studsar och far och kantgreppet är direkt undermåligt. Ripleyn klättrar också vill jag lova, och slaglängden känns precis lagom.
Jag tror det här blir helt rätt cykel för mina behov, men det ska trixas lite mer först och jag måste vänja mig innan jag kan ge någon längre beskrivning.

Jag har fått svar av IBIS och de hänvisar till CK men det verkar inte råda några tvivel om att det är ett garantiärende. Hur som helst verkar det ju gå att cykla på den under tiden, så jag överlever:-)

Edit: Lite filmbevis från Crossmax hjälmkamera:

https://gopro.com/v/rD1VvMWG3yGON/XlBe0woZyNaoQ
https://gopro.com/v/rD1VvMWG3yGON/XlBe0woZyNaoQ

Senast ändrad:
Ibis Ripley V4
Du tog ju ett knixigt parti som om det inte vore någonting på premiärturen! Såg riktigt stabilt ut, verkar som att du hittat en hoj som passar din typ av cykling riktigt väl.

Ibis Ripley V4
Nu har jag hunnit med att ta lite vettiga bilder och cyklat en tur till. Cykeln känns fantastiskt bra, men Nobby Nic är lika vidriga som sist. Särskilt fram har det den otäcka kombinationen undermåligt kantgrepp OCH en fruktansvärd studsighet. Måste bytas omgående! Dock rullar de otäckt bra måste jag säga.

Håll tillgodo!

DSCF2370_1500.jpg

DSCF2371_1500.jpg

DSCF2372_1500.jpg

DSCF2373_1500.jpg

DSCF2374_1500.jpg

DSCF2375_1500.jpg

DSCF2376_1500.jpg

DSCF2378_1500.jpg

DSCF2381_1500.jpg

DSCF2382_1500.jpg

DSCF2384_1500.jpg

DSCF2386_1500.jpg

DSCF2387_1500.jpg

DSCF2389_1500.jpg

Ibis Ripley V4
Ryggdunk för att du kunde få till ett fungerande fulmek!!! Kan förstå din ångest...

Ang din upplevelse kring NN, vill jag verkligen rekommendera Spech Eliminator BlkDmnd, som trots sina modiga 1100g rullar på riktigt bra, samt håller ihop riktigt bra efter tre casningar på träning o race på Nackarna!!! Känns grymt förtroendeingivande!!!
Fram har du säkert mängder med förslag redan på egen hand.

Senast ändrad:
Ibis Ripley V4
larsaw sa:
Ryggdunk för att du kunde få till ett fungerande fulmek!!! Kan förstå din ångest...

Ang din upplevelse kring NN, vill jag verkligen rekommendera Spech Eliminator BlkDmnd, som trots sina modiga 1100g rullar på riktigt bra, samt håller ihop riktigt bra efter tre casningar på träning o race på Nackarna!!! Känns grymt förtroendeingivande!!!
Fram har du säkert mängder med förslag redan på egen hand.

Det är för tungt för min framfart:-) Men jag tänkte nog köpa ett Eliminator 2,6 Grid och sätta fram. Beroende på hur stort eller litet det blir på bred fälg så kan det även bli aktuellt bak.
Annars verkar kombon DHR II 2,4" WT fram och Rekon 2,4" WT bak kunna vara något.

Fulmecket verkar hålla ihop. Axeln håller sig på plats och inga konstigheter har märkts. Dock hoppas jag såklart att få en ersättningssving, för det är inte acceptabelt med feltillverkade grejer till det priset.

För tillfället har jag nära på ryggskott av all ståcykling idag:-)) Gissar att jag använder lite andra muskler eftersom cykeln är längre. Bäst att inte såga av gaffelröret innan jag vet om jag vill ha styret i nuvarande position, men det känns bra när man cyklar.

Ibis Ripley V4
Varför har du ståcyklat så mycket?
Ripley’n är väl utmärkt att sitta på o trampa?

DHR2 WT’s ganska så breda ”bromsdobbar” ger fett med bromsgrepp (ännu mer monterad fram) men gör också däcket fyrkantigt och lite ”speciellt” att luta ner i svängarna, det säger jag efter att ha kört första två turerna med just denna setup i veckan (Eliminator 2.4 bak. o DHR2 WT fram).

Ibis Ripley V4
larsaw sa:
Varför har du ståcyklat så mycket?
Ripley’n är väl utmärkt att sitta på o trampa?
För att den inbjuder till det;-) Funkar ju inte att sitta om man ska cykla något sånär snabbt över stök, oavsett cykel.
Jag ser det som ett väldigt gott tecken. Man vill cykla fort helt enkelt, och det känns som att ansträngningen är betydligt mindre än på mina tidigare cyklar. Alltså orkar man ståcykla mycket och ofta.

DHR2 WT’s ganska så breda ”bromsdobbar” ger fett med bromsgrepp (ännu mer monterad fram) men gör också däcket fyrkantigt och lite ”speciellt” att luta ner i svängarna, det säger jag efter att ha kört första två turerna med just denna setup i veckan (Eliminator 2.4 bak. o DHR2 WT fram).
Hmmm. Jag har kört DHR II 2,3" fram ganska mycket och har inte känt nåt konstigt. Dock på smal fälg. Tänkte att eftersom kantdobbarna är identiska med DHF så borde det vara funkis med WT-casing på bred fälg. DHF finns ju bara i 2,3 och 2,5 av nån anledning, och även om volymen inte är stor på 2,5 så är de tyngre och därmed kanske något onödigt köttiga för mig.

Vi diskuterade däck en del igår under cykelturen och en av deltagarna hade idén att man snarast borde köra tyngre däck (och/eller Cushcore) fram för att det är där man vill ha dämpning i casingen. Ligger nog nåt i det. Samtidigt är det bak man oftast punkar, men jag gör det rätt sällan oavsett. Försöker cykla smutt och vara följsam i den mån jag kan. Inga hopp ner i stenkista och sånt.

Tror jag ska byta bara framdäck först faktiskt och se om jag står ut med NN bak. Rullet är helt magiskt nämligen, och jag tror att studsigheten ger värst konsekvenser fram. Känns som att styret "vibrerar" med jättestor amplitud när man rullar snabbt över rötter och skrot.
Sen ska jag nog kika lite på vad det sitter för tokens i gaffeln, för jag utnyttjar inte hela slaget trots att jag kör den väldigt mjuk.

Ibis Ripley V4
Fin cykel!

Jag vill också prova Eliminator när jag behöver ny däck. Är fortfarande jättenöjd med min 29x2.6 Butcher/Purgatory Grid i Hellas, men kanske är något mer lättrulad bättre på sommaren. Specialized 29x2.6 däck är smala, mina är 61 mm på 29 mm fälg.

Edit: Eliminator -> Purgatory

Senast ändrad:
Ibis Ripley V4
Berk sa:

Tack! :-) Jag brukar tycka att 29:or ser konstiga ut men när de är tillräckligt långa så börjar proportionerna bli "rätt".

Jag vill också prova Eliminator när jag behöver ny däck. Är fortfarande jättenöjd med min 29x2.6 Butcher/Eliminator Grid i Hellas, men kanske är något mer lättrulad bättre på sommaren. Specialized 29x2.6 däck är smala, mina är 61 mm på 29 mm fälg.

Jag vet att de är rätt smala, men fortfarande något större än vad jag tror mig vilja ha. Dessutom skiljer det rejält mellan modellerna. Butcher 2,6 är framför allt lägre än Purgatory 2,6 även om bredden bara skiljer nån millimeter.
Har kört Eliminator 2,3 fram på andra cykeln med smala fälgar (24 mm innerbredd) och gillar det skarpt. Funkar både i vått och torrt åtminstone i den terräng jag bevistar. Sen är frågan om den lite större volymen på 2,6 och bred fälg gör att det också är onödigt odämpat, för det är fortfarande ganska lätt. Lättare än NN 2,6 till och med, vilket inte bådar gott.

Ibis Ripley V4
PS Jag kör 29x2.6 Butcher/Purgatory på min HT, men smalare däck på min FS. Experimenterar med olika Maxxis däck till min FS, men som relativt nybörjare vid stigcykling blir jag snabbare varje månad, så det är bättre att jag väntar innan jag köper ännu en däck till min FS.

Ibis Ripley V4
Berk sa:
Fin cykel!

Jag vill också prova Eliminator när jag behöver ny däck.....
Specialized 29x2.6 däck är smala, mina är 61 mm på 29 mm fälg.

Tror det är annan casing på Eliminator, för mitt 2.3” BlkDmnd mäter 61mm på 30mm IB. Dock lär 2.6” inte vara jämförbart ”true to size” (eller som 2.3” ”oversized”).

Dessa bilder är från en som har monterat däcken på 30mm IB:

A4277564-9E35-4F17-9F91-0FDEA14737A5.jpeg

BTW, det är ganska stor humor att läsa på MTBR’s däckstrådar, ex. där någon kör Aggressor som framdäck :D

Ibis Ripley V4
larsaw sa:
Berk sa:
Fin cykel!

Jag vill också prova Eliminator när jag behöver ny däck.....
Specialized 29x2.6 däck är smala, mina är 61 mm på 29 mm fälg.

Tror det är annan casing på Eliminator, för mitt 2.3” BlkDmnd mäter 61mm på 30mm IB. Dock lär 2.6” inte vara jämförbart ”true to size” (eller som 2.3” ”oversized”).

Dessa bilder är från en som har monterat däcken på 30mm IB:

BTW, det är ganska stor humor att läsa på MTBR’s däckstrådar, ex. där någon kör Aggressor som framdäck :D

Haken är att BlkDmnd inte verkar ha samma storlek som Grid även vid samma angivet mått. Jag har kört 27,5x2,6" Butcher Grid på 35 mm fälg och det blev ~63-64 mm vill jag minnas. En aning större än önskvärt men fortfarande mindre än de flesta andra 2,6:or. Tyvärr betyder detta inte att 29:orna är likadana.
Sen är det rätt stor skillnad mellan 30 och 35 mm innerbredd. Kan vara det som får ett vettigt däck att bli för fyrkantigt.

#slumpgenerator

Edit: Det vore jäkligt snajdigt om det gick att köra 2,3 så att sidoväggarna blir lägre, men däcket hyfsat brett. Borde bli stadigt kan man tycka. På bilden ovan ser ju profilen rätt bra ut. Men det är inte säkert att den gör det på ännu bredare fälg.

Senast ändrad:
Ibis Ripley V4
Berk sa:
Tror att Specialized 27.5x2.6 är ofta bredare än motsvarande 29x2.6.
Ja, det har jag också läst mig till. Egendomligt att de inte gör dem lika stora.
Tänkte igår att jag skulle prova Eliminator 2,6 både fram och bak, men nu blev det DHR II 2,4 WT fram och Rekon 2,4 WT bak istället, när en kompis ändå skulle beställa grejer från Tüskland. De är förmodligen en aning mindre.

I övrigt så har jag fått svar från CK som ska försöka få Ibis att skicka en ny sving ASAP, vilket jag tror de gör utan knussel. Även Ibis själva svarade "awesome!" när jag skrev att jag fulmoddat ramen så att den går att cykla på så länge:-)

Magurabromsarna verkar totalt omöjliga att köra in, så jag beställde deras Race-klossar som ska vara lite mer medgörliga. Helt sjukt att ha extremt kass bromsverkan efter tre ganska långa turer plus massor av medvetet bromsande i varje asfaltbacke jag stött på. Men det verkar vara så med många Magurabromsar.

Efter det myckna cyklandet har jag haft rediga känningar i korsryggen. Tror jag använder lite andra muskler eftersom cykeln är längre och sadelröret brantare. Vill minnas att jag fick det även när jag gick från 5010 till Transition Scout, men det gick över snabbt. Cykeln inbjuder dessutom verkligen till att ståcykla och attackera, så det blir lite annorlunda.

Liten film från "Mattias kurva" i hellas. Av nån anledning funkar inte filmen i Chrome för mig, men väl i Firefox.
https://gopro.com/v/rD1GOJmJOd2P8/62yN3PrwnMVJp

Ibis Ripley V4
Är DHR II inte för grövt? Jag är nöjd med DHR II MaxTerra fram som höstdäck, men kör nu Forekaster fram och Ardent bak. Vill också prova Rekon bak.

Vet inte vad problemet med Magurabromsarna är. När min då 5-åriga son, vid cykelbyte, bytte från Sram Level till Magura MT4 med Ashima ARO-08 skivor hade han en elegant OTB nedför en, lyckligtvis inte för brant, häll på blå spåret (men han var själv inte så nöjd ...) Magurabromsarna är mycket kraftigare. Men Sram Level är också inte bästa bromsarna.

Ibis Ripley V4
Grattis till en fin hoj men synd att det skulle behövas fulmek för att få ihop den.

Berk sa:
Sram Level är också inte bästa bromsarna.

Sram Level är sämst. Hade de en kort tid på DH åbäket i brist på annat. Tog så dåligt att de var rent av farliga. Fick sedan på SLX bromsar och första åket låste sig framhjulet när jag nöp till och så låg man där och undrade vad fan som hände. :-D

Ibis Ripley V4
Berk sa:
Är DHR II inte för grövt? Jag är nöjd med DHR II MaxTerra fram som höstdäck, men kör nu Forekaster fram och Ardent bak. Vill också prova Rekon bak.
Jag brukar ha samma framdäck året om. Känns onödigt att halka omkring om det blir lite blött nån dag eller vecka, även på sommaren:-)

Vet inte vad problemet med Magurabromsarna är. När min då 5-åriga son, vid cykelbyte, bytte från Sram Level till Magura MT4 med Ashima ARO-08 skivor hade han en elegant OTB nedför en, lyckligtvis inte för brant, häll på blå spåret (men han var själv inte så nöjd ...) Magurabromsarna är mycket kraftigare. Men Sram Level är också inte bästa bromsarna.
Var dessa bromsar inkörda då? Flång nya skivor och belägg ger ju i princip ingen bromsverkan alls, vilket dock brukar lösa sig ganska snabbt. Haken är att Maguras vanliga belägg verkar ta evigheter att köra in. Sen har jag Hope-skivor, om det nu har nån betydelse. Kan vara olika hårda legeringar som kräver olika inkörningstid innan de slätats ut av beläggen. Det är dock inte bara jag som haft problem med det här, utan det verkar ganska vanligt.

Sen verkar det som att de nyper lite bättre när de blir varma, vilket de förstås inte blir vid normal stigcykling där jag bor. Alldeles för få höjdmeter och bromsa gör man ju inte i onödan, helst. Kan vara så att beläggen mår bättre av att användas hårdare, så att säga.

Ibis Ripley V4
Makten sa:
Efter det myckna cyklandet har jag haft rediga känningar i korsryggen. Tror jag använder lite andra muskler eftersom cykeln är längre och sadelröret brantare. Vill minnas att jag fick det även när jag gick från 5010 till Transition Scout, men det gick över snabbt. Cykeln inbjuder dessutom verkligen till att ståcykla och attackera, så det blir lite annorlunda.
Provat kortare styrstam? 4cm stam borde vara cyklingsbart även om få verkar vilja gå under 45mm.

Mycket trevlig läsning! Jag börjar bli sugen på att få min ram, men det lär dröja. Hur var droppern? Var remoten OK eller ska man skaffa bikeyoke utan remote och satsa på wolftooths remote?

Ibis Ripley V4
jij sa:
Provat kortare styrstam? 4cm stam borde vara cyklingsbart även om få verkar vilja gå under 45mm.
Jag räknade med att behöva byta till kortare stam men det känns bra med 50, så... Skulle säkert funka finfint med 40 eller ännu kortare. Frågan är om jag vinner nåt på det.

Mycket trevlig läsning! Jag börjar bli sugen på att få min ram, men det lär dröja. Hur var droppern? Var remoten OK eller ska man skaffa bikeyoke utan remote och satsa på wolftooths remote?
Jag fick 185 mm dropper trots att det skulle vara 160, och det är jag jäkligt glad över! Det är fantastiskt att få sadeln ordentligt ur vägen.
Remoten är ganska premium men inte fullt lika snajdig som Wolftooth (som jag har på andra cykeln). Den skulle jag behålla.
Det enda jag har emot stolpen är att man måste trycka in reglaget ganska långt för att ändra sadelhöjden. I övrigt är den prima. Jag är dock en sån där som inte bryr mig så mycket om stolpen så länge den funkar. Känns inte som nåt jag skulle lägga massa pengar på om jag byggde cykel från grunden.

Edit: Som du ser på bilderna så är stolpen tämligen optimal till min benlängd, så det gäller att räkna lite först. Mätte höjden mellan BB och sadeln på den förra cykeln och konstaterade att det borde finnas minst 1 cm marginal för 185, och det stämde fint:-)

Senast ändrad:
Ibis Ripley V4
Makten sa:
jij sa:
Jag räknade med att behöva byta till kortare stam men det känns bra med 50, så... Skulle säkert funka finfint med 40 eller ännu kortare. Frågan är om jag vinner nåt på det.
Jag tänkte på ryggkänningarna. Ländryggen får väl en del stryk om man är för utsträckt när man kör över stock och sten i skogen har jag fått för mig.

Makten sa:
jij sa:
Jag fick 185 mm dropper trots att det skulle vara 160, och det är jag jäkligt glad över! Det är fantastiskt att få sadeln ordentligt ur vägen.
Remoten är ganska premium men inte fullt lika snajdig som Wolftooth (som jag har på andra cykeln). Den skulle jag behålla.
Det enda jag har emot stolpen är att man måste trycka in reglaget ganska långt för att ändra sadelhöjden.
Går det inte att justera med vajerspänningen?
Makten sa:
I övrigt är den prima. Jag är dock en sån där som inte bryr mig så mycket om stolpen så länge den funkar. Känns inte som nåt jag skulle lägga massa pengar på om jag byggde cykel från grunden.

Edit: Som du ser på bilderna så är stolpen tämligen optimal till min benlängd, så det gäller att räkna lite först. Mätte höjden mellan BB och sadeln på den förra cykeln och konstaterade att det borde finnas minst 1 cm marginal för 185, och det stämde fint:-)
Det lutar åt en 185:a för mig med. Ska bara komma över att jag missade när de reades ut strax före semestern.

Ibis Ripley V4
jij sa:
Jag tänkte på ryggkänningarna. Ländryggen får väl en del stryk om man är för utsträckt när man kör över stock och sten i skogen har jag fått för mig.
Kanske, men det känns bra när man cyklar:-) Det är först när man kliver av hojen som det märks, hehe. Jag tror att eftersom jag står mer framåtlutad för att lägga tryck på framhjulet så måste musklerna i nedre ryggen stärkas upp en aning. Sitter jag ner så har jag inget tryck på händerna eller så, så det borde inte vara nåt galet. Mer att eftersom jag vet att framhjulet är längre fram så kan jag attackera mer när jag står, så att säga.

jij sa:
Går det inte att justera med vajerspänningen?
Jo, förmodligen. Men man känner ju att mekanismen gör något redan från första början, så jag vet inte hur bra det är för stolpen att belasta den i halvintryckt läge, så att säga. Man skulle ha mer utväxling i reglaget helt enkelt. På Wolftooth-reglaget kan man ändra hävarmen och om man gör den kortare så behöver man inte trycka så långt. Kanske får prova att flytta över den.

jij sa:
Det lutar åt en 185:a för mig med. Ska bara komma över att jag missade när de reades ut strax före semestern.
Vad blir det för storlek på ramen? 185:an är låååååång så det gäller att den får plats nedåt också.

Senast ändrad:
Ibis Ripley V4
Makten sa:
jij sa:
Vad blir det för storlek på ramen? 185:an är låååååång så det gäller att den får plats nedåt också.
XL för mig, är 188 lång och enligt senaste uppdateringen av sizing guiden så är jag inte ens på gränsen till L längre. Tidigare gick L upp till 188. 185-droppern får plats med ca 4cm marginal enligt ibis dropper-tabell så det ska vara lugnt. Såg nyss att de justerat geotabellen så sadelröret bara är 470mm på XL, så då är det exakt vad jag har idag på min Ripley LS i storlek L. När jag beställde nya ramen stod det 482mm på XL. Droppertabellen är dock inte ändrad vad jag kan se.

Ibis Ripley V4
Valhalla_ sa:
Berk sa:

Sram Level är sämst. Hade de en kort tid på DH åbäket i brist på annat. Tog så dåligt att de var rent av farliga. Fick sedan på SLX bromsar och första åket låste sig framhjulet när jag nöp till och så låg man där och undrade vad fan som hände. :-D

Kör själv Level T på HT, som verkar vara identiskt till Level, förutom handtagsfäste, och det räcker till stigcykling i Hellas. Guide R på min FS har mer kraft, men min gamla (snygga) Formula Oro Bianco är ännu bättre.

Makten sa:
Berk sa:

Var dessa bromsar inkörda då? Flång nya skivor och belägg ger ju i princip ingen bromsverkan alls, vilket dock brukar lösa sig ganska snabbt. Haken är att Maguras vanliga belägg verkar ta evigheter att köra in. Sen har jag Hope-skivor, om det nu har nån betydelse. Kan vara olika hårda legeringar som kräver olika inkörningstid innan de slätats ut av beläggen. Det är dock inte bara jag som haft problem med det här, utan det verkar ganska vanligt.

Inför OTBen överlevde min son några utflykt i Fiskartorpet. Så den var lite inkörda, men som 5-åriga är han lätt och kör långsamt, så den var inte helt inkörda. Tror att min son har Magura Comfort belägg "Für Fahrer, die ihre Bremsleistung gut dosieren wollen und ein langlebiges Produkt suchen", dom skulle inte vara bästa till OTB. Ashima skivor är konstiga, vackert och lätt, men mer hål än skiva men verkat att funka.

Ibis Ripley V4
Berk sa:
Inför OTBen överlevde min son några utflykt i Fiskartorpet. Så den var lite inkörda, men som 5-åriga är han lätt och kör långsamt, så den var inte helt inkörda. Tror att min son har Magura Comfort belägg "Für Fahrer, die ihre Bremsleistung gut dosieren wollen und ein langlebiges Produkt suchen", dom skulle inte vara bästa till OTB. Ashima skivor är konstiga, vackert och lätt, men mer hål än skiva men verkat att funka.
Jag valde skivor bland annat baserat på hur bromsytan ser ut faktiskt. De allra lättaste är som du säger "mer hål än skiva" och brukar låta som nån slags kalkon när man bromsar:-)) Hope-skivorna ser med ut att främja funktion och med nuvarande belägg är bromsverkan i alla fall extremt jämn, om än usel.

Sen skulle jag inte basera några utlåtanden om bromsar på vad en femåring lyckas göra med dem;-) Tror faktiskt aldrig jag haft några bromsar som är så kralliga att det går att göra OTB på plan mark. Man skulle eventuellt kunna låsa framhjulet men då skulle det bara sticka iväg i sidled.

Ibis Ripley V4
Berk sa:
Valhalla_ sa:
Berk sa:

Kör själv Level T på HT, som verkar vara identiskt till Level, förutom handtagsfäste, och det räcker till stigcykling i Hellas. Guide R på min FS har mer kraft, men min gamla (snygga) Formula Oro Bianco är ännu bättre.
Ja Level T duger nog när det är platt. Men när det ställs lite större krav så levererar de definitivt inte..

Ibis Ripley V4
Tror din rygg gör lite väsen av sig för att du står avsevärt mycket mer (om det nu är så).
Prova en tur med mer sittcykling för att jämföra - sen är det bara börja jobba core ;-)

Ibis Ripley V4
glitch sa:
Tror din rygg gör lite väsen av sig för att du står avsevärt mycket mer (om det nu är så).
Prova en tur med mer sittcykling för att jämföra - sen är det bara börja jobba core ;-)
Ääääh, det är ju bara att cykla mer! :-) Orka hålla på och träna.

Tillbaka
Topp