Ibis Ripmo, godspeed

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Hur fraktar ni era ibisar? Jag köpte en proride 598 men den vill ju klämma precis vid monteringen av flaskstället vilket är väldigt osmidigt (hd4 samma som Ripmo här).
Är Thules dragkroksställ att föredra? Eller kör ni alla med dedikerade minibussar :)
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Har en proride 591 på taket och det är samma där, rakt i flaskhållaren, på andra sidan sitter en 565 som klart fungerar utmärkt. Förutom att man får ett skitigt framhjul att ta hand om.

Funderar på dragkroken istället men då måste man bära den in och ut ur huset var gång så frågan är om man kommer använda den.

patreg sa:
Jag hör med en Thule Rideon 9502 2 cyklar 7-pin. Har en XL och det fungerar finfint!
Du har inget foto?
Funkar det med två stycken? 19cm mellan cyklarna enligt vad jag kunde hitta.
 

SalkinL

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nypåmtb sa:
Hur fraktar ni era ibisar? Jag köpte en proride 598 men den vill ju klämma precis vid monteringen av flaskstället vilket är väldigt osmidigt (hd4 samma som Ripmo här).
Är Thules dragkroksställ att föredra? Eller kör ni alla med dedikerade minibussar :)
Berlingo! ;) Ställer man cykeln diagonalt får den plats och välter inte. Och ja, halva tanken med bilen var cykeltransport. För övrig bilåkning har vi en större kombi som har rails och cykelhållare om det skulle behövas.
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Har en proride 591 på taket och det är samma där, rakt i flaskhållaren, på andra sidan sitter en 565 som klart fungerar utmärkt. Förutom att man får ett skitigt framhjul att ta hand om.

Funderar på dragkroken istället men då måste man bära den in och ut ur huset var gång så frågan är om man kommer använda den.

patreg sa:
Jag hör med en Thule Rideon 9502 2 cyklar 7-pin. Har en XL och det fungerar finfint!
Du har inget foto?
Funkar det med två stycken? 19cm mellan cyklarna enligt vad jag kunde hitta.
Rakt i flaskhållaren alltså?
Ingen risk att man knäcker hållaren? Eller menar du mellan skruvarna utan hållare?

Jag spontanköpte en begagnad Thule 941 https://www.bilia.se/biltillbehor/p...b-7IdoGhAGQKX3fgWGODmwp3BtrGfHNgaAsZqEALw_wcB för långresa i sommar. Känns på något sätt bättre än takmonterat (särskilt när det blåser rejält!).
Nu nojar jag istället om ”klämarmarna” kommer ställa till problem då ramrören inte är runda. ?
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nypåmtb sa:
Raggamuffin sa:
Har en proride 591 på taket och det är samma där, rakt i flaskhållaren, på andra sidan sitter en 565 som klart fungerar utmärkt. Förutom att man får ett skitigt framhjul att ta hand om.

Funderar på dragkroken istället men då måste man bära den in och ut ur huset var gång så frågan är om man kommer använda den.

patreg sa:
Jag hör med en Thule Rideon 9502 2 cyklar 7-pin. Har en XL och det fungerar finfint!
Du har inget foto?
Funkar det med två stycken? 19cm mellan cyklarna enligt vad jag kunde hitta.
Rakt i flaskhållaren alltså?
Ingen risk att man knäcker hållaren? Eller menar du mellan skruvarna utan hållare?

Jag spontanköpte en begagnad Thule 941 https://www.bilia.se/biltillbehor/p...b-7IdoGhAGQKX3fgWGODmwp3BtrGfHNgaAsZqEALw_wcB för långresa i sommar. Känns på något sätt bättre än takmonterat (särskilt när det blåser rejält!).
Nu nojar jag istället om ”klämarmarna” kommer ställa till problem då ramrören inte är runda. ?
Menar att käften på armen hamnar mitt i flaskstället - så jag använder inte det stället :)
Har gjort på någon långresa då jag orkat skruv av flaskhållaren.
 

Nypåmtb

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Nypåmtb sa:
Raggamuffin sa:
Har en proride 591 på taket och det är samma där, rakt i flaskhållaren, på andra sidan sitter en 565 som klart fungerar utmärkt. Förutom att man får ett skitigt framhjul att ta hand om.

Funderar på dragkroken istället men då måste man bära den in och ut ur huset var gång så frågan är om man kommer använda den.

patreg sa:
Jag hör med en Thule Rideon 9502 2 cyklar 7-pin. Har en XL och det fungerar finfint!
Du har inget foto?
Funkar det med två stycken? 19cm mellan cyklarna enligt vad jag kunde hitta.
Rakt i flaskhållaren alltså?
Ingen risk att man knäcker hållaren? Eller menar du mellan skruvarna utan hållare?

Jag spontanköpte en begagnad Thule 941 https://www.bilia.se/biltillbehor/p...b-7IdoGhAGQKX3fgWGODmwp3BtrGfHNgaAsZqEALw_wcB för långresa i sommar. Känns på något sätt bättre än takmonterat (särskilt när det blåser rejält!).
Nu nojar jag istället om ”klämarmarna” kommer ställa till problem då ramrören inte är runda. ?
Menar att käften på armen hamnar mitt i flaskstället - så jag använder inte det stället :)
Har gjort på någon långresa då jag orkat skruv av flaskhållaren.
Jag förstår :)
Men 566 thruride kan du rekommendera alltså? Nackdelen är väl att man behöver ta hand om kladdigt hjul i fullpackad bil...
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Nypåmtb sa:
Jag förstår :)
Men 565 thruride kan du rekommendera alltså? Nackdelen är väl att man behöver ta hand om kladdigt hjul i fullpackad bil...
Ja 565 fungerar riktigt bra

Jag har väskor till hjul att stoppa in dem i för att inte grusa ner för mycket inne, men tyvärr får de preciiiiiiis plats i så det var inte så smidigt som jag önskat. Blir kanske att köpa någon annan modell med lite mer plats.

Har dessa
https://www.evanscycles.com/en-se/e...MIz4Szudbj4gIVxSnTCh0ZxwdmEAQYASABEgLE8fD_BwE

Står two wheel bag men är two wheel bags - alltså två väskor :)
 

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
jofahjalm sa:
Det är inte så jag gör, men till något viktigare. Kommer du på SBR 40 Stervelo?
Nja, mitt i semestern, har inte planerna helt klara. Om jag är hemma så får jag se om någon vill sälja sin kanske.
Mitt trackrecord för SBR är så uselt att jag inte kan vaska en till i förlust kolumnen.
 

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Men, med tanke på att Ripmon, mojon, och alla ibisiar gått igenom rätt så lätt bak, vilken dämpare är optimal?

Jag menar, jag väger knappa 80 kg, kör med 13-14 mm sag, och för vanligt stigcykla behöver jag den ljusblåa token i.
Det är max vad du kan ha i.
Då är dämparen en säg 1-2 mm från bottnad en vanlig hellasrunda. Hur blir det i en bike park?

Är x2an rätt eller vad? Den är ju också en "stor volym" dämpare. Något annat som kan passa bättre?
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Men, med tanke på att Ripmon, mojon, och alla ibisiar gått igenom rätt så lätt bak, vilken dämpare är optimal?

Jag menar, jag väger knappa 80 kg, kör med 13-14 mm sag, och för vanligt stigcykla behöver jag den ljusblåa token i.
Det är max vad du kan ha i.
Då är dämparen en säg 1-2 mm från bottnad en vanlig hellasrunda. Hur blir det i en bike park?

Är x2an rätt eller vad? Den är ju också en "stor volym" dämpare. Något annat som kan passa bättre?
Ja det är en bra fråga, jag tänker ändå handla en reservdämpare och det är ju roligare att inte ha en likadan utan testa annat med.

Tittar främst på CaneCreek Double Barrel och Öhlins TTX som det är nu.
Den första verkar ha stor volym och den andra ingen piggyback ens.

Överlag inte lätt att hitta nåt i 210x55.
 

Acura

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Piggyback ger väl bara mer oljevolym, inte mer/mindre luftkammare.

I övrigt vet jag inte, men X2 är i alla fall ganska linjär enligt internet.

/anders
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Definitionen är plats för mekanik utanför den cylindriga kroppen.

Det ger möjlighet till mer luftkammare om man flyttar oljan till annan plats. Vad tillverkaren valt att öka var väl själva frågan.
 
Senast ändrad:

SalkinL

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
CC Dbair CS har en hyffsat stor luftkammare men en ganska liten negativ kammare jämfört med X2:an. Kör med en hel token i min och det är ganska lagom. Har överlag känts bättre än DPX2. Har ej provat X2 så skillnad mot den kan jag inte uttala mig om.
 

theBrand

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
Acura sa:
Piggyback ger väl bara mer oljevolym, inte mer/mindre luftkammare.

I övrigt vet jag inte, men X2 är i alla fall ganska linjär enligt internet.

/anders
+1. Och TTX har väl visst en piggyback, eller hur ser definitionen ut?
Ja, TTX har definitivt en piggyback.

Definitionen är att expansionskammaren för oljan är placerad i en extern reservoar istället för att vara placerad i samma utrymme som kolven (d.v.s "inline").

(Sen möjliggör den konstruktionen en hel hög med extra möjligheter att kontrollera oljeflödet utöver att göra det vid kolven, om man vill)
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Frågan kvarstår om man nyttjat möjligheten till en större luftkammare eller ej, eller om det inte är en önskvärd egenskap?


hlin.jpg


När dämpare med piggyback äntligen kom ner i pris tillräckligt så vi kunde börja köra med det på våra rallybilar så var den stora vinsten att vi fick ut 40-60 mm mer fjädringsväg ur en lika lång dämpare. Nyttjar man det till något mer än bara få upp oljevolym för den t ex inte ska gå varm?
 

theBrand

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Frågan kvarstår om man nyttjat möjligheten till en större luftkammare eller ej, eller om det inte är en önskvärd egenskap?




När dämpare med piggyback äntligen kom ner i pris tillräckligt så vi kunde börja köra med det på våra rallybilar så var den stora vinsten att vi fick ut 40-60 mm mer fjädringsväg ur en lika lång dämpare. Nyttjar man det till något mer än bara få upp oljevolym för den t ex inte ska gå varm?
Det är inte riktigt så när det gäller dämpare till MTB. Hur mycket slag en viss längd på dämpare har är redan bestämt utifrån de befintliga storlekarna. Och Slaget är sällan mer än 1/3 am totala längden på dämparkroppen.

(Om en tillverkare vill bygga en dämpare med större luftkammare så är det relativt enkelt att göra luftburken större)

Det man däremot vinner är möjligheten till att bygga återcirkulerande dämpare där oljeflödet kan regleras utanför kolvens cylinder.

Och även om det inte är en återcirkulerande dämpare så kan man med piggyback placera en kompressionsreglering vid kanalen mellan kolvens cylinder och den externa kammaren.

(Cane Creak har förvisso en version av sin återcirkulerande dämpare som de benämner "inline". Men de har snarare krympt och gömt den externa kammaren genom att använda ett membran istället för en ifp och väldigt liten extern oljevolym)
 

larsaw

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
sndMrk sa:
Kan inte DVO Topaz vara ett alternativ?
Jo, vad skulle fördelen över dpx2 vara?
Större reglerbart arbetsområde iom att du kan ändra BÅDE pos/neg luftkammare samt IFP-trycket.
Jo så klart även LSC och Rebound.
HSC blir till att meka shimstack (det faller kanske inte alla på läppen) MEN supporten för att få bra rekommendationer från DVO finns, vilket är mer än vad du får from RS o FOX (som privatkonsument).
 

jofahjalm

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Stervelo sa:
Nja, mitt i semestern, har inte planerna helt klara. Om jag är hemma så får jag se om någon vill sälja sin kanske.
Mitt trackrecord för SBR är så uselt att jag inte kan vaska en till i förlust kolumnen.
Den välsignade mullvaden är mån om att internetcyklingen ska möta rådjursstigen, så han bjuder på startavgiften och du är anmäld. Om du vill ha sms-påminnelse för att inte missa rejset går det att anmäla detta i SBR 40-tråden:

https://happyride.se/forum/read.php/1/3554639
 

Stervelo

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
jofahjalm sa:
Stervelo sa:
Nja, mitt i semestern, har inte planerna helt klara. Om jag är hemma så får jag se om någon vill sälja sin kanske.
Mitt trackrecord för SBR är så uselt att jag inte kan vaska en till i förlust kolumnen.
Den välsignade mullvaden är mån om att internetcyklingen ska möta rådjursstigen, så han bjuder på startavgiften och du är anmäld. Om du vill ha sms-påminnelse för att inte missa rejset går det att anmäla detta i SBR 40-tråden:

https://happyride.se/forum/read.php/1/3554639
Men hur i helskotta gick det här till, jag har betalt för två, missat att dyka upp på båda och nu det här? Nästan så man blir religiös. Ha ha.
 

theBrand

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Makten sa:
theBrand sa:
Ibis säger att Coil på Ripmo är no-go, men BD säljer en superdeluxe coil för Ripmo?
Vad är det som är special egentligen? Fästena ser ju ut att vara helt vanlig standard och ramen har gott om plats.
Problemet är att den långa klykan mellan länkaget och dämparen gör att det blir för stora krafter på dämparskaftet. Så om jag förstått det rätt så är det snarare Fox/SRAM som sagt till Ibis att det är no-go.
 

AX3L

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
theBrand sa:
Makten sa:
theBrand sa:
Ibis säger att Coil på Ripmo är no-go, men BD säljer en superdeluxe coil för Ripmo?
Vad är det som är special egentligen? Fästena ser ju ut att vara helt vanlig standard och ramen har gott om plats.
Problemet är att den långa klykan mellan länkaget och dämparen gör att det blir för stora krafter på dämparskaftet. Så om jag förstått det rätt så är det snarare Fox/SRAM som sagt till Ibis att det är no-go.
Kan jag tänka mig! Spez fick väl också driva utveckling av grövre dämpare med sina förlängningar..
 

Crossmax

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
theBrand sa:
Makten sa:
theBrand sa:
Ibis säger att Coil på Ripmo är no-go, men BD säljer en superdeluxe coil för Ripmo?
Vad är det som är special egentligen? Fästena ser ju ut att vara helt vanlig standard och ramen har gott om plats.
Problemet är att den långa klykan mellan länkaget och dämparen gör att det blir för stora krafter på dämparskaftet. Så om jag förstått det rätt så är det snarare Fox/SRAM som sagt till Ibis att det är no-go.
Ett annat problem är att du behöver en väldigt progressiv dämpare på Ripmon om du inte älskar att gå på #b0ttningsfezt
 

theBrand

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
theBrand sa:
Makten sa:
theBrand sa:
Ibis säger att Coil på Ripmo är no-go, men BD säljer en superdeluxe coil för Ripmo?
Vad är det som är special egentligen? Fästena ser ju ut att vara helt vanlig standard och ramen har gott om plats.
Problemet är att den långa klykan mellan länkaget och dämparen gör att det blir för stora krafter på dämparskaftet. Så om jag förstått det rätt så är det snarare Fox/SRAM som sagt till Ibis att det är no-go.
Ett annat problem är att du behöver en väldigt progressiv dämpare på Ripmon om du inte älskar att gå på #b0ttningsfezt
Det med, men det var ju samma på gamla mojo HD och där fanns det inga restriktioner för att använda coil (man kunde till och med välja att köpa den med coil från Ibis)


(sen finns det ju ett gäng coil-dämpare med funktioner för att hantera det)
 

Crossmax

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jo, det är klart att clevis-designen utsätter dämparen för större påfrestningar, min poäng är bara att även utan det skulle jag hålla mig borta från coil på Ripmo om man inte monterar på en progressiv fjäder. Tror att länkaget ändrats om en del från gamla Mojo HD, så tror inte den jämförelsen är helt relevant.
 

theBrand

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Crossmax sa:
Jo, det är klart att clevis-designen utsätter dämparen för större påfrestningar, min poäng är bara att även utan det skulle jag hålla mig borta från coil på Ripmo om man inte monterar på en progressiv fjäder. Tror att länkaget ändrats om en del från gamla Mojo HD, så tror inte den jämförelsen är helt relevant.
Jo, klykan är bland annat för att slippa att kurvan blir så regressiv i slutet. Så Ibisar med klyka har snarare bättre (mindre dålig) kurva för coil :)
 

C-dale

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Så dog min KS-lev verkar det som, sjunker ner 5-10mm när jag sätter mig på den.

Någon som varit med om det innan?
Förmodligen tusentals Lev-användare. Reklamera om tiden inte gått ut.
En tillfällig fix är att ställa cykeln upp ner o trycka ihop stolpen o låta den stå så över natten.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
C-dale sa:
Raggamuffin sa:
Så dog min KS-lev verkar det som, sjunker ner 5-10mm när jag sätter mig på den.

Någon som varit med om det innan?
Förmodligen tusentals Lev-användare. Reklamera om tiden inte gått ut.
En tillfällig fix är att ställa cykeln upp ner o trycka ihop stolpen o låta den stå så över natten.
Hittade bara gamla trådar när jag sökte, tack ska prova detta.
Tiden har inte gått ut men reservstolpen har bara 125mm så det får vänta lite.
 

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ännu en försening, skulle skickats i mitten av förra veckan från Ibis men nu blev det sagt mitten av nästa vecka. CK räknar med att jag ska ha den i mitten av Juli, får väl se hur det blir med det...
 
Ibis Ripmo, godspeed
bjorkkis sa:
Ännu en försening, skulle skickats i mitten av förra veckan från Ibis men nu blev det sagt mitten av nästa vecka. CK räknar med att jag ska ha den i mitten av Juli, får väl se hur det blir med det...
Då verkar vi ligga i samma batch. Störigt att det hela tiden är korta förskjutningar som gör att det alltid känns som att det är på gång. Förstår att det är svårt att göra långsiktiga beräkningar men veckoplanerna borde Ibis ha bättre koll på.
 

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Smoothbore sa:
bjorkkis sa:
Ännu en försening, skulle skickats i mitten av förra veckan från Ibis men nu blev det sagt mitten av nästa vecka. CK räknar med att jag ska ha den i mitten av Juli, får väl se hur det blir med det...
Då verkar vi ligga i samma batch. Störigt att det hela tiden är korta förskjutningar som gör att det alltid känns som att det är på gång. Förstår att det är svårt att göra långsiktiga beräkningar men veckoplanerna borde Ibis ha bättre koll på.

Precis, kan inte förstå varför de skulle skickas i mitten av förra veckan och inte skickas denna veckan utan nästa igen?
Jaja det verkar ju vara standard och med Ibis och som Raggamuffin skriver, en feature ?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer