Ibis Ripmo, godspeed

sndMrk

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
En liten heads-up.

Min GX kom med br-m6000 bromsar. Trodde det var 4-kolvs som gällde numera, alltså br-mt520?

Specen säger bara ”Deore”. Har mejlat med CK, de skulle kolla med ibis vad som gäller. Håller tummarna!

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
bjorkkis sa:
Ännu en försening, skulle skickats i mitten av förra veckan från Ibis men nu blev det sagt mitten av nästa vecka. CK räknar med att jag ska ha den i mitten av Juli, får väl se hur det blir med det...
Samma här, fast jag väntar på en Ripley. CK har skjutit fram datumet två gånger. Konstigt att de inte lär sig hur man gör nån gång.

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Makten sa:
bjorkkis sa:
Ännu en försening, skulle skickats i mitten av förra veckan från Ibis men nu blev det sagt mitten av nästa vecka. CK räknar med att jag ska ha den i mitten av Juli, får väl se hur det blir med det...
Samma här, fast jag väntar på en Ripley. CK har skjutit fram datumet två gånger. Konstigt att de inte lär sig hur man gör nån gång.

Ja, kan ju tycka att CK borde lägga ett leveransdatum när ramen har kommit till Tyskland.

Ibis Ripmo, godspeed
bjorkkis sa:
Nu är det mitten av nästa vecka, någon som fått något nytt besked? Åre-resan v.30 har gått från "hinner träna i Flottsbro"-> "leverans är safe"-> "bör funka"-> "kan funka" är nu nere på "osannolikt men teoretiskt möjligt" så nu blir det hyrcykel för jag vill helst inte köra park med 100 mm hardtail.

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Smoothbore sa:
bjorkkis sa:
Nu är det mitten av nästa vecka, någon som fått något nytt besked? Åre-resan v.30 har gått från "hinner träna i Flottsbro"-> "leverans är safe"-> "bör funka"-> "kan funka" är nu nere på "osannolikt men teoretiskt möjligt" så nu blir det hyrcykel för jag vill helst inte köra park med 100 mm hardtail.
Inga nya besked, tänker och hoppas på att hör jag inget så stämmer planen, ännu en försening kommer pröva mitt tålamod ganska rejält.
Hade verkligen hoppas på att leveransproblemen hade varit uppklarade när jag beställde min cykel, men är snart uppe i 3 månader...
Kanske inte är jätte lång tid men när man går från glädjebesked 2 veckor till 3 månader, blir det en lång väntan.

filbur

Ny medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ligger troligtvis i samma batch som er och väntar på skeppning som skjuts upp med en veckas mellanrum 2-3 ggr nu.
Frågade CK om de kunde erbjuda en bra deal på uppgraderade bromsar som kompensation för försening men icke då de sålde den med i princip nollmarginal.

Får väl hoppas att utebliven kontakt den här veckan innebär att den är skeppad...

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
filbur sa:
Ligger troligtvis i samma batch som er och väntar på skeppning som skjuts upp med en veckas mellanrum 2-3 ggr nu.
Frågade CK om de kunde erbjuda en bra deal på uppgraderade bromsar som kompensation för försening men icke då de sålde den med i princip nollmarginal.

Får väl hoppas att utebliven kontakt den här veckan innebär att den är skeppad...

Jag kommer iaf få mina XT-Bromsar monterade utan extra kostnad men det fick jag direkt innan den blev försenad, alltid något iaf :)

filbur

Ny medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ringde CK precis och fick till svar att den inte var skeppad från Tyskland ännu och att beräknad leverans till Karlstad var satt till 18:e juli.
Där ska den byggas ihop och skeppas ytterligare så man får nog lägga på en vecka på det så då är vi uppe i 3v+ till.
Tålamodet börjar tryta nu...

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Fast det visste du väl från början att det skulle bli sådär?

Har reklamerat min KS-Lev idag och får se hur smidigt det kommer avlöpa, Viktor på CK är hur som helst väldigt bra att göra med.

filbur

Ny medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:

Har reklamerat min KS-Lev idag och får se hur smidigt det kommer avlöpa, Viktor på CK är hur som helst väldigt bra att göra med.
Det var uppenbarligen naivt att tro att den första stormen hade lagt sig och att Ibis + CK hade fått ordning på logistiken.

Crossmax

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
En 51 sidor lång tråd kan ju inte alla orka läsa genom, så för nytillkomna kanske följande sammanfattning av tråden hittills kan vara en TL;DR.
ripmo.png

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Hahaha, undras om inte pekfingerväxlingen är 2%!

Jag har för övrigt fått hem mitt angleset från Barbados men tvekar lite pga den kortare reachen.

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:

Vad felade mer än att kragen skruvar upp sig varje tur? ?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
glitch sa:
Raggamuffin sa:

Vad felade mer än att kragen skruvar upp sig varje tur? ?
Det har jag inte haft problem med, men som nämnt innan så har den 1-1,5 cm spel när jag sätter mig på den. I övrigt fungerar den bra.

Snakepit sa:
theBrand sa:
Crossmax sa:
En 51 sidor lång tråd kan ju inte alla orka läsa genom, så för nytillkomna kanske följande sammanfattning av tråden hittills kan vara en TL;DR.
Applåder!
Spot on! Det som saknas är ”ocyklingsbar pga avsaknad av angle set, behöver flackare gaffel till mina 0,8 bar i däcktryck.”
Fast angleset och 0.8 bar är väl i var sin ände av skalan, den är onekligen rätt brant med så inte konstigt att folk provar flacka ut den.

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Eller sälj ditt angleset till mig :)

Nån som köpt hårdvara till dämparens nedre infästning? Har en Topaz som ska provas och vill enkelt kunna byta mellan dämparna så den ska få egen hårdvara.
Ibis har ju på webshopen men vore gött att få tag på inom eu.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jag är lite rädd den lite kortare reachen kommer att märkas. Regnar så inte så sugen på att provrulla, det blir Vallåsen imorgon.

IMG_4387.JPG

IMG_4390.JPG

theBrand

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Jag är lite rädd den lite kortare reachen kommer att märkas. Regnar så inte så sugen på att provrulla, det blir Vallåsen imorgon.
Med tanke på att du samtidigt sänker fronten något så borde du vinna tillbaka lite reach. Så jag tror inte det blir någon stor skillnad i så fall.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Crosswind sa:
Det ändrar väl inget? :) det är bara stående som är relevant på en sån här cykel imho.

Rattnalle sa:
Vad kort och hög den ser ut. Säker på att du köpt en vuxenstorlek? ;-)
Ja det ser inte klokt ut faktiskt :) Ser mer ut som en S än en L, får lägga det på perspektivet.
Satte på en smal sadel och sköt fram för att se om den blev mindre i vägen.
Vallåsen blev tyvärr inställt men ska ut om en stund.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Makten sa:
Raggamuffin sa:
Det ändrar väl inget? :) det är bara stående som är relevant på en sån här cykel imho.
Är det inte lika bra att plocka bort sadel och sadelstolpe då? Sparar ju massa vikt och ger mer rörelseutrymme.
Hade man får ny stolpe och sadel i målet hade det ju varit kanon. Förutom att jag styr en del med sadeln och knäna.

Men när är reach relevant när man sitter ner på en sån här cykel? För att komma ner i aero-ställning och korta ner tiden på transportsträckorna? Eller när man kör långloppscupen med en 160mm hoj?
För mig spelar det inte så stor roll vad jag har för reach när jag spinner upp för grus eller asfaltsvägarna till nästa SS.

Makten

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Raggamuffin sa:
Hade man får ny stolpe och sadel i målet hade det ju varit kanon. Förutom att jag styr en del med sadeln och knäna.

Men när är reach relevant när man sitter ner på en sån här cykel? För att komma ner i aero-ställning och korta ner tiden på transportsträckorna? Eller när man kör långloppscupen med en 160mm hoj?
För mig spelar det inte så stor roll vad jag har för reach när jag spinner upp för grus eller asfaltsvägarna till nästa SS.
Något har ju fått dig att flytta sadeln väldigt långt fram och om man inte ståtrampar 100% av tiden på cykeln så är det klart att det har nån betydelse. Att styret kommer någon enstaka millimeter längre bak av att du monterar ett angle-set verkar däremot konstigt att oroa sig för om inte cykeln är för liten från början.

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Om jag vill sätta en 203 skiva bak, visst är det en Pm >Pm adapter från 160 mm till 203 dvs +43mm jag behöver? En sån man har på gaffeln eller finns det specifika för bakbromsen? Aldrig haft Pm bak utan alltid Is>Pm.

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed

glitch

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Hur menar du att geometrin är olika?
Enligt tabellen är det ju samma adapter +20mm eller +43 mm både för gaffel och ram

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Makten sa:
Raggamuffin sa:

Något har ju fått dig att flytta sadeln väldigt långt fram och om man inte ståtrampar 100% av tiden på cykeln så är det klart att det har nån betydelse. Att styret kommer någon enstaka millimeter längre bak av att du monterar ett angle-set verkar däremot konstigt att oroa sig för om inte cykeln är för liten från början.
Den kortare reachen är inget jag oroar mig över, men jag trodde att den kanske skulle märkas, vilket det gjorde men ytterst marginellt så det var en ickesak.

För mig är den här cykeln helt och hållet att ta mig ner för en endurosträcka så fort det enligt klockan går.
Om den sen även fungerar för mina 25 bikepark dagar om året är det också bra. Nu sammanfaller det mesta av dessa två saker men jag skulle aldrig göra en ändring för parken som innebar en kompromiss för första stycket.
Hur cykeln i övrigt är hemma i skogen är för mig helt irrelevant, jag har andra cyklar till det ifall den blir hopplös på det. Nu fungerar den rätt bra till det med som den är.

Anledningen till att jag testat att flytta sadeln fram och bak var att när jag gick till en 170mm dropper istället för 150 mm så upplevde jag att sadeln faktiskt blev mer ivägen. Detta för de än breda biten av sadeln kom rakt mellan benen, testar därför med en smalare sadel och olika justeringar. Hur det blir att sitta på bryr jag mig inte så värst om.

Jag har rätt långa ben och kort överkropp med än kortare armar, därför ser mina cyklar konstiga ut ibland. Jag har haft både längre och kortare cyklar, jag hade velat ha runt 480 i reach vilket hamnar mitt mellan L och XL men en XL är hela 2 cm högre så det går väldigt bort.

Berk

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Ursäkta, läste fel. På IS->PM är fram och bak olika, men PM->PM är samma fram och bak.
Men varför finns inte 160->203 på ram med i listan?

magnil

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Någon mer som har problem med glapp i övre styrlagret? Lagret är ok men täckdelen som sluter om gaffelröret verkar inte fungera bra.

Cane Creek 40. Skall de vara så dåliga eller vad kan vara fel?

Per73

Medlem
Ibis Ripmo, godspeed
På min var gaffelns sryrrör kapat ytterst lite för långt. När jag spände styrlagret tog top capen i röret. En liten spacer till löste problemet. Annars kan man kapa styrröret ett par mm så funkar det ändå

bjorkkis

Aktiv medlem
Ibis Ripmo, godspeed
Jaha, ännu en försening. Nu ska jag få den i slutet av Juli, det fick jag reda på när jag ringde CK idag.

Blev ganska irriterad på att dom inte har hört av dig ang. detta och sa att det är bättre dom anger en lång leveranstid från början istället för att hela tiden skjuta upp det med några veckor. Skapar en ganska onödig frustration.

Jag bad om att få en anledning till varför den inte skickas, fick ett ganska drygt svar.
Du har fått en bra pris därför är det lång leveranstid, du kan avboka den eller vänta.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer