Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
Jag funderar på en Ripmo att ha till lite allt möjligt. Även jobbpendling. Hur har ni som pendlar på era gjort, finns det färdiga skärmfästen på sadel- eller kedjestagen? SKS har ju en modell för MTBdäck som dessutom är matt, borde smälta in bra till den svarta ramen.

Ibis Ripmo, godspeed
Henrik83 sa:
Jag funderar på en Ripmo att ha till lite allt möjligt. Även jobbpendling. Hur har ni som pendlar på era gjort, finns det färdiga skärmfästen på sadel- eller kedjestagen? SKS har ju en modell för MTBdäck som dessutom är matt, borde smälta in bra till den svarta ramen.

Det är ju helgerån att pendla på en så fin cykel. Som den kommer slitas.. Köp en billig att pendla med också är mitt tips.

Ibis Ripmo, godspeed
Henrik83 sa:

Har för långt för att pendla på min. Men jag tror den är jättebra till det. En elkonvertering och en korg vid styret så blir den perfekt att åka och handla med också. Kanske går att borra hål och sätta nitmutter för skärmar och pakethållare? En Yosemite klibba på så ser ingen att det är en medelklass hoj så man får ha den ifred.

Ibis Ripmo, godspeed
AX3L sa:
Henrik83 sa:

Det är ju helgerån att pendla på en så fin cykel. Som den kommer slitas.. Köp en billig att pendla med också är mitt tips.
???

Ibis Ripmo, godspeed
Idag kunde jag hämta ut två ibispaket.
Ett paket från tyskland med sånt som skulle varit med i leveransen.
En fin bok, klibban till ramen och ISCG fästet.
20180827_175116.jpg

Och ett paket från ibis CA på köp från shoppen och som jag fick lösa ut för 360kr
XD-hub, tisha, handskar och växelöra i reserv.
20180827_174725.jpg

Manualen är riktigt påkostad och trevlig att bläddra i.Täcker alla modeller och har bra beskrivningar på det mesta på cykeln och även dämpare, funktion och hur man ska tuna. Sprängskisser och monteringsinstruktioner på alla komponenter på cyklarna.

Bilagor

• 20180827_180825.jpg
    20180827_180825.jpg
    177.9 KB · Besök: 78
Ibis Ripmo, godspeed
theBrand sa:
glitch sa:
Fick du manual?
Lyxlirare!!
Som Stervelo säger så ingår normalt sett inte den printade versionen utan man är hänvisad till pdf-versionen. Vet inte om man fick den printade versionen en gång i tiden, men det var i så fall ganska länge sedan.

Det är ändå humor att killen som köpte hojen som "walk in kund" pga. att nån annan avbeställde får den utskrivna manualen och vi som väntat i nästan ett halvår får kolla pdf:en :-)

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
theBrand sa:
glitch sa:
Fick du manual?
Lyxlirare!!
Som Stervelo säger så ingår normalt sett inte den printade versionen utan man är hänvisad till pdf-versionen. Vet inte om man fick den printade versionen en gång i tiden, men det var i så fall ganska länge sedan.

Det är ändå humor att killen som köpte hojen som "walk in kund" pga. att nån annan avbeställde får den utskrivna manualen och vi som väntat i nästan ett halvår får kolla pdf:en :-)

Hehe..det visste jag inte, jag mailade ck supporten och påpekade att jag fick cykel utan låda och butiken visste inte var grejerna var, påpekade vad jag saknade, tog säkert 8-10 mail innan jag fick besked att tyskland skickade grejerna ?

Hittar ingen info om vem som tecknat.

Bilagor

• 20180827_211440.jpg
    20180827_211440.jpg
    231.9 KB · Besök: 112
Ibis Ripmo, godspeed
Hoppsan, hittade detta i boken när jag satt å mysläste lite igårkväll. Likt Cannyon finns det en begränsning på Huck för ramen.Ta det lungt där ute ;-)

Bilagor

• Ibisframelimitations.JPG
    Ibisframelimitations.JPG
    13.7 KB · Besök: 119
Ibis Ripmo, godspeed
Märkligt, tog en kortare sväng på rotstigarna hemmavid men lyckades inte få fram ljudet, men rackarns vad låren klagade, fortfarande inte återhämtade efter helgens hårdkörningar i Hellas och RL. Försökte verkligen provocera och körde bara tätt på allt jag såg. Så här tyst har den nog inte varit tidigare. Märkväl, den klena distansen sitter kvar men jag kapar ner röret vilken dag som helst nu ändå.Någon förorening i lagret innanför tätningarna.
Vi får se om det håller i sig, den var tyst dom första turerna.....tror jag....oklart om den var helt knäpptyst eller svagt och blev värre ?

Ibis Ripmo, godspeed
Nytt gummi beställt nu i alla fall. Det blev Magic M 2.35 Soft fram och Nobby N 2.35 Speedgrip bak.
Borde rulla hyggligt mycket lättare. Minion DHF hade ju nästan dubbla rullmotståndet enligt nåt Bike test.
Hoppas luftburksspacers kommer fram idag också så ska jag labba lite.
Det är en jäkligt go hoj trots allt. Man glömmer snabbt allt lidande man gått igenom =P

Ibis Ripmo, godspeed
Jag skulle inte lita på ett test som säger att MM rullar bättre än DHF. Det stämmer inte alls med mina upplevelser och det är dom två däcken jag främst använder.

Ibis Ripmo, godspeed
jofahjalm sa:
Jag skulle inte lita på ett test som säger att MM rullar bättre än DHF. Det stämmer inte alls med mina upplevelser och det är dom två däcken jag främst använder.

Vad är det för casings och gummiblandningar du jämför då? Jag påstår inte att du har fel, men även om det var länge sen jag körde DHF och (DHR) så upplever jag MM 2,35 Addix soft i stigutförande som oväntat lättrullat (fram).

Ibis Ripmo, godspeed
dack5-1.png

Nu är mitt Minion inte DD men det tror jag inte påverkar rullmotståndet så värst.
Skillnad i däckbredd också 2.5 på minion och 2.35 på MM så beror ju på bredd på Minion du kör också.

Ibis Ripmo, godspeed
DD bör påverka rullet ganska märkbart.

Om inte är något lite galet med testet för jag köper helt enkelt inte att det skulle skilja så mycket i verkligt rullmotstånd för två relativt snarlika däck med motsvarande casings.

Ibis Ripmo, godspeed
jofahjalm sa:
Jag har kört alla tror jag. Förutsätter att man jämför Exo mot snake skin, dd mot supergravity osv...

Testet ovan visar som du sett att resultatet är helt missvisande då det är olika casings, så det var ju inte så konstigt. Jag hade gissat på ungefär samma rullmotstånd med likvärdig casing. Är det din uppfattning också?

Sen är ju MM väldigt lätt i den vanliga stig-casingen. Åtminstone om man får ett exemplar utan 100-200 gram extra bonusvikt.
Jag har inte provat några däck med riktig köttcasing eftersom det behovet inte finns för min del, men jag tror också att casingen påverkar rullet avsevärt. Förmodligen mer än mönster och eventuellt även gummiblandning (dock kanske inte kombinationen).

Ibis Ripmo, godspeed
Fel att jämföra DHF Maxxgrip med MM Soft. DHF Maxterra tom har mycket "greppigare" gummi än MM Soft. Har både MM Soft 2,35 och DHF Exo Maxterra på likadan fälg med 30 mm id.

Tyckte MM var helt OK tills jag provat DHF. Otroligt mycket bättre fäste när det är blött när det gäller rötter och hällar. Rullar nog lite sämre än MM men inte stor skillnad. Jag är känslig för rullmotstånd :). Nu kör jag MM när det är torrt och DHF när det är blött.

Ibis Ripmo, godspeed
Jag tror att HR2 är kanske ännu bättre fram. Nu pratar jag hellas "trail" hojjande, när det gäller blött. Strunta i lera nu.
Jag upplever att det är mer "följsam" än DHF är, vilket ger bättre grepp. Den är lite lättre också, så det kanske är hela förklaringen. Fram har den varit perfekt på gamla mojon för mig. DHF känns "styv" så att säga.

Jag upplever INTE särskilt mycket bättre grepp med 29*2.5 på bred fälg, då jämför jag med HR2 fram, 2.4 på 21 invändig bredd, och DHR2 bak, 2.4 samma fälg, men också kört vittoria morsa 2.3 bak när det varit tortt, älskar det däcket.

Jag hoppas det finns ännu mer att hämta i grepp med ett mer följsamt HR2 fram.

Ibis Ripmo, godspeed
Körde häromdagen när det hade regnat på fiskartorpet och tyckte fronten var stundtals lite halkig. Får se hur mary blir i jämförelse, gillade det bra förra hösten / vintern.

Ibis Ripmo, godspeed
Vet inte exakt hur dom får fram rullmotståndsvärdena om det har någon relevant koppling till verkligheten på genomsnittsstigen, DHF ovan väger ju nästan 50% mer än MMet och är dessutom bredare så inte förvånande rullmotståndsresultat till fördel MM.Gummiblandning och casing oaktat. Skulle man välja det lättare DHF som väger <10% mer än MMet och dessutom samma bredd bör det jämna ut sig.
Känslan att dra runt på stigen ( torra stigar med inslag av hällar) med 1185gr framdäck jämfört med 800gr är ju nästan som helt olika cyklar.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Nya HD i 2.6 bak? Lite lättrullat, tillräckligt bra grepp, och nu kanske den inte är läskig längre?

Yes har stock 2.5 wt dhf fram. Har inte lekt så mycket med trycket så det kan vara något högt men fick flera gånger lite lätt framhjulssläpp i snabba kurvor innan däcket sen började greppa bra igen och redde ut det hela så jag inte tappade framhjulet helt.

Körde speedgrip HD bak på gamla och tyckte det var bra under vinter och blöta våren. Mycket bättre än icke addix och bra slitstyrka så ny nya HD bör vara kalas.

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Stervelo sa:
Nya HD i 2.6 bak? Lite lättrullat, tillräckligt bra grepp, och nu kanske den inte är läskig längre?

Yes har stock 2.5 wt dhf fram. Har inte lekt så mycket med trycket så det kan vara något högt men fick flera gånger lite lätt framhjulssläpp i snabba kurvor innan däcket sen började greppa bra igen och redde ut det hela så jag inte tappade framhjulet helt.

Körde speedgrip HD bak på gamla och tyckte det var bra under vinter och blöta våren. Mycket bättre än icke addix och bra slitstyrka så ny nya HD bör vara kalas.

Ok, jag sitter och lite löst funderar på däck för sixtenloppet.
Satans jobbigt, och lite fel hoj, men kul som fan.

Dock så skulle lite bättre rull verkligen vara på sin plats. Den sista timmen, det är 3h, är tuuung.
Lite likt fiskartorpet, men inte fullt lika intensivt. 3h i fiskartorpet det låter som en mardröm.
Dessutom har banan två träd som står nära varandra, innan en lång spång. Med gamla 76 cm styret var det lite tight, nu blir det nog riktigt läskigt, man passerar i bra fart.

Tillbaka
Topp