Ibis Ripmo, godspeed

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nej det var väl ingen fråga direkt.

Sikta in dig på september så blir du möjligtvis positivt överraskad, jag fick 22 stycken mail med försenad leverans...
 

bjorkkis

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Nej det var väl ingen fråga direkt.

Sikta in dig på september så blir du möjligtvis positivt överraskad, jag fick 22 stycken mail med försenad leverans...

Vad menar du med 61%?

Kan sikta in mig på att aldrig få cykeln så lär jag bli jätte glad om jag får den.

Tycker det är lite roligt att CK menar att deras priser är så låga är dom lågt prioriterade att skickas från Ibis.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
bjorkkis sa:
Raggamuffin sa:
Nej det var väl ingen fråga direkt.

Sikta in dig på september så blir du möjligtvis positivt överraskad, jag fick 22 stycken mail med försenad leverans...

Vad menar du med 61%?

Kan sikta in mig på att aldrig få cykeln så lär jag bli jätte glad om jag får den.

Tycker det är lite roligt att CK menar att deras priser är så låga är dom lågt prioriterade att skickas från Ibis.
De säljer väl helt enkelt fler än ibis har att sälja.
 

bjorkkis

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Rattnalle sa:
bjorkkis sa:
Raggamuffin sa:
Nej det var väl ingen fråga direkt.

Sikta in dig på september så blir du möjligtvis positivt överraskad, jag fick 22 stycken mail med försenad leverans...

Vad menar du med 61%?

Kan sikta in mig på att aldrig få cykeln så lär jag bli jätte glad om jag får den.

Tycker det är lite roligt att CK menar att deras priser är så låga är dom lågt prioriterade att skickas från Ibis.
De säljer väl helt enkelt fler än ibis har att sälja.

Ja fast nu frågade jag ju efter en anledning till varför Ibis säger att dom ska skicka cykeln och sedan fördröjer det med någon/några veckor i taget.
Om jag inte missförstod CK totalt så får man betala med en lång leveranstid när dom säljer cyklarna så billigt, låg prio hos Ibis.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
bjorkkis sa:
Rattnalle sa:
bjorkkis sa:
Raggamuffin sa:
Nej det var väl ingen fråga direkt.

Sikta in dig på september så blir du möjligtvis positivt överraskad, jag fick 22 stycken mail med försenad leverans...

Vad menar du med 61%?

Kan sikta in mig på att aldrig få cykeln så lär jag bli jätte glad om jag får den.

Tycker det är lite roligt att CK menar att deras priser är så låga är dom lågt prioriterade att skickas från Ibis.
De säljer väl helt enkelt fler än ibis har att sälja.

Ja fast nu frågade jag ju efter en anledning till varför Ibis säger att dom ska skicka cykeln och sedan fördröjer det med någon/några veckor i taget.
Om jag inte missförstod CK totalt så får man betala med en lång leveranstid när dom säljer cyklarna så billigt, låg prio hos Ibis.
Det kan ju också vara så att CK har ett visst antal cyklar tilldelade och säljer fler genom sina priser. De får då fler fast någon gång sen när de finns tillgängliga.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Rattnalle sa:
bjorkkis sa:
Rattnalle sa:
bjorkkis sa:
Raggamuffin sa:
Nej det var väl ingen fråga direkt.

Sikta in dig på september så blir du möjligtvis positivt överraskad, jag fick 22 stycken mail med försenad leverans...

Vad menar du med 61%?

Kan sikta in mig på att aldrig få cykeln så lär jag bli jätte glad om jag får den.

Tycker det är lite roligt att CK menar att deras priser är så låga är dom lågt prioriterade att skickas från Ibis.
De säljer väl helt enkelt fler än ibis har att sälja.

Ja fast nu frågade jag ju efter en anledning till varför Ibis säger att dom ska skicka cykeln och sedan fördröjer det med någon/några veckor i taget.
Om jag inte missförstod CK totalt så får man betala med en lång leveranstid när dom säljer cyklarna så billigt, låg prio hos Ibis.
Det kan ju också vara så att CK har ett visst antal cyklar tilldelade och säljer fler genom sina priser. De får då fler fast någon gång sen när de finns tillgängliga.
CK får säkert inte bättre svar själva, det har varit såhär sen Ripmon lanserades. Det är säkert än värre med Ripleyn nu.
61% förklaras med diagrammet lite tidigare i tråden.
 

bjorkkis

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Rattnalle sa:
bjorkkis sa:
Rattnalle sa:
bjorkkis sa:
Raggamuffin sa:
Nej det var väl ingen fråga direkt.

Sikta in dig på september så blir du möjligtvis positivt överraskad, jag fick 22 stycken mail med försenad leverans...

Vad menar du med 61%?

Kan sikta in mig på att aldrig få cykeln så lär jag bli jätte glad om jag får den.

Tycker det är lite roligt att CK menar att deras priser är så låga är dom lågt prioriterade att skickas från Ibis.
De säljer väl helt enkelt fler än ibis har att sälja.

Ja fast nu frågade jag ju efter en anledning till varför Ibis säger att dom ska skicka cykeln och sedan fördröjer det med någon/några veckor i taget.
Om jag inte missförstod CK totalt så får man betala med en lång leveranstid när dom säljer cyklarna så billigt, låg prio hos Ibis.
Det kan ju också vara så att CK har ett visst antal cyklar tilldelade och säljer fler genom sina priser. De får då fler fast någon gång sen när de finns tillgängliga.

Absolut kan det vara så, men då borde dom ha sagt precis det till mig när jag frågade?
 

Crossmax

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
bjorkkis sa:
Rattnalle sa:
bjorkkis sa:
Raggamuffin sa:
Nej det var väl ingen fråga direkt.

Sikta in dig på september så blir du möjligtvis positivt överraskad, jag fick 22 stycken mail med försenad leverans...

Vad menar du med 61%?

Kan sikta in mig på att aldrig få cykeln så lär jag bli jätte glad om jag får den.

Tycker det är lite roligt att CK menar att deras priser är så låga är dom lågt prioriterade att skickas från Ibis.
De säljer väl helt enkelt fler än ibis har att sälja.

Ja fast nu frågade jag ju efter en anledning till varför Ibis säger att dom ska skicka cykeln och sedan fördröjer det med någon/några veckor i taget.
Om jag inte missförstod CK totalt så får man betala med en lång leveranstid när dom säljer cyklarna så billigt, låg prio hos Ibis.
Jag kan tänka mig att Ibis inte var supernöjda över att CK vid ett tillfälle sålde deras sprillans nya, högt eftertraktade Ripmo för motsvarande nästan 1000 dollar under rekommenderat amerikanskt listpris.
 

marr

Moderator
Forumvärd
Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
bjorkkis sa:
Rattnalle sa:
bjorkkis sa:
Raggamuffin sa:
Nej det var väl ingen fråga direkt.

Sikta in dig på september så blir du möjligtvis positivt överraskad, jag fick 22 stycken mail med försenad leverans...

Vad menar du med 61%?

Kan sikta in mig på att aldrig få cykeln så lär jag bli jätte glad om jag får den.

Tycker det är lite roligt att CK menar att deras priser är så låga är dom lågt prioriterade att skickas från Ibis.
De säljer väl helt enkelt fler än ibis har att sälja.

Ja fast nu frågade jag ju efter en anledning till varför Ibis säger att dom ska skicka cykeln och sedan fördröjer det med någon/några veckor i taget.
Om jag inte missförstod CK totalt så får man betala med en lång leveranstid när dom säljer cyklarna så billigt, låg prio hos Ibis.
Jag kan tänka mig att Ibis inte var supernöjda över att CK vid ett tillfälle sålde deras sprillans nya, högt eftertraktade Ripmo för motsvarande nästan 1000 dollar under rekommenderat amerikanskt listpris.
Tror ibis är glada för alla cyklar de säljer och de har definitivt marginal på dem.
 

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
bjorkkis sa:
Rattnalle sa:
bjorkkis sa:
Raggamuffin sa:
Nej det var väl ingen fråga direkt.

Sikta in dig på september så blir du möjligtvis positivt överraskad, jag fick 22 stycken mail med försenad leverans...

Vad menar du med 61%?

Kan sikta in mig på att aldrig få cykeln så lär jag bli jätte glad om jag får den.

Tycker det är lite roligt att CK menar att deras priser är så låga är dom lågt prioriterade att skickas från Ibis.
De säljer väl helt enkelt fler än ibis har att sälja.

Ja fast nu frågade jag ju efter en anledning till varför Ibis säger att dom ska skicka cykeln och sedan fördröjer det med någon/några veckor i taget.
Om jag inte missförstod CK totalt så får man betala med en lång leveranstid när dom säljer cyklarna så billigt, låg prio hos Ibis.
Jag kan tänka mig att Ibis inte var supernöjda över att CK vid ett tillfälle sålde deras sprillans nya, högt eftertraktade Ripmo för motsvarande nästan 1000 dollar under rekommenderat amerikanskt listpris.
Å andra sidan är väl rek på nx ripley 4k $ och ck hade den ute för 50k sek....ibis bör nog oroa sig mer över kundupplevelsen.
 

magnil

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Per73 sa:
På min var gaffelns sryrrör kapat ytterst lite för långt. När jag spände styrlagret tog top capen i röret. En liten spacer till löste problemet. Annars kan man kapa styrröret ett par mm så funkar det ändå
Tack för tipset. Kollade idag och tyvärr var det inte så på min. Fortfarande glapp i övre styrlagret :(
 
Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
magnil sa:
Per73 sa:
På min var gaffelns sryrrör kapat ytterst lite för långt. När jag spände styrlagret tog top capen i röret. En liten spacer till löste problemet. Annars kan man kapa styrröret ett par mm så funkar det ändå
Tack för tipset. Kollade idag och tyvärr var det inte så på min. Fortfarande glapp i övre styrlagret :(
Provat schimsa?
 

marr

Moderator
Forumvärd
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
magnil sa:
Per73 sa:
På min var gaffelns sryrrör kapat ytterst lite för långt. När jag spände styrlagret tog top capen i röret. En liten spacer till löste problemet. Annars kan man kapa styrröret ett par mm så funkar det ändå
Tack för tipset. Kollade idag och tyvärr var det inte så på min. Fortfarande glapp i övre styrlagret :(
Provat schimsa?
Precis, om topplocket inte vilar på lagret, utan ramen (eller ja, lagersätrt blir de väll) så blir det knas.
 
Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Har nån haft loss/bytt bakre vajerhölje och/eller bromsslang? Anledningen till frågan är att jag nu efter ca 100mil tänkte byta drivlina inkl hölje, och höljet satt som berget i kabelbanorna inne i cykeln. Efter en hel del 5-56 och ryckande fick jag den att löpa någorlunda lätt i framtriangeln, men i baktriangeln sitter den som satan. Anledningen verkar vara att det letat sig in en hel del lera/smuts vilket leder till rejält med friktion.. Även bakre bromsslang sitter som fan, där framförallt inne i framtriangeln. Dropperhöljet verkar förskonat iaf.

Har ni några gummipluppar eller liknande där kablar/slangar går in i/ut ur ramen? Tänker om det är ytterligare en pryl som CK missat att montera..

Om inte annat så rekommenderas att rycka lite i kablar/slangar för att kolla hur det ser ut för egen del..
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
zinkpasta sa:
Har nån haft loss/bytt bakre vajerhölje och/eller bromsslang? Anledningen till frågan är att jag nu efter ca 100mil tänkte byta drivlina inkl hölje, och höljet satt som berget i kabelbanorna inne i cykeln. Efter en hel del 5-56 och ryckande fick jag den att löpa någorlunda lätt i framtriangeln, men i baktriangeln sitter den som satan. Anledningen verkar vara att det letat sig in en hel del lera/smuts vilket leder till rejält med friktion.. Även bakre bromsslang sitter som fan, där framförallt inne i framtriangeln. Dropperhöljet verkar förskonat iaf.

Har ni några gummipluppar eller liknande där kablar/slangar går in i/ut ur ramen? Tänker om det är ytterligare en pryl som CK missat att montera..

Om inte annat så rekommenderas att rycka lite i kablar/slangar för att kolla hur det ser ut för egen del..
Samma läge på min, blir mycket smuts där. Har spolat rent innan jag ryckt ur de senaste gångerna. Nåt borde gå att komma på man kan använda som inte blir så många gram.
 

magnil

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
magnil sa:
Per73 sa:
På min var gaffelns sryrrör kapat ytterst lite för långt. När jag spände styrlagret tog top capen i röret. En liten spacer till löste problemet. Annars kan man kapa styrröret ett par mm så funkar det ändå
Tack för tipset. Kollade idag och tyvärr var det inte så på min. Fortfarande glapp i övre styrlagret :(
Provat schimsa?
Tack. Ni hade faktiskt rätt båda två. Röret minimalt för långt men blev ändå inte bra. Ett par shims också så är det bra!
 

Per73

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Provat schimsa?[/quote]

Tack. Ni hade faktiskt rätt båda två. Röret minimalt för långt men blev ändå inte bra. Ett par shims också så är det bra![/quote]

Nu misstänker jag att jag kan ha samma problem med övre styrlagret. Var lägger man shimsen?
 

magnil

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Per73 sa:
Tack. Ni hade faktiskt rätt båda två. Röret minimalt för långt men blev ändå inte bra. Ett par shims också så är det bra![/quote]

Nu misstänker jag att jag kan ha samma problem med övre styrlagret. Var lägger man shimsen?[/quote]

Du plockar isär täcklocket och klämringen och lägger dem emellan där. Ta bort gummitätningen så lossar dom.
 

Per73

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
magnil sa:
Per73 sa:
Tack. Ni hade faktiskt rätt båda två. Röret minimalt för långt men blev ändå inte bra. Ett par shims också så är det bra!
Nu misstänker jag att jag kan ha samma problem med övre styrlagret. Var lägger man shimsen?[/quote]

Du plockar isär täcklocket och klämringen och lägger dem emellan där. Ta bort gummitätningen så lossar dom.[/quote]

Aha, tätningen satt som berget men det är väl bara att utöva lite mer våld då?
 

magnil

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Per73 sa:
magnil sa:
Per73 sa:
Tack. Ni hade faktiskt rätt båda två. Röret minimalt för långt men blev ändå inte bra. Ett par shims också så är det bra!
Nu misstänker jag att jag kan ha samma problem med övre styrlagret. Var lägger man shimsen?
Du plockar isär täcklocket och klämringen och lägger dem emellan där. Ta bort gummitätningen så lossar dom.[/quote]

Aha, tätningen satt som berget men det är väl bara att utöva lite mer våld då?[/quote]

Ja, den satt lite hårt. Tog en ”pick” och drog loss den. För du är vid den blå klämringen med naturfärgad packning?

Verkar inte som CC40 är tänkt att shimsa, fick inte klämt ihop det på samma sätt med shims men kläms ju ihop ändå.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Hope fick åka i skrotlådan och ersattes av ett hop-plock.

IMG_20190718_190529.jpg



Nu ska det väl gå att få stopp på eländet.

IMG_20190718_190558.jpg


Ja jag orkade inte byta gummibälgen..
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
marr sa:
Raggamuffin sa:
jofahjalm sa:
Du får en kasse bärs för skiten i skrotlådan.
Vad för sorts bärs?

De får åka på kollo hos marr först.
Ohh, får jag leka? :) ska ge dem primevård med lyxluftning.
Ja du får sätta dem på nån hoj och köra, se om det är fel på mig eller dem.
Flyter ju runt nån graf över ren bromskraft per N kraft på handtaget från något test där Hope ligger hopplöst sist.
 

bjorkkis

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nyfiken på höra hur ni som kört en del utför med Ripmo upplever den?
Har kört 160 Performance 36a och Öhlins RXF 36a samt DPX2a med en spacer upp.

Som allround cykel är den ju grym, men tyckte t.ex. i Gesunda att den framförallt bak inte hängde med riktigt i värsta stöket, framförallt när man blir trött och börjar slarva med tekniken.
Tycker också att den gott kunde vara något flackare.

Har nu smällt på en Topaz jag inte hunnit provcykla än och funderar på testa att förlänga gaffeln till 170.

Har en annan stighoj redan så Ripmon behöver inte vara one bike to rule them all så framförallt skulle jag vilja ha den ännu mer komfortabel utför vilket kanske är svårt med max 145 mm slag :)
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ja jag tycker tyvärr att den inte är så hemskt bra, funderar på att bygga en Sentinel igen..
Har monterat 1 grad angleset och det var en bra grej, tog lite på reachen vilket märks men inget som stör.

Bakändan är trampeffektiv och bra för svenskt enduro och hemmastigarna men i parken är andra bättre imho.
Ska först byta till någon annan dämpare än dpx2 bak innan den blir pensionerad för nåt annat.

I dagsläget hade det passat mig bättre med en Ripley och en annan hoj med mer slag. Så kan det gå.
 
Senast ändrad:

AX3L

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Nyfiken på höra hur ni som kört en del utför med Ripmo upplever den?
Har kört 160 Performance 36a och Öhlins RXF 36a samt DPX2a med en spacer upp.

Som allround cykel är den ju grym, men tyckte t.ex. i Gesunda att den framförallt bak inte hängde med riktigt i värsta stöket, framförallt när man blir trött och börjar slarva med tekniken.
Tycker också att den gott kunde vara något flackare.

Har nu smällt på en Topaz jag inte hunnit provcykla än och funderar på testa att förlänga gaffeln till 170.

Har en annan stighoj redan så Ripmon behöver inte vara one bike to rule them all så framförallt skulle jag vilja ha den ännu mer komfortabel utför vilket kanske är svårt med max 145 mm slag :)
Du kan ju också skaffa ett gymkort.
 

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Nyfiken på höra hur ni som kört en del utför med Ripmo upplever den?
Har kört 160 Performance 36a och Öhlins RXF 36a samt DPX2a med en spacer upp.

Som allround cykel är den ju grym, men tyckte t.ex. i Gesunda att den framförallt bak inte hängde med riktigt i värsta stöket, framförallt när man blir trött och börjar slarva med tekniken.
Tycker också att den gott kunde vara något flackare.

Har nu smällt på en Topaz jag inte hunnit provcykla än och funderar på testa att förlänga gaffeln till 170.

Har en annan stighoj redan så Ripmon behöver inte vara one bike to rule them all så framförallt skulle jag vilja ha den ännu mer komfortabel utför vilket kanske är svårt med max 145 mm slag :)
DPX2an är nog begränsingen, prova något typ cc eller x2.
 

SalkinL

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
X2 är mycket bättre på Ripmon än CC. CC har enligt internet för liten negativ kammare. Stämmer med min upplevelse av hur den känns på Ripmon. Funkar nog bättre på andra cyklar, det är ju ingen dålig dämpare.
Trail, platt... DPX2 funkar fint.
Mer nedför, X2 alla gånger.
 

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Kolla också på om Wallner och kollega gjort nog med framänden?
Annan offset? Det kanske kör med vanliga, inte den korta.
De kör WC med ripmon, den borde går att köra utför med?

Jag har bara kört den i hellas, och tycker dpx2an är lite klen där med.
 

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Kolla också på om Wallner och kollega gjort nog med framänden?
Annan offset? Det kanske kör med vanliga, inte den korta.
De kör WC med ripmon, den borde går att köra utför med?

Jag har bara kört den i hellas, och tycker dpx2an är lite klen där med.
Fast sen är ju Wallner en världsklassåkare, jag en högst medioker kontorsgubbe. Och han kör väl HD4 ibland också?
Klart det går att åka mycket fortare på cykeln som den är, men skulle vilja få den mer förlåtande. Såg att Ext Storia Lok v3 utvecklats med Ripmo som testmule, men det är mycket pengar på en chansning.
Gällande offset har jag kört med vanlig 52mm offset sista tiden, ingen revolutionerande skillnad emellan dem.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
AX3L sa:
glitch sa:
Nyfiken på höra hur ni som kört en del utför med Ripmo upplever den?
Har kört 160 Performance 36a och Öhlins RXF 36a samt DPX2a med en spacer upp.

Som allround cykel är den ju grym, men tyckte t.ex. i Gesunda att den framförallt bak inte hängde med riktigt i värsta stöket, framförallt när man blir trött och börjar slarva med tekniken.
Tycker också att den gott kunde vara något flackare.

Har nu smällt på en Topaz jag inte hunnit provcykla än och funderar på testa att förlänga gaffeln till 170.

Har en annan stighoj redan så Ripmon behöver inte vara one bike to rule them all så framförallt skulle jag vilja ha den ännu mer komfortabel utför vilket kanske är svårt med max 145 mm slag :)
Du kan ju också skaffa ett gymkort.
Ändrar det geometrin i bakändan?
 

AX3L

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
AX3L sa:
glitch sa:
Nyfiken på höra hur ni som kört en del utför med Ripmo upplever den?
Har kört 160 Performance 36a och Öhlins RXF 36a samt DPX2a med en spacer upp.

Som allround cykel är den ju grym, men tyckte t.ex. i Gesunda att den framförallt bak inte hängde med riktigt i värsta stöket, framförallt när man blir trött och börjar slarva med tekniken.
Tycker också att den gott kunde vara något flackare.

Har nu smällt på en Topaz jag inte hunnit provcykla än och funderar på testa att förlänga gaffeln till 170.

Har en annan stighoj redan så Ripmon behöver inte vara one bike to rule them all så framförallt skulle jag vilja ha den ännu mer komfortabel utför vilket kanske är svårt med max 145 mm slag :)
Du kan ju också skaffa ett gymkort.
Ändrar det geometrin i bakändan?
Kanske inte, men väl bakändans geometri.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer