Ibis Ripmo, godspeed

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Karsten sa:
Idag levererades min Ripmo från CK. De har bara flyttat fram datum 4ggr tot 4v dock kom den 1 v tidigare ä senaste prognosen :)

Fin ett fel på bilden, ledtråd ä att det ä i främre delen. Få se hur det löser sig, åker till alperna på lördag o då vill jag ha ordning på cykeln...
Haha 34a....perfekt!

Karsten

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
alidhojd sa:
Karsten sa:
Idag levererades min Ripmo från CK. De har bara flyttat fram datum 4ggr tot 4v dock kom den 1 v tidigare ä senaste prognosen :)

Fin ett fel på bilden, ledtråd ä att det ä i främre delen. Få se hur det löser sig, åker till alperna på lördag o då vill jag ha ordning på cykeln...

En 34:a??

Japp, känns nästan som hemma då jag även har en ripley v3 :)

Karsten

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Karsten sa:
alidhojd sa:
Karsten sa:

En 34:a??

Japp 34a 140mm, känns nästan som hemma då jag även har en ripley v3 :)

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
fredrik168 sa:
Ni som monterat iscg adapter efteråt, hade ni fått med den tunnare brickan till lagret?
Jag fick ingen till min Ripley som har samma adapter. Löste det genom att ersätta distansen med två 0,8 mm shims som jag hittade, och sen en vanlig 2,5 mm Shimano-distans innanför lagerkoppen. Har du DUB eller likande vevparti/lager med justerbar förspänning så finns det ju lite marginal. Dock bör det vara nån liten grej mellan vev och lager så att inte veven skrapar mot koppen.
Edit: Det var nog inte 2,5 förresten, för jag räknade ihop att det skulle bli 5 mm totalt. Alltså samma som innan jag smäckte dit adaptern:-)

alidhojd sa:
Tycker 29” behöver mer bromsar
Stämmer bra. Större hjul roterar långsammare vid en viss cykelfart, så man behöver större skiva för samma bromsverkan som på ett mindre hjul. Man kan också uttrycka det som att hjulet utövar ett större moment på bromsen vid en given retardation:-)

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed

alidhojd

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Makten sa:
alidhojd sa:
Tycker 29” behöver mer bromsar
Stämmer bra. Större hjul roterar långsammare vid en viss cykelfart, så man behöver större skiva för samma bromsverkan som på ett mindre hjul. Man kan också uttrycka det som att hjulet utövar ett större moment på bromsen vid en given retardation:-)
Ha ha jo jo, fysiken är jag med på. det jag syftar på är mer att jag åker mycket fortare och på ett annat sätt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed

Rattnalle

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Johge sa:
Raggamuffin sa:
Jag kör som du ser lite bak xtr /Saint.
Nöjd, hade förmodligen varit nöjd med xtr 4-kolvs ok.
Grymt, ska bara motivera utgiften i mitt huvud en extra gång innan jag trycker på köpknappen?
Zee är bra och billigt.
Jag upplever ingen som helst skillnad mot Zee som jag åkt innan i prestanda. Det är bara hur man vill ha det.
Hur inverterat priskänslig man är menar du? ;-)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Johge sa:
Raggamuffin sa:
Grymt, ska bara motivera utgiften i mitt huvud en extra gång innan jag trycker på köpknappen?
Zee är bra och billigt.
Jag upplever ingen som helst skillnad mot Zee som jag åkt innan i prestanda. Det är bara hur man vill ha det.
Och hur det balanserar mot ens fåfänga :)

Ibis Ripmo, godspeed
Karsten sa:

Grattis till leverans! Vi är ju några som väntar så det vore kul att veta när du beställde och vilken storlek det är på ramen?

Karsten

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Smoothbore sa:
Karsten sa:

Grattis till leverans! Vi är ju några som väntar så det vore kul att veta när du beställde och vilken storlek det är på ramen?
Beställde en XL i påskas

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Karsten sa:
Smoothbore sa:
Karsten sa:

Beställde en XL i påskas

Exakt när i påskas beställde du den?

unsuspected

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Johge sa:
Raggamuffin sa:
Zee är bra och billigt.
Han är fåfäng som få och pengar brinner i hans händer :)

Johge

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
unsuspected sa:
Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Johge sa:
Raggamuffin sa:
Zee är bra och billigt.
Han är fåfäng som få och pengar brinner i hans händer :)
du känner mig lite för väl:)

fredrik168

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Makten sa:
fredrik168 sa:
Ni som monterat iscg adapter efteråt, hade ni fått med den tunnare brickan till lagret?
Jag fick ingen till min Ripley som har samma adapter. Löste det genom att ersätta distansen med två 0,8 mm shims som jag hittade, och sen en vanlig 2,5 mm Shimano-distans innanför lagerkoppen. Har du DUB eller likande vevparti/lager med justerbar förspänning så finns det ju lite marginal. Dock bör det vara nån liten grej mellan vev och lager så att inte veven skrapar mot koppen.
Edit: Det var nog inte 2,5 förresten, för jag räknade ihop att det skulle bli 5 mm totalt. Alltså samma som innan jag smäckte dit adaptern:-)

den brickan som sitter där (utan adapter) är 4.5 mm och med adaptern där ska brickan vara 2 mm! Frågan är om det följer med i lagersatserna så vi skulle fått med i tillbehörslådan? Varför monterades inte adaptern från början??

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ck monterar inte iscgfäste som standard, jag bad specifikt om det, och då visade det sig att de inte fick med rätt spaceruppsättning av Ibis.
Ibis köper in en kasse delar från de olika märkena och skickar sen en kasse delar till åf som slutmonterar.
Tyvärr saknas det där lilla extra, som att se till att det finns rätt spacers med för deras egna iscglösning.
Man hade ju kunnat tänka sig att de fått ordning på deras processer men icke.

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
fredrik168 sa:
den brickan som sitter där (utan adapter) är 4.5 mm och med adaptern där ska brickan vara 2 mm! Frågan är om det följer med i lagersatserna så vi skulle fått med i tillbehörslådan? Varför monterades inte adaptern från början??
Jag fick ingen tillbehörslåda. Bara en påse med adaptern och nån manual. Inte ett skvatt mer än så.
Adaptern monteras förmodligen inte för att många ändå plockar av allt "onödigt" från cykeln. Den väger väl 25 gram eller nåt sånt, trots allt.

Styrstamsdistanser har 29 mm innermått, så om man har en tillräckligt tunn sådan så funkar det. Den ursprungliga distansen är 30, men då har lagret ett spår som den centreras i. Och som sagt så finns det en hel del justeringsmån tack vare den ställbara lagerförspänningsmuttern på veven. Gänga ut den helt mot vevarmen, dra åt vevarna och kolla så det fortfarande är lite glapp, som sen kan justeras bort. Se bara till att kolla att glappet inte försvinner redan under åtdragningen av veven, för då sabbar man kullagrena direkt.

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Lite ang. att köra coil.
Mailade ExtremeRacingShox ang. EXT V3 till Ripmo

Fick nedan till svar:

Hi Niklas,

Thank you very much for your interest in our products.
Ripmo has been one of our test bikes while developing the V3, so absolutely no problem for it.
We had also a EWS rider testing it on Ripmo, that i cannot mention for sponsoring reasons but reported us pretty well about it.
I copy here a email i received some hours ago from a Ripmo user :

Hi Guys,

The shock works incredibly well. It makes keeping feet planted on flats so effortless even in decent chunk. You should stress it more in your communications. It’s really such a great improvement over —.

I have no clue why Ibis is not offering Storia as an option on Ripmo. — is just terrible after riding Storia.

However there’s one issue. Storia offers way more grip than my Ribbon coil. Hence the front will slide before rear. It’s something I can get used to, but still something to be aware of.

I think that damper cartridge upgrade and spring conversion kit is a must from you guys. The shock probably outperforms most of the forks out there and therefore you need to address the front too.

Have an awesome season!

What i can say is that with Storia V3 you can have sensitivity of coil, good mid stroke support with proper compression valving, and great bottom out protection with HBC.
Just a quick question, where are you writing from ?
For anything please feel free to ask me.
Thank you very much and have a great day.

Vittorio

Hi Niklas,

Yes of course you're welcome to publish answer on swedish forum, no worries about it ;)
On Ibis Cycles (like also on Pivot), the way the shock is mounted is really stressful on base of shock shaft, and they suggest air since usually air shocks are more progressive (and this compensate linear suspension layout), and run bigger shafts than coil.
Coil shocks are usually very linear, so Ibis like Pivot does not recommend to run it on their models, since there's high bottom out risk, and harsh bottoming out can lead to shock failure.
For this reason, V3 Storia features (as standard) a reinforced shaft that allows to use it also on high stressful linkages.
This is a quick link on how HBC works, this is a solution we imported from WRC cars :
If you have further questions just simply ask me ;)
Thanks a lot.

Vittorio

Rattnalle

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Vem i ews kör en ripmo med ribbon?
Jag läste det som att de har skickat en till nån som cyklar ews för recension. I tävlingen hade ju sponsorerna skrikit högt om det körts fel.
Ja, men man borde kunna lista ut vem. Förmodligen ingen i ibis teamet, de kör väl fox alla?
På tävling ja. Just därför de förmodligen inte kan tala om vem det är eftersom sponsorerna inte skulle bli glada.

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Fick svar på pris, blir runt 10k ?

Hi Niklas,

The price for a shock shipment to Sweden by DHL is Euro 30,00 for next day delivery, Euro 25,00 for 3-4 days delivery.
Complete shock price with dedicate setup and 2 springs is Euro 799,00 + Vat, hardware is not necessary since it's standard, in case it goes for euro 50,00 + Vat.
Thank you very much.

Vittorio

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Stora frågan angående Storia är väl om tjejen märker att det saknas en häst.

Ytterligare en dag i parken med angleset, såhär skulle de byggt den från början.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Raggamuffin sa:
Stora frågan angående Storia är väl om tjejen märker att det saknas en häst.

Ytterligare en dag i parken med angleset, såhär skulle de byggt den från början.
Visst var det works du körde?
Japp
1.0 Degree EC44-ZS56 Angle Headset - To Suit Tapered Steerer Tube - Headtube Length:Set 1 90-99mm- Order now for 26th April dispatch
Reducer Crown for 1 1/8" Fork?: Not Needed

fredrik168

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Makten sa:
fredrik168 sa:
Jag fick ingen tillbehörslåda. Bara en påse med adaptern och nån manual. Inte ett skvatt mer än så.
Adaptern monteras förmodligen inte för att många ändå plockar av allt "onödigt" från cykeln. Den väger väl 25 gram eller nåt sånt, trots allt.

Styrstamsdistanser har 29 mm innermått, så om man har en tillräckligt tunn sådan så funkar det. Den ursprungliga distansen är 30, men då har lagret ett spår som den centreras i. Och som sagt så finns det en hel del justeringsmån tack vare den ställbara lagerförspänningsmuttern på veven. Gänga ut den helt mot vevarmen, dra åt vevarna och kolla så det fortfarande är lite glapp, som sen kan justeras bort. Se bara till att kolla att glappet inte försvinner redan under åtdragningen av veven, för då sabbar man kullagrena direkt.
Kände ju att det bottnade med 4.5brickan så kollade i lådan och hittade troligtvis brickan som ska vara mellan lager och ram!! Hade varit bättre dom lagt emellan den och haft 2 mm brickan ytterst istället för som nu.

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
@Raggamuffin, vad är det för storlek på ramen?

Large har ju head tube 110 så då är det 'set 3' jag skulle behöva ha om jag fattat det hela rätt för 110-119 ht.

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
fredrik168 sa:
Kände ju att det bottnade med 4.5brickan så kollade i lådan och hittade troligtvis brickan som ska vara mellan lager och ram!! Hade varit bättre dom lagt emellan den och haft 2 mm brickan ytterst istället för som nu.
Du måste ha nån form av distans mellan lager och vev eftersom inner- och ytterdelarna av lagret sitter exakt lika långt ut. Utan distans kommer veven ligga även mot den stillastående lagerkoppen, vilket såklart är obra.

fredrik168

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Makten sa:
fredrik168 sa:
Du måste ha nån form av distans mellan lager och vev eftersom inner- och ytterdelarna av lagret sitter exakt lika långt ut. Utan distans kommer veven ligga även mot den stillastående lagerkoppen, vilket såklart är obra.
Jo jag vet, dessutom tar drevet i kedjestaget om jag inte har distans där, får leta på en styrstamsdistans imon.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
@Raggamuffin, vad är det för storlek på ramen?

Large har ju head tube 110 så då är det 'set 3' jag skulle behöva ha om jag fattat det hela rätt för 110-119 ht.
Jag kör large. Ska se, tror jag mailade om det där, verkar konstigt det står 1 i min spec.

alex.asu

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Om det nu i denna tråd snackas coildämpare med hydrauliskt bottningskydd som EXT Storia så finns ju Fast Fenix också. Dock ännu färre recensioner online än av Storian...
Känns som att kombinationen av progressiv fjäder och hydrauliskt bottningsskydd hade varit lite av the holy grail för bakdämpare.

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ext känns ju lite mer beprövat i och med att de använt Ripmo som testcykel. Läste nånstans där de pratade om att deras kolv och infästning var så pass förstärkt att den klarade belastningen som yoke klykan ger med bravur. Prismässigt sett är det väl even steven mellan dem. Hade onekligen varit kul att testa.

error

Ny medlem
Ibis Ripmo, godspeed
I måndags fick jag leverans av min Ripmo!

Min "resa" till leverans presenteras nedan:

Beställningen gjordes 4 maj. En GX Large Black/Olive. Uppskattat leveransdatum 2019-06-26.
Den 10 juni kom ett nytt besked. Uppskattat leveransdatum 2019-07-03.
24 juni skjuts leveransen till 2019-07-22.
10 juli kommer det sista beskedet. Leverans 2019-07-29.

26 juli meddelar PostNord att ett paket är på väg. Jag fick då möjigheten att välja hemleverans eller att hämta på PostNords terminal. Det kändes som ett självklart val att skippa hemkörning och hämta själv för att undvika strul. Slutligen kunde cykeln hämtas måndag den 29 juli hos PostNord.

Cykeln kom med rätt spec och inga uppenbara missar vid monteringen. Möjligtvis lite långa vajerhöljen, främst på droppern.

Edit: Nu kom jag på en avvikelse. Den levererades med Maxxis Assegai EXO+ både fram och bak. 1125g per styck och kanske lite väl kralliga för sommarcykling...

Senast ändrad:

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
error sa:

Beställningen gjordes 4 maj. En GX Large Black/Olive. Uppskattat leveransdatum 2019-06-26.

26 juli meddelar PostNord att ett paket är på väg. Jag fick då möjigheten att välja hemleverans eller att hämta på PostNords terminal. Det kändes som ett självklart val att skippa hemkörning och hämta själv för att undvika strul. Slutligen kunde cykeln hämtas måndag den 29 juli hos PostNord.

Cykeln kom med rätt spec och inga uppenbara missar vid monteringen. Möjligtvis lite långa vajerhöljen, främst på droppern.

Edit: Nu kom jag på en avvikelse. Den levererades med Maxxis Assegai EXO+ både fram och bak. 1125g per styck och kanske lite väl kralliga för sommarcykling...

Grattis till att Du äntligen har fått din cykel, men måste säga att det känns lite kasst att jag som beställde en tag innan dig 19/4 fortfarande inte fått min cykel. NX Lagre Tangerine...Bara denna veckan har jag fått 3st olika datum, 29/7, 31/7 och det sista 4/8 som är på Söndag?!

Tycker väl att våra cyklar borde kommit tillsammans från Ibis och att man borde fått dom samtidigt iaf.

error

Ny medlem
Ibis Ripmo, godspeed
bjorkkis sa:
error sa:

Grattis till att Du äntligen har fått din cykel, men måste säga att det känns lite kasst att jag som beställde en tag innan dig 19/4 fortfarande inte fått min cykel. NX Lagre Tangerine...Bara denna veckan har jag fått 3st olika datum, 29/7, 31/7 och det sista 4/8 som är på Söndag?!

Tycker väl att våra cyklar borde kommit tillsammans från Ibis och att man borde fått dom samtidigt iaf.
Jag håller med. Orättvist!
Man kan bara spekulera, men kanske är det den färg du valt eller NX som är slut på lager?
Vi lär aldrig få veta, men det vore intressant att få insyn i hur kösystemet ser ut på Ibis i Tyskland!

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag ringde och fråga CK nu och frågade, för jag tänker ju att Ibis skickar flera ramar åt gången och inte en och en.

Min cykel är i Sverige och håller på att bli monterad så det verkar som att det har blivit en miss i kö:n...Bättre det än att den fortfarande inte är skickad från USA :D

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer