Ibis Ripley V4
Crossmax sa:Hjulen väger 935 gram fram och 1049 gram bak (med tejp + ventil, HG-body).
Det får väl anses som ganska bra?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Crossmax sa:Hjulen väger 935 gram fram och 1049 gram bak (med tejp + ventil, HG-body).
Makten sa:Ramen är sned, det är problemet. Ytan på insidan av dropouten på bromssidan är inte vinkelrät mot hjulaxeln och inte parallell med utsidan. Monterade Sram-skivan och det funkar inte heller. Nu tar inte skivan i ramen (1 mm marginal eller så) men okets justeringsmån räcker inte. Helt tryckt utåt så ligger belägget ändå an, om än extremt lite. Tittar man bakifrån så ser man med ögat att beläggens ytor inte är parallella med skivan.
Kanonkvalitet, det här. Suck.
Skulle gissa att Ibis skickar en ny sving bara. Eventuellt via CK.Sputnik sa:Makten sa:Ramen är sned, det är problemet. Ytan på insidan av dropouten på bromssidan är inte vinkelrät mot hjulaxeln och inte parallell med utsidan. Monterade Sram-skivan och det funkar inte heller. Nu tar inte skivan i ramen (1 mm marginal eller så) men okets justeringsmån räcker inte. Helt tryckt utåt så ligger belägget ändå an, om än extremt lite. Tittar man bakifrån så ser man med ögat att beläggens ytor inte är parallella med skivan.
Kanonkvalitet, det här. Suck.
Jävlar vad drygt! Hur hanterar man en DOA i cykelbranschen i allmänhet och på CK i synnerhet?
marr sa:Raggamuffin sa:Hope skiva, hope ok, hope adapter. Kanske är offset på oket som inte är Hopevänligt.
Wait, what? Du menar navet va?
Det är väl nån insats man har där antar jag. Går säkert att fixa, men i nuläget ska jag försöka göra cykeln körbar. Det är så extremt lite från att skivan går fritt att det kommer att gå att ordna. Bakbromsen känns rätt svampig och det beror nog på att klossarna inte ligger plant mot skivan. Kanske räcker att köra tills de är planslitna.Raggamuffin sa:Tråkigt med sned ram, låter märkligt på en del från en gjutform men allt kan väl hända.
:(
larsaw sa:Låter som ett riktigt måndagsexemplar tyvärr... :/
Hoppas det löser sig med CK och IBIS!
Tycker bara det är märkligt att inte IBIS eller CK som monterat hojen märkt att det blev problem när original bromsarna monterades.
Har du ingen bra bild att lägga upp?
Nein, det satt för hårt. Dock har jag listat ut att verktyget som behövs är samma som för RF Cinch och BSA30 och några andra, så det borde gå att få tag i hyfsat lätt.Raggamuffin sa:Handduk och polygrip, kräver tummarna på rätt ställe.
Japp, har tänkt tanken. Insidan räcker nog dock. En 1 mm tjock bricka som man filar ner till 0,5 åt ena sidan till. Det är ungefär så mkt som ytan är sned.Berk sa:Fulmek är att limma två sneda brickor på dropouten, en på innersidan och en på yttersidan.
Makten sa:Nein, det satt för hårt. Dock har jag listat ut att verktyget som behövs är samma som för RF Cinch och BSA30 och några andra, så det borde gå att få tag i hyfsat lätt.Raggamuffin sa:Handduk och polygrip, kräver tummarna på rätt ställe.
happymtb.fr sa:Har du kollat att det är rätt mått på navet?
jonte987 sa:Bbt-79 ska också funka
larsaw sa:Ryggdunk för att du kunde få till ett fungerande fulmek!!! Kan förstå din ångest...
Ang din upplevelse kring NN, vill jag verkligen rekommendera Spech Eliminator BlkDmnd, som trots sina modiga 1100g rullar på riktigt bra, samt håller ihop riktigt bra efter tre casningar på träning o race på Nackarna!!! Känns grymt förtroendeingivande!!!
Fram har du säkert mängder med förslag redan på egen hand.
För att den inbjuder till det;-) Funkar ju inte att sitta om man ska cykla något sånär snabbt över stök, oavsett cykel.larsaw sa:Varför har du ståcyklat så mycket?
Ripley’n är väl utmärkt att sitta på o trampa?
Hmmm. Jag har kört DHR II 2,3" fram ganska mycket och har inte känt nåt konstigt. Dock på smal fälg. Tänkte att eftersom kantdobbarna är identiska med DHF så borde det vara funkis med WT-casing på bred fälg. DHF finns ju bara i 2,3 och 2,5 av nån anledning, och även om volymen inte är stor på 2,5 så är de tyngre och därmed kanske något onödigt köttiga för mig.DHR2 WT’s ganska så breda ”bromsdobbar” ger fett med bromsgrepp (ännu mer monterad fram) men gör också däcket fyrkantigt och lite ”speciellt” att luta ner i svängarna, det säger jag efter att ha kört första två turerna med just denna setup i veckan (Eliminator 2.4 bak. o DHR2 WT fram).
Berk sa:Fin cykel!
Jag vill också prova Eliminator när jag behöver ny däck. Är fortfarande jättenöjd med min 29x2.6 Butcher/Eliminator Grid i Hellas, men kanske är något mer lättrulad bättre på sommaren. Specialized 29x2.6 däck är smala, mina är 61 mm på 29 mm fälg.
Berk sa:Fin cykel!
Jag vill också prova Eliminator när jag behöver ny däck.....
Specialized 29x2.6 däck är smala, mina är 61 mm på 29 mm fälg.
larsaw sa:Berk sa:Fin cykel!
Jag vill också prova Eliminator när jag behöver ny däck.....
Specialized 29x2.6 däck är smala, mina är 61 mm på 29 mm fälg.
Tror det är annan casing på Eliminator, för mitt 2.3” BlkDmnd mäter 61mm på 30mm IB. Dock lär 2.6” inte vara jämförbart ”true to size” (eller som 2.3” ”oversized”).
Dessa bilder är från en som har monterat däcken på 30mm IB:
BTW, det är ganska stor humor att läsa på MTBR’s däckstrådar, ex. där någon kör Aggressor som framdäck :D
Ja, det har jag också läst mig till. Egendomligt att de inte gör dem lika stora.Berk sa:Tror att Specialized 27.5x2.6 är ofta bredare än motsvarande 29x2.6.
Berk sa:Sram Level är också inte bästa bromsarna.
Jag brukar ha samma framdäck året om. Känns onödigt att halka omkring om det blir lite blött nån dag eller vecka, även på sommaren:-)Berk sa:Är DHR II inte för grövt? Jag är nöjd med DHR II MaxTerra fram som höstdäck, men kör nu Forekaster fram och Ardent bak. Vill också prova Rekon bak.
Var dessa bromsar inkörda då? Flång nya skivor och belägg ger ju i princip ingen bromsverkan alls, vilket dock brukar lösa sig ganska snabbt. Haken är att Maguras vanliga belägg verkar ta evigheter att köra in. Sen har jag Hope-skivor, om det nu har nån betydelse. Kan vara olika hårda legeringar som kräver olika inkörningstid innan de slätats ut av beläggen. Det är dock inte bara jag som haft problem med det här, utan det verkar ganska vanligt.Vet inte vad problemet med Magurabromsarna är. När min då 5-åriga son, vid cykelbyte, bytte från Sram Level till Magura MT4 med Ashima ARO-08 skivor hade han en elegant OTB nedför en, lyckligtvis inte för brant, häll på blå spåret (men han var själv inte så nöjd ...) Magurabromsarna är mycket kraftigare. Men Sram Level är också inte bästa bromsarna.
Provat kortare styrstam? 4cm stam borde vara cyklingsbart även om få verkar vilja gå under 45mm.Makten sa:Efter det myckna cyklandet har jag haft rediga känningar i korsryggen. Tror jag använder lite andra muskler eftersom cykeln är längre och sadelröret brantare. Vill minnas att jag fick det även när jag gick från 5010 till Transition Scout, men det gick över snabbt. Cykeln inbjuder dessutom verkligen till att ståcykla och attackera, så det blir lite annorlunda.
Jag räknade med att behöva byta till kortare stam men det känns bra med 50, så... Skulle säkert funka finfint med 40 eller ännu kortare. Frågan är om jag vinner nåt på det.jij sa:Provat kortare styrstam? 4cm stam borde vara cyklingsbart även om få verkar vilja gå under 45mm.
Jag fick 185 mm dropper trots att det skulle vara 160, och det är jag jäkligt glad över! Det är fantastiskt att få sadeln ordentligt ur vägen.Mycket trevlig läsning! Jag börjar bli sugen på att få min ram, men det lär dröja. Hur var droppern? Var remoten OK eller ska man skaffa bikeyoke utan remote och satsa på wolftooths remote?
Jag tänkte på ryggkänningarna. Ländryggen får väl en del stryk om man är för utsträckt när man kör över stock och sten i skogen har jag fått för mig.Makten sa:Jag räknade med att behöva byta till kortare stam men det känns bra med 50, så... Skulle säkert funka finfint med 40 eller ännu kortare. Frågan är om jag vinner nåt på det.jij sa:Provat kortare styrstam? 4cm stam borde vara cyklingsbart även om få verkar vilja gå under 45mm.
Går det inte att justera med vajerspänningen?Makten sa:Jag fick 185 mm dropper trots att det skulle vara 160, och det är jag jäkligt glad över! Det är fantastiskt att få sadeln ordentligt ur vägen.jij sa:Mycket trevlig läsning! Jag börjar bli sugen på att få min ram, men det lär dröja. Hur var droppern? Var remoten OK eller ska man skaffa bikeyoke utan remote och satsa på wolftooths remote?
Remoten är ganska premium men inte fullt lika snajdig som Wolftooth (som jag har på andra cykeln). Den skulle jag behålla.
Det enda jag har emot stolpen är att man måste trycka in reglaget ganska långt för att ändra sadelhöjden.
Det lutar åt en 185:a för mig med. Ska bara komma över att jag missade när de reades ut strax före semestern.Makten sa:I övrigt är den prima. Jag är dock en sån där som inte bryr mig så mycket om stolpen så länge den funkar. Känns inte som nåt jag skulle lägga massa pengar på om jag byggde cykel från grunden.
Edit: Som du ser på bilderna så är stolpen tämligen optimal till min benlängd, så det gäller att räkna lite först. Mätte höjden mellan BB och sadeln på den förra cykeln och konstaterade att det borde finnas minst 1 cm marginal för 185, och det stämde fint:-)
Kanske, men det känns bra när man cyklar:-) Det är först när man kliver av hojen som det märks, hehe. Jag tror att eftersom jag står mer framåtlutad för att lägga tryck på framhjulet så måste musklerna i nedre ryggen stärkas upp en aning. Sitter jag ner så har jag inget tryck på händerna eller så, så det borde inte vara nåt galet. Mer att eftersom jag vet att framhjulet är längre fram så kan jag attackera mer när jag står, så att säga.jij sa:Jag tänkte på ryggkänningarna. Ländryggen får väl en del stryk om man är för utsträckt när man kör över stock och sten i skogen har jag fått för mig.
Jo, förmodligen. Men man känner ju att mekanismen gör något redan från första början, så jag vet inte hur bra det är för stolpen att belasta den i halvintryckt läge, så att säga. Man skulle ha mer utväxling i reglaget helt enkelt. På Wolftooth-reglaget kan man ändra hävarmen och om man gör den kortare så behöver man inte trycka så långt. Kanske får prova att flytta över den.jij sa:Går det inte att justera med vajerspänningen?
Vad blir det för storlek på ramen? 185:an är låååååång så det gäller att den får plats nedåt också.jij sa:Det lutar åt en 185:a för mig med. Ska bara komma över att jag missade när de reades ut strax före semestern.
XL för mig, är 188 lång och enligt senaste uppdateringen av sizing guiden så är jag inte ens på gränsen till L längre. Tidigare gick L upp till 188. 185-droppern får plats med ca 4cm marginal enligt ibis dropper-tabell så det ska vara lugnt. Såg nyss att de justerat geotabellen så sadelröret bara är 470mm på XL, så då är det exakt vad jag har idag på min Ripley LS i storlek L. När jag beställde nya ramen stod det 482mm på XL. Droppertabellen är dock inte ändrad vad jag kan se.Makten sa:Vad blir det för storlek på ramen? 185:an är låååååång så det gäller att den får plats nedåt också.jij sa:Det lutar åt en 185:a för mig med. Ska bara komma över att jag missade när de reades ut strax före semestern.
Valhalla_ sa:Berk sa:Sram Level är också inte bästa bromsarna.
Sram Level är sämst. Hade de en kort tid på DH åbäket i brist på annat. Tog så dåligt att de var rent av farliga. Fick sedan på SLX bromsar och första åket låste sig framhjulet när jag nöp till och så låg man där och undrade vad fan som hände. :-D
Makten sa:Berk sa:Vet inte vad problemet med Magurabromsarna är. När min då 5-åriga son, vid cykelbyte, bytte från Sram Level till Magura MT4 med Ashima ARO-08 skivor hade han en elegant OTB nedför en, lyckligtvis inte för brant, häll på blå spåret (men han var själv inte så nöjd ...) Magurabromsarna är mycket kraftigare. Men Sram Level är också inte bästa bromsarna.
Var dessa bromsar inkörda då? Flång nya skivor och belägg ger ju i princip ingen bromsverkan alls, vilket dock brukar lösa sig ganska snabbt. Haken är att Maguras vanliga belägg verkar ta evigheter att köra in. Sen har jag Hope-skivor, om det nu har nån betydelse. Kan vara olika hårda legeringar som kräver olika inkörningstid innan de slätats ut av beläggen. Det är dock inte bara jag som haft problem med det här, utan det verkar ganska vanligt.
Jag valde skivor bland annat baserat på hur bromsytan ser ut faktiskt. De allra lättaste är som du säger "mer hål än skiva" och brukar låta som nån slags kalkon när man bromsar:-)) Hope-skivorna ser med ut att främja funktion och med nuvarande belägg är bromsverkan i alla fall extremt jämn, om än usel.Berk sa:Inför OTBen överlevde min son några utflykt i Fiskartorpet. Så den var lite inkörda, men som 5-åriga är han lätt och kör långsamt, så den var inte helt inkörda. Tror att min son har Magura Comfort belägg "Für Fahrer, die ihre Bremsleistung gut dosieren wollen und ein langlebiges Produkt suchen", dom skulle inte vara bästa till OTB. Ashima skivor är konstiga, vackert och lätt, men mer hål än skiva men verkat att funka.
Ja Level T duger nog när det är platt. Men när det ställs lite större krav så levererar de definitivt inte..Berk sa:Valhalla_ sa:Berk sa:Sram Level är också inte bästa bromsarna.
Sram Level är sämst. Hade de en kort tid på DH åbäket i brist på annat. Tog så dåligt att de var rent av farliga. Fick sedan på SLX bromsar och första åket låste sig framhjulet när jag nöp till och så låg man där och undrade vad fan som hände. :-D
Kör själv Level T på HT, som verkar vara identiskt till Level, förutom handtagsfäste, och det räcker till stigcykling i Hellas. Guide R på min FS har mer kraft, men min gamla (snygga) Formula Oro Bianco är ännu bättre.
Ääääh, det är ju bara att cykla mer! :-) Orka hålla på och träna.glitch sa:Tror din rygg gör lite väsen av sig för att du står avsevärt mycket mer (om det nu är så).
Prova en tur med mer sittcykling för att jämföra - sen är det bara börja jobba core ;-)