Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
+1SalkinL sa:Det är inte så att det saknas delar? Crownrace och kompressionsring? Eller för långt gaffelrör så top-capen bottnar?
Testa med en extra distans.
glitch sa:Nu är jag så dålig på termerna men är det "vanliga" på maskinlager radiella lager? Och cane creek kör vinkelkontakt och därför är det spel på CC men inte på "standardmaskinlager"?
Crossmax sa:Sen skickades några mindre huck.
N_sandstrom sa:Crossmax sa:Sen skickades några mindre huck.
Vilken snygg sten. Vart (i Hellas gissar jag) hittar man den?
alidhojd sa:å nej, är det ett sånt fruktansvärt ks reglage som följer med "nx build"?
isf vad ska man köpa istället? kanske en sån här:
https://www.pnwcomponents.com/collections/dropper-post-levers/products/loam-lever-dropper-remote
Starthucket på Nacke 2 och 3.N_sandstrom sa:Crossmax sa:Sen skickades några mindre huck.
Vilken snygg sten. Vart (i Hellas gissar jag) hittar man den?
Stervelo sa:Vad tycker ni om bakdäcket, aggressorn, dess bredd på fälgen?
Jag tycker det verkar som att däcket inte passar bra på den fälgbredden, även om däcket är WT.
Sidoväggarna skyddas inte av kantdobbarna, sidoväggarna sticker ut minst lika långt.
Resulstatet av det är rejält slitatage på sidoväggarna, jag har trådar ur "corden" som är lösa och går dra i så de blir ännu längre, de går inte av.
Lite illa på en knapp månads cykling kan jag tycka.
Har aldrig hänt förr på samma stigar med smalare fälgar.
Tror att det däcket mår bättre på en lite smalare fälg faktiskt.
glitch sa:
MickeMud sa:Tror jag fatta hur styrlager funkar vid det här laget, men det kan ju inte ni veta ?
Det hetaste tipset är om det möjligen var felvänt, kanske har cykelkraft monterat det :-) Lagret var fasat i ena ytteränden och om jag inte minns alldeles fel och hade hjärnsläpp vände jag fasningen innåt. Det ska kollas och återkomer med bild och eller film.
För att förtydliga, jag har inget glapp i axiell (styrstången) ledd. Men ruckar jag gaffeln frammåt/bakåt uppstår ett klickljud.
Ill be back....
Crossmax sa:Idag hände det oundvikliga, eller som Stervelo kallade det, Ripmogemenskapen.
Sen skickades några mindre huck.
SalkinL sa:glitch sa:
Caddade precis upp likadana i 24, 30 och 32mm för att täcka upp Pike och Fox36. Ska se vad min lasergubbe tar för att skära ut dom. Fast jag tror det blir S355 istället för alu, så rostar dom lite fint.
AX3L sa:-----------------------------------------------MickeMud sa:Jag skulle tippa på att du behöver en till spacer (en sån liten ca 0.5mm rund bricka) mellan top cap och lager. Har du för få sådana kan du bara dra åt tills top capen nyper i ramen, men själva lagret är fotfarande inte tillräckligt spänt. Jag hade samma problem med min när allt hade satt sig lite. Man drar åt tills det nyper men du har fortfarande glapp. En extra distans löste problemet.
He he ....det där skulle jag kunna ta som en förolämpning om jag inte vore så prestigelös.;-)
Lagret glappar inte, eller iallafall inte i axiell ledd. Om det är vinkelkontaktlagret som glappar i horisontell ledd eller lagerskålen är svårt att avgöra men något rör sig om än väldigt lite, men det låter och det är själva problematiken som på filmen jag gjorde.
Ljudet vid cykling på rejält ojämnt underlag är ett knirk eller klapprande som jag länge trodde vara kablarna i ramen, nu har jag kikat in i ramen och sett dom invändiga kanalerna inuti ramen med egna ögon. Kanske ska undersöka dom lite närmare om dom flexar och skulle kunna slå i ramen men tror inte det, dom rör sig inte när man rycker i kablarna utifrån.
Tog isär grejerna sent igårkväll igen och konstaterade att lagret sitter fint och stadigt nu i hylsan i ramen, locktiten verkar göra sitt jobb. Märket då ett ett knäppljud i själva lagret när jag ruckade på det och vred lite. Det ska ju som sagts vara i spänn för att inte glappa men efter att jag snurrat det några varv blev det tyst. Drog ihop allt igen, fick inte fram klickljudet vid rucktesten men hade ingen som höll i grejerna så opålitligt resultat och kunde inte prova ute i verkligheten eftersom det var sent, beckmörkt, kallt och skvattvått efter hagelskurrarna tidigare på kvällen.
To be continnued......
MickeMud sa:Som nån tipsade om, testa om det är styrröret som glappar i gaffelkronan. Om du ändå har loss gaffel, sätt styrröret i ett skruvstäd med mothåll och se om du kan provocera fram ljudet.AX3L sa:-----------------------------------------------MickeMud sa:Jag skulle tippa på att du behöver en till spacer (en sån liten ca 0.5mm rund bricka) mellan top cap och lager. Har du för få sådana kan du bara dra åt tills top capen nyper i ramen, men själva lagret är fotfarande inte tillräckligt spänt. Jag hade samma problem med min när allt hade satt sig lite. Man drar åt tills det nyper men du har fortfarande glapp. En extra distans löste problemet.
He he ....det där skulle jag kunna ta som en förolämpning om jag inte vore så prestigelös.;-)
Lagret glappar inte, eller iallafall inte i axiell ledd. Om det är vinkelkontaktlagret som glappar i horisontell ledd eller lagerskålen är svårt att avgöra men något rör sig om än väldigt lite, men det låter och det är själva problematiken som på filmen jag gjorde.
Ljudet vid cykling på rejält ojämnt underlag är ett knirk eller klapprande som jag länge trodde vara kablarna i ramen, nu har jag kikat in i ramen och sett dom invändiga kanalerna inuti ramen med egna ögon. Kanske ska undersöka dom lite närmare om dom flexar och skulle kunna slå i ramen men tror inte det, dom rör sig inte när man rycker i kablarna utifrån.
Tog isär grejerna sent igårkväll igen och konstaterade att lagret sitter fint och stadigt nu i hylsan i ramen, locktiten verkar göra sitt jobb. Märket då ett ett knäppljud i själva lagret när jag ruckade på det och vred lite. Det ska ju som sagts vara i spänn för att inte glappa men efter att jag snurrat det några varv blev det tyst. Drog ihop allt igen, fick inte fram klickljudet vid rucktesten men hade ingen som höll i grejerna så opålitligt resultat och kunde inte prova ute i verkligheten eftersom det var sent, beckmörkt, kallt och skvattvått efter hagelskurrarna tidigare på kvällen.
To be continnued......
(Eller gå tillbaka till butiken och be de fixa det)
theBrand sa:MickeMud sa:Som nån tipsade om, testa om det är styrröret som glappar i gaffelkronan. Om du ändå har loss gaffel, sätt styrröret i ett skruvstäd med mothåll och se om du kan provocera fram ljudet.
(Eller gå tillbaka till butiken och be de fixa det)
Jag får testa det också om det inte blir tyst nu, har dock svårt att tro att det skulle orsaka ljudet och att det då skulle spridas till ramen men ska dubbelkolla det.
Lämna till CK känns inte som ett alternativ, inte förmäns jag vet orsaken och om det i så fall blir någon form av reklamation p.g.a ram eller gaffel, etc.vad det nu är.
Hi hi, den där var en klyvare. Bacho, check, men de där verktygen kopplar jag ihop med de risiga verktygskit som följer med under motorcyklars sadel. :) Det som fäller den är att den är knepig att använda med momentnyckel tänker jag.Lainen sa:
Nja, det är inte så illa att däcket är deformerat när jag sitter på hojjen. Det är inte lägre tryck än jag kört med 2.35/2.4 sulor, men då med brutala 21 mm innermått.Lars.E sa:Stervelo sa:Vad tycker ni om bakdäcket, aggressorn, dess bredd på fälgen?
Jag tycker det verkar som att däcket inte passar bra på den fälgbredden, även om däcket är WT.
Sidoväggarna skyddas inte av kantdobbarna, sidoväggarna sticker ut minst lika långt.
Resulstatet av det är rejält slitatage på sidoväggarna, jag har trådar ur "corden" som är lösa och går dra i så de blir ännu längre, de går inte av.
Lite illa på en knapp månads cykling kan jag tycka.
Har aldrig hänt förr på samma stigar med smalare fälgar.
Tror att det däcket mår bättre på en lite smalare fälg faktiskt.
Kör man undre rekommenderat däcktryck så tar däcksidorna onödigt mycket stryk.
Konstigt nog så betyder inte WT att mönstret är bredare. Det är istället optimerat för max prestanda på breda fälgar, vilket kan betyda att det tom är smalare mönster än ett icke WT (om så är fallet på Aggressor vet jag dock inte).
Ja, vi undrar samma, mina däcksidor bak har tagit rejält med stryk.glitch sa:Undra om inte Aggressorn skulle må bättre av en smalare fälg?
Helt klart bullar däcksidorna ut mer på bakdäcket än framdäcket.
Sidorna sticker ut en hel del från toppen av ytterdobbarna.
Nice, men båda tipsen här går inte att använda med momentnyckel.glitch sa:
Jo, det var min första tanke, men vill du inte dra den med ett givet moment sen? När du sätter fast den?theBrand sa:SalkinL sa:glitch sa:
Caddade precis upp likadana i 24, 30 och 32mm för att täcka upp Pike och Fox36. Ska se vad min lasergubbe tar för att skära ut dom. Fast jag tror det blir S355 istället för alu, så rostar dom lite fint.
Jag brukar använda öppna änden på en 32mm blocknyckel, finns på t.ex biltema.
Precis. Tills det fastnat men inte mer räcker. Jag använder också en vanlig blocknyckel i rätt storlek. Gäller att vara väldigt lätt på fingrarna med den hävarmen bara.Makten sa:Det är väl bara ett lock som dessutom är tätat med en o-ring, så du behöver i så fall bara dra tills "det sitter". Hellre för löst än för hårt; det brukar nypa rätt jäkla bra med tät stigning på alu-gängor ändå.
Tackar, jag har aldrig haft loss en, så jag tänkte att det var mer en vanliga gäng.Makten sa:Det är väl bara ett lock som dessutom är tätat med en o-ring, så du behöver i så fall bara dra tills "det sitter". Hellre för löst än för hårt; det brukar nypa rätt jäkla bra med tät stigning på alu-gängor ändå.
Stervelo sa:Tackar, jag har aldrig haft loss en, så jag tänkte att det var mer en vanliga gäng.Makten sa:Det är väl bara ett lock som dessutom är tätat med en o-ring, så du behöver i så fall bara dra tills "det sitter". Hellre för löst än för hårt; det brukar nypa rätt jäkla bra med tät stigning på alu-gängor ändå.
Men, är det mer ett "lock", då är det lugnt.
Momentnycklar har jag, men tipsen som kom in går inte att använda med momentnyckel, så det ligger nog något i det du säger.Makten sa:Stervelo sa:Tackar, jag har aldrig haft loss en, så jag tänkte att det var mer en vanliga gäng.Makten sa:Det är väl bara ett lock som dessutom är tätat med en o-ring, så du behöver i så fall bara dra tills "det sitter". Hellre för löst än för hårt; det brukar nypa rätt jäkla bra med tät stigning på alu-gängor ändå.
Men, är det mer ett "lock", då är det lugnt.
Jag ska inte svära på det eftersom jag inte har en sån gaffel, men släpp ut luften och kolla. Du kan säkert låna en momentnyckel om du känner att det verkar vanskligt att dra på känn.
Ja, fox säger att du ska dra den till 25 Nm, då vill jag nog ha en hylsa i alla fall, inte en öppen nyckel.SalkinL sa:Jag har haft av locket på min, inga konstigheter. Behövs ingen momentnyckel.
Spontant. Ja. Bara du är noga med att den faktiskt klämmer jämnt och fint innan du börjar dra.Stervelo sa:Fuck, folk kör med skiftnyckel, jag har park tools stora. Mjukost käftar, men skaplig precision i "kläm" mekanismen.
Vågar jag?
Har verktyg för det men bor i lägenhet så slipandet blir lite eländigt.Lars.E sa:Köp en vanlig sexkanthylsa och slipa av toppen istället för att använda mutterförstöraren.
MickeMud sa:Funderar lite över mitt knirk såhär på lunchen. Distanserna som sitter ovan CC lagret är av plast, dock en rätt hård typ med bred anliggning och även en kant som styr upp i varandra men ändå.
Det sitter original en hel trave, säkert 25mm, när jag bytte styre och stam var jag tvungen att lägga dit ytterligare en eftersom FUNN stammen har lägre profil, Det blev en kolfiber distans på säkert 5-6mm. Jag har nu 5-6 i trave på varandra, Det blir inte superstadigt med en sådan trave, Den sista kolfiberdistansen är dessutom sådan där std som har tunnare kant och inte tight passning mot stolpen .
Skulle det kunna vara dessa som flexar lite och ändrar lagertrycket som i sin tur ger upphov till ljudet som förstärks av fiollådan som ramen utgör?