Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Nu är jag så dålig på termerna men är det "vanliga" på maskinlager radiella lager? Och cane creek kör vinkelkontakt och därför är det spel på CC men inte på "standardmaskinlager"?

"Vanliga" lager är spårkullager som kan ta lika stor belastning i båda axiella riktningar. Vad jag vet är det alltid vinkelkontaktkullager i styrlager. De hade blivit väldigt stora annars. Ett vinkelkontaktkullager kan bara ta axiell last i ena riktningen, men desto högre sådan. Dels för att det går att fylla dem med fler kulor och dels för att kontaktytorna placerar trycket "brantare" axiellt i lagerbanorna.

inside-bearings.jpg

Sen finns det styrlager där själva lagerkoppen är lagerbanan. Dessa är större och troligen mer hållbara, men jobbigare att byta när det väl blir sallad. Då sitter kulorna på en plåthållare som man kan ta ur och tvätta och fetta om.

Edit: Att de tätade och slutna styrlagrena har en 45° fas utvändigt på ena sidan och invändigt på andra sidan är för att man inte ska kunna vända dem fel, samt för att centrera dem vid förspänning. Det är den koniska ytan som ska ta lasten alltså.

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
Alltså ni är helt underbara å hjälpsamma, jag har varit ute och cyklat nästan hela dagen idag med. Blev lite pre witchrideträning med lite längre tur. Tre timmar utan annan paus än två snabba klädskiften. Ganska precis 40km, det mesta stök och idag belönades vi med lite lera och våta rötter för det hade regnat inatt och regnade nästan halva sträckan. Första nergeggningen av Ripmon och den går som på räls även över våta rötter.

Så kul att så många engagerar sig och såklart kan ni inte känna till mina grundkunskaper om eller erfarenheter av mekanik och olika lagertyper m.m. Några kommer med hjälpsamma nybörjarfel för den oinvigd och man ska inte förkasta såna heller för alla kan missa banala detaljer. Inte minst jag. Vinkelkontaktlager kom jag i kontakt med när jag rev min första mopperova för sisodär 45 år sedan. Sedan dess har det byggts och trimmats otaliga bil och mc motorer. På mina Ducatimotorer jobbar man med överspända vinkelkontaktlager till vevaxeln och anpassar spelet för lägsta friktion vid arbetstemperatur då blocket expanderat om man vill ha ut lite extra effekt. Tvåcylindrig L-motor för roadracing som pumpar ut 170hk på vevaxeln vid 10750 rpm. Jag är även lite beläst i området då jag är ingengör i grunden även om området mekanik mest tillämpas i mina hobbies, i princip allt på 2 hjul, mest med motor men senaste 10 åren även sådana med trampor. Har alldrig lämnat in nåt på verkstad annat än tvingande av garantiskäl eller rena maskinberabetningar så som borrning av cylinderlopp, slipning av vevaxlar m.m.i brist på maskiner.
Tror jag fatta hur styrlager funkar vid det här laget, men det kan ju inte ni veta ?
Det hetaste tipset är om det möjligen var felvänt, kanske har cykelkraft monterat det :-) Lagret var fasat i ena ytteränden och om jag inte minns alldeles fel och hade hjärnsläpp vände jag fasningen innåt. Det ska kollas och återkomer med bild och eller film.
För att förtydliga, jag har inget glapp i axiell (styrstången) ledd. Men ruckar jag gaffeln frammåt/bakåt uppstår ett klickljud.
Ill be back....

Bilagor

• 2018_08_26_14_02_00.jpeg
    2018_08_26_14_02_00.jpeg
    510.5 KB · Besök: 157
Ibis Ripmo, godspeed
Det var det lite osköna reglaget med KS pinnen även i GX builden. Åtminstone i alu dock, inte plastvarianten som går av om man tittar för hårt på den.
Tur jag inte gillar KS och aldrig installerade den.

Ibis Ripmo, godspeed
alidhojd sa:
å nej, är det ett sånt fruktansvärt ks reglage som följer med "nx build"?

isf vad ska man köpa istället? kanske en sån här:

https://www.pnwcomponents.com/collections/dropper-post-levers/products/loam-lever-dropper-remote

Jag lyfte över mitt Wolftooth MEN det är så där med KS stolpen. Den verkar dra supermycket vajer för att lösa ut så man måste trycka in spaken i botten :(
Så den supersköna känslan som WT reglaget har går förlorad. Med min gamla Brand X lirade det perfekt.

Rastade också Ripmon idag men var ute efter 17 så måste ha missat Ripmogänget

Ibis Ripmo, godspeed
Vad tycker ni om bakdäcket, aggressorn, dess bredd på fälgen?
Jag tycker det verkar som att däcket inte passar bra på den fälgbredden, även om däcket är WT.

Sidoväggarna skyddas inte av kantdobbarna, sidoväggarna sticker ut minst lika långt.
Resulstatet av det är rejält slitatage på sidoväggarna, jag har trådar ur "corden" som är lösa och går dra i så de blir ännu längre, de går inte av.
Lite illa på en knapp månads cykling kan jag tycka.
Har aldrig hänt förr på samma stigar med smalare fälgar.
Tror att det däcket mår bättre på en lite smalare fälg faktiskt.

Sen, ibis uppgav att det inte sitter några volumespacers i 36 gaffeln, men jag undrar om de har rätt.
Standard från fox är en volumespacer i 36 160 mm.
Jag tycker den rampar upp för mycket, för hellascykling i alla fall, så jag ska nog ta ur den.

Men, var hittar man en 32 mm hylsa utan fasning? Går att köpa på tf-tuned men finns den att få tag i i butik i Sthlm till exempel?
Jag är lite tvivlande till det. Vill inte offra en heldag på att dra runt LBS i sthlm som inte har en sån.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Jag tycker det verkar som att däcket inte passar bra på den fälgbredden, även om däcket är WT.

Sidoväggarna skyddas inte av kantdobbarna, sidoväggarna sticker ut minst lika långt.
Resulstatet av det är rejält slitatage på sidoväggarna, jag har trådar ur "corden" som är lösa och går dra i så de blir ännu längre, de går inte av.

Kör man undre rekommenderat däcktryck så tar däcksidorna onödigt mycket stryk.
Konstigt nog så betyder inte WT att mönstret är bredare. Det är istället optimerat för max prestanda på breda fälgar, vilket kan betyda att det tom är smalare mönster än ett icke WT (om så är fallet på Aggressor vet jag dock inte).

Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
Tror jag fatta hur styrlager funkar vid det här laget, men det kan ju inte ni veta ?
Det hetaste tipset är om det möjligen var felvänt, kanske har cykelkraft monterat det :-) Lagret var fasat i ena ytteränden och om jag inte minns alldeles fel och hade hjärnsläpp vände jag fasningen innåt. Det ska kollas och återkomer med bild och eller film.
För att förtydliga, jag har inget glapp i axiell (styrstången) ledd. Men ruckar jag gaffeln frammåt/bakåt uppstår ett klickljud.
Ill be back....

Jag skulle tippa på att du behöver en till spacer (en sån liten ca 0.5mm rund bricka) mellan top cap och lager. Har du för få sådana kan du bara dra åt tills top capen nyper i ramen, men själva lagret är fotfarande inte tillräckligt spänt. Jag hade samma problem med min när allt hade satt sig lite. Man drar åt tills det nyper men du har fortfarande glapp. En extra distans löste problemet.

Ibis Ripmo, godspeed
Ibis Ripmo, godspeed
AX3L sa:
MickeMud sa:
Jag skulle tippa på att du behöver en till spacer (en sån liten ca 0.5mm rund bricka) mellan top cap och lager. Har du för få sådana kan du bara dra åt tills top capen nyper i ramen, men själva lagret är fotfarande inte tillräckligt spänt. Jag hade samma problem med min när allt hade satt sig lite. Man drar åt tills det nyper men du har fortfarande glapp. En extra distans löste problemet.
-----------------------------------------------
He he ....det där skulle jag kunna ta som en förolämpning om jag inte vore så prestigelös.;-)

Lagret glappar inte, eller iallafall inte i axiell ledd. Om det är vinkelkontaktlagret som glappar i horisontell ledd eller lagerskålen är svårt att avgöra men något rör sig om än väldigt lite, men det låter och det är själva problematiken som på filmen jag gjorde.
Ljudet vid cykling på rejält ojämnt underlag är ett knirk eller klapprande som jag länge trodde vara kablarna i ramen, nu har jag kikat in i ramen och sett dom invändiga kanalerna inuti ramen med egna ögon. Kanske ska undersöka dom lite närmare om dom flexar och skulle kunna slå i ramen men tror inte det, dom rör sig inte när man rycker i kablarna utifrån.
Tog isär grejerna sent igårkväll igen och konstaterade att lagret sitter fint och stadigt nu i hylsan i ramen, locktiten verkar göra sitt jobb. Märket då ett ett knäppljud i själva lagret när jag ruckade på det och vred lite. Det ska ju som sagts vara i spänn för att inte glappa men efter att jag snurrat det några varv blev det tyst. Drog ihop allt igen, fick inte fram klickljudet vid rucktesten men hade ingen som höll i grejerna så opålitligt resultat och kunde inte prova ute i verkligheten eftersom det var sent, beckmörkt, kallt och skvattvått efter hagelskurrarna tidigare på kvällen.

To be continnued......

Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
AX3L sa:
MickeMud sa:
-----------------------------------------------
He he ....det där skulle jag kunna ta som en förolämpning om jag inte vore så prestigelös.;-)

Lagret glappar inte, eller iallafall inte i axiell ledd. Om det är vinkelkontaktlagret som glappar i horisontell ledd eller lagerskålen är svårt att avgöra men något rör sig om än väldigt lite, men det låter och det är själva problematiken som på filmen jag gjorde.
Ljudet vid cykling på rejält ojämnt underlag är ett knirk eller klapprande som jag länge trodde vara kablarna i ramen, nu har jag kikat in i ramen och sett dom invändiga kanalerna inuti ramen med egna ögon. Kanske ska undersöka dom lite närmare om dom flexar och skulle kunna slå i ramen men tror inte det, dom rör sig inte när man rycker i kablarna utifrån.
Tog isär grejerna sent igårkväll igen och konstaterade att lagret sitter fint och stadigt nu i hylsan i ramen, locktiten verkar göra sitt jobb. Märket då ett ett knäppljud i själva lagret när jag ruckade på det och vred lite. Det ska ju som sagts vara i spänn för att inte glappa men efter att jag snurrat det några varv blev det tyst. Drog ihop allt igen, fick inte fram klickljudet vid rucktesten men hade ingen som höll i grejerna så opålitligt resultat och kunde inte prova ute i verkligheten eftersom det var sent, beckmörkt, kallt och skvattvått efter hagelskurrarna tidigare på kvällen.

To be continnued......
Som nån tipsade om, testa om det är styrröret som glappar i gaffelkronan. Om du ändå har loss gaffel, sätt styrröret i ett skruvstäd med mothåll och se om du kan provocera fram ljudet.

(Eller gå tillbaka till butiken och be de fixa det)

Ibis Ripmo, godspeed
theBrand sa:
MickeMud sa:
Som nån tipsade om, testa om det är styrröret som glappar i gaffelkronan. Om du ändå har loss gaffel, sätt styrröret i ett skruvstäd med mothåll och se om du kan provocera fram ljudet.

(Eller gå tillbaka till butiken och be de fixa det)

Jag får testa det också om det inte blir tyst nu, har dock svårt att tro att det skulle orsaka ljudet och att det då skulle spridas till ramen men ska dubbelkolla det.

Lämna till CK känns inte som ett alternativ, inte förmäns jag vet orsaken och om det i så fall blir någon form av reklamation p.g.a ram eller gaffel, etc.vad det nu är.

Ibis Ripmo, godspeed
Undra om inte Aggressorn skulle må bättre av en smalare fälg?
Helt klart bullar däcksidorna ut mer på bakdäcket än framdäcket.
Sidorna sticker ut en hel del från toppen av ytterdobbarna.

Ibis Ripmo, godspeed
Ibis Ripmo, godspeed
Lars.E sa:
Stervelo sa:

Kör man undre rekommenderat däcktryck så tar däcksidorna onödigt mycket stryk.
Konstigt nog så betyder inte WT att mönstret är bredare. Det är istället optimerat för max prestanda på breda fälgar, vilket kan betyda att det tom är smalare mönster än ett icke WT (om så är fallet på Aggressor vet jag dock inte).
Nja, det är inte så illa att däcket är deformerat när jag sitter på hojjen. Det är inte lägre tryck än jag kört med 2.35/2.4 sulor, men då med brutala 21 mm innermått.

Det är bara att titta på däcket, dubbarna sticker inte ut utanför sidoväggen, på dhfn fram gör de det ordentligt.

Sen är det ju så att man styr framdäcket en "snällare" väg än bakdäcket som ibland får "the dirty end of the stick" så att säga.

Ibis Ripmo, godspeed
theBrand sa:
SalkinL sa:
glitch sa:

Caddade precis upp likadana i 24, 30 och 32mm för att täcka upp Pike och Fox36. Ska se vad min lasergubbe tar för att skära ut dom. Fast jag tror det blir S355 istället för alu, så rostar dom lite fint.

Jag brukar använda öppna änden på en 32mm blocknyckel, finns på t.ex biltema.
Jo, det var min första tanke, men vill du inte dra den med ett givet moment sen? När du sätter fast den?

Ibis Ripmo, godspeed
Det är väl bara ett lock som dessutom är tätat med en o-ring, så du behöver i så fall bara dra tills "det sitter". Hellre för löst än för hårt; det brukar nypa rätt jäkla bra med tät stigning på alu-gängor ändå.

Ibis Ripmo, godspeed
Makten sa:
Det är väl bara ett lock som dessutom är tätat med en o-ring, så du behöver i så fall bara dra tills "det sitter". Hellre för löst än för hårt; det brukar nypa rätt jäkla bra med tät stigning på alu-gängor ändå.
Precis. Tills det fastnat men inte mer räcker. Jag använder också en vanlig blocknyckel i rätt storlek. Gäller att vara väldigt lätt på fingrarna med den hävarmen bara.

Ibis Ripmo, godspeed
Makten sa:
Tackar, jag har aldrig haft loss en, så jag tänkte att det var mer en vanliga gäng.
Men, är det mer ett "lock", då är det lugnt.

Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Makten sa:
Tackar, jag har aldrig haft loss en, så jag tänkte att det var mer en vanliga gäng.

Jag ska inte svära på det eftersom jag inte har en sån gaffel, men släpp ut luften och kolla. Du kan säkert låna en momentnyckel om du känner att det verkar vanskligt att dra på känn.

Edit: Äsch, jag läste visst slarvigt. Om problemet är att verktyget inte går att använda tillsammans med momentnyckel så är det förstås en annan femma. Kolla om du inte har nån bekant som har tillgång till svarv. Då är det bara att trimma ner den rundade kanten på en vanlig hylsa. Går på fem minuter, max.

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
Makten sa:
Stervelo sa:
Makten sa:

Jag ska inte svära på det eftersom jag inte har en sån gaffel, men släpp ut luften och kolla. Du kan säkert låna en momentnyckel om du känner att det verkar vanskligt att dra på känn.
Momentnycklar har jag, men tipsen som kom in går inte att använda med momentnyckel, så det ligger nog något i det du säger.

Ibis Ripmo, godspeed
SalkinL sa:
Jag har haft av locket på min, inga konstigheter. Behövs ingen momentnyckel.
Ja, fox säger att du ska dra den till 25 Nm, då vill jag nog ha en hylsa i alla fall, inte en öppen nyckel.

Jag måste ju i vilket fall beställa, så då snokar jag rätt på park tools hylsan, tftuned har, men brexitarna vill jag inte göra affärer med så länge jag inte måste.

Ibis Ripmo, godspeed
Funderar lite över mitt knirk såhär på lunchen. Distanserna som sitter ovan CC lagret är av plast, dock en rätt hård typ med bred anliggning och även en kant som styr upp i varandra men ändå.
Det sitter original en hel trave, säkert 25mm, när jag bytte styre och stam var jag tvungen att lägga dit ytterligare en eftersom FUNN stammen har lägre profil, Det blev en kolfiber distans på säkert 5-6mm. Jag har nu 5-6 i trave på varandra, Det blir inte superstadigt med en sådan trave, Den sista kolfiberdistansen är dessutom sådan där std som har tunnare kant och inte tight passning mot stolpen .
Skulle det kunna vara dessa som flexar lite och ändrar lagertrycket som i sin tur ger upphov till ljudet som förstärks av fiollådan som ramen utgör?

Ibis Ripmo, godspeed
MickeMud sa:
Funderar lite över mitt knirk såhär på lunchen. Distanserna som sitter ovan CC lagret är av plast, dock en rätt hård typ med bred anliggning och även en kant som styr upp i varandra men ändå.
Det sitter original en hel trave, säkert 25mm, när jag bytte styre och stam var jag tvungen att lägga dit ytterligare en eftersom FUNN stammen har lägre profil, Det blev en kolfiber distans på säkert 5-6mm. Jag har nu 5-6 i trave på varandra, Det blir inte superstadigt med en sådan trave, Den sista kolfiberdistansen är dessutom sådan där std som har tunnare kant och inte tight passning mot stolpen .
Skulle det kunna vara dessa som flexar lite och ändrar lagertrycket som i sin tur ger upphov till ljudet som förstärks av fiollådan som ramen utgör?

Absolut, jag hade en hoj med 30 mm spacers, lvg då, och det lagret var det alltid flex i. Du drog det rätt statisk, ändå fick klonket
när du bromsar.

Bytte till aluspacers, problem gone.
Kolspacers är en puckad ide som jag ser det. Jag har inte kolspacers på en enda av mina mängder med hojjar längre.

Men, jag blir förvånad när du pratar om plast
Jag förstår vilka cc plastbitar du pratar om, de borde vara hårda nog. Men, jag har ett 40 lager i min, ingen sån plast alls.
Bara aludistanser, direkt på ccs dustcap.

Tillbaka
Topp