Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
glitch sa:
Stervelo sa:
Lättare gummin, vad finns som "wt" för breda fälgar?

Schwalbes 2.35or är wt nog för mig. :)

Kört några mil på stig nu med Forecastern fram, tycker det funkar bra. Ska va anpassat till bredfälg. En annan i gruppen idag hade en ny Spark 920 som kom med Forecastern f&b original.
Hmm, i 27.5 finns en 2.6 bred forecaster, den är nog WT, men in 29 bara 2.3, osäker på om så smala däck är wt hos maxxis?

Ibis Ripmo, godspeed
jofahjalm sa:
Är det inte bättre att sätta det på en sådan cykel då?

Det är ju det, har du missat det helt? Konstaterades ganska tidigt att det är en XC-raket. Wallner har uppenbarligen inte förstått det heller. Upptäckte det efter jag hade beställt, så nu får jag bara köra grusväg. Cykeln kan explodera om den används på stig, framförallt nedför.

Ibis Ripmo, godspeed
Faktiskt foto av Stervelo kitad för cykelvasan. Säkerheten först!

Bilagor

• stormtrooper-battle-spec-armour-helmet-mega-combo-deal-[2]-336-p.jpg
    stormtrooper-battle-spec-armour-helmet-mega-combo-deal-[2]-336-p.jpg
    69.5 KB · Besök: 34
Ibis Ripmo, godspeed
jofahjalm sa:
Är det inte bättre att sätta det på en sådan cykel då?
Ja, det kan man ju tycka.
Fast om man endast har en cykel som skall täcka upp ett behov från DH till de platta hemmastigarna så kanske inte Ripmon är så dumt alternativ. Och när man väl cyklar plattstig så fungerar Forekaster fram, även på en Ripmo.

Ibis Ripmo, godspeed
Doctor C sa:
jofahjalm sa:
Jag tror inte forecaster är ett bra framdäck.
Det fungerar utmärkt för XC / plattstig.

He he.
Tyvärr har jag inte provat det på grusväg ännu, har så fördelaktigt att hemmaskogen är grusvägsfri med hällar och hårdgjorda sten och rotstigar, inslag av barriga rådjursvarianter förekommer mellan hällar också och minst fem sköna dödsbranter. Igår på Happyraid Sollentuna var det grusfritt förutom där vi korsade en grusväg en gång, men tycker 8m är lite kort för att uttala mig om grusgenskaperna. Det var dock 500m asfalt innan stigen började i Törnskogen som är kuperad stökstig med stora inslag av häll och sköna dödsbranter, snarlikt Hellas bättre delar. Det är dock inte lika stort och omfattande som Hellas men tror det är svårt att hinna med alla stigar på en helg. Vi körde 12km igår på ca 1:40 tid i skogen vilket resulterade i 229m stigning, 202m sänkning. Minhöjd 50m Maxhöjd 100m. Upplevelsen är att det sällan är platt utan flowar upp och ner mest hela tiden med många inslag av euforiska sträckor där man tar ut sig ytterligare på fast man egentligen redan var slut. Kort å gott grym stigcykling :-)
Däcket är väl sämst på barrmättade rådjurstigar men inte sämre än DHF, Agressor och Higroller II. Stor fördel att man kan hålla högre fart på stigen vilket gör det roligare och man har momentum till roliga hopp och lek även där det inte går brant utför.Man kan väl säga att dom som körde grovdäck igår var dom vi fick vänta in då och då.
Men fn, cykeln är grym på det mesta,
Längtar till att få sätta på grovdäcken....HELL ASS ?

Ibis Ripmo, godspeed
Jag har egentligen ingen erfarenhet av riktig XCO och XCM men det jag sett är betydligt tuffare terräng överlag än de grusvägsrally som typ Hammarby Hill XC och Lida loop m.fl. liknande jag kört förr och som innehåller max 20% stök och skoj, resten är transport. Kört Täby MTB XC i Åkersberga för några år sedan vilket var XCO liknande och 100% stig & stök.

Ibland dyker det upp halvprofessionella lycraklädda cyklister på raider och gruppcyklingar jag brukar delta i, alldeles för lite slaglängd med typ Lv hjälmar på huvudet och man brukar få svälja fördommarna när dom graciöst bunny hoppar över storstenar och nedfallna träd m.m. och inte bangar för stökiga dödsbranterna med sina XC raketer.
Jagade en sån igår i nästan två timmar, fanskapet (Wille) hade sadeln i botten hela tiden och jag såg honom aldrig använda den.

Sånt imponerar och ger perspektiv.

Ibis Ripmo, godspeed
Man kan väl krasst konstatera att det nya tuffa är att kitta sin stigcykel med riktigt mycket slaglängd och feta däck så att man alltid har en ursäkt för att man är långsam så fort det inte lutar utför.

Ibis Ripmo, godspeed
theBrand sa:
Man kan väl krasst konstatera att det nya tuffa är att kitta sin stigcykel med riktigt mycket slaglängd och feta däck så att man alltid har en ursäkt för att man är långsam så fort det inte lutar utför.

Blir en kass ursäkt med Ripmon eftersom den är såpass trampeffektiv. Tricket blir väl att ljuga om det då.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
theBrand sa:

Blir en kass ursäkt med Ripmon eftersom den är såpass trampeffektiv. Tricket blir väl att ljuga om det då.
Den är trampeffektiv som bara den, och alldeles underbar. :)

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
theBrand sa:

Så säger alla.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Doctor C sa:
Hellas är ju för övrigt att betrakta som XC i sin helhet.
Förlåt? Ta en typisk hellas stig, blå ut mot saltsjöbaden, grön hem mot hellas.
Menar du att det är att betrakta som långlopps xc?
Jag har inte nämnt långlopp.
Blå slingan är dock ett bra exempel på XC med tekniska inslag. Tycker jag. Det som avgör hur snabb du är på blå slingan är främst hur bra tryck du har i benen kombinerat med linjeval, förutsatt att man klarar av de tämligen enkla tekniska passager man stöter på. Men i det stora hela är det en relativt platt trampstig och man är sannolikt snabbast på en FS XC-cykel här, även som glad amatör.

Ibis Ripmo, godspeed
Iscg följer med löst men vill man ha det monterat måste man säga till innan då det ska innanför vevarna.

Sen vet jag inte med trampeffektiviteten. Tycker den gungar mer än mina sista två VPP hojar trots marginellt mer slag +5 mm respektive +15mm. Första hojen på länge som jag faktiskt använt dämparens mellanläge. Klättrar dock ändå sjukt bra och effektivt.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Iscg följer med löst men vill man ha det monterat måste man säga till innan då det ska innanför vevarna.

Sen vet jag inte med trampeffektiviteten. Tycker den gungar mer än mina sista två VPP hojar trots marginellt mer slag +5 mm respektive +15mm. Första hojen på länge som jag faktiskt använt dämparens mellanläge. Klättrar dock ändå sjukt bra och effektivt.
Du måste sätta saggen helt rätt bak, det kan vara så att du har gnuttan lite luft i.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
glitch sa:

Du måste sätta saggen helt rätt bak, det kan vara så att du har gnuttan lite luft i.

Jo jag misstänkte det och har hållit på labba som sjutton med det. Hamnade på 240 psi för 24% sag.med mina 84 kg.
Likväl bottnar jag nästan vid drop på typ 60 cm. Har beställt spacers så får vi se vad det ger.

Ibis Ripmo, godspeed
Eftersom mitt knak å knirk kommer från framänden på ramen tog jag imorse och undersökte saken lite närmare. Styrlagren är crane creek med inplastade crane creek säten i styrhuvudet på kolfiferramen. Ser väldigt serriöst och proffsigt ut med dom där eloxerade aluminiumbitarna. Tyvärr verkar crane kräk ha dålig kvalitet och tollerans för undre cc lagret glappar i den inplastade cc sätet.
Man känner ett tydligt glapp mellan lager och säte. Satte ihop det med en sträng blå locktite och lite senare blev det Hellascykling. Knirket var borta men tyvärr återkom det efter nån timme, doch i lindrigare form. Locktite är gjort för mindre tightare spel och torkar långsamt så det var nog för klent. Epoxylim hade varit bättre men lite väl prmanent lösning. Ska kontakta chuck på Ibis så han är med i lopen om det blir garantiärende.

Ibis Ripmo, godspeed
jofahjalm sa:
Schysst med gängat styrlager!
Nu vet jag inte om du var ironisk eller missförstod mig för jag använde gänglåsning, men det används även till att öka fästet och stabiliteten på lagerskålar etc.
CC lagren är lösa men kompletta med inner och ytterbanor samt tätade och ej smörjbara. (Kanske delar sig när dom blir slitna) Dom droppas i dom inplastade stödhylsor som finns i ramen i bägge ändar av styhuvudet. Normalt brukar iallafall undre lagrets ytterbana vara hårt inpressat i ramen eller stödhylsan på kolfiberramar.
Här faller hela lagret ut, och glappar dessutom lite i sidled i hylsan. Alltså inte i axiell ledd som traditionellt styrlagerglapp som man justerar med topcap skruven.

Ibis Ripmo, godspeed
Vad innebär "inplastade" stödhylsor? Är det ac för inpressade?

Jag hade applicerat ett tunt lager med tjockt fett och pressat in. Glappet bör försvinna när du förspänner styrlagret?

Ibis Ripmo, godspeed
Märkligt, jag har aldrig haft såna problem med mina CC-lager.

Men de tål ganska rejält med förspänning, du kan i princip dra tills det börjar gå lite trögt och sen lätta 1/4 varv.

Ibis Ripmo, godspeed
Har du vänt lagrena rätt? De har trolige en 45° fas som ska vara "inåt ramen" både uppe och nere. Då centreras lagret i koppen när man förspänner med top-capen. Sen kan förstås kopparna sitta dassigt i ramen så att det knirkar där.

Loctite skulle jag inte använda mellan lager och kopp, för trots att lagret är tätat så kan det leta sig in låsgucka i lagret (väldigt låg ytspänning), och då blir det jättedåligt. Trögt fett däremot.

Ibis Ripmo, godspeed
Fattar inte heller, men mig veterligen är det ett helt vanligt zero stack lager med skålarna inpressade i ramen. Självaste lagret ska man enkelt med fingerkraft kunna lägga upp i lagetskålen. Sen har jag märkt på cane creek att lagrets inre ring har ett spel mot yttre ringen men det är inget som påverkar när det är monterat då allt dras ihop.
Loctite känns helt galet, det är inte pressfit vi snackar om.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Sen har jag märkt på cane creek att lagrets inre ring har ett spel mot yttre ringen men det är inget som påverkar när det är monterat då allt dras ihop.

Det är helt normalt eftersom det är vinkelkontaktkullager. Kulorna lägger sig "rätt" när man förspänner lagret, och glappet försvinner då.

Ibis Ripmo, godspeed
Det där pressfit har stort tolkningsutrymme i detta fallet. Det rör sig i sidled, alltså losefit. Det i sin tur orsakar knak å knirrk som förstärks av fiollådan aka kolfiberramen.

Ibis Ripmo, godspeed
Makten sa:
MickeMud sa:
För tusan, alla jag har spännt lagret men lagret rör sig i sidled för att hålet/stödhylsan är för stor.
https://photos.app.goo.gl/7VYxTdJK73UzL9Vu5

Vad är det för gaffel? Vissa RS-gafflar glappar mellan styrrör och krona eller mellan gaffelben och krona. På din video är det omöjligt att se om det är styrlagret eller något annat som glappar.
Vitsen med videon var egentligen att lyssna på ljudet. Höj volymen :-)
Och jag har ju som sagts tidigare tagit isär allt igår och konstaterat att det är spel mellan och alltså inget pressfit. Inte heller fit utan glapp.
Lagret rör sig nån tiondel i hylsan vilket troligen orsakar ett knäppljud men när det förstärks av resonanslådan som ramen utgör blir det knakande som hörs långt på cyklingen. Slätstig tyst, tu stökigare ju frekventare.

Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
Och jag har ju som sagts tidigare tagit isär allt igår och konstaterat att det är spel mellan och alltså inget pressfit. Inte heller fit utan glapp.
Lagret rör sig nån tiondel i hylsan vilket troligen orsakar ett knäppljud men när det förstärks av resonanslådan som ramen utgör blir det knakande som hörs långt på cyklingen. Slätstig tyst, tu stökigare ju frekventare.

Jodå, jag hörde ljudet:-) Men att lagret sitter glappt innan det är förspänt är normalt. Det är konan som linjerar upp och centrerar allt, så det radiella glappet ska inte spela nån roll (inom rimliga gränser). Har du kollat så det inte ligger nåt skräp på den koniska ytan?
Det skulle kunna vara styrrörets axiella ytor som inte är parallella, vilket i så fall leder till att konan bara ligger an på ena sidan så att säga. Lär knaka fint.

Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
Makten sa:
MickeMud sa:
För tusan, alla jag har spännt lagret men lagret rör sig i sidled för att hålet/stödhylsan är för stor.

Vad är det för gaffel? Vissa RS-gafflar glappar mellan styrrör och krona eller mellan gaffelben och krona. På din video är det omöjligt att se om det är styrlagret eller något annat som glappar.

Håller med tidigare inlägg, lagren är alltid lite glappa mot ramens ”lagerskålar”. Det är vinkeln på lagret som gör att det inte glappar när du ökar förspänningen. Eller missförstår vi dig?

Ibis Ripmo, godspeed
Makten sa:
glitch sa:
Sen har jag märkt på cane creek att lagrets inre ring har ett spel mot yttre ringen men det är inget som påverkar när det är monterat då allt dras ihop.

Det är helt normalt eftersom det är vinkelkontaktkullager. Kulorna lägger sig "rätt" när man förspänner lagret, och glappet försvinner

Nu är jag så dålig på termerna men är det "vanliga" på maskinlager radiella lager? Och cane creek kör vinkelkontakt och därför är det spel på CC men inte på "standardmaskinlager"?

Ibis Ripmo, godspeed
alidhojd sa:
MickeMud sa:
Makten sa:
MickeMud sa:

Håller med tidigare inlägg, lagren är alltid lite glappa mot ramens ”lagerskålar”. Det är vinkeln på lagret som gör att det inte glappar när du ökar förspänningen. Eller missförstår vi dig?

Har du köpt en komplett hoj eller har du satt dit lagret?

Tillbaka
Topp